Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Speedlite 580EX Batterier
Fra : Heine Christensen

Dato : 13-01-07 22:59

Hej

Jeg har i flere år kørt med 4 stk. Ni-MH batterier i min flash.

Det er dog ret irriterende at de har det med at "dø" hvis de ligger i 1-2
uger uden at blive brugt. Så skal man have dem ladet op igen, og så er
ethvert motiv jo smuttet

Jeg har derfor en håndfuld alkaline AA liggende i min taske, så har jeg
altid "backup"... og så kan jeg altid fange en "her og nu" situation.

Hvad bruger i til jeres flash?

Jeg har overvejet den eksterne batteriboks man kan koble til enheden, men
den kører jo ligeledes med AA batterier.
Eller alternativt, en kasse Alkaline batterier, de holder jo længe selvom de
ikke bliver brugt.

Hvad med de "nye" HYBRIO typer, de skulle jo ikke miste deres effekt så
hurtigt som Ni-MH. Har i nogle erfaringer med disse?

HC

Fra : Per

Dato : 13-01-07 23:55

Jeg bruger panasonic 2600mha genopladelig. De virker fint efter ikke at have
været brugt i en måned.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-07 00:12

Heine Christensen wrote:

> Det er dog ret irriterende at de har det med at "dø" hvis de ligger i 1-2
> uger uden at blive brugt. Så skal man have dem ladet op igen, og så er
> ethvert motiv jo smuttet

Det er min erfaring, at billige no-name Ni-MH batterier selvaflader ret
hurtigt, når de bliver gamle/slidte, køb nogle nye i en god kvalitet, de
kan typisk holde på spændingen i en måneds tid.

Man skal dog ikke kassere gamle/slidte Ni-MH batterier, man skal i stedet
anvende dem i udstyr, hvor man hurtigt efter opladningen bruger strømmen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben

Dato : 14-01-07 11:36

> [...]
>
> Hvad med de "nye" HYBRIO typer, de skulle jo ikke miste deres effekt så
> hurtigt som Ni-MH. Har i nogle erfaringer med disse?

Nu er det et stykke tid siden jeg har opdateret min viden om batterier,
men du skal regne med at der i gennemsnit går en måned før dine
batterier er afladet bare ved at stå.

Ansmann laver dog nogle batterier som aflades på et år istedet for en måned.

Jeg har selv nogle Sanyo 2100 mAh og de holder hhv. en måned/2 måneder.

Hvis jeg aflader batterierne efter de har siddet i flashen et stykke
tid, så er der klart forskel på cellerne, selvom de er købt samtidig.

For at gøre dine batterier det bedste, så køb en lader der lader et
batteri af gangen. Det er det bedste for cellerne. De fleste ladere
lader 2 batterier ad gangen.

Se f.eks. batterier.dk for ladere og batterier.. eller f.eks.
billigebatterier.dk.

Du kan læse mere om batteriteknologi på www.batteryuniversity.com

/ Preben

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-01-07 13:49

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det et stykke tid siden jeg har opdateret min viden om batterier,

Hvilket tydeligt fremgår af din henvisning/Link..

> men du skal regne med at der i gennemsnit går en måned før dine batterier
> er afladet bare ved at stå.

Hvis du tænker på troperne med det der herskende klima, så ja, Men her i de
skandinaviske lande holder den ikke.
Her i Danmark sker selvafladningen efter 30 dage på celler der er i stand
til at optage 95-100% kapacitet således at der forsvinder mellem 60 & 70%
kapacitet.

> Ansmann laver dog nogle batterier som aflades på et år istedet for en
> måned.

Siger Ansmann - har dog set uvildige undersøgelser der helt klart ikke er
enige med Ansmann.

> Jeg har selv nogle Sanyo 2100 mAh og de holder hhv. en måned/2 måneder.
>
> Hvis jeg aflader batterierne efter de har siddet i flashen et stykke tid,
> så er der klart forskel på cellerne, selvom de er købt samtidig.

Et tydeligt tegn på at cellernes efterår nærmer sig med stormskridt.

> For at gøre dine batterier det bedste, så køb en lader der lader et
> batteri af gangen. Det er det bedste for cellerne. De fleste ladere lader
> 2 batterier ad gangen.

Det er vist på kanten af at skyde gråspurve med haubitzer. Vil du ikke
forklare dig lidt nærmere.

> Se f.eks. batterier.dk for ladere og batterier.. eller f.eks.
> billigebatterier.dk.

Har lige kigget i en Batterier.dk "Minva" lader til 700 kr. Den indeholder
kun en ladekontrolfunktion kaldet delta V, alene af den grund er det derfor
flintrende ligegyldigt om der ladet i paralel eller serie,
frakoblingstidspunktet sker via summen af samtlige cellerne.

> Du kan læse mere om batteriteknologi på www.batteryuniversity.com

Ja jeg husker godt batteryuniversity fra første halvdel af firserne, flere
uafhængige satte ellerede den spørgsmål ved deres arbejde.

Derfor mener jeg da også at dette site med sin alder og manglende opdatering
er ganske uinteressant.

--
MVH Hans

Fra : Preben

Dato : 16-01-07 13:00

> [...]
> til at optage 95-100% kapacitet således at der forsvinder mellem 60 & 70%

Ja, men hovedparten af kapaciteten er faldet efter 1 måned...

> Siger Ansmann - har dog set uvildige undersøgelser der helt klart ikke er
> enige med Ansmann.

