Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kalibrering af LCD monitor
Fra : CZJ

Dato : 20-01-07 18:25

Hej, NG!
Jeg har en SONY SDM-HX95 skærm på mit XP system. I mindst et år har
jeg anvendt Photoshop Elements 4.0 og fået alle mine billeder
"fremkaldt" hos Photocare. Jeg er bestemt ikke særlig professionel
på området, men jeg har altid kunnet give mine billeder de rigtige
farver (efter min smag) inden jeg sender dem, og de kommer ud på
papiret med de samme farver.

For nogle uger siden begyndte det at gå galt. Billederne får helt
forkerte farver, og jeg er derfor begyndt at "skrue" både her og der,
for at korrigere. Jeg har forsøgt at justere skærmen, men det
hjælper ikke. Jeg har også anvendt Adobe Gamma - uden resultat. Nu
vil jeg forsøge her i gruppen.

Systemet ter sig således: Under opstart ser alt normalt ud. Efter at
jeg har skrevet min kode ind går der ganske kort tid, inden min
desktop dukker op. Den ser ud, som jeg forventer men efter højst 2
sekunder bliver den pludselig tydeligt blåfarvet. Ikke blå, men med
en blå tone. Alle de billeder, jeg arbejder med, hvadenten det er i
PE4.0, Paint eller noget andet, bliver blålige.

Jeg tror ikke, problemet syldes skærmen, for den ser som sagt "normal"
ud i et par sekunder hver gang.

Men hvad er det så? Kan nogen lede mig på rette vej?

Fra : KNL DtP

Dato : 20-01-07 21:36

"CZJ" <chr.jessen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> men efter højst 2
> sekunder bliver den pludselig tydeligt blåfarvet. Ikke blå, men med
> en blå tone.

De to sek. er den tid det tager før Adobe Gamma loader. Herefter kører den på
profil, som du har genereret via dens kontrolpanel, hvorved din skærms billede
ændrer sig.

Jeg vil anbefale, at du starter Adobe Gamma op: Start > Indstillinger >
Kontrolpanel > Adobe Gamma, og kører dens wizard igennem, mens du indstiller
den efter bedste evne. På et tidspunkt kan du vælge hvor varmt eller koldt du
ønsker billeder. Her har du mulighed for at vælge den grå, som giver det mest
neutrale billede. Dette skulle eleminere dit blåstik. Jo mere omhyggelig du er
med at indstille Adobe Gamma og herunder også din monitor, desto bedre
resultat.

Afslut med at gemme profilen under et nyt navn (evt. med dato inkluderet) og
genstart eller log ud af XP, for at sikre, at den loader den nye profil
korrekt. Nu skulle skærmen vise et mere korrekt billede.

Det bedste er at få skærmen kalibreret korrekt med en sugekop-fidus fra f.eks.
Gretha MacBeth, men Adobe Gamma kan til nød også benyttes.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Pico

Dato : 21-01-07 00:44

KNL DtP wrote:
> [...]
> hvorved din skærms billede ændrer sig.
>
> Jeg vil anbefale, at du starter Adobe Gamma op: Start > Indstillinger

Er det ikke meget lettere lige at fjerne Adobe Gama fra startmappen i
startmenuen, evt bare lægge den ud på skrivebordet og så se om det er synde
Picoren.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-07 18:55

KNL DtP skrev i 45b27d2f$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk dette:

> [...]
> varmt eller koldt du ønsker billeder. Her har du mulighed for at
> vælge den grå, som giver det mest neutrale billede. Dette skulle

De skærme, jeg har farvekalibreret med min Spyder, er alle uden undtagelse
ændret, så de ser mere blå ud. Så mon ikke nærmere det skyldes, at de fleste
skærme ser nogenlunde ens - forkert - ud. Og at den 'blå' skærm faktisk er
den korrekte.

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : CZJ

Dato : 21-01-07 11:42

Pico skrev:

> Er det ikke meget lettere lige at fjerne Adobe Gama fra startmappen i
> startmenuen, evt bare lægge den ud på skrivebordet og så se om det er synde
> --

Jo, tak skal du have! Lettere kan det vel ikke være.

Tak for hjælpen.