|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Råd ved køb af en motorcykel Fra : hg
 | 
 Dato :  25-01-07 21:36
 | 
 |  | 
 
            Hej allesammen, men fare for en "religionskrig" vil jeg høre om råd til køb 
 af en cykel.
 Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog kørekort 
 sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige vaner. (se 
 tidligere tråd ang. kursus)
 Har haft lånt en Virago, hvor jeg fik ondt i ryggen af at sidde på.
 Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.
 Så hos en forhandler en 18-20 år gammel Yamaha til ca.55.000 men samme 
 forhandler havde f.eks. en ny Kawazaki ???650 til 90.000, med ABS 95.000 
 (sidste års model, tilbud)
 Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at få en 
 ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have kardan, for 
 at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at 
 klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig 
 forpustet.    Som alderen indikerer, behøver jeg ingen racer, men derfor må den gerne være 
 til frisk kørsel.
 Cyklen er kun til hobby, ikke daglig arbejdsture, men sikkert nogle ture 
 rundt i landet, og da sikkert med madammen bagpå.
 Max prisen har jeg ikke bestemt endnu, men tror dog ikke på et større 6 
 cifret beløb.
 Da jeg gerne vil  beholde den selv, er Harley D. ikke interessant, og da jeg 
 heller ikke gider skrue selv, er samme stadig uinteressant.
 Nogle bud?
 Yamaha?
 Honda?
 Kawazaki?
 Moto Guzzi?
 Andet?
 I foreslagene må der gerne ses på vedligeholdeses udgifter (service), igen 
 fordi jeg ikke har plads eller lyst til selv at skrue.
 Mvh
 Henning 
            
             |  |  | 
  Anders Majland (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  25-01-07 22:18
 | 
 |  | 
 
            > Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at få en 
 > ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have kardan, for 
 > at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at 
 > klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig 
 > forpustet.    ABS udelukker de fleste lidt "ældre" cykler - Men kædesmøreriet skal du ikke 
 være nervøs for. Du monterer bare en scootoiler, loobman, McCoi eller anden 
 kædesmører og så det problem løst.
 Jeg kan sagtens følge dig mhs ABS - Når man pludseligt virkeligt for brug 
 for at kaste ankeret på et "tvivlsomt" underlag så vil det være rart at 
 have. Jeg har dog prioriteret andre ting højere på et "beskedent" budget så 
 ingen af mine mc'er har ABS.
 Og når du ikke vil skrue selv så er en ny eller nyere nok heller ikke dumt - 
 Merprisen på en fabriksny er ikke meget i forhold til et par ikke planlagt 
 værkstedsbesøg
 Honda har ABS som tilvalg på mellemklasse modeller som "Honda CBF 500 ABS" 
 eller "Honda CBF 600 ABS" og går man lidt højere så er der også Yamaha's 
 TDM900 eller Yamaha FZ6-S
 Men det er jo også et spørgsmål om stil - Altså om man forelsker sig i lige 
 en bestemt model ...
 /A
            
             |  |  | 
  tom \(cordoba\) (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : tom \(cordoba\)
 | 
 Dato :  25-01-07 22:22
 | 
 |  | 
 
            > Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog kørekort 
 > sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige vaner. (se 
 > tidligere tråd ang. kursus).....
 Overvejer du brugt (jaja ved godt hvad du skriver senere     Så er en cykel 
 som cbr1000 et super valg.  er selv stor (både i højden og i vægten), og 
 ikke specielt tryg ved maskiner der går på for/baghjul.  Cbr1000 trækker 
 massivt i alle gear og vel alle omdrejninger. Du skal ikke tænke på at være 
 i rette gear. Samtidigt er den stor og komfortabel og ligger klippestabilt 
 på vejen.  Den er ikke en du nemt kaster rundt i svingene, men det er du 
 vist heller ikke typen til     Sidst men ikke mindst : masser af billige 
 reservedele, nem at sælge igen (populær) og ekstrem stabil... og relativ 
 billig (40-80.000 afh af alder/stand)
 > Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at få en 
 > ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have kardan, for 
 > at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at 
 > klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig 
 > forpustet.    smag og behag, men på en mc hvor du styrer bremserne uafhængigt og hvor de 
 færreste kører om vinteren, synes jeg abs er overflødigt.  ja en total 
 uerfaren vil sikkert vinde noget, men den erfaren vil øge sin bremselængde, 
 da abs er lidt for pessimistisk.  Tag et DMC kursus el.l. istedet - MEGET 
 billigere    kardan. tjae, det ER nemmere, men de færreste maskiner har det og dermed 
 begrænser du dit udvalg voldsomt.  og det er ikke så dyrt at få skiftet en 
 kæde...
 > Som alderen indikerer, behøver jeg ingen racer, men derfor må den gerne 
 > være til frisk kørsel.
 > Cyklen er kun til hobby, ikke daglig arbejdsture, men sikkert nogle ture 
 > rundt i landet, og da sikkert med madammen bagpå.
 >
 > Max prisen har jeg ikke bestemt endnu, men tror dog ikke på et større 6 
 > cifret beløb.
 > Da jeg gerne vil  beholde den selv, er Harley D. ikke interessant, og da 
 > jeg heller ikke gider skrue selv, er samme stadig uinteressant.
 > Nogle bud?
 > Yamaha?
 Jep!
 > Honda?
 Jep
 > Kawazaki?
 Måske    > Moto Guzzi?
 For dyrt til dig    > Andet?
 kardan er jo oftest lig bmw, men det er vist også ude over din beløbsgrænse.
 > I foreslagene må der gerne ses på vedligeholdeses udgifter (service), igen 
 > fordi jeg ikke har plads eller lyst til selv at skrue.
 Tjae. Hvis det er en ny maskine med lange serviceintervaller kunne jo være 
 en yamaha fazer (mener det er 42.000km/service).  5 års garanti og en pris 
 på omkring de 100-110.000.   Rigeligt hypper og stadig komfortabel.  Stabil 
 og ok gensalgspris
 Bare mine ord    Mvh TB
 MC gennem 14 år.  Halvdelen af dem med forskellige CBR1000.  Maskinen jeg 
 nok bliver hængende ved, da den opfylder alle mine behov...
 >
 > Mvh
 > Henning
 > 
            
             |  |  | 
  Lars Nielsen (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Nielsen
 | 
 Dato :  25-01-07 23:30
 | 
 |  | 
 
            tom (cordoba) wrote:
 >> Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog
 >> kørekort sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige
 >> vaner. (se tidligere tråd ang. kursus).....
 >
 > Overvejer du brugt (jaja ved godt hvad du skriver senere     Så er
 > en cykel som cbr1000 et super valg.  er selv stor (både i højden og i
 > vægten), og ikke specielt tryg ved maskiner der går på for/baghjul. 
 > Cbr1000 trækker massivt i alle gear og vel alle omdrejninger. Du skal
 > ikke tænke på at være i rette gear. Samtidigt er den stor og
 > komfortabel og ligger klippestabilt på vejen.  Den er ikke en du nemt
 > kaster rundt i svingene, men det er du vist heller ikke typen til    > Sidst men ikke mindst : masser af billige reservedele, nem at sælge
 > igen (populær) og ekstrem stabil... og relativ billig (40-80.000 afh
 > af alder/stand)
 Jamen... - Hvad kan man sige, Tom har jo helt ret.
 Klaaaart Honda CBR1000F, den opfylder alle dine krav mhp. alder, pris, 
 service, "udholdenhed ifbm. vægt, din størrelse og madammen", og så er det 
 jo ikke ligefrme fordi honda'en står forrest i værkstedskø'en. Det eneste 
 min har kostet nu over 4 år og 65000 km. er ventiljustering, oliefilter, 
 olieskift og dæk. - ventiljustering er per 12000 km...
 Lars / Viborg
 >> Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at
 >> få en ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have
 >> kardan, for at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare
 >> tanken om det med at klemme maven sammen, for at nå ned at smøre
 >> kæden, er ved at gøre mig forpustet.    >
 > smag og behag, men på en mc hvor du styrer bremserne uafhængigt og
 > hvor de færreste kører om vinteren, synes jeg abs er overflødigt.  ja
 > en total uerfaren vil sikkert vinde noget, men den erfaren vil øge
 > sin bremselængde, da abs er lidt for pessimistisk.  Tag et DMC kursus
 > el.l. istedet - MEGET billigere    >
 > kardan. tjae, det ER nemmere, men de færreste maskiner har det og
 > dermed begrænser du dit udvalg voldsomt.  og det er ikke så dyrt at
 > få skiftet en kæde...
 >
 >> Som alderen indikerer, behøver jeg ingen racer, men derfor må den
 >> gerne være til frisk kørsel.
 >> Cyklen er kun til hobby, ikke daglig arbejdsture, men sikkert nogle
 >> ture rundt i landet, og da sikkert med madammen bagpå.
 >>
 >> Max prisen har jeg ikke bestemt endnu, men tror dog ikke på et
 >> større 6 cifret beløb.
 >> Da jeg gerne vil  beholde den selv, er Harley D. ikke interessant,
 >> og da jeg heller ikke gider skrue selv, er samme stadig uinteressant.
 >> Nogle bud?
 >
 >> Yamaha?
 > Jep!
 >
 >> Honda?
 > Jep
 >
 >> Kawazaki?
 > Måske    >
 >> Moto Guzzi?
 > For dyrt til dig    >
 >> Andet?
 > kardan er jo oftest lig bmw, men det er vist også ude over din
 > beløbsgrænse.
 >> I foreslagene må der gerne ses på vedligeholdeses udgifter
 >> (service), igen fordi jeg ikke har plads eller lyst til selv at
 >> skrue.
 >
 > Tjae. Hvis det er en ny maskine med lange serviceintervaller kunne jo
 > være en yamaha fazer (mener det er 42.000km/service).  5 års garanti
 > og en pris på omkring de 100-110.000.   Rigeligt hypper og stadig
 > komfortabel.  Stabil og ok gensalgspris
 >
 >
 > Bare mine ord    >
 > Mvh TB
 > MC gennem 14 år.  Halvdelen af dem med forskellige CBR1000.  Maskinen
 > jeg nok bliver hængende ved, da den opfylder alle mine behov...
 >
 >
 >
 >
 >>
 >> Mvh
 >> Henning 
            
             |  |  | 
   Torben Scheel (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  26-01-07 07:34
 | 
 |  | 
 
            Lars Nielsen wrote:
 > 
 > Jamen... - Hvad kan man sige, Tom har jo helt ret.
 > Klaaaart Honda CBR1000F, den opfylder alle dine krav mhp. alder, pris, 
 > service, "udholdenhed ifbm. vægt, din størrelse og madammen", og så er det 
 > jo ikke ligefrme fordi honda'en står forrest i værkstedskø'en. Det eneste 
 > min har kostet nu over 4 år og 65000 km. er ventiljustering, oliefilter, 
 > olieskift og dæk. - ventiljustering er per 12000 km...
 Det er en knallert. Jeg kan ikke passe den med min 195cm - knæene ligger 
 uden på den brede del af tanken. Den skal altså prøves først (som alt 
 aldet). Men til høje mennesker er der ikke mange gadecykler der er 
 rigtigt gode.
 -- 
 vh
 Torben - med TDM der _passer_    |  |  | 
  Peter B. Juul (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-01-07 22:26
 | 
 |  | "hg" <grooss@(no-spam)privat.dk> writes:
 
 > Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.
 
 Brugt.
 
 Du VIL komme til at lægge din første cykel fra dig et par gange. Og så
 er det møgærgerligt at det var en spritny og topstylet sag.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
 The RockBear.  ((^))   sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og
 I speak only  0}._.{0  rent juridisk må der være en forskel på
 for myself.    O/ \O   de to ting"         -Lars von Trier om Bush.
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  25-01-07 22:43
 | 
 |  | 
 
            >> Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.
 > Brugt.
 > Du VIL komme til at lægge din første cykel fra dig et par gange. Og så
 > er det møgærgerligt at det var en spritny og topstylet sag.
 Hvornår skal jeg så købe en ny motorcykel? Nu har jeg haft min første og 
 eneste motorcykel i 5½ år uden at lægge den ned en eneste gang. Jeg har på 
 fornemmelsen at jeg kan vente længe før det sker og jeg kan komme videre.
 Jeg havde ellers planer om at købe en ny i år, men det kan være at jeg skal 
 øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende grusvej og få det styrt 
 overstået inden da?    -- 
 signing off.. Martin Sørensen 
            
             |  |  | 
   Bongo (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bongo
 | 
 Dato :  25-01-07 22:58
 | 
 |  | 
 > Hvornår skal jeg så købe en ny motorcykel? Nu har jeg haft min første og
 > eneste motorcykel i 5½ år uden at lægge den ned en eneste gang. Jeg har på
 > fornemmelsen at jeg kan vente længe før det sker og jeg kan komme videre.
 
 Nu kan jeg ikke lade være med at spørge :)   Hvor mange km har du kørt?
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Sørensen (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  25-01-07 23:11
 | 
 |  | > Nu kan jeg ikke lade være med at spørge :)   Hvor mange km har du
 > kørt?
 
 Omkring 20.000 km vil jeg tro. Ikke det vilde, men heller ikke ingenting..
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
     Armand (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-01-07 23:26
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:45b92ae8$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>
 Martin! Kan det passe at dit ur er mindst et kvarter bagefter!
 
 --
 Armand.
 (der har benyttet lejligheden til at stille sit eget)
 
 
 
 
 |  |  | 
      Martin Sørensen (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  26-01-07 18:24
 | 
 |  | > Martin! Kan det passe at dit ur er mindst et kvarter bagefter!
 
 Nej, nu har jeg lige stillet det, men det gik kun 12 sekunder forkert..
 
 --
 signing off.. Martin Sørensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-01-07 23:17
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:45b9246d$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >>>............... ny eller brugt.
 >> Brugt.
 >> Du VIL komme til at lægge din første cykel fra dig et par gange. Og så
 >> er det møgærgerligt at det var en spritny og topstylet sag.
 >
 > Hvornår skal jeg så købe en ny motorcykel? Nu har jeg haft min første og 
 > eneste motorcykel i 5½ år uden at lægge den ned en eneste gang. ...det kan 
 > være at jeg skal øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende 
 > grusvej og få det styrt overstået ........
 Hæ!     -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
   Peter B. Juul (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  26-01-07 13:25
 | 
 |  | 
 
            "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:
 > Jeg havde ellers planer om at købe en ny i år, men det kan være at jeg skal 
 > øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende grusvej og få det styrt 
 > overstået inden da?    Afgjort. Ellers kan du låne den ud til mig. Så klarer jeg det for dig.
 -- 
 Peter B. Juul, o.-.o  "[Freverts website] bliver ustandseligt hacket af 
 The RockBear.  ((^))   mystiske fremmede, så det for stakkels Louise kommer 
 I speak only  0}._.{0  til at fremstå som om hun bare er en afstumpet idiot. 
 for myself.    O/ \O   Og det er hun jo ikke. Hun er en afstumpet idiot, der 
                        er rigtig god til mavedans."   -Sebastian Dorset.
            
             |  |  | 
   Thomas (27-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas
 | 
 Dato :  27-01-07 00:16
 | 
 |  | 
 > Jeg havde ellers planer om at købe en ny i år, men det kan være at jeg 
 > skal
 > øve bremselængder med forbremsen på en nærliggende grusvej og få det styrt 
 > overstået inden da?    >
 Forstår hvad du mener. Jeg har kørt mc i 6 år (MZ 150, Suzuki GS650, Suzuki 
 V-strom). Kører ca. 25.000 km om året og er (bank under bordet) endnu ikke 
 væltet. Er der et krav om at vælte, som jeg har overset?
 /Ths. 
            
             |  |  | 
    Peter B. Juul (27-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  27-01-07 18:46
 | 
 |  | "Thomas" <t@pp.se.invalid> writes:
 
 > Forstår hvad du mener. Jeg har kørt mc i 6 år (MZ 150, Suzuki GS650, Suzuki
 > V-strom). Kører ca. 25.000 km om året og er (bank under bordet) endnu ikke
 > væltet. Er der et krav om at vælte, som jeg har overset?
 
 Jeps. Du tæller ikke om MCist, før du har ligget og rodet rundt på
 vejen og tænkt "hvad var det?"
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  Er der ikke, dybest set, tale om
 The RockBear.  ((^))  en interessekonflikt, når DF både
 I speak only  0}._.{0 vil have indført folkedans og
 for myself.    O/ \O  tørklædeforbud i danske skoler?
 
 
 |  |  | 
     Futte & Co. (27-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Futte & Co.
 | 
 Dato :  27-01-07 19:19
 | 
 |  | 
 
            Peter B. Juul wrote:
 > "Thomas" <t@pp.se.invalid> writes:
 > 
 > 
 >>Forstår hvad du mener. Jeg har kørt mc i 6 år (MZ 150, Suzuki GS650, Suzuki 
 >>V-strom). Kører ca. 25.000 km om året og er (bank under bordet) endnu ikke 
 >>væltet. Er der et krav om at vælte, som jeg har overset?
 > 
 > 
 > Jeps. Du tæller ikke om MCist, før du har ligget og rodet rundt på
 > vejen og tænkt "hvad var det?"
 Forbandet sludder !, bare fordi du ikke ka' finde u'a'ed    Jeg startede i 1968 og kørte dagligt indtil 1986. I 2001, ku' jeg ikke 
 nære mig mere, og startede igen......... kørere stadig    uden at lægge 
 mig ned. Og det er ikke fordi jeg kører "lodret" (tak Armand, for dén 
 fine fortælling), hvilket adskillige herinde kan bevidne    Og jo, ...... den har da været tæt på mange gange, men altså kun tæt på    -- 
 Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70 Honda CB550F, 1975, til salg
 Victoria KR26N Aero, 1954, til salg
 Triumph Bonneville, 1969
            
             |  |  | 
  Armand (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  25-01-07 23:11
 | 
 |  | 
 
