Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd om objektiver til nybegynder...
Fra : langemand1311@hotmai~

Dato : 24-01-07 16:26

Hej guru'er

Efter at have brugt mit digital kamera i et par år, er jeg nu klar til
næste trin... et spejlrefleks!

Så, som total nybegynder på området er Canon EOS 400D vist et godt
på et rimeligt kamera til rimelig penge.

Men jeg er på bar bund mht objektiv - så vidt jeg kan læse mig til
er Canon EF-S 18-55mm/1:3,5-5,6 et allround objektiv til en fritids
fotograf uden specielle krav - men er der nogle der kan forklare mig i
mennesketerm hvad forskellen på disse 2 objektiver er:
Canon EF-S 17-85mm/1:4,0-5,6 IS USM
Canon EF-S 18-55mm/1:3,5-5,6

eller pege mig hen til en webside der forklarer det? Jeg er nemlig helt
lost.....hvad betyder tallene? hvordan ved man hvilket objektiv man har
brug for?

Tobias

Fra : Jens Gregersen

Dato : 24-01-07 17:14

[klip]

> Efter at have brugt mit digital kamera i et par år, er jeg nu klar til
> næste trin... et spejlrefleks!

Ja, hvis du har interessen, og du gerne vil sætte dig ind i fx ting som
dem, du spørger om er et spejlrefleks et godt valg.

> Så, som total nybegynder på området er Canon EOS 400D vist et godt
> på et rimeligt kamera til rimelig penge.

400d er et godt kamera - også til begyndere/lettere øvede.

> [...]
> fotograf uden specielle krav - men er der nogle der kan forklare mig i
> mennesketerm hvad forskellen på disse 2 objektiver er:

Tallene, der angives i mm angiver hvilken brændvidde, der kan anvendes.
Praktisk talt betyder det hvor tæt du vil komme på det, du fotograferer.
Det er faktisk okay forklaret her: <URL:
http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=933>
Husk på, at du skal gange med 1,6 når det er Canon.

Tallene efter / (fx 4,0-5,6) angiver blænden. Det skrives som en brøk
hvorfor 3,5 vil være større end 5,6. Blænden bestemmer (blandt andet og
groft sagt) hvor meget lys, der lukkes ind.

> eller pege mig hen til en webside der forklarer det? Jeg er nemlig helt
> lost.....hvad betyder tallene? hvordan ved man hvilket objektiv man har
> brug for?

Hvad du har brug for kommer helt an på *hvad* du vil fotografere og
*hvilke* krav du har.

Prøv evt. siden her: <URL: http://fotostart.dk> Der findes en del
oplysninger, som jeg tror er nyttige for dig.

--
Jens Gregersen [9000 Aalborg]
Fjern dyret ved henvendelse via mail.

Fra : Michaelbs

Dato : 24-01-07 20:09

"Jens Gregersen" <jens.gregersenNAESEHORN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [klip]

> Ja, hvis du har interessen, og du gerne vil sætte dig ind i fx ting som
> dem, du spørger om er et spejlrefleks et godt valg.

> 400d er et godt kamera - også til begyndere/lettere øvede.

og meget øvede.

mvh Michael

Fra : Michaelbs

Dato : 24-01-07 20:14

"Jens Gregersen" <jens.gregersenNAESEHORN@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [klip]
>
> Husk på, at du skal gange med 1,6 når det er Canon.

Nåh?? Der står også Canon på mit kamera og der skal ikke ganges med noget.
Det nytter ikke at hjælpe ved at skrive noget ævl.

> Tallene efter / (fx 4,0-5,6) angiver blænden. Det skrives som en brøk
> hvorfor 3,5 vil være større end 5,6. Blænden bestemmer (blandt andet og
> groft sagt) hvor meget lys, der lukkes ind.

Jo mindre tal, jo bedre!

> Hvad du har brug for kommer helt an på *hvad* du vil fotografere og
> *hvilke* krav du har.

enig.

Fra : Lars O.

Dato : 24-01-07 22:07

On Wed, 24 Jan 2007 20:13:46 +0100, Michaelbs wrote:

> "Jens Gregersen" <jens.gregersenNAESEHORN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nåh?? Der står også Canon på mit kamera og der skal ikke ganges med noget.
> Det nytter ikke at hjælpe ved at skrive noget ævl.

Nu blev der jo spurgt om objektiver til et 400D...

/Lars

Fra : michael bs

Dato : 25-01-07 11:45

"Lars O." <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse

> Nu blev der jo spurgt om objektiver til et 400D...

jaja, nu er den heller ikke længere, men så kan man jo svare på dette
specifikke glimrende kamera i stedet for at lave en forkert generalisereng.

mvh Micheal

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-01-07 09:50

Jens Gregersen wrote:
> Tallene, der angives i mm angiver hvilken brændvidde, der kan anvendes.
> Praktisk talt betyder det hvor tæt du vil komme på det, du fotograferer.

