Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lamper eller flash anlæg til indendørs por~
Fra : Kenneth

Dato : 14-01-07 15:37

Jeg vil gerne forsøge mig lidt med portræt indendørs i et mindre rum (ca. 4
x 2 meter - inkl. lidt reoler et.)
Da jeg ikke har forsøgt mig med sådan noget før vil jeg spørge jer eksperter
om det er bedst at købe nogle lamper med stor softbox eller et flash anlæg.
Mit camera er en Canon 350D. Budgettet er ikke stort og det kan jo være at
jeg ender med at opdage at jeg er fuldstændig talentløs i den retning så det
skal ikke være det lækreste grej man kan finde - bare "godt nok" til at
starte med og til en rimelig pris
Hvad skal man bruge?
Har i nogle link hvor jeg kan læse lidt mere?

på forhånd tak
Kenneth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-01-07 16:43

> [...]
> talentløs i den retning så det skal ikke være det lækreste grej man
> kan finde - bare "godt nok" til at starte med og til en rimelig pris

Du kunne jo starte med at finde nogle gamle, billige flash hos diverse
marskendisere. Find så nogle billige paraplyer. Jeg nogle fine hvide
paraplyer med svanehals købt hos en isenkræmmer til kun 15,-, og de
fungerer fremragende. Dog har jeg fundet ud af, at det kan være svært at
finde dem i hvid.

www.tersgov.dk/flash.jpg

Flashen, en osram slaveflash, fik jeg foræret af en flink mand her i gruppen

Så er du hurtigt i gang, og med digicam er det jo nemt at skyde sig ind med
et sådanne flashsetup, hvis du ikke har en lysmåler.

Ellers er der byggelamper, men de afgiver ekstremt meget varme, så det er
næsten ikke til at holde ud. Men med diverse frostfiltre og noget
opblødning, så er det også en billig løsning. Men vær agtpågivende med
hensyn til brandfaren. Glasfiber/væv er fint til at opbløde, og det kan
heller ikke brænde.

Claus

Fra : Kenneth

Dato : 14-01-07 16:56

> [...]
> opblødning, så er det også en billig løsning. Men vær agtpågivende med
> hensyn til brandfaren. Glasfiber/væv er fint til at opbløde, og det kan

Hey claus,
hvordan får man flashéne til at skyde på det rigtige tidspunkt (jeg har pt.
kun min speedlite 420 EX)
Hvordan kan camera nå at måle hvor meget flashen lyser - er det det samme
som hvis den sidder på selve kameraet? (E-TTL) og hvordan med når man bruger
flere flash ?

/Kenneth

Fra : analog fotografen

Dato : 14-01-07 19:06

> Hey claus,
> hvordan får man flashéne til at skyde på det rigtige tidspunkt (jeg har
pt.
> kun min speedlite 420 EX)

Det gør den via det kabel du via hotshoe har sat på dit kamera eller en
trådløs fjernudløser

> Hvordan kan camera nå at måle hvor meget flashen lyser - er det det samme
som hvis den sidder på selve kameraet? (E-TTL) og hvordan med når man bruger
flere flash ?

Det kan det ikke, til det skal du bruge et flashmeter ( muligvis er der
noget med noget historiegram, men det aner jeg intet om, da jeg stadig
bruger et rigtigt kamera )

Men ellers er dette et glimrende startkit, med det lokale du har:

http://www.obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm

Og det firma kan hjælpe dig med alt andet du har brug for

Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-01-07 14:43

> hvordan får man flashéne til at skyde på det rigtige tidspunkt (jeg
> har pt. kun min speedlite 420 EX)

Det kræver naturligvis, at du har et såkaldt PC stik på dit kamera. Jeg har
bare koblet alle flashene sammen, og det fungerer fint.

> Hvordan kan camera nå at måle hvor meget flashen lyser - er det det
> samme som hvis den sidder på selve kameraet? (E-TTL) og hvordan med
> når man bruger flere flash ?

Jeg fotograferer manuelt, men ellers køber man bare et flasmeter/lysmåler.

Hvis man ikke konstant ændrer sin opsætning, så er det ret nemt at skyde sig
ind på den rette eksponering med digicams.

Claus

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-01-07 17:42

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
> Har i nogle link hvor jeg kan læse lidt mere?

