Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog film og iso?
Fra : Lars O.

Dato : 22-01-07 22:46

Dette er muligvis et dumt spørgsmål, men jeg vover pelsen alligevel

Hvis man stopper en iso 100 film i et analog kamera, kan man så øge iso
på samme måde som på et digital kamera under dårlige lysforhold?

På dette link:
http://hertz-ladiges.com/index.php?option=com_content&task=view&id=231&Itemid=86
står der bl.a.:

"Ideen med ISO er dog den samme, hvad enten vi taler analog eller digital
fotografering. Det gælder om at få sat hastigheden på lukkertiden i
vejret eller gjort blænde tallet større. Og til dette formål er ISO,
som skabt til det digitale kamera, for man kan uhindret skrue op og op
indtil kameraets grænse er nået. Ved analog fotografering taler man jo
om at "presse" filmen og det kan kun gøres fornuftigt i små trin."

Det tolker jeg som, at man er låst mere eller mindre fast til den iso
filmen har, men dog nok godt kan gå en tand op.

Hvad siger I? Hvordan vil en iso 100 film opføre sig ved iso 200 eller
400? Det afhænger vel også af filmens kvalitet?

/Lars...
....som fandt et tudsegammelt mamiya/sekor fra 1966 i bunden af skabet.

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 23:36

On Mon, 22 Jan 2007 22:45:34 +0100, Lars O. wrote:

> Hvad siger I? Hvordan vil en iso 100 film opføre sig ved iso 200 eller
> 400?

Den bliver underbelyst med hhv. 1 og 2 blænder. Du kan/bør oplyse dette,
når du afleverer filmen til fremkaldelse, så vil laboratoriet "presse" den
til det opgivne iso-tal, men regn med at jo mere du presser filmen, jo mere
kornede bliver negativerne.

> Det afhænger vel også af filmens kvalitet?

Indlysende, men findes der overhovedet dårlige film (købt hos
fotohandleren) i dag?
--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Lars O.

Dato : 22-01-07 23:42

On Mon, 22 Jan 2007 23:36:09 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> til det opgivne iso-tal, men regn med at jo mere du presser filmen, jo mere

Dvs. det er nok ikke nogen succes at blande iso 100-skud med iso 200 på
den samme film, hvis laboratoriet skal kompensere for det.
Det var lige det svar jeg ledte efter. Tak for hjælpen, Kurt.
Jeg er totalt grøn mht. analog fotografi

/Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-01-07 07:59

Lars O. skrev:

> [...]
> Det var lige det svar jeg ledte efter. Tak for hjælpen, Kurt.
> Jeg er totalt grøn mht. analog fotografi

Ahem... Du kan jo ikke gøre det midt i filmen. Det er
enten/eller. En 100ISO film kan godt belyses som 400ISO
og fremkaldes som sådan en, men det er HELE filmen der
bliver 400ISO så. Evt. skud, taget som f.eks 100ISO vil
blive overbelyste.

Peter Schrøder

Fra : Lars O.

Dato : 23-01-07 13:33

Peter Schrøder skrev:

> [...]
> og fremkaldes som sådan en, men det er HELE filmen der
> bliver 400ISO så. Evt. skud, taget som f.eks 100ISO vil

Det er jeg med på. Det var også det jeg forsøgte at skrive

/Lars

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 22-01-07 23:56

"Lars O." <larso@spymac.com> skrev :

>Hvis man stopper en iso 100 film i et analog kamera, kan man så øge iso
>på samme måde som på et digital kamera under dårlige lysforhold?

Nej, hvis man vil det, så skal man ændre i fremkaldeproceduren.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-01-07 01:36

Lars O. wrote:
> [...]
>
> Hvad siger I? Hvordan vil en iso 100 film opføre sig ved iso 200 eller
> 400? Det afhænger vel også af filmens kvalitet?

Du kan godt undereksponere en film ved at indstille lysmåleren til en højere
ISO.
Efterfølgende skal film så overfremkaldes for at kompensere. På
laboratorierne foregår det i såkaldte hængefremkaldere. Normalt er S/H-film
bedst til at blive presset, men det kan også lade sig gøre med farvefilm.
Grovkornethed er typisk effekten af denne proces. Men det er kun de store
laboratorier, der kan klare den slags. Ellers skal du igang med at fremkalde
selv.
Jeg har selv arbejdet med hængefremkaldere, og der var jeg ofte med til at
presse film i fremkaldelsen.
Jeg har også prøvet den anden vej, hvor filmen bevist var overeksponeret og
skulle underfremkaldes for at kompenseres.
Det sir sig selv, at en film kun kan fremkaldes til en lysstyrke eller ISO,
og den er begrænset til 1 eller 2 blænder. Man har altså ikke
fleksibiliteten som på et digitalkamera.

Film, der typisk var gode til at blive presset var bla.a. Kodak T-Max,
E6-film dias var meget ringere til det.
Du kan altså godt gå en tand op med en god farvefilm eller med en S/Hfilm,
men så er det hele filmen.
Ikke noget med enkeltbilleder. En af grundene til at professionelle
fotografer ofte havde mere end et kamerahus over skulderen!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-07 20:21

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> Jeg har også prøvet den anden vej, hvor filmen bevist var overeksponeret og
> skulle underfremkaldes for at kompenseres.

En del af zonesystemet bygger netop på at man kan underbelyse og
overfremkalde eller overebyse og underfremkalde, med det formål at styre
konstrastkurven i filmen efter de forhold man optog filmen under.

