|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Startproblemer - GSF650SK5 Fra : Per K. Nielsen
 | 
 Dato :  07-01-07 14:00
 | 
 |  | 
 
            Hej alle,
 Den 30. november parkerede jeg, som så mang andre, cyklen af
 forsikringshensyn. Jeg har ikke taget nogen specielle forholdsregler,
 men gik ud fra at hvis jeg "motionerede" den lidt, (et par ture rundt
 i en parkeringskælder), ville jeg ikke behøve det.
 Nu var jeg så nede i torsdags for at give den lidt motion, men dyret
 ville ikke starte    Motoren tørner fint - det virker ikke som om det er strøm der mangler
 - men den starter simpelthen ikke.
 Hvor begynder jeg?
 -- 
 Per K. Nielsen
            
             |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  07-01-07 14:07
 | 
 |  | 
 
            Per K. Nielsen <pkn.usenet@gmail.com> writes:
 > Motoren tørner fint - det virker ikke som om det er strøm der mangler
 > - men den starter simpelthen ikke.
 >
 > Hvor begynder jeg?
 Men at tømme karburatorerne, sætte benzinhanen på PRI et øjeblik, og
 så starte glad. Mens du har brugt 10-20 minutter på ovenstående er det
 værste benzin der druknede dine tændrør efter en masse startforsøg
 også fordampet.
 Hvordan jeg ved at det er det? Min Bandit skulle altid have samme tur
 når jeg tog den ud af vinterhi. Indtil jeg lærte det tog det en krig
 at få den startet første gang.
 -- 
 Jacob            |   ........@
 Yamaha FZS 1000  |   ......_[]-=*
www.bunk.cc       |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
  Per K. Nielsen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per K. Nielsen
 | 
 Dato :  07-01-07 14:24
 | 
 |  | On Sun, 07 Jan 2007 14:06:48 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
 wrote:
 
 >Men at tømme karburatorerne, sætte benzinhanen på PRI et øjeblik, og
 >så starte glad. Mens du har brugt 10-20 minutter på ovenstående er det
 >værste benzin der druknede dine tændrør efter en masse startforsøg
 >også fordampet.
 
 
 Ok.
 Hvordan tømmer jeg så dem? Jeg er ikke helt på nul - jeg kan holde en
 skruenøgle, og har i sin tid skruet lidt på mine biler, men de har
 haft indsprøjtning.
 
 For øvrigt er der ingen benzinhane på 650'eren. Den er åbenbart sparet
 væk.
 
 
 |  |  | 
  Allan K. Poulsen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan K. Poulsen
 | 
 Dato :  07-01-07 14:36
 | 
 |  | 
 "Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> wrote in message
 news:icr1q25i438ah0vuhob2ig2ndgek4j45a0@4ax.com...
 > Hej alle,
 >
 > Den 30. november parkerede jeg, som så mang andre, cyklen af
 > forsikringshensyn. Jeg har ikke taget nogen specielle forholdsregler,
 > men gik ud fra at hvis jeg "motionerede" den lidt, (et par ture rundt
 
 
 Hvis batteriet har mistet lidt af pusten, så er det ikke sikkert den kan
 tørne motoren hurtigt nok til at sparke dyret i gang. Dette sker især hvis
 batteriet er lidt op af dage. Det er alfald hvad der sker med Apriliaen hvis
 der ikke er krudt nok på batteriet.
 
 --
 Mvh,
 Allan
 Aprilia SL1000
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per K. Nielsen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per K. Nielsen
 | 
 Dato :  07-01-07 15:17
 | 
 |  | On Sun, 7 Jan 2007 14:35:55 +0100, "Allan K. Poulsen"
 <allanpoulsen@bmb.sdu.dk> wrote:
 
 >Hvis batteriet har mistet lidt af pusten, så er det ikke sikkert den kan
 >tørne motoren hurtigt nok til at sparke dyret i gang. Dette sker især hvis
 >batteriet er lidt op af dage.
 
 Rimeligt nok, men umiddelbart lyder det som om der er knald nok på, og
 cyklen er ikke mere end ca. 15 mdr...
 
 
 |  |  | 
  Jacob Bunk Nielsen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen
 | 
 Dato :  07-01-07 14:48
 | 
 |  | 
 
            Per K. Nielsen <pkn.usenet@gmail.com> writes:
 > Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
 >
 >>Men at tømme karburatorerne, sætte benzinhanen på PRI et øjeblik, og
 >>så starte glad. Mens du har brugt 10-20 minutter på ovenstående er det
 >>værste benzin der druknede dine tændrør efter en masse startforsøg
 >>også fordampet.
 >
 > Hvordan tømmer jeg så dem? Jeg er ikke helt på nul - jeg kan holde en
 > skruenøgle, og har i sin tid skruet lidt på mine biler, men de har
 > haft indsprøjtning.
 >
 > For øvrigt er der ingen benzinhane på 650'eren. Den er åbenbart sparet
 > væk.
 Hmmm, de er vel ikke gået over til indsprøjtning?
 Hvis det altså stadig er en karburator-model, så sidder der en lille
 umbraco-skrue i bunden af hver af de 4 karburatorer. Løsner du den, så
 løber benzinen fra svømmehuset ud, så hold noget under, fx en
 frysepose - de kan holde til benzin et kvarters tid.
 På min Bandit (som var en 97'er) sad benzin-hanen i venstre side lige
 under tanken, så vidt jeg husker.
 Men ellers kunne du også lige starte med at lade den stå en halv times
 tid efter dine mange forgæves startforsøg og se om det så ikke er nok.
 -- 
 Jacob            |   ........@
 Yamaha FZS 1000  |   ......_[]-=*
www.bunk.cc       |   .....(o)Z_/(o)
            
             |  |  | 
  Per K. Nielsen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per K. Nielsen
 | 
 Dato :  07-01-07 15:17
 | 
 |  | On Sun, 07 Jan 2007 14:48:08 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
 wrote:
 
 >
 >Hmmm, de er vel ikke gået over til indsprøjtning?
 
 Nej, nej. Ingen indsprøjtning.
 
 >Hvis det altså stadig er en karburator-model, så sidder der en lille
 >umbraco-skrue i bunden af hver af de 4 karburatorer. Løsner du den, så
 >løber benzinen fra svømmehuset ud, så hold noget under, fx en
 >frysepose - de kan holde til benzin et kvarters tid.
 
 Det vil jeg da prøve.
 
 >På min Bandit (som var en 97'er) sad benzin-hanen i venstre side lige
 >under tanken, så vidt jeg husker.
 
 Jeps. har ledt forgæves efter den i sin tid da jeg købte den, og siden
 hen slået op i brugsvejledningen. Ingen hane på de nye.
 
 >Men ellers kunne du også lige starte med at lade den stå en halv times
 >tid efter dine mange forgæves startforsøg og se om det så ikke er nok.
 
 Jeg tager et kig på den i morgen, når jeg kommer til P-kælderen.
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Jensen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  07-01-07 14:56
 | 
 |  | 
 
            > Motoren tørner fint - det virker ikke som om det er strøm der mangler
 > - men den starter simpelthen ikke.
 >
 > Hvor begynder jeg?
 > -- 
 en god måde at starte mcér p, der har stået et stykke tid er, at sætte 
 choker på (hvis der er en) og trykke på startknappen i max 10 sekunder.
 Vente 1 minuts tid, 10 sekunder igen, osv. indtil den starter.
 Det råd fik jeg, første gang jeg skulle have en mc ud af vinterhi, og det 
 virker sgu    Min XJ600S startede efter 3-4 forsøg på den måde.
 -- 
 mvh
 Thomas Jensen
 Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
  Per K. Nielsen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per K. Nielsen
 | 
 Dato :  07-01-07 15:19
 | 
 |  | On Sun, 7 Jan 2007 14:55:35 +0100, "Thomas Jensen"
 <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
 
 >en god måde at starte mcér p, der har stået et stykke tid er, at sætte
 >choker på (hvis der er en) og trykke på startknappen i max 10 sekunder.
 >Vente 1 minuts tid, 10 sekunder igen, osv. indtil den starter.
 
 Ingen choker heller.
 Men det var sådan jeg prøvede forleden, og jeg fik intet liv.
 Jeg må hive lidt værktøj med i morgen.
 
 
 |  |  | 
   Kim Hansen (07-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Hansen
 | 
 Dato :  07-01-07 17:29
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 07 Jan 2007 15:18:31 +0100, Per K. Nielsen
 <pkn.usenet@gmail.com> wrote:
 >On Sun, 7 Jan 2007 14:55:35 +0100, "Thomas Jensen"
 ><thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
 >
 >>en god måde at starte mcér p, der har stået et stykke tid er, at sætte 
 >>choker på (hvis der er en) og trykke på startknappen i max 10 sekunder.
 >>Vente 1 minuts tid, 10 sekunder igen, osv. indtil den starter.
 >
 >Ingen choker heller.
 >Men det var sådan jeg prøvede forleden, og jeg fik intet liv. 
 >Jeg må hive lidt værktøj med i morgen.
 Det skulle vel ikke være stopknappen    M.V.H
 Kim Hansen 
 Vestfyn
 DL 650 Vstrom
 TS 185 ES
 Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.
            
             |  |  | 
    Armand (08-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-01-07 01:19
 | 
 |  | 
 "Kim Hansen" <kshfjern@postzone.dk> skrev i en meddelelse 
 news:6t72q2lit7c91ac3usctium9usl83j6mmf@4ax.com...
 >
 >
 > Det skulle vel ikke være stopknappen    En frygtelig tanke!     Men det der med at kunne køre med starteren selvom nødstoppet er slået fra, 
 er et Honda særkende.
 En anden mistanke kunne være støttefods kontakt m.fl., men også dé lammer 
 starteren og ikke tændingen alene!
 Mit bud er at batteriet ér blevet så fladt at det ikke magter både starter 
 og tænding på én gang. Der er ikke beskrevet at batteriet har været ladet 
 mellem de omtalte opstarter, hvorfor det er 98% forbrug og 2% 
 generator-ladning hver gang.
 Noget andet er at det er mere vold end vedligehold at starte en motor 
 kortvarigt op periodisk :-|
 Er der noget der slider på motoren er det koldstarts-øjeblikket hvor 
 smøringen er minimal, hvorimod det ikke skader en motor at stå stille i 
 måneder.
 Derudover er korte kolde opstarter medvirkende til dannelse af kondens i 
 motorblok/olie og især udstødning, uden at motoren når at blive så 
 (drifts)varm og i tilstrækkelig lang tid til at dampe kondens af igen
 Hvis man absolut vil motinere motoren bør man rotere motoren uden decideret 
 start, samt spare lejerne for belastning herunder ved at fjerne tændrør og 
 dermed kompressionen.
 Men alt i alt er dét du sysler med langt værre mod motoren end at lade den 
 stå urørt i en tør kælder i et halvt år, så drop lige den uvane, ikk!?
 -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
     Ukendt (08-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-01-07 17:50
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 8 Jan 2007 01:18:32 +0100, Armand wrote:
 > "Kim Hansen" <kshfjern@postzone.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:6t72q2lit7c91ac3usctium9usl83j6mmf@4ax.com...
 >>
 >>
 >> Det skulle vel ikke være stopknappen    > 
 > En frygtelig tanke!     > Men det der med at kunne køre med starteren selvom nødstoppet er slået fra, 
 > er et Honda særkende.
 Dog ikke alle Honda modeller, jeg måtte ty til en alternativ metode for at
 foretage kompressionstest på "fie".
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr |  |  | 
     Per K. Nielsen (11-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per K. Nielsen
 | 
 Dato :  11-01-07 19:30
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 8 Jan 2007 01:18:32 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
 wrote:
 >Men alt i alt er dét du sysler med langt værre mod motoren end at lade den 
 >stå urørt i en tør kælder i et halvt år, så drop lige den uvane, ikk!?
 Fino. Jeg er klogere og lader den stå til foråret.
 Så må jeg søge hjælp til at få den i gang til den tid    .... og desuden nåede jeg aldrig ned til den i mandags som jeg håbede.
            
             |  |  | 
      Armand (11-01-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-01-07 22:33
 | 
 |  | 
 "Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:de0dq2p231dviserofunr4ad3nejgl0nk0@4ax.com...
 > On Mon, 8 Jan 2007 01:18:32 +0100, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
 > wrote:
 >
 >>Men alt i alt er dét du sysler med langt værre mod motoren end at lade den
 >>stå urørt i en tør kælder i et halvt år, så drop lige den uvane, ikk!?
 >
 > Fino. Jeg er klogere og lader den stå til foråret.
 > Så må jeg søge hjælp til at få den i gang til den tid    >
 > ... og desuden nåede jeg aldrig ned til den i mandags som jeg håbede.
 Men se at få batteriet fuldt opladet, allerede nu.
 Afladning er en sikker måde at kvæle en akkumulator på    -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
 |  |