Kent Bovin har skrevet nogle fine artikler om emnet:
http://kentbovin.dk/artikel%20portraet%20praksis.htm

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Kenneth

Dato : 14-01-07 22:41

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> wrote in message
>

> Kent Bovin har skrevet nogle fine artikler om emnet:
> [...]

Tak for jeres fine input - Kent B er også rigtig god, skriver godt og
forståeligt og har taget nogle meget lækre foto (specielt hans 90'er mappe)

Det er dog stadig ikke gået op for hvornår man bruger lamper og hvornår man
bruger flash
Er der hjælp at hente hos jer ??

/Kenneth

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-01-07 02:12

Kenneth wrote:
> [...]
> mappe)
>
> Det er dog stadig ikke gået op for hvornår man bruger lamper og

Lamper er generelt en budgetløsning. Den er bedst til objektfotografering,
da energien i lyset ikke er så stort, og der derfor ofte kræves lange
lukkertider. Til gengæld er det let at komponere lyset, fordi du kan se
effekten direkte, når du flytter en lampe eller retter på en reflektor.
Flashen er meget bedre, fordi den gir et kraftigt glimt, der fryser motivet.
Dvs. de er bedst til portrætter og lign. Du har også lidt bedre styr på
hvidbalancen med en flash.
Problemet med at anvende batteriflash er, at du ikke på forhånd kan se
hvordan lyset falder. Det gør det noget sværere at modellere med lyset.
Her er flashanlægget suverænt, da det udover en flashenhed også har et
såkaldt pilotlys. dvs. et lys, der følger flashens styrke.. På den måde kan
man se, hvordan lyset falder selv gennem softbokse og paraplyer.

Du kan finde billige og velfungerende flashanlæg hos www.fotowalser.de

Men hvis du helst vil prøve det af uden at investere for meget, så er der en
helt anden mulighed, hvis du altså bor i nærheden af Århus, eller er villig
til at køre efter det.
Huset i Århus rummer et superlækkert fotostudio med professionelle
flashenheder og softbokse. Der er baggrunde lige fra sort til hvid og der er
en sofa og stole og podier.
Det hele er perfekt at arbejde med. Det kræver, at du tager et
flash-kørekort. Det koster 100 kr og tager 20 minutter, Derefter kan du leje
studioet for 50 kr pr. time.
En god ide er at rotte sig sammen med en eller to venner, og så tage
flash-kørekortet i fællesskab.
Hvis det er sagen, så kan man jo altid ofre et par tusinde på et fornuftigt
flashanlæg senere.

Man skal jo huske, at det jo ikke er gjort med et flashhoved alene. Der skal
bruges baggrunde, ophæng til baggrundene, softboks, snoot, evt. en octagon,
reflektorer, stativer, udløserere (enten IRudløser, kabel eller trådløs) Det
har en tendens til at gribe om sig.

Man kan klare sig med en flashenhed og en eller to reflektorer. Med to
flashhoveder og en snoot kan du lægge reflekser i håret på modellen.

Et komplet studio rummer tre flashenheder. en hovedflash, en til reflekser,
og en til at belyse baggrunden.

Men prøv nu Husets fotostudio mens det endnu er der. Huset lukker jo næste
år.
så det gælder om at bruge det nu, mens det er her.
Ikke mindst for at vise sin foragt for beslutningen om at lukke stedet.
http://www.huset-aarhus.dk/dine_interesser/foto.html

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kenneth

Dato : 18-01-07 10:28

Jesper tak for en god forklaring - århus er for langt, jeg bor i
nordsjælland.
Jeg har talt med den lokale fotopusher som også anbefaler flashanlæg - jeg
vil sammenligne hans udspild med dit link

Tak endnu engang
Kenneth

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-01-07 12:31

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> skrev i en meddelelse
> Jesper tak for en god forklaring - århus er for langt, jeg bor i
> nordsjælland.
> Jeg har talt med den lokale fotopusher som også anbefaler flashanlæg - jeg
> vil sammenligne hans udspild med dit link

Hvis du nu har et par venner, med samme interesse, kan det stadigt lade sig
gøre med Huset!

Jeg har venner, der køer fra Sønderjylland for at lege der i huset.

Hvis i f.eks er 3 mand høj, skal I slippe 150 kr pr næse for at tage
flashkort og leje af studioet i 3 timer.
Så er det bare at dele benzinudgiften og færgebillet.

Det er en rigtig god måde at prøve det af på.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger