Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukketid ved brug af studieflash
Fra : Kenneth

Dato : 19-01-07 14:12

Hej med jer, jeg har netop købt et par studieflash (Falcon SS-110B) som jeg
skal bruge sammen med min Canon 350D

Mit spørgsmål er om jeg så altid skal have kamera indstillet på 1/60 s når
jeg bruger flashene eller om jeg også godt kan bruge hurtigere tider.

Ved 1/60s, blænde 5.6, ca 2 meter til person og hovedlyset stillet til 50%
styrke og opblødningslys til 25% får jeg temmelig overbelyst.
Lamperne står ca. 1,5 meter fra model i 45° vinkel på hver side

Tips og ideer modtages med kyshånd,da jeg ikke har prøvet portræt med
flashanlæg før

/Kenneth

Fra : Brian Lund

Dato : 19-01-07 14:33

> [...]
>
> Mit spørgsmål er om jeg så altid skal have kamera indstillet på 1/60 s når
> jeg bruger flashene eller om jeg også godt kan bruge hurtigere tider.

Næh, hvorfor også lige 1/60? ;) Du burde kunne bruge op til 1/200 sek uden
problemer (Kameraets maks synk. tid)! Jeg går ud fra at flashenes glimt er
væsentligt hurtigere end 1/200 sek.

> Ved 1/60s, blænde 5.6, ca 2 meter til person og hovedlyset stillet til 50%
> styrke og opblødningslys til 25% får jeg temmelig overbelyst.
> Lamperne står ca. 1,5 meter fra model i 45° vinkel på hver side

Hvis billedet bliver overbelyst så skru ned for flashene (hvis du kan), stil
ISOen ned eller blænd længere ned på objektivet.
Hvilken ISO kører du?

> Tips og ideer modtages med kyshånd,da jeg ikke har prøvet portræt med
> flashanlæg før

Har jeg heller ikke, men det skader jo aldrig at prøve sig frem? ;)

Brian

Fra : Kenneth

Dato : 19-01-07 14:39

Hej Brian, tak for dit hurtige input

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemer (Kameraets maks synk. tid)! Jeg går ud fra at flashenes glimt er
Jeg tror det var den lokale fotopusher som sagde at den skulle på 1/60s og
det tog jeg for gode varer da jeg synes at der altid har været noget med
flash og 1/60s som hang sammen

> Hvis billedet bliver overbelyst så skru ned for flashene (hvis du kan),
> stil
> ISOen ned eller blænd længere ned på objektivet.
> Hvilken ISO kører du?
ISO 100 - det laveste en 350D kan komme

> Har jeg heller ikke, men det skader jo aldrig at prøve sig frem? ;)
Jeps, prøve sig frem er jeg også i fuld gang med - ganske hyggeligt faktisk,
men ingen grund til at arbejde ud fra forkerte forudsætninger som eks. de
1/60s hvis det ikke er nødvendigt

/Kenneth

Fra : Brian Lund

Dato : 19-01-07 14:49

> Hej Brian, tak for dit hurtige input

Det var så lidt! ;)

> Jeg tror det var den lokale fotopusher som sagde at den skulle på 1/60s og
> det tog jeg for gode varer da jeg synes at der altid har været noget med
> flash og 1/60s som hang sammen

Det er rigtigt at de fleste kamera aldrig går over 1/60sek hvis de bruger
blitz, mon ikke han nævnte de 1/60 som længste lukkertid?
De 1/60 sek er nok for at evt. naturligt lys ikke skal gøre at billedet
bliver rystet, det er ihvertfald mit gæt! :)

> Jeps, prøve sig frem er jeg også i fuld gang med - ganske hyggeligt
faktisk,
> men ingen grund til at arbejde ud fra forkerte forudsætninger som eks. de
> 1/60s hvis det ikke er nødvendigt

Tror som sagt bare du skal tage de 1/60 som længste lukkertid, du burde ikke
kunne se forskel på belysningen om du bruger 1/60 eller 1/200 sekund, altså
hvis blitzglimtet er hurtigere, det plejer det at være!

Brian

Fra : Kenneth

Dato : 19-01-07 16:57

har forsøgt med kortere lukkertid, når jeg kommer ned omkring 1/500s kan
flashene ikke længere følge med og jeg får kun et halvt billede. ved 125 og
1/250 ser det fornuftigt ud
Jeg tænkte på om man kan dæmpe flash for meget således at rummets
grundbelysning tager over...

/Kenneth

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-01-07 17:05

Kenneth skrev:
> har forsøgt med kortere lukkertid, når jeg kommer ned omkring 1/500s kan
> flashene ikke længere følge med og jeg får kun et halvt billede.

Det er nok kameraets sync., der ikke kan følge med

ved 125 og
> 1/250 ser det fornuftigt ud
> Jeg tænkte på om man kan dæmpe flash for meget således at rummets
> grundbelysning tager over...

Peter har fortalt dig hvordan det hænger sammen. Er ovenstående et nyt
spml? I så fald, hvad vil du opnå?
--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 19-01-07 17:08

Kenneth wrote:
> har forsøgt med kortere lukkertid, når jeg kommer ned omkring 1/500s
> kan flashene ikke længere følge med og jeg får kun et halvt billede.
> ved 125 og 1/250 ser det fornuftigt ud

Det er ikke din flash der ikke kan følge med. Det er dit kamera. Jeg har
aldrig hørt om en flash der oplyser halvdelen af et billede. Du overskrider
kameraets synchroniseringshastighed, hvilket sikkert er 1/250 sek, kommer du
over den hastighed vil kameraets lukker dække for halvdelen af sensoren.
Alle hastigheder langsommere end 1/250 vil give dig et brugbart resultat,
med mindre de bliver så langsomme, at rumbelysningen overtager og du ender
med at udbrænde dit billede i stedet.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-01-07 14:40

Kenneth skrev:

> Mit spørgsmål er om jeg så altid skal have kamera indstillet på 1/60
> s når jeg bruger flashene eller om jeg også godt kan bruge hurtigere
> tider.

Det er kun blænden der regulere lyset på
kameraet. Du skal bare bruge en lukkertid der er
langsommere eller lig med den hurtigste synkrotid.
Er det ikke 1/125 på dit kamera?

> Ved 1/60s, blænde 5.6, ca 2 meter til person og hovedlyset stillet
> til 50% styrke og opblødningslys til 25% får jeg temmelig overbelyst.
> Lamperne står ca. 1,5 meter fra model i 45° vinkel på hver side

Kameraets afstand til modellen er også ligegyldig.
Blitzens afstand til motivet bestemmer lysmængden.
Bliver dine billeder overbelyste kan du: Blænde ned,
Bruge lavere ISO, skrue ned for blitz'ene eller
flytte blitzen ud på en større afstand til motivet.

Peter Schrøder

Fra : Kenneth

Dato : 19-01-07 17:35

Hej alle, tak for jeres hjælp, jeg er ved at komme tættere på en fornuftig
løsning tror jeg.
I manuaken fandt jeg at hurtigste lukketid for 350D er 1/200s ved brug af
flash.
Så jeg fortsætter mine test ved 1/125 del blænde 4 og de to flash på hhv ca.
1,2 og 1/8 pover

/Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 13:58

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> skrev i en meddelelse
> [...]
> flash.
> Så jeg fortsætter mine test ved 1/125 del blænde 4 og de to flash på hhv

Prøv at bruge blænde 8-9 stykker, derved for du en fornuftig dybdeskarphed
på portrætter. Med 1m fra model til baggrund får du en lille sløring af
baggrunden, og et knivskarp billede af modellen.

Fra : Kenneth

Dato : 20-01-07 15:19

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> på portrætter. Med 1m fra model til baggrund får du en lille sløring af
> baggrunden, og et knivskarp billede af modellen.

Tak for ideen, det prøver jeg.
Til nu har jeg ligget omkring 1/160s og blænde 5.0 & 5.6 og netop skarpheden
af modellen driller mig lidt - tilgængæld bliver baggrunden pænt skarp

/Kenneth