Bo //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-01-07 00:07

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> overfremkalde eller overebyse og underfremkalde, med det formål at
> styre konstrastkurven i filmen efter de forhold man optog filmen

Det er selvfølgelig rigtigt, men jeg har endnu til gode at skulle fremkalde
en film efter zonesystemet.
Det er vist udelukkende for selvfremkaldere

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-01-07 07:21

"Lars O." <larso@spymac.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad siger I? Hvordan vil en iso 100 film opføre sig ved iso 200 eller
> 400? Det afhænger vel også af filmens kvalitet?

Principielt skal man ændre fremkaldelsen, hvis man eksponerer efter en anden
følsomhed. Det ændrer typisk samtidig filmens kontrast.
Der er skrevet tykke bøger (f.eks. Ansel Adams "The Negative") om emnet,
hvor man også kan se hvorfor man principielt skal fremkalde hvert negativ
efter motivets kontrast.

Når det er sagt, så afhænger det meget af filmens egenskaber.
Generelt kan man sige at positivfilm (lysbilleder) af gode grunde er meget
følsom overfor "fejleksponering" uden at fremkaldelsen ændres. De skal altså
eksponeres meget præcist for at give gode resultater.

Derimod er almindelige konsum farve-negativ film meget tolerante overfor
"fejleksponering" uden at man ændrer fremkaldelsen.
Der vil blive kompenseret ved kopieringen af papirbillederne. Noget der
ligner 2 blænder over- eller undereksponering klares rimeligt pænt. Det vil
sige at en ISO 100 film kan eksponeres som 25-400 ISO, eller en ISO 400 film
kan eksponeres som 100-1600 ISO, med rimelige resultater.
Grunden til at man har givet filmene den egenskab er at mange kameraer ikke
havde tilstrækkeligt pålidelige lysmålere - og man ville gerne have at folk
fik billeder med hjem.
Tænk blot på et simpelt eengangs kamera, hvor der absolut ikke er nogen
lysmåling - blot en fast blænde og lukketid.

Den store eksponeringstolerance (eller dynamikområde) findes ikke på alle
farve-negativ film. F.eks. var Kodak Gold Royal langt mere kritisk overfor
eksponering, tilgengæld for at være væsentligt skarpere og bedre farver.
Nogle special farve-negativfilm særligt velegnet til at blive presset i
fremkaldelsen

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Lars O.

Dato : 23-01-07 13:43

Mogens Hansen skrev:
> "Lars O." <larso@spymac.com> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Principielt skal man ændre fremkaldelsen, hvis man eksponerer efter en anden
> følsomhed...

[klip]

Tak til alle for nogle særdeles gode og uddybende svar. Det er rart

/Lars

Fra : MW

Dato : 23-01-07 16:43

"Lars O." <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse

> [klip]
>
> Tak til alle for nogle særdeles gode og uddybende svar. Det er rart
>
> /Lars

Så længe du er klar over at undereksponering/overfremkaldelse eller det
modsatte ændrer negativets kontrast og -omfang. Filmens følsomhed ændres
ikke.

Til gengæld kan du styre negativets kontrast så det passer til motivets, det
er kombinationen af eksponering, film og fremkaldelse tilpasset motivet der
givet det endelige resultat og der er ingen nemme genveje eller gratis
måltider.

Har du brug for korte lukketider eller skal fotografere under dårlige
lysforhold så brug en hurtig film

Der er skrevet masser af bøger om emnet (biblioteket) og der også en hel del
på nettet

mvh/MW

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-01-07 18:14

MW skrev:

> [...]
> givet det endelige resultat og der er ingen nemme genveje eller gratis

Åh, tak - endelig en, der ved hvad han/hun taler om: En s/h film har
angivet hastigheden efter sværtning over grundslør (skyggetegning) og
den kan ikke ændres ved "presning". Alle kender en der "altid esponerede
sin Tri-x (eller HP5) efter 800 asa" og lavede pragtfuld billeder.
Sandheden er, at enten manglede der skyggetegning eller også blev der
målt på et trin "ved siden af" (mørkere), hvorved der eksp. som var det
400 asa. Presning er en illusion..
Og noget tyder på, at dig. gør lidt af det samme sig gældende: Der tabes
skyggetegning.

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : MW

Dato : 25-01-07 13:06

> [...]
> asa. Presning er en illusion..
> Og noget tyder på, at dig. gør lidt af det samme sig gældende: Der tabes

Ja, der er vel ingen der tror at træerne vokser ind i himlen ? Maksimal
sværtning i det endelige (positive) billede er jo lig intet eller et minimum
af lys. Skrues op for følsomheden (forstærkningen) vil vil den grundliggende
støj og forvrængning udgøre en større og større del af signalet (lyset) og
det vil selvfølgelig påvirke resultatet i de mørke partier mest.

Alle burde fortage følgende øvelse

Tag et antal "blanke ruder" uden objektiv (dæksel på) i RAW på f.eks. 1/60
eller 1/125 sek. ved de forskellige iso indstillinger(op til 3200iso).
Ideelt set skal samtlige billeder være en ren sort flade (100%,
støjreduktion slået fra) Canonejere vil (DPP med støjreduktion slået fra)
kunne nyde de fine astrobilleder taget lunt og tørt inden døre. Hvordan
Nikon reagerer på samme ved jeg ikke.

mvh/MW