Vil ikke spise.
Fra : Tina

Dato : 29-06-01 08:33

Hej

Jeg er ny her på denne nyhedsgruppe og har interesseret fulgt jeres
diskussioner.
Jeg har et spørgsmål angående vores snart 4 måneder Welsh Springer spaniel
som slet ikke spiser det optimale, ifølge den brugsanvisning som står på
sækken. Men skal han det.???
Han får gerne en times spadseretur om formiddagen og aften og vi aktiverer
ham meget med at han skal finde sit foder i diverse ækser og ligende.
Med venlig hilsen Søren og Tina.

--
Buster kan ses på:
http://www.selkrog.subnet.dk/

Fra : Aino

Dato : 29-06-01 08:52

Tina wrote:

> Jeg er ny her på denne nyhedsgruppe

Hej Tina, velkommen til

> Jeg har et spørgsmål angående vores snart 4 måneder Welsh Springer spaniel
> som slet ikke spiser det optimale, ifølge den brugsanvisning som står på
> sækken. Men skal han det.???

På sækken står der ofte lidt større portioner end optimalt, specielt
hvis du også giver godbidder ved siden af. Der er jo også forskelle på
racer, aktivitetsniveau m.m. Det vigtige er, om din hund virker sund,
frisk og velnæret.

Ved voksne hunde siger man, at man skal kunne mærke ribbenene men ikke
se dem. Jeg ved ikke, om det også gælder hvalpe.

> Han får gerne en times spadseretur om formiddagen og aften og vi aktiverer
> ham meget med at han skal finde sit foder i diverse ækser og ligende.

Det lyder fint. Du kan også sprede noget foder udenfor, og så lade ham
bruge sin næse til af finde det.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-06-01 23:05

Hej Søren og Tina

Jeg vil gi' Aino ret, så længe jeres hvalp virker sund og frisk, er der ikke
grund til bekymring. Vi har selv en hvalp på nogenlunde samme alder som
jeres ( 4½ måned er vores ), og han spiser heller ikke det er står på
sækken. Okay, vores får nu ikke kun tørfoder, til aften får han tit et
rigtigt aftensmåltid ( ikke rester, men mad specielt lavet til ham
kartofler, grønsager, ris, pasta osv. ), men nej, han spiser heller ikke
hvad han skal, hvilket jeg tror er normalt nok.
Ellers vil jeg bare ønske jer held og lykke med den "lille fyr".

Mange hilsner fra
Bolette

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 01-07-01 09:53

Hej Søren og Tina

Det vigtigste er at hunden er sund og rask. Tager den på i vægt og trives
den, skulle alt gerne være i orden.

P.s: Hunden har ikke godt af kartofler, fordi der er meget stivelse i.

Hilsen

Jesper

Fra : Michael

Dato : 01-07-01 22:25

"Tina" <hedg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han får gerne en times spadseretur om formiddagen og aften og vi aktiverer
> ham meget med at han skal finde sit foder i diverse ækser og ligende.

Hejsa.

Når de firmaer som laver hundefoderet skal finde ud af hvor meget hunden har
behov for, ja så fodre de en flok hunde som jo nok er en smule stressede og
derfor spiser de mere ned normalt er fordi de skal " nå " at få noget inden
det er væk.
Så hvis bare din hund virker sund og rask så er der ingen ko på isen. Det er
heller ikke unormalt at en hund faster en enkelt dag ( af egen fri vilje )
selv om det nok mest er voksne hunde som gør det, hvalpe har det jo med at
være madglad, selv om de ikke spiser deres daglige ration.
Min egen lille vuffer kan godt finde på, til tider , at dele sin ration over
to dage og også faste en hel dag hvor foderet bare står i skålen uden at
blive rørt.

Det er min dyrlæge som fortalte om måden firmaerne finder den daglige mængde
på.

Hilsen Myr

Fra : Tina

Dato : 09-07-01 19:21

Hej.

Mange tak for alle svarerne i gav os. Jo vores hund er sund og rask, den har
taget på i vægt, fra 9 kg til 11 kg, så der skulle ikke være nogen ko på
isen.!! Den havde bare en periode hvor den ikke spiste det helt store og
derfor blev vi en smule bekymret for om den nu voksede som den skulle. Det
er vores første hund, så vi er ikke så trænet i det, men det hjælper.!!! Man
lærer noget hver dag. Vi giver den nu kun fuldfoder men to forskellige for
den var blevet træt af det så vi købte noget billigere og blande det sammen
og det hjalp på spisningen, desuden prøvede vi mælke og saftevandskartoner
og det er den helt vild med.
Plastikbolden blev for kedeligt. Den får nu ikke ris eller pasta men A38 om
aften. Måske skulle vi prøve det.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-07-01 20:00

"Tina" <hedg@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:9icsme$gq5$1@news.inet.tele.dk...
> Buster kan ses på:
> http://www.selkrog.subnet.dk/

Har været inde på siden at kikke ... Buster er da en lille dejlig hund ... men hvor er jeres gæstebog .. ledte efter den .. ville have skrevet en hilsen ...

Tror måske man skal lade være med at ændre kost efter hundens diller .. selv har jeg altid sagt at kan vovse ikke spise hvad der kommer på bordet må¨den ikke være sulten og må så vente til næste spisetid .. idet jeg ser sådan på det at det er mig der bestemmer hvad dyret skal spise og jeg ved at både hundenes mad og godbider er i topkvalitet .. og vil altså ikke dikteres af hundenes legen kispus med mig ... men det er så bare min mening ... men synes det må være lidt svært at blande det billige foder og det dyre foder i et rigtigt forhold og ville i øvrigt aldrig drømme om at bruge billigt foder til mine hunde ... hvis billigt er ensbetydende med supermarkedshundemad .. prøv nu hvor du er begyndt at blande og den er kommet i gang med at spise .. så langsomt at skære ned i det billige så du til sidst slet ikke blander mere ...

og hvor er lille Buster dejlig ...

