Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bruge RAW-billeder fra C400D
Fra : Klaus Jensen

Dato : 05-02-07 20:32

Hej

Jeg har købt et C400D, og har taget nogle billeder i RAW-format. Når jeg
henter dem ud fra kameraet er det .CR2-filer, og dem kan jeg ikke få
Photoshop til at æde.

Hvad pokker gør man så?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-02-07 20:50

"Klaus Jensen" <spammersburninhelldiediedie@666.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har købt et C400D, og har taget nogle billeder i RAW-format. Når jeg
> henter dem ud fra kameraet er det .CR2-filer, og dem kan jeg ikke få

Man skal have nyeste Adobe Camera Raw (V3.6) for at Photoshop forstår Canon
400D RAW filer.
Den kan hentes som gratis update til Adobe Photoshop CS2 og Photoshop
Elements 3,4 og 6.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : E.M.

Dato : 05-02-07 21:14

"Klaus Jensen" <spammersburninhelldiediedie@666.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har købt et C400D, og har taget nogle billeder i RAW-format. Når jeg
> henter dem ud fra kameraet er det .CR2-filer, og dem kan jeg ikke få

Man tager det program der fulgte med kameraet (Canon Digital Proffessional)
og konverer filerne til enten JPG eller TIFF.

Mvh. E.M.

Fra : Pico

Dato : 05-02-07 21:19

E.M. wrote:
> [...]
>
> Man tager det program der fulgte med kameraet (Canon Digital
> Proffessional) og konverer filerne til enten JPG eller TIFF.

Så mister man da mulighederne i RAW, det ville da være meget dumt
Som mogens skrev skal du bare opdatere RAW fra Adobe.
--
MVH
Pico

Fra : E.M.

Dato : 05-02-07 21:36

> Så mister man da mulighederne i RAW, det ville da være meget dumt
> Som mogens skrev skal du bare opdatere RAW fra Adobe.

Hvad mener du med at man mister mulighederne i RAW? man gemmer da
naturligvis den originale RAW-fil til senere brug, eller smed du også dine
negativer væk når du havde fået dem fremkaldt?

Mvh. E.M.

Fra : Pico

Dato : 06-02-07 22:29

E.M. wrote:

> Hvad mener du med at man mister mulighederne i RAW? man gemmer da
> naturligvis den originale RAW-fil til senere brug, eller smed du også
> dine negativer væk når du havde fået dem fremkaldt?

Nå ja, der har jeg ikke læst det ordentlig. Jeg opfattede det i farten som
om kameret skulle fotografere i JPG eller Tiff, og det var enda ikke særligt
sent
--
MVH
Pico

Fra : Klaus Jensen

Dato : 10-02-07 23:41

> [...]
> Jeg har købt et C400D, og har taget nogle billeder i RAW-format. Når jeg
> henter dem ud fra kameraet er det .CR2-filer, og dem kan jeg ikke få

Jeg siger tak for hjælpen til alle. Jeg fandt noget software på den
medfølgende CD (doh!), som klarede tricket. ;)

- Klaus

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-02-07 14:37

On Mon, 05 Feb 2007 19:32:21 GMT, "Klaus Jensen"
<spammersburninhelldiediedie@666.com> wrote:

>Hvad pokker gør man så?

MS har også lavet et lille plugin så du kan se RAW-filerne i Stifinder
o.l., desværre virker det ikke efter hensigten. Jeg (og har læst om
andre) har problemer med at få det til at virke.