Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
spm. vdr fuji s2/s3
Fra : JHF

Dato : 29-01-07 22:16

Hej
Jeg overvejer at købe et fuji s2 eller s3 pro, jeg har set lidt på nettet,
men er i tvivl om der er forskel på deres specielle ccd på de 2 modeller.
Er der nogle der har erfaringer med dem?

JHF

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-01-07 22:33

JHF skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg overvejer at købe et fuji s2 eller s3 pro

Så er det godt, at der er en gruppe til den slags spørgsmål - den
hedder:

Men det er nok med et indlæg med samme emne

Jan

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-01-07 23:47

"JHF" <holtes@fjernesvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men er i tvivl om der er forskel på deres specielle ccd på de 2 modeller.
> Er der nogle der har erfaringer med dem?

Efter hvad jeg kan se, så er der tale om to forskellige sensorer: SuperCCD
III på Fuji S2 Pro og SuperCCD SR II på Fuji S3 Pro.
Så vidt eg erindrer er der forskel i udformningen af de enkelte pixel. Begge
er honeycomb formet, men hvor SuperCCD III har den ekstra sensor placeret
direkte forbindelse med hovedsensoren, har S-CCD SR II placeret
højlys-sensorerne mellem de store sensorer.
forskellen mellem de to er at S3Pro har en ekstra dynamisk vidde - Ca en
blænde i forhold til S2 Pro. til gengæld fylder filerne dobbelt så meget.
Det ser ikke ud til at støj er forbedret på S3 Pro i forhold til S2 Pro.
Af de to tror jeg, at jeg vil anbefale et S2 pro med et Nikon batterigreb.
Det ligger fantastisk i min hånd med batterigrebet, og selvom det er
langsomt og træls, så kan det nogen triks. Jeg har i hvert fald fået mange
dejlige bileder med det hus.
Og jeg havde det kun lånt i et par måneder.
Det er håbløst langsomt - AF er bestemt ikke super, EV er i halve trin
Batterisystemet er forfærdeligt - i hvert fald med batterigrebet, men hold
op, hvor var jeg ked af at aflevere det igen.

Jeg kunne faktisk godt finde på at anskaffe mig et som backup/studiohus.
Især fordi, det er billigt efterhånden.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger