Tør man skrive at man ikke er til teak ?
Fra : kenneth.g

Dato : 14-01-07 01:09

Hej igen

Jeg har lige et ømt punkt i den maritime verden, jeg er ikke til teaktræ :-/
Så jeg overvejer at finde en måde at lysne op for at det "mørke" træ.

Hvad kan i forslå ?

1: voksbehandling
2: pigmentering
Oven på det skal jeg så bruge olie eller vil det være en fordel at lakere,
så overflade kan holde og undgå at man med tiden slide ned igennem den nye
overflade. ?

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 02:50

Hej igen ...

Taler vi teak ude i det fri? Så slib det ned til råt træ og lad det
være, så bliver det helt lyst, men sart for madder med makrelsalat o.l.

Nede om læ ... Er det lakeret, er det et meget stort arbejde at fjerne
al lakken, men det kan jo gøres og træværket kan derefter bejdes eller
hvidpigmenteres lysere og derefter gives nogle lag beskyttende olie
eller lak ... Men det er en sej omgang ... Vi gik over til
ædeltræsolieoliebehandling fordi vi syntes det gav en mindre sart
overflade, der var lettere at pletreparere, men det er vel i bund og
grund smag og behag - ligesom matlak versus højglans ... Jeg ved ikke
af, at den ene overfladebehandling skulle være stærkere eller mere
holdbar end den anden. Olien hærder jo også op efterhånden, men bliver
måske knap så hård/sprød som den lakerede overflade ...

På Hansebådene (og andre nyere bådkonstruktioner) f.eks. har de højglans
lak på mahogni visse steder og meget lyse - næsten hvide skot - dvs. du
kan også male træværket de steder, du vil have lysnet ...

Voksbehandling har jeg ingen erfaring med ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-01-07 19:07

Ja, enig. det er alt for stort et arbejde. Der er bedre metoder. Udskift fx
pantry bordet med en hvid plade, få lysere ensfarvede hynder, brug lidt mere
lys og fjern teakbeklædningen på kanter og skotter hvor det kun sidder der
for "pynt".

Bemærk iøvrigt at teak'en ofter bliver mørk fordi ejernje bruger den nemmere
oliebehandling. Ren lakeret teak er faktisk riumeligt lyst. Specielt hvis
man briger en silkemat lak.

Bjarke

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-01-07 19:35

Fandt lige et par billeder at nogle ens både (Maxi 999), men hvor man kan se
effekten af om man har teak eller hvid plade i pantry.

Se: http://www.maximalt.dk/artikler/999pantry/design.htm

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:45aa7154$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

snip

Fra : kenneth.g

Dato : 15-01-07 16:22

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:45aa77d4$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Fandt lige et par billeder at nogle ens både (Maxi 999), men hvor man kan
> se effekten af om man har teak eller hvid plade i pantry.

> [...]

Jeg har lige et spørgsmål, omkring det her billede. Jeg kan se at træet er
skruet eller stifte fast, men jeg har kun den rene skibs side, "enkelt lag"
hvordan kan jeg sætte noget træ fast på det ?

Kenneth

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-01-07 17:06

kenneth.g wrote:

> Jeg har lige et spørgsmål, omkring det her billede. Jeg kan se at træet er
> skruet eller stifte fast, men jeg har kun den rene skibs side, "enkelt lag"
> hvordan kan jeg sætte noget træ fast på det ?

Du limer en liste, med passende dimension, fast med epoxy. Så kan du
skrue skruer ind i den.

- Lars

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 15-01-07 18:56

Nemlig. I luften mellem revlerne kan man så give den 10-15 mm isolering
(liggeunderlag fx) og så har man også isoleret båden....

Bjarke