Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ud at fotografere i kulden
Fra : jan kristensen

Dato : 24-01-07 11:17

hej.

Hvad skal/kan jeg gøre for at passe på mit
udstyr hvis jeg går ud i naturen i eks 10 graders
frost for at fotografere.
kan det holde til det, hvordan får man det med ind igen
uden dug/kondens.

det er en canon 350D som jeg har.

mvh jan

Fra : s.v.nielsen

Dato : 24-01-07 11:36

jan kristensen wrote:
> [...]
> udstyr hvis jeg går ud i naturen i eks 10 graders
> frost for at fotografere.
> kan det holde til det, hvordan får man det med ind igen
Emnet kondens har sidst været oppe og vende d.14.januar i tråden:
'Kondens i kameraet'

Angående kulden så kan kameraet godt tåle det, men batteriet kan blive
sløvt eller dødt når det bliver koldt. Midlet mod det er at have det i
lommen når ikke der fotograferes

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-01-07 11:57

"jan kristensen" <garsdal@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstyr hvis jeg går ud i naturen i eks 10 graders
> frost for at fotografere.
> kan det holde til det, hvordan får man det med ind igen

Hej

Kondens undgår du ved at komme kameraet i en taske eller plastpose imens du
er udenfor (tag kortet ud og stik det i lommen), og lad så kameraet
temperere inden døre i taske/pose, så sætter kondensen sig ikke på kameraet.
Du har jo kortet i lommen, så det er bare hen til din pc

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Jacob K.

Dato : 24-01-07 19:37

> [...]
> kameraet.
> Du har jo kortet i lommen, så det er bare hen til din pc

Den metode har været nævnt utallige gange. Men er det *i virkeligheden*
nødvendigt?
Jeg vader ud og ind med mit kamera i regn, sol, sne, frost og what not og
har aldrig haft problemer af den grund.
Så er det måske ikke en anelse overforsigtigt?

Vh. Jacob.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-01-07 20:15

"Jacob K." <jacob9001@XYZhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har aldrig haft problemer af den grund.
> Så er det måske ikke en anelse overforsigtigt?

Måske ikke, ja, jeg ved ikke med dig, men jeg skal selv betale de
reparationer der _måske_ kommer

Der er også stor forskel på om det er et prof. DSLR eller et billigt
"konsumhus" uden ordentlige tætninger.

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-01-07 17:28

Jacob K. skrev i 45b7a735$0$49203$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> not og har aldrig haft problemer af den grund.
> Så er det måske ikke en anelse overforsigtigt?

Samme her. Og har aldrig haft problemer. Jeg tror det er en af de myter, der
er blevet til sandhed ved en uendelighed af genfortællinger. Men det er vel
myters natur.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 25-01-07 17:41

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Samme her. Og har aldrig haft problemer. Jeg tror det er en af de myter,
> der er blevet til sandhed ved en uendelighed af genfortællinger. Men det
> er vel myters natur.

Jeg tror også det er en myte, jeg har udsat mit kamera for lidt af hvert, og
det har aldrig fejlet pga. vind, kulde, regn etc.

MVH
Thomas

Fra : jan kristensen

Dato : 24-01-07 12:07

Tak for svar.

Det lyder jo ikke så farlig.

mvh jan.

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-01-07 18:15

jan kristensen skrev:
> [...]
> udstyr hvis jeg går ud i naturen i eks 10 graders
> frost for at fotografere.
> kan det holde til det, hvordan får man det med ind igen

Det står i manualen.

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : F.Larsen

Dato : 25-01-07 21:57

"jan kristensen" <garsdal@it.dk> wrote in message

> kan det holde til det, hvordan får man det med ind igen
> uden dug/kondens.

0 til 40 grader og mindre end 85% relativ luftfugtighed,
Det er hvad canon har opgivet !
http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital2/specifications.html

--
Flemming

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 28-01-07 23:40

> [...]
> udstyr hvis jeg går ud i naturen i eks 10 graders
> frost for at fotografere.
> kan det holde til det, hvordan får man det med ind igen

Jeg har netop været på en uges skiferie i Norge med 10-15 graders frost og
et Nikon D70. Var selv nervøs for sagen og havde derfor et filmkamera med
også.
Men det gik fint. Kamera lå øverst i en lille 30 liters ryksæk, og jeg tror
ikke, at der er kommet meget varme fra min ryg. Jeg optog ca. 150 fotos på
eet Li-ion batteri uden problemer og der er stadig strøm på det. Jeg var
inde i hytte med 23 grader hver dag og tog også nogle fotos her. Har ikke
set problemer med kondens andet end, at min ånde/sved godt kunne give dug på
glasset af søger.

Mvh. Viggo