            Hvor i landet bor du?
 I weekenden er der udstilling i Hamborg ("Hamburg Motorrad Tage"), og til 
 forskel for de danske ditto, er der i Hamborg mulighed for at prøvesidde de 
 udstillede moorcykler, så det er et godt sted at starte!
 Med 190cm's højde tror jeg at de mere opretsiddende modeller vil være 
 gavnlige - Yamaha TDM900 der allerede er nævnt kunne derfor være et godt 
 bud, omend at den er relativ tung :-/
 Et af mine mantra'er omkring førstegangskøb, er at kåber så langtfra er så 
 praktiske som det umiddelbart kan synes: Komfortable overfor fartvind, ja; 
 men lad være at tro at de dækker nogetsomhelst for regn. Til gengæld koster 
 plastik kassen som reservedel og det er næsten uundgåeligt at skrabe eller 
 knække en kåbedel ved selv det uskyldigste styrt(*), og dém undgår de 
 færreste at løbe ind i i løbet af de første par sæsoner    Fartvindskomforten kan tillige gøre én fartblind i en vis grad; eller 
 modsat: Uden kåbebeskyttelse er man som nybagt motorcyklist langt mere med 
 på hvor hurtigt man kører!
 Kåben kan også udgøre en psysisk hæmsko derved at den hindrer visuel kontakt 
 med forhjulet (dét var mit største tilvænnings-problem da jeg fik min første 
 kåbebeklædte motorcykel så sent som efter 7-8 års motorcykelkørsel!)!
 Ergo: Det vil være en fordel at sigte efter en "nøgen" model!
 Efter de til dato fremkomne 2007-priser synes jeg at Suzuki's nøgne SV650 
 med ABS til 90.000,- er en tung bejler til din gunst!
 (*):
 Glemme at slå støttebenet ud; ikke være opmærksom på om underlaget kan bære 
 støttebenet; glemt lås ved start; kikset tilkobling (evt. p.g.a. 
 idiot-sikringen mod udslået støtteben) ved start hvor man samtidig er ved at 
 dreje/vende og har brug for motoren for at holde balancen - - - You name it!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Bongo (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bongo
 | 
 Dato :  25-01-07 23:59
 | 
 |  | 
 > Med 190cm's højde tror jeg at de mere opretsiddende modeller vil være
 > gavnlige - Yamaha TDM900 der allerede er nævnt kunne derfor være et godt
 > bud, omend at den er relativ tung :-/
 >
 
 Jeg er generelt enig med Armand, især mht. den opretsiddende stilling, men
 ikke så meget i det med kåben :) . 190cm kombineret med rygsmerter minder om
 min situation. Du bør kigge nøje på sædehøjden, din benstilling og i hvilket
 omfang din kørestilling er opret. TDMen er et godt valg for mig (81,5cm sæde
 højde=det højeste jeg har set), men der er andre maskiner i verden der
 tilbøder opret kørestilling. V-strom, Aprillia, Varadero, Honda CBF1000.
 Varadero er dyr, 200k. Racere betyder at du kommer til at sidde foroverbøjet
 med knæene op om ørene. Det er ikke noget min ryg holder af i mere end en ½
 times tid.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bongo (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bongo
 | 
 Dato :  26-01-07 00:03
 | 
 |  | Tjekkede lige sædehøjden på Varaderoen. 83,8cm :o  Det er fanme højt! Det er
 dejligt når man har et godt udsyn hen over bilerne. Det gør livet på mc lidt
 sikre derude.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Anders Majland (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  26-01-07 10:50
 | 
 |  | 
 
            > Tjekkede lige sædehøjden på Varaderoen. 83,8cm :o  Det er fanme højt! Det 
 > er dejligt når man har et godt udsyn hen over bilerne. Det gør livet på mc 
 > lidt sikre derude.
 Sædehøjden er ikke alt - Ligeså vigtigt er sædebredden og ikke mindst 
 afstanden til fodhvilerne og deres placering. Så det forbliver individuelt 
 og har mere med benlængde end ens højde at gøre ..
 BTW så har min lille aprilia en sædehøjde på 86cm    En anden ting er om det er muligt at sidde komfortabelt i mere end en 
 position - der vinder min xt og xtz over apriliaen da jeg kan rykke lidt 
 frem og tilbage. Igår var første gang i 3/4 år at jeg har kørt længere stræk 
 på apriliaen og jeg følge min position noget "låst".  Jeg brugte 1 3/4 time 
 på at komme ud af kbh's myldertrafik og til odden og det er lige længe nok 
 at sidde i en position, ligegyldigt hvor komfortabel den ellers er. Fra 
 Århus og hjem blev det så ikke bedre af at jeg øgede læsset med et par 
 køkken skuffer i Ikea (Og den har ikke elvarme i håndtagene, men et par 
 thansen regnluffer udover de alm luffer lykkedes det at undgå at fryse 
 fingrene ret meget)
 /A
            
             |  |  | 
   Ukendt (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-01-07 10:33
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 25 Jan 2007 23:58:35 +0100, Bongo wrote:
 > Racere betyder at du kommer til at sidde foroverbøjet 
 > med knæene op om ørene. Det er ikke noget min ryg holder af i mere end en ½ 
 > times tid.
 Det kommer da an på.... Egentlig handler det om at holde ca. 90° vinkler i
 hofte og knæ, og det kan jeg da godt på min "softtourer". Jeg har såmænd
 prøvet den oprette touringstyle, og det holder mine arme ikke til, så
 vindpresset skal også overvejes, og her hjælper det at læne en 30-40° fra
 lodret op mod vinden. Om "feet forward" stilen, glem det, Du ødelægger både
 røv og ryg.
 Til en høj, og langarmet fører ville jeg anbefale en Suzuki RF 900
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
    Bongo (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bongo
 | 
 Dato :  26-01-07 12:58
 | 
 |  | 
 
 > Det kommer da an på.... Egentlig handler det om at holde ca. 90° vinkler i
 > hofte og knæ, og det kan jeg da godt på min "softtourer". Jeg har såmænd
 > prøvet den oprette touringstyle, og det holder mine arme ikke til, så
 > vindpresset skal også overvejes, og her hjælper det at læne en 30-40° fra
 > lodret op mod vinden. Om "feet forward" stilen, glem det, Du ødelægger
 > både
 > røv og ryg.
 >
 
 Hvis man døjer med en "anderledes" ryg er valget jo nok individuelt og en
 evt. mc/bil bør prøvesiddes. Når min ryg brokker sig er det de underligeste
 ting jeg kan, -og ikke kan.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-01-07 17:10
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 26 Jan 2007 12:58:07 +0100, Bongo wrote:
 
