/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Canon 580EX viser kun brændvidde når den p~
Fra : GRISEN


Dato : 25-01-07 02:04

Min Canon 580EX viser kameraets aktuelle brændvidde når flashen peger direkte frem.
Når hovedet peger op eller til siden eller bare de 7 grader ned, så viser den kun 2 streger.
Er det meningen at den skal opføre sig sådan?

*
Jan

 
 
Hans (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 25-01-07 06:30


"GRISEN" <egeriis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:t40gr2h6kvgev2vnhceqqiph1l77un2a7q@4ax.com...
> Min Canon 580EX viser kameraets aktuelle brændvidde når flashen peger
direkte frem.
> Når hovedet peger op eller til siden eller bare de 7 grader ned, så viser
den kun 2 streger.
> Er det meningen at den skal opføre sig sådan?
>
Hvad står der i brugervejledningen om dette?



Andreas M. (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Andreas M.


Dato : 25-01-07 09:17

GRISEN wrote:
> Min Canon 580EX viser kameraets aktuelle brændvidde når flashen peger direkte frem.
> Når hovedet peger op eller til siden eller bare de 7 grader ned, så viser den kun 2 streger.
> Er det meningen at den skal opføre sig sådan?

Ja, det er helt normalt!

--
Andreas M.

Jan Boegh (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 25-01-07 17:20

Andreas M. skrev i 45b8678e$0$49204$14726298@news.sunsite.dk dette:
> GRISEN wrote:
>> Min Canon 580EX viser kameraets aktuelle brændvidde når flashen
>> peger direkte frem. Når hovedet peger op eller til siden eller bare de 7
>> grader ned, så
>> viser den kun 2 streger. Er det meningen at den skal opføre sig
>> sådan?
>
> Ja, det er helt normalt!

Ikke alene er det normalt, det er også logisk. Informationen bruges
formentlig til at køre pæren lidt frem eller tilbage, så det strålebundt,
der sendes ud tilpasses den billedvinkel det pågældende objektiv giver - og
det har lissom mistet sin mening, når der bounces.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html


GRISEN (25-01-2007)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 25-01-07 09:25

On Jan 25, 6:29 am, "Hans" <h...@susaa.xx> wrote:

Hvad står der i brugervejledningen om dette?


Jeg synes det står på en lidt kryptisk måde, men så vidt jeg kan se
burde den vise brændvidde ligemeget hvilken retning hovedet har...

*
Jan


Per (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 25-01-07 10:56

"GRISEN" <egeriis@gmail.com> wrote in message
news:t40gr2h6kvgev2vnhceqqiph1l77un2a7q@4ax.com...
> Min Canon 580EX viser kameraets aktuelle brændvidde når flashen peger
> direkte frem.
> Når hovedet peger op eller til siden eller bare de 7 grader ned, så viser
> den kun 2 streger.
> Er det meningen at den skal opføre sig sådan?
>
> *
> Jan

Det gør min 420EX. Det er først for nyligt, at det gik op for mig at det
sikkert skyldes, at hvis du peger den opad, så bouncer du og så spredes
lyset meget mere end ved direkte flash.



GRISEN (25-01-2007)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 25-01-07 19:16

On 25 Jan., 17:20, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Ikke alene er det normalt, det er også logisk.

Ja, det lyder da fornuftigt nok.

....men det vil sige, at jeg skal indstille flash'en helt manuelt når
jeg bouncer?
Kameraet køres også manuelt, så det går nok.
Jeg skal bare lige lære at bruge flash'en.


*
Jan


E.M. (25-01-2007)
Kommentar
Fra : E.M.


Dato : 25-01-07 19:42


Ja, det lyder da fornuftigt nok.

....men det vil sige, at jeg skal indstille flash'en helt manuelt når
jeg bouncer?

Nej, du kan sagtens bruge E-TTL selv om du bouncer.

Mvh. E.M.



Jan Boegh (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 25-01-07 20:11

GRISEN skrev i 1169748957.127879.17050@l53g2000cwa.googlegroups.com
dette:
> On 25 Jan., 17:20, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:
>
>> Ikke alene er det normalt, det er også logisk.
>
> Ja, det lyder da fornuftigt nok.
>
> ...men det vil sige, at jeg skal indstille flash'en helt manuelt når
> jeg bouncer?

Næh, du kan bruge din flash på den automatik, du hele tiden har anvendt. Men
flashen vil ikke 'samle' lysbundtet ifht. brændvidden længere.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html


GRISEN (30-01-2007)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 30-01-07 00:34

On Thu, 25 Jan 2007 20:10:35 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

>Næh, du kan bruge din flash på den automatik, du hele tiden har anvendt. Men
>flashen vil ikke 'samle' lysbundtet ifht. brændvidden længere.

hmm... jeg forstår det ikke helt...
Har lige haft kameraet på stativ i en halvmørk stue.

Startede med at teste med flashen pegende direkte frem.
Flashen står til ETTL
På Manuel sætter jeg den til 1/125 og f5.6 og ISO200. synes det gir et okay billede.
Prøver så på Av og f5.6. Nu vil kameraet så have en lukketid på 4 sekunder.
Prøver så på Tv og 1/125 sek, nu vælger kameraet blænde f2.8.

Billede nr. 1 og 3 ligner hinanden meget. Nr. 2 er lidt mere gulligt.
Er det også fornuftigt?

*
Jan

Jan Boegh (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 30-01-07 18:09

GRISEN skrev i g80tr25hkb33q9gl9215btfb0obgep1rik@4ax.com dette:


> hmm... jeg forstår det ikke helt...
> Har lige haft kameraet på stativ i en halvmørk stue.
>
> Startede med at teste med flashen pegende direkte frem.
> Flashen står til ETTL

Jeg ved ikke hvordan det fungerer med Canon, så en af våbenbrødrene må så
træde til.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html


Anders (30-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 30-01-07 22:36

GRISEN skrev:
> On Thu, 25 Jan 2007 20:10:35 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:
>
>> Næh, du kan bruge din flash på den automatik, du hele tiden har anvendt. Men
>> flashen vil ikke 'samle' lysbundtet ifht. brændvidden længere.
>
> hmm... jeg forstår det ikke helt...
> Har lige haft kameraet på stativ i en halvmørk stue.
>
> Startede med at teste med flashen pegende direkte frem.
> Flashen står til ETTL
> På Manuel sætter jeg den til 1/125 og f5.6 og ISO200. synes det gir et okay billede.
> Prøver så på Av og f5.6. Nu vil kameraet så have en lukketid på 4 sekunder.
> Prøver så på Tv og 1/125 sek, nu vælger kameraet blænde f2.8.
>
> Billede nr. 1 og 3 ligner hinanden meget. Nr. 2 er lidt mere gulligt.
> Er det også fornuftigt?
>
> *
> Jan
Hej Jan.

Når du optager med Av vil belysningen af baggrunden ske som om der ikke
var anvendt blitz, hvorimod belysningen af hovedmotivet vil ske med
blitzen. Derfor får du den lange lukketid når du anvender Av (og den
store blændeåbning når du anvender Tv)

Nu er det ikke for at være smart, men prøv at læse manualen til camera
og blitz - der står det beskrevet meget bedre end jeg kan gøre det.

Anders

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste