Fladskærm
Fra : Søbjørnen

Dato : 28-01-07 19:12

Hej NG

Er der nogle her på siden som har erfaring med hvadfor nogle fladskærme som
er gode til brug i en båd.
Det skal være en lysstærk så man kan se noget i dagslys i styrehuset, da den
primært
skal bruges til et navigationsprogram.
Det skal være en 15 eller 17" så jeg kan se lidt TV også.
Jeg har en bærbar, rimelig ny men den er elendig at se på i dagslys.
Findes der mon noget til menneskepenge.

MVH
Søbjørnen

Fra : TOSB

Dato : 28-01-07 20:33

Søbjørnen wrote:
> [...]
> Det skal være en 15 eller 17" så jeg kan se lidt TV også.
> Jeg har en bærbar, rimelig ny men den er elendig at se på i dagslys.

Menneskepenge er et vidt begreb, og jeg ved ikke rigtigt, hvad der ligger i
begrebet.
Dansk Sejlunion har lidt på deres hjemmeside, hvor de selv skriver, at
løsningen, der bliver beskrevet, ligger i den dyre ende.

På den anden side, så er den billigste løsning ofte den dyreste i den sidste
ende. Det er i hvert fald min egen erfaring mange i forskellige sammenhæng

http://www.sejlsport.dk/sw4543.asp

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 21:14

Sorry. Negative ... Jeg har installeret en 17" fladskærm (synligt fra
styrepladsen i cockpittet og til "menneskepenge") - ovenikøbet i den
øvre ende hvad angår lysintensitet og kontrast ... og den dur ikke i
solskin, men er dog anvendelig på en typisk dansk sommerdag (= overskyet
.... ..., dvs. den var ikke anvendelig det meste af dagene i juli
måned 2006!). Men aften og nat har jeg haft meget stor glæde af den.

Jeg har desværre endnu ikke fundet en skærm, der giver et klart billede
i solskin til under 8 - 9.000 kr. (men de falder vel fortsat i pris?),
og det er for mig ikke "menneskepenge" ... Så hellere en ny kortplotter,
der kan monteres udvendigt ...

Skal det være det rigtige er det nok en "vandtæt industrimonitor med
touchfaciliteter" man skal kigge på ... men de ligger desværre også fra
omkring 10-12.000,- kr. og op ...

Jeg er spændt på at høre om andre har været dygtigere til at
identificere en god løsning til en fornuftig pris.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : HO

Dato : 28-01-07 21:49

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Jeg er spændt på at høre om andre har været dygtigere til at identificere
> en god løsning til en fornuftig pris.
Hej
Parkere den under sprayhood - den tager såmænd mindre udsyn end man lige
skulle tro.
Jeg har ingen problemer med solen.
Et godt vippebeslag, og den kan hurtigt lægges ned for frit udsyn.
http://honet.dk/maxi87/images/maxi87_34.jpg

MVH
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-07 22:33

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige skulle tro.
> Jeg har ingen problemer med solen.
> Et godt vippebeslag, og den kan hurtigt lægges ned for frit udsyn.

Hej Hans,

Ja, det ser godt ud på billedet (mener at kunne huske dit set up fra en
tidligere tråd om emnet).
Ved du, hvor lysstærk din monitor er?
Kan du se din position i kortet og evt. forhindringer fra din styreplads
uanset vejret - solen - lyset - også i medlys?
Hvilket navigationsprogrammel og hvilke kort bruger du? Og hvad styrer
du programmet med? F.eks. at zoome ind og ud eller panorere - kan du
gøre det fra cockpittet? Og har du mulighed for "skrue ned for lyset på
skærmen, når det bliver mørkt?

Såvidt, jeg husker, er specifikationerne for min skærm på 300 candela
med et kontrastforhold på 500:1 og det synes jeg ikker er godt nok.
Jeg bruger selv en trådløs mus til styringen af programmet, men ideelt
er det ikke - og en "druknet mus" er som bekendt ikke meget bevendt ...
... og hvis der ikke er "natlysmulighed indbygget i applikationen"
synes jeg lyset bliver for kraftigt når det bliver mørkt ...

Spændt på at høre dine erfaringer med din løsning.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 28-01-07 23:37

> Såvidt, jeg husker, er specifikationerne for min skærm på 300 candela
> med et kontrastforhold på 500:1 og det synes jeg ikker er godt nok.

Det syntes jeg heller ikke... under 500cd/m2 og 1000:1 dur ikke i direkte
solskin.
Og at opdrive en PC-fladskærm med de data er næsten umuligt, det skal være
et "lille" tv, de fåes fra 5000,-.
Men det koster så på opdateringshastigheden, men det kan man leve med.

Mine forældre havde skærm som Flemmings, den var loftmonterede og fik aldrig
solskin. Det virkede perfekt.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 10:08

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i melding
> [...]

Hei!
Er fornøyd med denne i båten.
http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?mscssid=&menu_id=10103&sku=61250

http://www.rs100.co.uk/product_info.php?products_id=386
LM20D
20" LCD TV med Tekst Tv, innbygget DVD og mulighet for tilkobling av 12
Volt!
pris 4.099,- i fjor..
Testvinner Lyd&Bilde april 2006, konklusjon:

MVH
Roger

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 11:09

Mon ikke placeringen af monitoren har afgørende betydning for om den
udgør en tilfredsstillende løsning? Så måske er den tilfredsstillende
for Søbjørnen, der taler om at anbringe den i et styrehu?.

Jeg kan af specifikationerne se, at din skærm har større lysintensitet
(450 cd), men til gengæld mindre kontrastforhold (350:1), så måske
lysintensiteten er vigtigere end kontrasten, når man vil bruge monitoren
i dagslys?

Hvis Leons krav skal opfyldes, skal der jo mere "kul" på ... og i vores
("den maritime verden") situation er opdateringshastigheden vel ikke
afgørende? I min situation tror jeg dog ikke, din løsning vil fungere.
Har du din monitor skærmet af for lysindfald? - eller sidder den i
direkte dagslys?

Desværre kan jeg ikke - som Hans - få plads til en monitor "i skygge"
inde under sprayhooden, så jeg er henvist til at anbringe den på skottet
ned mod kahytten og dér er det umuligt at få den ordentligt afskærmet.

Så hvis nogen har kendskab til en monitor, der kan give mindst 500 cd
med et kontrastforhold på 1000:1, kunne det være løsningen. Nogen bud?
Husk Søbjørnens indledende ønske om, at vi skal tale om en løsning til
"menneskepenge" ... ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS -
Raymarine har en løsning: En 15" marine monitor til ca. DKK 35.000,- som
bruger 72W og kan ses i dagslys ... Det er i min verden ikke
menneskepenge ... selv om prisen er reduceret med ca. 30% ... ...

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 12:26

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i melding
Har du din monitor skærmet af for lysindfald? - eller sidder den i
> direkte dagslys?
Hei!
Den står i "sryrehuset" i en motorseiler. .
mvh
roger

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-01-07 15:11

Hej Hans,

Som jeg ser dit billede kommer solen ind forfra og dermed er
skærmen i skygge.
Hvor meget information kan du se på skærmen når
eftermiddagssolen kommer ind agten fra?

Mvh/Harding

Fra : Søbjørnen

Dato : 30-01-07 17:30

Hej Alle
Tak for alle svarene!!!
Det er nok en TV skærm jeg skal kikke efter da de har en noget bedre
lysstyrke end computerskærme, og de kan jo også fåes med VGA indgang.

MVH Søbjørnen