 > Hvis man døjer med en "anderledes" ryg er valget jo nok individuelt og en 
 > evt. mc/bil bør prøvesiddes. Når min ryg brokker sig er det de underligeste 
 > ting jeg kan, -og ikke kan.
 Tjae, sådan er livet en mærkelig størrelse. Og det er egentlig cruiser 
 stilen jeg gerne vil advare lidt imod, (har selv været der med BM33 i 16 
 år), flere jeg kender har startet i den stil, intruder, virago, og fælles 
 for dem er, at de har klaget over rygproblemer ret hurtigt. Problemet er 
 som jeg oplevede det, at ryggen skal optage vindpresset, og det er hård 
 kost for lænden. Ydermere er bevægeligheden på en "feet forward" mc ikke 
 eksisterende, Du har ingen mulighed for at løfte dig fra sædet.
 TDM'en er givetvis et fint alternativ til langbenede mennesker, men den er 
 meget for oprejst til min ryg. (for slet ikke at tale om at nå jorden   )
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
  Jim Andersen (30-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jim Andersen
 | 
 Dato :  30-01-07 11:30
 | 
 |  | Armand wrote:
 > Efter de til dato fremkomne 2007-priser synes jeg at Suzuki's nøgne
 > SV650 med ABS til 90.000,- er en tung bejler til din gunst!
 
 Den kan man sgu da ikke sidde på med mindre man er en japaner på 1.56 cm og
 42 kg.
 
 Efter en 10 minutters prøvetur brugte jeg 15 minutter på at rette mig ud
 bagefter.
 
 Og OP er 10 cm højere og 20 (okay okay så 10 da) kg tungere end mig, og har
 et år stivere ben. Glem den sv-racer.
 
 /jim
 
 
 
 
 |  |  | 
   Armand (31-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  31-01-07 00:13
 | 
 |  | 
 "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
 news:45bf1e22$0$48080$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Armand wrote:
 >> Efter de til dato fremkomne 2007-priser synes jeg at Suzuki's nøgne
 >> SV650 med ABS til 90.000,- er en tung bejler til din gunst!
 >
 > Den kan man sgu da ikke sidde på med mindre man er en japaner på 1.56 cm
 > og 42 kg.
 > Efter en 10 minutters prøvetur brugte jeg 15 minutter på at rette mig ud
 > bagefter.
 > Og OP er 10 cm højere og 20 (okay okay så 10 da) kg tungere end mig, og
 > har et år stivere ben. Glem den sv-racer.
 
 Det har jeg såmænd også, eftersom at det ikke er SV650S, men SV650 jeg
 henviser til!!
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Max Andersen (25-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Max Andersen
 | 
 Dato :  25-01-07 23:12
 | 
 |  | 
 
            hg wrote:
 > Hej allesammen, men fare for en "religionskrig" vil jeg høre om råd til køb 
 > af en cykel.
 > Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog kørekort 
 > sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige vaner. (se 
 > tidligere tråd ang. kursus)
 > Har haft lånt en Virago, hvor jeg fik ondt i ryggen af at sidde på.
 > Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.
 > Så hos en forhandler en 18-20 år gammel Yamaha til ca.55.000 men samme 
 > forhandler havde f.eks. en ny Kawazaki ???650 til 90.000, med ABS 95.000 
 > (sidste års model, tilbud)
 > Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at få en 
 > ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have kardan, for 
 > at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at 
 > klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig 
 > forpustet.    > 
 > Som alderen indikerer, behøver jeg ingen racer, men derfor må den gerne være 
 > til frisk kørsel.
 > Cyklen er kun til hobby, ikke daglig arbejdsture, men sikkert nogle ture 
 > rundt i landet, og da sikkert med madammen bagpå.
 > 
 > Max prisen har jeg ikke bestemt endnu, men tror dog ikke på et større 6 
 > cifret beløb.
 > Da jeg gerne vil  beholde den selv, er Harley D. ikke interessant, og da jeg 
 > heller ikke gider skrue selv, er samme stadig uinteressant.
 > Nogle bud?
 > Yamaha?
 > Honda?
 > Kawazaki?
 > Moto Guzzi?
 > Andet?
 > I foreslagene må der gerne ses på vedligeholdeses udgifter (service), igen 
 > fordi jeg ikke har plads eller lyst til selv at skrue.
 > 
 Med madammen bagpå, så ville jeg vælge en touring eller cruiser. Slet 
 ikke en racer. Og hvis harley var oplagt inden tyveri og pilleri kom ind 
 i billedet, så vælg en cruiser.
 Kawasaki vn900! (2 typer)
 Den vandt testen i Bike Magazine over en del andre cykler, samtidig med 
 at den er med remtræk, som (yamaha også er gået over til istedet for 
 kardan, så vidt jeg husker). Og testen er køreglæde, amt 
 vedligeholdesesudgifter, m.m.
 Super torque i lave omdrejninger og teknologi og en del udstyr er fra 
 deres store modeller.
 anmelderne har rost den til skyerne (ved ikke om de gør det ved alle MC'ere)
 Koster ca. 130k fra ny, og den kom i '06, så ikke så mange brugte endnu :)
 Max
http://www.phmotorcycles.co.uk/bikes/kawasaki-vn900-classic.html
http://www.amadirectlink.com/news/2006/Vulcan900/
http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=4076&Page=1 |  |  | 
  Ukendt (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-01-07 01:01
 | 
 |  | 
 "hg" <grooss@(no-spam)privat.dk> skrev i en meddelelse 
 news:jLOdnen2v6NRiSTYnZ2dnUVZ8qydnZ2d@giganews.com...
 > Hej allesammen, men fare for en "religionskrig" vil jeg høre om råd til 
 > køb af en cykel.
 > Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog kørekort 
 > sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige vaner. (se 
 > tidligere tråd ang. kursus)
 > Har haft lånt en Virago, hvor jeg fik ondt i ryggen af at sidde på.
 > Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.
 > Så hos en forhandler en 18-20 år gammel Yamaha til ca.55.000 men samme 
 > forhandler havde f.eks. en ny Kawazaki ???650 til 90.000, med ABS 95.000 
 > (sidste års model, tilbud)
 > Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at få en 
 > ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have kardan, for 
 > at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at 
 > klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig 
 > forpustet.    >
 Hej Henning.
 Spændende projekt , det er altid dejligt at få lov til at være med til at 
 bruge andres penge    Min anbefaling vil være en ny Suzuki DL650 V-Strom, den kører fantastisk 
 dejligt, har selv lånt en, en 1½ times tid, og det var så absolut et dejligt 
 bekendtskab,
 den "fås" også med ABS bremser til 99.995.-
 Den kan bruges til det hele,  fra Søndags turen på favorit Margueritruten 
 til turen til Nordkap
 Hvis du syntes at du sidder med dine ben lidt for bukket, kan du sætte sædet 
 fra 1000 V-Strom over på den ,det skulle være 25-30 mm bedre polstret
 og med hensyn til at _måske_ komme til at tabe sin første cykel, så kan der 
 fås en styrtbøjle til den, og til lige den type cykel ser det IMHO bare fedt 
 ud
 Jeg lånte cyklen hos   http://www.enghavemotor.dk/  , så bare kom i gang    Med hensyn til kædesmøring er det altså ikke et problem, der findes 
 forskellige automatiskekædesmørringsmekanismer   www.scottoiler.com  er den jeg har haft på et par af mine kæde cykler
 -- 
 Mvh.
 Dennis Hellan Pedersen
 BMW K1200 RS '99 / Honda XBR 500 S '90
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66 |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  26-01-07 07:29
 | 
 |  | 
 
            > Min anbefaling vil være en ny Suzuki DL650 V-Strom, den kører fantastisk 
 > dejligt, har selv lånt en, en 1½ times tid, og det var så absolut et 
 > dejligt bekendtskab,
 > den "fås" også med ABS bremser til 99.995.-
 Kan man få den til 100.000Kr, så er det et godt bud. Jeg kørte en hel dag på 
 sådan en på min ferie til Mallorca i sommers med kæresten bag på. Jeg er 
 meget større end dig på alle ledder, og jeg sad fint. Jeg er dog også smidig 
 af min størrelse, og kan sidde i skrædderstilling uden problmer og kører 
 lille sportscykel om sommeren (600cc). Udmærket cykel, og ABS synes jeg også 
 er en god ide. Jeg var en split milimeter fra at smide min CBR i efteråret 
 da jeg panik bremsede pga. en billist for an mig "helt sygt" bremsede roligt 
 ned for en fodgænger på et fodgængerfelt    Jeg kørte og "sov" og havde 
 hovedet et helt andet sted. En begynder havde ikke reddet den, men det havde 
 ABS.
 Man kan købe en automatisk kædesmører til under 1000Kr så du undgår at 
 skulle smøre kæde. Det er alletiders!
 Jeg har en kammerat der han en SV 1000 N til salg til omkring 95.000Kr. Den 
 er kun lige kørt til og står som ny. Der er dog no lige smæk nok i den til 
 en begynder, og der er ikke ABS.    -- 
 Jens Jacob Bager Jensen
 CBR 600 F '98 og DR 610 '85
 Polyteknisk MC og Ténéré.dk 
            
             |  |  | 
  Jes Vestervang (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  26-01-07 09:58
 | 
 |  | 
 
            "Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> writes:
 > Hvornår skal jeg så købe en ny motorcykel? Nu har jeg haft min
 > første og eneste motorcykel i 5½ år uden at lægge den ned en eneste
 > gang. Jeg har på fornemmelsen at jeg kan vente længe før det sker og
 > jeg kan komme videre.
 Måske situationen havde været anderledes hvis du havde startet på en
 eller anden højere mc :-/ ...uden "abs"-bremser    Den eneste gang jeg rigtig er væltet on-road i min mc-tid var en
 vinter hvor jeg var lidt for hurtig til at slippe koblingen i noget
 nyfalden sne. Det var lidt svært at slippe koblingen samtidig med at
 jeg skulle holde mc'en oprejst. Jeg fik den dog lagt relativt
 forsigtigt så der ikke skete noget ved det.
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 @ DT125R
            
             |  |  | 
  p.jarnbak (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  26-01-07 10:28
 | 
 |  | 
 "hg" <grooss@(no-spam)privat.dk> wrote in message 
 news:jLOdnen2v6NRiSTYnZ2dnUVZ8qydnZ2d@giganews.com...
 > Hej allesammen, men fare for en "religionskrig" vil jeg høre om råd til 
 > køb af en cykel.
 > Den kommende ejer er 43 år, 190 cm samt lidt over 120 kg. Tog kørekort 
 > sidste efterår, så der er begrænsede erfaringer, og dårlige vaner. (se 
 > tidligere tråd ang. kursus)
 > Har haft lånt en Virago, hvor jeg fik ondt i ryggen af at sidde på.
 > Men er ikke sikker på om det skal være en ny eller brugt.
 > Så hos en forhandler en 18-20 år gammel Yamaha til ca.55.000 men samme 
 > forhandler havde f.eks. en ny Kawazaki ???650 til 90.000, med ABS 95.000 
 > (sidste års model, tilbud)
 > Da det er min første cykel overvejer jeg om ikke det er smartest at få en 
 > ny, så den har ABS, og er egentligt også interessert i at have kardan, for 
 > at have mindst muligt vedligehold på maskinen. (Bare tanken om det med at 
 > klemme maven sammen, for at nå ned at smøre kæden, er ved at gøre mig 
 > forpustet.    En BMW k-model fra 1988 og op.Den har kardan og kunne købes med abs.
 Den er ikke god til folk med korte ben da sædet er ret højt.
 Hej Palle.
            
             |  |  | 
  Michael Dahlberg (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Dahlberg
 | 
 Dato :  26-01-07 11:37
 | 
 |  | Jeg bakker helt op.
 En BMW K75  (Evt K100) Sædehøjde 81 cm. Der fåes 2 forskellige styr, hvor
 det bredeste også er højere, og giver en dejlig opret siddestilling. Kardan,
 og let veligeholdelse. Et tidligere indslag frarådede kåber, jeg er enig,
 hvis vi taler "fuldkåber", eller "Touringkåber", men BMW K75 har et par små
 kåber, hvor isæ K75C, er lille men tager mere af for vind og vejr, end man
 tror.
 er det for dyrt, er en Honda NTV 650 måske værd at se på. En meget
 undervurderet motorcykel, der også findes i en model uden kåbe. Og den har
 også kardan!!
 
 Held og lykke.
 
