Leje af båd i Grækenland eller Kroatien
Fra : Bent Gaardsøe Madsen

Dato : 15-01-07 20:30

Hej NG

Er der nogen som har erfaring med apollo rejser'ss ganske lokkende tilbud
om næsten nye skive i et lunt farvand til sommer?

God nok skal man via den svenske hjemmeside, men udover at man skal flyve
fra Malmø, så synes det at væres ganske fint at være via et kendt
charterselskab
og med trygge garantier for såvel afbestilling som kvaliteten af den
efterfølgende
uge på hotel.

Der er visse krav til Kompetance Navigations og VHF, skal kunne bevises med
et med "lägst förarbevis", er der nogen som har en ide om hvad der svarer
til i
Danmark, duelighedsbevis + VHF cerifikat eller ???

Håber der er nogen af jer som ka' give mig lidt feed back.

m.v.h.

B. Madsen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-01-07 21:53

Bent Gaardsøe Madsen wrote:
> Hej NG
>

> Er der nogen som har erfaring med apollo rejser'ss ganske lokkende tilbud
> om næsten nye skive i et lunt farvand til sommer?

Har du et link til det tilbud? Jeg har ikke set det...

Jeg overvejer selv en tur omkring Kroatien til sommer, men havde tænkt
at gøre det via www.sunsail.eu.

Vh,

Ole M
Amager

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-07 08:33

Hej Bent,

I Langturssejlernes blad "Træfpunkt" skriver Gert Brügge i den
faste rubrik Vidt & Bredt følgende om forholdene i de græske
farvande igennem 2006:

Bureaukratiet er jo i højsædet i det græske, og om man skal have
transitlog eller ej, fortaber sig i det uvisse. Den græske
ambassade kan/vil ikke oplyse det.
For mig at se , er Grækenland et "juridisk galehus"; odrene er
ikke mine egne men stammer fra en i Grækenland bosiddende dansk
advokat.

Efter pres fra EU har Grækenland opgivet den ulovlige opkrævede
indrejseskat, beregnet efter bådlængde. Imidlertid har grækerne
fundet på noget nyt. nemlig et "Servicegebyr" ved indrejse på 15
Euro p. person. Gebyret opkræves kun af sejlere, der ankommer på
egen køl; andre indrejsende går fri.

Pas på med at bruge kanal 16 i det græske, det kan blive en dyr
fornøjelse,idet en henvendelse til havnemyndigheder i
forbindelse med assistance, ofte udløser en kæmperegning. Har du
brug for hjælp, så ring over mobilen, og hold myndighederne uden
for.

For Kroatien skrives:

Det forlyder, at den kroatiske regering har/vil indføre kroatisk
nautisk kompetencebevis for skippere på charterfartøjer. Dette
vil således ramme danske lystsejlere med Duelighedsbevis eller
anden højere nautisk uddannelse, idet disse uddannelser kun
anerkendes på fartøjer under dansk flag (regler om flaglandets
kompetencekrav) Tyskland og Østrig har indgået aftale om
anerkendelse af nationale kompetencebeviser; derimod kræves der
lokale kroatiske nautiske prøveaflæggelse af alle andre, der
chartrer et fartøj i Kroatien. Grunden til de skærpede krav er
de mage ulykker, der sker med charterfartøjer, der føres af
ukompetente skippere.