Det er vel så et definitionsspørgsmål.
Personligt mener jeg fx. jeg kommer tættere på det jeg fotograferer med en
15mm fisheye end jeg gør med en 200mm tele ;)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-01-07 17:27

langemand1311@hotmail.com skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> eller pege mig hen til en webside der forklarer det? Jeg er
> nemlig helt lost.....hvad betyder tallene? hvordan ved man
> hvilket objektiv man har brug for?

En tur på biblioteket eller boghandleren efter en god begynderbog
om fotografering ville nok være bedre end 100 link til diverse
hjemmesider.

Svarene på dit spørgsmål er ikke specielle for digitale
spejlrefleks, så det behøver ikke være allernyeste udgave for at
få det grundlæggende på plads.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Lindkold

Dato : 24-01-07 18:02

[...]

Godt valg af 1.gangs spejlrefleks.

Mht. objektiver vil jeg kraftigt råde dig til 17-85'eren - huset giver ikke
tilnæmelsesvis
så stor forskel i billedkvaliteten som objektiv og fotograf.
Det koster lidt ekstra, men du vil hurtigt blive glad for den bedre kvalitet
og større
zoom-område.
Blænde f/4.0 kræver mere lys end f/3.5 men 17-85 har IS - Image Stabilizer
der gør
at du kan tage (skarpe) håndholdte billeder ved langsommere lukketid.

Du kan læse reviews om objektiverne mange steder, bl.a. her:

http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/

Lindkold
- -
www.aptering.dk
Billige håndværkere

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 25-01-07 09:52

"Lindkold" <lindkoldFJERN@MIGgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der gør
> at du kan tage (skarpe) håndholdte billeder ved langsommere lukketid.

Jeg havde nok personligt valgt at spare de 3500kr som 17-85mm koster ekstra,
fremfor 18-55mm'eren (måske endda kun købe huset alene og spare 4000kr) og
så købe et godt objektiv ved siden af, f.eks. Tamron 17-50mm 2.8 som vel kan
fåes for omkring 3000 kroner eller også skulle man spæde lidt ekstra til og
købe Canons 17-55 2.8 med IS..

Men det er bare mit valg :)

Mvh Anders

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : michael bs

Dato : 25-01-07 11:44

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> skrev i en meddelelse news:45b86fbe$0$3476

> [...]
> 2.8 som vel kan fåes for omkring 3000 kroner eller også skulle man spæde
> lidt ekstra til og købe Canons 17-55 2.8 med IS..

Og bestemt et kvalificeret valg.
Meget bedre end at smide for mange penge efter så langsomt et objektiv som
17-85.

mvh Michael

Fra : Hans-Henrik

Dato : 24-01-07 19:05

<langemand1311@hotmail.com> wrote in message
[...]

I stedet for at læse alverdens sider på nettet, så sid hellere hjemme i
stuen i ro og mag med nogle af de nyere bøger om emnet og her er et par som
er fremragende for en nybegynder og som forklarer tingene så alle kan forstå
det:

"Fotografering med digital spejlrefleks" af Henrik Schurmann (128 sider,
forlaget Globe, ca. 149 kr,)
"Digital Spejlrefleks" af Michael B. Karbo (136 sider, forlaget Gyldendal,
ca. 169 kr)

Kan varmt anbefales!

Mvh

Hans-Henrik Husen

Fra : ksk

Dato : 24-01-07 19:40

<langemand1311@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jacob Dam ha lavet en skid god hjemme side ,,

http://www.fotostart.dk/index.php

KsK

Fra : Jesper

Dato : 25-01-07 00:52

Du rådes til at starte med kit linsen.

Efter et stykke tid kan du bedre vurdere hvilken type objektiv du evt skal
opgradere til.

Jeg vil dog anbefale dig at købe en Canon 50mm F1.8 II linse ud over kit
linsen. Den skulle gerne koste max. 1000 kr ny og ca. 600 kr brugt.. Du
bruger så kit linsen til allround fotografering, og 50mm'eren til portrætter
og til indendørsfoto i ringe belysning.

Jeg vil desuden anbefale Canon 17-40mm F4.0 L USM som kan fås brugt til ca.
3500-4000 kr, hvis du allerede nu ved at kit linsen er for dårlig i billede
kvaliteten. 17-40'eren i kombinatio med den ovennævnte 50mm er en
kombination som du kan komme langt med.

Men du må skrive mere om hvilken type fotos du forventer at tage, og hvad
budgettet er.

/Jesper