 Michael Dahlberg,
 (186 cm , 125 Kg)
 (BMW K75C)
 
 
 
 
 |  |  | 
   p.jarnbak (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : p.jarnbak
 | 
 Dato :  26-01-07 13:30
 | 
 |  | 
 "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
 news:45b9d949$0$94622$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > Jeg bakker helt op.
 > En BMW K75  (Evt K100) Sædehøjde 81 cm. Der fåes 2 forskellige styr, hvor
 > det bredeste også er højere, og giver en dejlig opret siddestilling.
 > Kardan, og let veligeholdelse. Et tidligere indslag frarådede kåber, jeg
 > er enig, hvis vi taler "fuldkåber", eller "Touringkåber", men BMW K75 har
 > et par små kåber, hvor isæ K75C, er lille men tager mere af for vind og
 > vejr, end man tror.
 
 Ja kåber kan være et problem.På en k75/100rt er det et problem at få plads
 til benene.
 Jeg er 187cm og sled malingen af kåbekanten med mine knæ.Løsningen var en
 k1100 lt
 hvor kåben er flyttet omkring 8 cm frem.Et plus for kåbe, er at biler kan se
 det ikke er en
 knallert 45 der kommer og det er ok at køre i regn.
 Hej Palle.
 k1100lt
 ex k100rt
 ex k100rs
 
 
 
 
 |  |  | 
  J.C.Kløve (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.C.Kløve
 | 
 Dato :  26-01-07 12:35
 | 
 |  | 
 > som cbr1000 et super valg.  er selv stor (både i højden og i vægten), og
 > ikke specielt tryg ved maskiner der går på for/baghjul. ......
 
 Nu er det ikke den store kunst at trække en CBR1000F hverken på
 baghjul, eller at lave en stoppie (forhjul) med den, det er faltisk kun
 et spørgsmål om at bremse maks, eller give rulle med lind hånd (har
 set whellie og stoppie ved "uheld" mere end en gang :-/ )
 
 --
 Dun@nt
 
 
 
 |  |  | 
  J.C.Kløve (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : J.C.Kløve
 | 
 Dato :  26-01-07 12:49
 | 
 |  | 
 
 Find den MC du aller bedst kan lide !
 
 En du mener er tryg for dig at køre på.
 En du kan sidde og kikke på og have stor ejerglæde af, også når du
 ikke kører.
 
 Hvis der er problemer med siddestillingen så lav den om!
 Der findes til langt langt de fleste MC'er mulighed for at flytte
 såvel styr som forhvilere, på en sådan måde at _du_ kommer til at
 sidde godt.
 
 De eneste "begrænsninger" jeg er er
 1) kåbe er dyrt at reparere, og der skal nok komme en "hovsa??" de
 første par år
 2) En alt for "vild og volsom" MC, kan have den effekt at du aldrig
 tør udnytte dens potentiale, og som sådan aldrig kommer der ud (under
 ordnede og sikre forhold) hvor du får den fulde glæde af MC'ens
 køreegenskaber, og dermed hæmmer du sædvanligvis din egen udvikling
 som MC'ist
 
 Held og lykke med købet
 
 --
 Dun@nt
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  26-01-07 17:50
 | 
 |  | 
 "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
 news:1169812154.075323.204390@a75g2000cwd.googlegroups.com...
 
 
 > ....... 2) En alt for "vild og volsom" MC, kan have den effekt at du
 > aldrig
 > tør udnytte dens potentiale, og som sådan aldrig kommer der ud (under
 > ordnede og sikre forhold) hvor du får den fulde glæde af MC'ens
 > køreegenskaber, og dermed hæmmer du sædvanligvis din egen udvikling
 > som MC'ist...........
 
 
 Jup! Man kan sagtens skyde sig selv i foden ved at starte på noget der er
 så stort/kraftfuldt/tungt at man aldrig kommer til at lege med dyret, og
 derved langtfra bliver dus med maskinen :-|
 
 Situationen giver mig lige lejlighed til at genfremstille historien om
 en af min ungdomskammerater:
 
 
 P.g.a. fast arbejde på havnen fra den dag han kom ud af skolen, var han
 i stand til at købe sig en Laverda 1000 straks da han fik kørekort.
 Fedt når han var ved stranden med sine gamle kammerater hvis læreløn
 ikke rakte til mere end små off-road'ere og en enkelt CB 400F!
 Men det skulle vise sig at kammeraterne hurtigt blev så fortrolige med
 deres "skravl" at de formedelst kunne køre i cirkler omkring Lars, som gerne
 kaldte sig for "Laverda-Lars", men bag ryggen hurtigt kom til at hedde
 "Lars-Lodret" ud fra hans kurvestil!
 Tiden gik og vennerne fik større mc'er mens Lars holdt stilen og købte
 en italiener der var endnu dyrere; men billedet blev aldrig anderledes:
 Lars havde svært ved at holde stilen i forhold til vennernes kåde
 udnyttelse af deres motorcykler.
 
 
 Efter mange år befinder alle vi venner sig nu spredt for alle vinde
 indenfor mc-genren: Èn er mc-betjent, en motorjournalist, én har begået
 sig indenfor Roadracing DM'et, og endnu én arbejder hos en af
 mc-importørerne.
 Hvad angår Lars, så slog han pludselig et krumspring og købte sig en
 sprit ny Harley, og alle er i det stille enige om at den passer nok
 bedst til hans præstationer på hjul - "Lars-Lodret" er efterhånden
 blevet et navn der er kendt i hele  byen for sit beherskede brug af
 HD'en til ren show-off; men ikke desto mindre er han stadig en dedikeret
 motorcyklist der sammenligner sig med alle på to hjul når diskussionen
 om motorcykler vender over frokostbordet nede i havnehuset.
 