Det buerokratiske idioti fortsætter, idet de vedtagne
bestemmelser om antallet af gaster fortsætter.
Sejler du i Kroatiske farvande skal du købe en bådvignette, som
giver dig ret til inden for en tolv måneders periode at have
gaster (gaster betyder i den forbindelse også medlemmer af din
egen familie) i et antal svarende til 2 - 3 gange det antal
personer, dir fartøj er godkendt til i henhold til EU´s
båddirektiv.
Skulle du nu have en båd, der er bygget før EU´s båddirektiv
trådte i kraft, er antallet af køjer, der er gældende. i
antallet af personer medregnes børn under 12 år dog ikke.
Du skal føre en personliste, der viser, hvilke personer, der har
sejlet med inden for de sidste 12 måneder, samt en aktuel crew-
liste.
Crewlisten skal indeholde alle, altså også spædbørn. Skifter du
besætning, skal der udfyldes en ny crew-liste, der skal
afstemples hos havnemyndighederne, før du må fortsætte sejladsen.
Prisen for en vignette er for en 10 meter båd årligt ca. DKR
900,- og for en 12 meter båd ca.: 1.125,- DKR og det er jo mange
penge for et kortvarigt besøg.
Internetsiden www.aci-club.hr angiver priser og
servicemuligheder for alle ACI-marinaer i Kroatien.

Det bureaukratiske idioti fortsætter, idet fritidssejlere nu
afkræves kroatisk "Duelighedsbevis" for fartøjer over 5 HK, og
det gælder også for børnene, der futter rundt i gummibåd.
Det er uhyre let at tage det lokale "Duelighedsbevis", men
prisen er pebret, nemlig 150 Euro samt gebyr for
prøveaflæggelse. Undgå denne ekstra-skat og sejl uden om
Kroatien.

Det bureaukratiske idioti fortsætter se bare her!
3 tyske fartøjer er blevet opbragt, fordi man ikke var i
besiddelse af et postkortstort tilmeldingsbevis (et "Potvarda")
som man skal have udseted i den først anløbne havn.
De tre vidste det godt, og man havde da også forsøgt at få
tilmeldingsbeviset hos havnemyndighederne i Umag, men her var de
udgået for formularer, og beskeden lød, at man skulle sejle
videre til næste havn, men her smak fælden.
Her blev besætningens pas inddraget, ligesom besætningen fik
besked på at indfinde sig dagen efter i den lokale byret, hvor
der findes en særlig "standret" for turister. Dommen lød på en
bøde på 210 Euro per person, samt besked om, at man nu var
registreret som en straffet person i landet.
Kroatien er det land i Middelhavet - hvis ikke i hele verden-
der forlanger flest papirer af det sejlende folk, nemlig
kompetancebevis ( mindst duelighedsbevis for danskere),
radiocertifikat (skipper og besætningsmedlem), tilmeldingsbevis
("Potvarda"), sejltilladelse til kroatiske farvande
(Vignette/Permit), ejercertifikat, fladtilladelse, crewliste og
forsikringsbekræftigelse (det "Blå bevis"). Efter sigende
hersker der blandt embedsmændene "Prøjsiske tilstande"; men det
er måske ikke så svært at forstå, når man husker hvem kroaterne
støttede under krigen.

Det kan være at myndighederne i de to lande ser lidt mildere på
deres charter turister end på sejlere der kommer ind på egen
køl. Overstående beretninger er noget forskelligt fra de forhold
vi kender i Skandinavien.

Mvh/Harding

Fra : Torben

Dato : 16-01-07 10:38

Hej Bengt m fl.
Jeg lejede en båd i Kroatien i september sidste år via
www.poseidontravel.se og har kun gode erfaringer. Modtagelse og
servicen var i top. Vi blev bedt om at vise duelighedfsbevis og så
vidt jeg husker også vhf certifikat.
Vi sejlede ud fra Sukosan, lidt syd for Zadar og ca.1,5 time i bil fra
Split lufthavn.
Alt det bureaukrati som er beskrevet har vi intet mærket til, så om
det fordi vi har været heldige eller det hører til ekstremerne ved
jeg ikke. Vi gentager i alle fald succes'en i år eller til næste år.
En praktisk ting er at i Kroatien ligger bådene til med hækken mod
broen og der er ingen pæle så det kan være lidt problematisk at
lægge til hvis der er vind. Vi var fire voksne ombord og det var
betryggende med de ekstra arme når vi lagde til.
Se evt. vores billeder fra ferien her:
http://homepage.mac.com/tsten/PhotoAlbum41.html
God tur
Torben