Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Høj ISO / lav ISO med blitz
Fra : rAnders

Dato : 19-01-07 16:19

Jeg har med mit nuværende fujifilm F30 bemærket at ved brug af blitz
(indendøre) vælger kameraet at bruge ISO 800 ved auto optagelse samt
lukkertid 1/60 sec. Det er jo forholdsvist højt. Det skal dog siges at
kameraet har en meget god støjreduktion. Et andet kamera pentax optio s6 tog
med ISO 400 ved auto og 1/40.
Jeg har så taget nogle billeder med forskellige ISO's og lukkertider, og så
vidt jeg kan se er de høje ISO's med til at gøre billederne mere
kontrastfyldte og "varme".
Er det rigtigt iagtaget og hvordan hænger det sammen. Jeg vil jo gerne have
de skarpeste billeder men ved lavere ISO's bliver billederne mere "kolde".

Søren.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-01-07 16:42

"rAnders" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har med mit nuværende fujifilm F30 bemærket at ved brug af blitz
> (indendøre) vælger kameraet at bruge ISO 800 ved auto optagelse samt
> lukkertid 1/60 sec. Det er jo forholdsvist højt.

Jeg tror at det er for at give blitzen større rækkevidde, den bliver jo
"kraftigere" når kameraet er indstillet på højere ISO.

Smart

> Jeg har så taget nogle billeder med forskellige ISO's og lukkertider, og
> så vidt jeg kan se er de høje ISO's med til at gøre billederne mere
> kontrastfyldte og "varme".

Der burde da ikke være forskel i farvetonen når du skifter isoindstilling,
forudsat du belyser efter den nye indstilling, tror du ikke det ligger i
variationer i belysningen?

God weekend!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : rAnders

Dato : 19-01-07 16:52

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Der burde da ikke være forskel i farvetonen når du skifter isoindstilling,
> forudsat du belyser efter den nye indstilling, tror du ikke det ligger i
> variationer i belysningen?

Nææ for billederne er taget med nøjagtigt samme belysning (naturlig + blitz)
og nøjagtigt samme focus punkt.
Kan det have noget at gøre med at det naturlige lys bliver forstærket ved
højere ISO ?

Søren.

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-07 17:10

rAnders skrev:
> [...]
> og nøjagtigt samme focus punkt.
> Kan det have noget at gøre med at det naturlige lys bliver forstærket ved

Du skriver intet om bl., og så er det svært at vide hvad der foregår -

Eksponerer du et program eller manuelt

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-07 17:47

rAnders skrev i 45b0e936$0$3495$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> Kan det have noget at gøre med at det naturlige lys bliver forstærket
> ved højere ISO ?

Ja, når din 'film' bliver hurtigere får det naturlige lys mere indflydelse
og blitzen mindre.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra :    ab©

Dato : 19-01-07 17:59

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Ja, når din 'film' bliver hurtigere får det naturlige lys mere indflydelse
> og blitzen mindre.

Den med "blitzen mindre" kommer jo stærkt an på, hvor kraftigt det
"naturlige" / andre lyskilder / dagslys m.v. er. Tænker man sig at
blitzlyset og anden lyskilde er lige kraftige vil en forøgelse af
følsomheden virke ens på begge dele ?

ab©

--

(- Og ikke et ord om fluers formering her

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-01-07 18:59

ab© skrev i 45b0f8ea$0$48057$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:
> [...]
> "naturlige" / andre lyskilder / dagslys m.v. er. Tænker man sig at
> blitzlyset og anden lyskilde er lige kraftige vil en forøgelse af

Nej, det gør det ikke. Jo hurtigere filmen er des mere indflydelse vil det
naturlige lys få - med mindre blitzen er for svag til at kunne yde det, den
bør. De nævnte kameraer skruer op eller ned for blitzen så den samlede
lysmængde bliver korrekt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 19-01-07 17:35

rAnders wrote:

> [...], og så vidt jeg kan se er de høje ISO's med til at
> gøre billederne mere kontrastfyldte og "varme".
> Er det rigtigt iagtaget og hvordan hænger det sammen.

Jeg har observeret det samme på mit F10. Først undrede det mig også,
men jeg har et bud på hvorfor:

Når vi tager billeder, vil vi helst kunne tage helt uden blitz, så vi
får det naturlige lys. Det er nemlig mere "varmt" og ... naturligt.
Hvis blitzen er meget stærk, bliver billederne med slagskygger og
personerne kommer til at ligne papfigurer. For F10 (og F30) giver det
også kolde billeder, i hvert fald sammenlignet med det naturlige lys.

Så Fuji laver et kompromis: Skruer op for ISO, så de ikke behøver skrue
så meget op for blitzen. Mere støj, men også mere naturligt lys.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : rAnders

Dato : 19-01-07 22:19

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så Fuji laver et kompromis: Skruer op for ISO, så de ikke behøver skrue
> så meget op for blitzen. Mere støj, men også mere naturligt lys.

Det virker meget sandsynligt. Kan også være en forklaring på hvorfor blitzen
'rækker' så langt.
Hvis man sammenligner ISO 800 med f.eks 400 på andre kameraer er F30 i flere
tilfælde ligeså god eller bedre, men man vil jo gerne opnå mindst støj som
muligt. Jeg vil prøve at holde mig til 400 og vurdere om det bedst kan
betale sig.

Søren.

Fra : KNL DtP

Dato : 19-01-07 17:37

> [...]

> (indendøre) vælger kameraet at bruge ISO 800 ved auto optagelse samt
> lukkertid 1/60 sec. Det er jo forholdsvist højt.

