Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q: eksponering i sne
Fra : Gert Medom

Dato : 27-01-07 12:16

Hej.

Jeg har været en del ude i det friske og kolde vintervejr og knipse. Jeg har
hørt (og selv erfaret) at kameraet er tilbøjeligt til at undereksponere hvis
der er meget sne i billedfladen. Derfor har jeg arbejdet med
overkesponering, typisk +2/3 el. +1.

Jeg undrer mig dog lidt over svingende resultater. Undertiden giver det
korrekt eksponerede billeder, nogen gange udbrænding. Er der tommelfinger
regler for hvor meget sne i billedfladen der skal til før overeksponering er
relevant?

Skal lige sige at jeg bruger Manuel eksponering.

--
Mvh.
Gert Medom

http://home1.stofanet.dk/gert.medom

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-01-07 12:47

"Gert Medom" <Gert.medom[slet dette]@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> regler for hvor meget sne i billedfladen der skal til før overeksponering

De svingende resultater skyldes at sne er et bredt begreb: I
skygge/modlys/medlys osv.

Vil du have sneen helt korrekt, måler du hvor mange trin (bl./lysværdier)
sneen ligger over gråkortet.

Fra : Claus Sikora

Dato : 27-01-07 14:03

Ole Larsen wrote:
> [...]
> skygge/modlys/medlys osv.
>
> Vil du have sneen helt korrekt, måler du hvor mange trin (bl./lysværdier)

Brug evt. dit histogram til at tjekke om det er korrekt eksponeret...
Kim Skovsby har lavet en lille artikel om det inde på www.canoneos.dk

/Claus

Fra : MW

Dato : 27-01-07 14:21

> [...]
> skygge/modlys/medlys osv.
>
> Vil du have sneen helt korrekt, måler du hvor mange trin (bl./lysværdier)

I en håndevending (intet gråkort) kan du bruge håndfladen

mvh/MW