Sprøjte top- & gelcoat på
Fra : Holten

Dato : 27-01-07 10:44

Davs

Jeg plejer at rulle det på, og der virker fint.
Nu vil jeg male et større område og tænker så på om man kan sprøjte det på,
for at opnå en mere glat overflade.

Det jeg er mest nervøs for er m.h.t hærdning i min sprøjtepistol. Normalt
kommer jeg 2-3 % hærder i, og ved ca. 20 grader kan jeg så arbejde med det i
ca. 15 minutter.

Hvad sker der hvis jeg kommer mindre hærder i samt arbejder med lavere
temperatur ?

Hvordan undgår jeg at det pludselig hærder i min sprøjtepistol, for den er
vel håbløs at rengøre hvis hærdning først er startet.

MVH

Holten

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 28-01-07 14:02

Hej, for at kunne sprøjte med topcoat kræves et airless anlæg, hvis du vil
sprøjte med en alm, luftpistol skal du anvende Poly Best eller tilsvarende
maling.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 16-06-07 11:16

Så lige en Gori airless sprøjte koster 500 kr. Kan den sprøjte gelcoat eller
er det for tykt ? Gori er jo også lidt "kærnemælksagtigt" .....

Alternativt har jeg hørt man kan få billige krykluft *drevne* airless
pistoler (hvor maling/gelcoat sættes under tryk og det så sprutter
"løftløst" ud af en dysse). Men jeg kan bare ikke finde nogen. Kender I til
det ?

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-06-07 14:26

Hej Bjarke,

For at afgøre om en sprøjte kan udføre arbejdet må du kende det
viskositetsområde den kan arbejde med og se om det møder kravene
til den gel/top-coat du vil anvende.

Prøv at se beskrivelsere på dette link:

http://www.monofiber.dk/archive/Datablade/Tips%20og%
20raad/GelcoatGuide/Komplet%20GelcoatGuide.pdf

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>

--
Harding E. Larsen