Joo, men det giver samtid mulighed for at få en del mere at det oprindelige
lys (og stemning) med, fremfor at bade motivet i klinisk blitzlys.

> Jeg har så taget nogle billeder med forskellige ISO's og lukkertider, og så
> vidt jeg kan se er de høje ISO's med til at gøre billederne mere
> kontrastfyldte og "varme".

Såfremt de bliver taget på samme hvidbalance (og ikke bare Auto), så tror jeg
det skyldes, ved højere ISO træder de eksisterende (glødelamper?) mere frem,
hvorved motivets belysning bliver væsenligt varmere end hvis det bestod af 90%
koldt blitzlys.

> Er det rigtigt iagtaget og hvordan hænger det sammen. Jeg vil jo gerne have
> de skarpeste billeder men ved lavere ISO's bliver billederne mere "kolde".

Kan du ikke bare sætte hvidbalancen til dagslys (~ 5.400 K) og så skyde med
blitzen og en lavere 200-400 ISO. Det burde give en mere naturlig hvidbalance
og ret lavt støjniveau. Det betyder dog også, at blitzen kommer til at stå for
langt hovedparten af belysningen, så derfor bliver hård og grim.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : rAnders

Dato : 19-01-07 22:12

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
mere "kolde".

> [...]
> for
> langt hovedparten af belysningen, så derfor bliver hård og grim.

Kører med auto hvid, men jeg prøver at sætte ISO til 400 fremfor 800 for at
opnå kompromi mellem farver og støj.

Søren.

Fra : Brian Lund

Dato : 19-01-07 18:28

> [...]

have
> de skarpeste billeder men ved lavere ISO's bliver billederne mere "kolde".

Har du en lampe tændt i rummet? ;) - Prøv at tage et billede helt uden blitz
og se så hvor varmt dit billede bliver i farverne!
Prøv så at slukke alt lys og tag billederne med blitz ved forskellig ISO,
kan du se nogen forskel i farvetemperaturen nu?

Jeg tror den lille test giver dig det svar du leder efter!

Brian

Fra : rAnders

Dato : 19-01-07 22:15

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan du se nogen forskel i farvetemperaturen nu?
>
> Jeg tror den lille test giver dig det svar du leder efter!

Jeg har prøvet som du siger, men hvis jeg tager et billede ved f.eks 1/20 og
henholdsvis iso 800 og 400 vil kameraet ændre blænde fra 4,0 til 2,8 og der
kan jeg ikke se den væsentlige forskel.
Jeg har ikke mulighed for både at sætte blænde og lukkertid samtidigt.

Søren.

Fra : Brian Lund

Dato : 20-01-07 01:40

> [...]
> kan jeg ikke se den væsentlige forskel.
> Jeg har ikke mulighed for både at sætte blænde og lukkertid samtidigt.

Okay, ja så burde det indfaldende lys jo være det samme. Men kameraet går
vel ikke helt ned på 1/20 sek. i automatik hvis du bruger blitz?

Brian

Fra : rAnders

Dato : 20-01-07 10:39

> Okay, ja så burde det indfaldende lys jo være det samme. Men kameraet går
> vel ikke helt ned på 1/20 sek. i automatik hvis du bruger blitz?

nej men ved automatik kan jeg jo heller ikke vælge nogen indstillinger
udover antal mpixels og blitz.

Søren.

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-07 08:44

rAnders skrev:

> Jeg har prøvet som du siger, men hvis jeg tager et billede ved f.eks 1/20 og
> henholdsvis iso 800 og 400 vil kameraet ændre blænde fra 4,0 til 2,8 og der
> kan jeg ikke se den væsentlige forskel.

Fra dit 1. spml:
> [...]
kontrastfyldte og "varme"."

> Jeg har ikke mulighed for både at sætte blænde og lukkertid samtidigt.

Hvis du læste i manualen tror jeg dit problem var løst.
Fra s. 50 kan du også læse om hvad du kan indstille ( eks. bl. OG
lukker)

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : rAnders

Dato : 20-01-07 10:38

> Hvis du læste i manualen tror jeg dit problem var løst.
> Fra s. 50 kan du også læse om hvad du kan indstille ( eks. bl. OG
> lukker)

Hvis du har læst mit indlæg vil det fremgå at jeg ikke kan stille blænde og
lukker SAMTIDIGT

Søren

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-01-07 11:06

rAnders skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har læst mit indlæg vil det fremgå at jeg ikke kan stille blænde og
> lukker SAMTIDIGT
>
> Søren

Ups, så har Fuji opfundet en ny betydning af begrebet "manuel" eller
"manual" som de vist skriver det, der så i Fuji terminologi betyder
"halvautomatisk". Altid spændende med sproglig fornyelse.

-Men jeg har vel ikke læst "forkert" når jeg har set at man kan stille
blænden, der er belysningsregulerende faktor (sammen med evt.
udladningsregulering), og ikke lukkertiden, ved blitsfotografering ?

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : rAnders

Dato : 20-01-07 11:51

> [...]
> blænden, der er belysningsregulerende faktor (sammen med evt.
> udladningsregulering), og ikke lukkertiden, ved blitsfotografering ?

Jeg kan stille blænden men så kan jeg ikke bestemme lukketiden. Jeg kan ikke
bestemme udladningen på blitzen.
Jeg vil som sagt prøve at køre ISO 400 på manuel istedet for 800 på auto for
at få skarpere billeder (mindre støj) og så vurdere hvordan det generelt har
betydning for lyset på billederne. Jeg kan jo også 'bare' vælge auto når
lyset har større betydning end skarpheden / detaljegraden.

Søren