Detergråvejrshils fra Ami

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 10-07-01 00:30

Ja Buster er sød, men hvorfor SKAL man have kvælerhalsbånd på når man træner
sin hund? Og hvorfor SKAL man give et ryk i linen og sige føj, når hunden
trækker? Vil dette ikke netop få hunden til at trække endnu mere, eller helt
fratage den lysten til at følge føreren? (jeg forventer egentlig ikke noget
svar, da jeg godt selv ved, hvad jeg mener om den slags metoder). Jeg kender
nemlig et alternativ...

--
-Trine

Se Robin på http://knarf.adsl.dk

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-07-01 10:35

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse news:9iddec$sj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> svar, da jeg godt selv ved, hvad jeg mener om den slags metoder). Jeg kender

Jeg ved at der ved de fleste konkurencer er krævet at man bruger kvælerhalsbånd (hvorfor husker jeg ikke)og at der i mange træningsklubber derfor bliver krævet at man bruger det også til træning i klubben .. men da jeg ved at jeg aldrig skal til konkurrence med mine hunde har jeg konsekvent nægtet at bruge kvælerhalsbånd til træning i klubben ...

At nogle klubber desværre stadig kører med den gamle træningsmetode med at give et ryk i snoren når hunden trækker er kun beklageligt og lærer i al fald ikke hunden at gå pænt .. idet straf aldrig har nogen varig indlæring ... og utrolig mange hunde har faktisk fået nakke- rygproblemer netop på gr. af mange for stærke eller forkerte træk i kvælerhalsbåndet ...

Godt at du kender alternativer til træk i snoren .. der findes nemlig så mange bedre og blødere metoder ... og brug dem ... det gør jeg også ... den med ryk i snoren og føj hører fortiden til og er forældet ..

Hilsen fra Ami ... også til Buster ...

Fra : RIKKE HAVE RASMUSSEN

Dato : 05-08-01 14:05

Hej!

Der har i lang tid været den opfattelse at straf ikke har nogen
indlæringsmæssig værdi(-ifølge Skinner). Desværre har dette vist sig at være
usandt Man har senere fundet ud af at man rent faktisk med held kan
anvende straf i indlæring hvis timingen er korrekt. Jeg anvender også straf
( positiv straf) på min hund, når jeg sprøjter vand i hovedet på den når den
gør af folk. Det er derfor at det er så svært for dyrevenner som os, at
forklare andre folk hvorfor de f.eks ikke skal lære deres hund at gå
ordenligt ved at rykke i linen når det rent faktisk virker!
Rikke Have
Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b4acc75$0$3241$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Buster

Dato : 10-07-01 19:16

Hej Trine.

Det var den metode vi lærte til hundetræning, og Buster på 4 måneder går
pænt i snor.
Lysten har han skam endnu, når vi tager snoren, sidder han og venter henne
ved døren.
Men jeg vil da gerne høre dit alternativ, jeg siger ikke at vores metode er
den rigtigste, men det er en af dem, og det har virket på Buster.

Ps. Jeg kan ikke komme ind på siden og se Robin.

Hilsen Søren.

Buster kan ses på:
http://www.selkrog.subnet.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 10-07-01 21:24

Hej

Det var heller ikke ment helt så kritisk, som det lød, men der findes rent
faktisk en lidt mere "blød" metode. Den har jeg brugt, og Robin trækker
"næsten" ikke. Han er 10 måneder nu, men jeg fik ham først da han var 18
uger - altså over 4 måneder. Jeg gør simpelthen det, at hver gang Robin
trækker i snoren, stopper jeg og går ikke igen før han har taget kontakt til
mig, dvs. sat sig og har øjenkontakt med mig. Jeg bruger ingen kommandoer,
men roser ham og giver ham en godbid når han går pænt. I starten for hver
halve meter han går pænt, men nu kun engang imellem - lidt efter
"spillemaskine-princippet"( Robin satser ved at udføre en allerede indlært
øvelse, nogen gange er der ingen gevinst, nogen gange er der en enkelt
godbid, og nogen gange er der jackpot = flere lækre godbidder, kast med
yndlingslegetøjet etc. - dette skal gøre med forskellige intervaller, altså
ikke fast hver tredie el. femte gang, da du så vil få to el. fire træge,
halvdårlige øvelser og en god, nemlig den der udløser godbidden. Jeg giver
f.eks. efter 2 meter lineføring, igen efter 5, efter 3 osv. ) Jeg har ikke
lært Robin, hvad han skal gøre, jeg stopper blot og venter, han må altså
selv tænke sig frem til, hvad han skal gøre for at komme videre.

Hvor træner I med Buster?

Robins hjemmeside er ikke helt oppe at køre endnu. Den kører kun, når
serveren på min kærestes computer er oppe at køre. Den vil dog snart være
mere stabil.

Fra : Buster

Dato : 14-07-01 14:32

--
Buster kan ses på:
http://www.selkrog.subnet.dk/
> Hvor træner I med Buster?

Det var i Odense.

Søren.

Fra : Buster

Dato : 14-07-01 14:30

Der er ingen gæstebog på nuværende tidspunkt, men Du/I er meget velkommen
til at sende en hilsen pr. mail.

Søren.