adgang til dieseltank
Fra : Claus Bjerre

Dato : 16-01-07 19:04

Vores dieseltank ligge i kistebænken under en krydsfinerplade, og pladen er
ret let at fjerne ( når kistebænken er tom). Men man kan ikke komme til at
kigge ned i tanken fordi der blot er de nødvendige tilslutningsstudser til
slangerne og påfyldning foregår fra en åbning i cockpitkarmen.

Kan man forholdesvis let lave et hul af en passende diameter (7-8 cm) så
man kan kigge ned og se hvad der ligger af nams og så sætte et dæksel på.
Tanken er af rustfrit stål.

Claus Bjerre

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-07 22:48

Hej Claus,

Du bliver nød til at tage tanken ud af båden og rengøre den for
dieselolie inden et hul bliver skåret og der efterfølgende
bliver svejset en flange i, både af hensyn til at udføre
arbejdet og også af hensyn til brandfaren.
Flangen kan have form som et lavt rørstykke med udvendigt gevind
hvorpå der kan påskrues et dæksel med indbygget pakning.
Det er nok nødvendigt med et par centimeters afstand mellem tank
og krydsfinerpladen for at kunne få den nødvendige plads til
inspektionsinstallationen.

Er dit nuværende påfyldningshul lige over påfyldningsstudsen kan
du undgå at lave inspektionshullet og i stedet rense tanken for
forurening/vand, der vil ligge i bunden af tanken, især efter
længere tids stilstand/skvulpetendenser. Der er der når båden
har stået på land i et stykke tid.
En vacuumsuger, f.eks. af den type som bruges til at suge
motorolie op fra sumpen, kan anvendes til at suge forureningen
op slangen kan føres lidt rundt på bunden og dermed virke
som "støvsuger".
Er tanken en vandret liggende tank med stor bredde og længen kan
det volde problemer med sugning igennem påfyldningshullet og her
vil et stort inspektionshul være at foretrække, det giver bedre
mulighed for at komme rundt med sugeslangen.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-01-07 18:18

Ved du om man kan få nogle (nongenlunde) prisbillige løsninger til "kikkert
inspektion"? Komponenterne må jo efterhånden være almindelige og der er jo
ikke behov for den samme høje præcission, som der bruges professionelt (for
ikke at tale om ved operationer) ?? det kunne være praktisk i rigtigt mange
situationer.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 93LRQ)" <harding@93LRQlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11689843830.210007269347841@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-01-07 20:17

Hej Bjarke,

Nej i den prisbillige ende findes der nok ikke noget.
Fiberskoperne findes både som faste med faste optikker i 0 gr.
30 gr og 70 synsretning med widevinkel. de er nok de billigste.
De bevægelige fiberskoper er noget dyrere.
Desforuden skal man også have strømforsyning og lyskilde.
Det bliver noget pebret. Priserne har jeg ikke lige ved hånden.
Sidst jeg specificerede fiberskoper for en ny flytype var i 2002.
Endotronic A/S er forhandler i Danmark.

Uden at kunne "se" ned i tanken kan man dog få det meste af
forureningen op med den tidligere omtalte vacuumsuger.
Støvsugereffekten er god bare slangen er lidt kroget så den kan
dække et større område ved drejning af slangen.
Selvfølgelig vil det være optimalt om tankens bund har form som
et kræmmerhus.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark>

Fra : Kjell Roger Johnsen

Dato : 19-01-07 15:32

Hei!

har kontaktet en tankprodusent www.plastinvent.no om å montere
deres mannlokk på en rustfri tank.
Dette er svaret.sitat
Du kan bruke vårt manlokk i en rusttfri tank du må bare bore opp med en
hulbor på 121 mm dette kan bli litt vanskiligere når det er i en rusttfri
tank men dette skal gå.
Manlokket koster kr 169,- inkl mva.
Med hilsen
PLASTINVENT AS
Stian Haukeland
Tlf 56351830 Faks. 56352977
Privat: 56372332
www.plastinvent.no
sitat slutt.

MVH
Roger

"Harding E. Larsen (slet VGZD7)" <harding@VGZD7larsen.tdcadsl.dk> skrev i
melding news:11690617000.477349427456584@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-01-07 21:01

Hvis man skal lave så stort et hul i rustfrit, så skal du bruge en
"komma-klipper" (slang, kender ikke det helt rigtige navn...). Det
efterlader ingenting i tanken der ikke nemt kan renses op.

Bjarke

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 20-01-07 16:51

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> "komma-klipper" (slang, kender ikke det helt rigtige navn...). Det
> efterlader ingenting i tanken der ikke nemt kan renses op.

Det skulle vel ikke være en Plade-nipler ?
Jeg ville nok vælge en el-pladesaks!! men uanset hvad, så skal der bores hul
først (og det giver spåner) og dernæst er der så ballade hvis tanken er over
2mm i pladetykkelse.
Intet værktøj som arbejder i syre-fast rustfri holder evigt, det kan jeg
skrive under på som maskinearbejder.

Jeg selv, tømte tanken, kom en del vand i, tog en passer og slog en cirkel,
borede et hul, brugte en stiksav (klinger koster intet i forhold
saks/nipler), drejede en ring med 6stk M5 gevind, drejede et lug med 6 stk
5,5mm fri-huller, klippede en kork-pakning, TiG-svejste ringen fast, lavede
ekstra udtag til fyr, lavede ekstra udluftningsrør (det tog en krig at
tanke), sløjfede det gamle glasrør system, gjore tanken ren, monterede
tankmåleren i luget og alle var glade

Nå ja.. så var det hele x2.. og så var vi dobbelt så glade

Mvh
Leon

Fra : Kjell Roger Johnsen

Dato : 20-01-07 17:31

HEI!
Det går bar med en hullsag (Hulsave)
http://www.wuerth.dk/katalog/site/start_1_login.jsp
En skal da inn og rengjøre.

Roger

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
melding news:45b1237c$0$139$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Carsten Olsen

Dato : 19-01-07 18:41

hej Claus

Jeg har klaret problemet ved at montere en tankmåler over det dybeste sted
på tanken. Dette hul er rigelig stort til at jeg kan bundsuge tanken..
mvh.
Carsten Olsen