 
 Men: Hvordan havde motorcyklisten Lars set ud i dag hvis han havde været
 lidt mere moderat i sit valg af første motorcykel?   :-/
 
 
 --
 Armand.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Steen Gruby (26-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  26-01-07 23:21
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 26 Jan 2007 17:49:30 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
 wrote:
 Hej Armand.
 >
 >Men: Hvordan havde motorcyklisten Lars set ud i dag hvis han havde været
 >lidt mere moderat i sit valg af første motorcykel?   :-/
 Dine skriblerier er som sædvanlig meget inspirerende.
 Det kan til tider være svært at holde fingrene fra tastaturet, og i
 dette tilfælde har jeg overgivet mig    Tilfældet Lars kan man kun gisne om, men tilfældet Steen er derimod
 håndgribeligt.
 I min ungdom havde jeg kun den MC jeg kunne erhverve for mine meget få
 penge, hvilket skal forstås således: Det jeg kunne erhverve for små
 penge og så bygge op til noget brugbart.
 En stil der åbenbart har forfulgt mig    Således at forstå, at min første MC blev indkøbt med en defekt motor,
 og som, mange skruetimer senere, skulle blive et lært og livsvarigt
 bekendtskab.
 Nummer to blev indkøbt i papkasser, og endnu flere skruetimer senere
 skulle blive til mit livs uforløste kærlighed.
 Således tilstået har jeg aldrig erhvervet en MC der var i køreklar
 stand, og som således, nødtvunget,  har inspireret mit skruegen.
 Således også at forstå, at jeg lige som Lars aldrig rigtigt lærte
 kunsten at tumle en MC i ungdoommen, noget der stadig forfølger mig.
 Nu, mange år senere, hvor jeg faktisk kunne købe en fabriksny MC uden
 at skele til økonomien, forfølger min ungdoms skruetilbøjligheder mig
 stadig.
 Jeg køber stadig MC efter hvad jeg syntes er sjovt, ikke hvad jeg tror
 passer til mit korpus.
 XS500 Købte jeg for at komme "på hjul" igen.
 XN85 købte jeg fordi den var et levn fra fortiden - Faktisk havde jeg
 købet den inden jeg havde kørt den.
 Der skulle ikke så mange værkstedstimer på den før jeg kørte, og
 hvilken sjov MC - Kørestillingen passer ikke lige til meget lange
 ture, men det lever jeg med - Teknisk er den en ener.
 Paso'en købte jeg efter at havde siddet på den - En eller anden
 spagettiæder havde skruet noget sammen der passede til mit kadaver,
 både hvad angår arm- og benlængde.
 Den var i en forfærdelig forfatning, og forårsagede foruden en lang
 vinters skruen også at jeg blev nogenlunde til glasfiberatbejde og fik
 bygget et skrueskur - Hvilket jeg i dag har megen glæde af.
 At den så også kører godt og er yderst styrevillig er en anden sag.
 Og dog.
  Både den og XN85 har afsløret det trauma at jeg i ungdommen aldrig
 rigtigt lærte at køre MC.
 Lige ud med topspeed på motorvej, den kender vi, og var dengang så
 langt det rakte - Nu well, men glæden ved de små veje var ikke kommet
 med i lærdommen fra dengang.
 Nu, hvor jeg har restaureret adskillige MC, til min selvtilfredshed,
 har jeg også gjort mig ulejligheden af at forsøge at lære at køre MC
 på de små veje.
 Det er ikke nemt - Lære det, som dem der er vokset op med moderne
 styrevillige MC, vil jeg aldrig - Men forsøget er da OK.
 Nu, hvor historien er ridset op, og hvor jeg sidste år kom ud at køre
 på min første MC, en nyrestaureret NSU Max, melder sig en
 efterrationalisering jeg bestemt ikke rigtigt bryder mig om.
 Den MC som jeg dengang syntes var voldelig, er nærmest bovlam.
 Den styrer fint, jeg kan smide rundt med den på en måde jeg ikke havde
 drømt om dengang, men motorkraft er en by i Rusland.
 Hvis jeg kigger tilbage på hvad der er sket, må jeg konstatere at jeg
 de senere år har lært at køre MC på en måde jeg aldrig før har drømt
 om - Det er først kommet senere hvor jeg har fået noget med mere power
 at ride på.
 Nu, manger år senere end den første MC, er det så gået således at jeg
 kan smide rundt med ungdommens MC som aldrig tidligere.
 Lært på en moderne MC - dog ikke lært bedre end at rødderne på deres
 +100 HK maskiner ikke til enhver tid tænker: Bessefar - Og kører fra
 mig    Og dog kører jeg mange gange bedre end i 1964.
 Hvis jeg dengang havde haft en MC med Paso'ens egenskaber havde jeg
 sikkert lært at køre som i dag - Dengang.
 Sagt på en anden måde:
 At jeg startede på en bovlam krikke lærte mig ikke at køre MC -
 Tværdimod.
 Mit skruegen og min impulsitet i køb af MC har derimod lært mig at
 tilpasse mig den MC jeg "tilfældigvis" var blevet ejer af, mere end at
 fokusere på hvilken MC jeg mente var det perfekte til mit kadaver.
 Jeg har prøvet flere andre MC, og syntes at de var sjove at køre på.
 Intet kommer dog i nærheden af det jeg har kastet mange arbejdstimer i
 og som jeg syntes er en del af mig.
 Og sådan er vi jo heldigvis forskellige ,-) 
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
    hg (28-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : hg
 | 
 Dato :  28-01-07 19:56
 | 
 |  | Hej allesammen, tak for de mange forslag. Nu mangler jeg jo så at prøvesidde
 nogle af de mange forslag.
 Der er peget i retninger, jeg ikke havde forestillet mig, men alle
 muligheder skal have en chance.
 Jeg skal nok vende tilbage med et resultat når jeg ved mere, men der går jo
 sikkert noget tid, og SÅ hedder det  bronce kursus.
 
 Mvh
 Henning
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jesper Pedersen (31-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Pedersen
 | 
 Dato :  31-01-07 20:17
 | 
 |  | hg wrote:
 
 > Hej allesammen, tak for de mange forslag. Nu mangler jeg jo så at prøvesidde
 > nogle af de mange forslag.
 > Der er peget i retninger, jeg ikke havde forestillet mig, men alle
 > muligheder skal have en chance.
 > Jeg skal nok vende tilbage med et resultat når jeg ved mere, men der går jo
 > sikkert noget tid, og SÅ hedder det  bronce kursus.
 
 Jeg vil lige komme med endnu et forslag her på falderebet.
 Moto Guzzi 750 Breva
 Der får du en forholdvis ny MC (eller en spritny hvis det er det du vil
 have).
 En 2-cylindret V-motor på 750ccm med moment nok til det meste.
 Den har en god veægtfordeling og er til at tumle.
 Kadan-træk.
 God passagerplads.
 Kan finde brugt ned til 80.000,- og sikkert også billigere...
 Om du kav være der emd dine ben kan kun en prøvesidning afgøre...
 
 /
 Jesper
 
 
 
 |  |  | 
 |  |