Dem har jeg ikke læst - har bare set Ansmann's batterier reklameret.

> Et tydeligt tegn på at cellernes efterår nærmer sig med stormskridt.

At de burde være slidte.. Nej, det har alle dage været sådan og de er
ikke særlig gamle og ikke særlig slidte!!!
MEN afladningen er meget forskellig på to celler selvom de er anvendt i
samme apparat eller måske slet ikke har været anvendt i en periode.

> [...]
> flintrende ligegyldigt om der ladet i paralel eller serie,
> frakoblingstidspunktet sker via summen af samtlige cellerne.

Har ladet mig fortælle at serielle ladere kun bør bruges hvis begge
celler er meget ensartede og ens afladet, da der ellers kan ske en
omvendt ladning på den ene celle - har ikke pt. sat mig ind i den
tekniske baggrund for emnet.
Jeg gætter på at "Minva" laderen til 700 kr med dens pris er en
parallel-lader.
Har selv en lader til ca. 300 kr. som er en parallel-lader (også købt
hos batterier.dk).

> Ja jeg husker godt batteryuniversity fra første halvdel af firserne, flere
> uafhængige satte ellerede den spørgsmål ved deres arbejde.

Ehh.. de oplyser selv det er fra 2003-2005, men opdatering fra efter
denne tid kan jeg ikke sige noget om!

Internet i firserne??? Der var vist ikke nogen browser dengang - ellers
var det vist rent tekst! Brugte man ikke kun bbs dengang? (før den tid
jeg kan huske)

> Derfor mener jeg da også at dette site med sin alder og manglende opdatering
> er ganske uinteressant.

2 år er selvfølgelig meget for batterier og udvikling, men *tror*
alligevel den teknologi du finder i alm. NiMH batterier i AA-størrelse
ikke anvender nyeste teknologi alligevel!

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-01-07 14:55

> Ja, men hovedparten af kapaciteten er faldet efter 1 måned...

Hvis du med hovedparten mener over 50%, må jeg jo give dig ret.

> Dem har jeg ikke læst - har bare set Ansmann's batterier reklameret.

Det er jo så nok her den største forskel mellem din og min opfattelse, Jeg
fremhæver _aldrig_ noget produkt ud fra firmaets reklamer.

> At de burde være slidte.. Nej, det har alle dage været sådan og de er ikke
> særlig gamle og ikke særlig slidte!!!

Så er det nogle meget dårlige batterier du har købt, cellerne skal stort set
for at kunne fungere indeholde samme parametre, og specielt på
kapacitetområdet, det er ofte her det går galt, men de skal som udgangspunt
minimum kunne holde et år.

Hvis du sætter to celler sammen i serie og der er f.eks. 10% forskel i deres
kapacitet, vil du opleve at den en celle som først tømmes vil polvende,
sådan en pakke vil for en normal forbruger være uanvendelig. Gode celler
kendetegnes ved at de holder de opgivne parametre.

> MEN afladningen er meget forskellig på to celler selvom de er anvendt i
> samme apparat eller måske slet ikke har været anvendt i en periode.

Altså er der som ovenfor nævnt tale om parametreændringer.

> [...]
> er meget ensartede og ens afladet, da der ellers kan ske en omvendt
> ladning på den ene celle - har ikke pt. sat mig ind i den tekniske

Dette sker _aldrig_ medmindre cellerne inden opstart på ladningen har
skiftet polaritet

> Jeg gætter på at "Minva" laderen til 700 kr med dens pris er en
> parallel-lader.

Surt dit gæt er helt forkert.

> Har selv en lader til ca. 300 kr. som er en parallel-lader (også købt hos
> batterier.dk).

Det vil altså sige at du kan oplade en enkelt celle af gangen uden at ændre
noget på laderen?

> Ehh.. de oplyser selv det er fra 2003-2005, men opdatering fra efter denne
> tid kan jeg ikke sige noget om!

Jeg kan ved læsning på deres hjemmeside se at der ikke er sket noget fra
deres siden siden firserne, Der er så vidt jeghar kunnet finde ud af ikke
berørt noget om NiMh celler, og de første NiMh celler svjh. på markedet
første i halvfemserne.

> Internet i firserne??? Der var vist ikke nogen browser dengang - ellers
> var det vist rent tekst! Brugte man ikke kun bbs dengang? (før den tid jeg
> kan huske)

Og du mener ikke der overhovedet blev udsendet noget om den slags af andre
kanaler; mener jeg læste om deres forskning omkring 1986-88.

> 2 år er selvfølgelig meget for batterier og udvikling, men *tror*
> alligevel den teknologi du finder i alm. NiMH batterier i AA-størrelse
> ikke anvender nyeste teknologi alligevel!

Men - dog er forskellen enorm stor i forhold til NiCad, og jo alene af den
grund kunne der vel forventes en ufarvet vurdering for sådan et
forskningsinstitut.

--
MVH Hans

Fra : Preben

Dato : 16-01-07 17:09

> Hvis du med hovedparten mener over 50%, må jeg jo give dig ret.

> Det er jo så nok her den største forskel mellem din og min opfattelse, Jeg
> fremhæver _aldrig_ noget produkt ud fra firmaets reklamer.

Nej, det plejer jeg egentlig heller ikke, og burde nok have skrevet
"påstås at afladningstiden er 1 år"

> [...]
> sådan en pakke vil for en normal forbruger være uanvendelig. Gode celler
> kendetegnes ved at de holder de opgivne parametre.

Det er som sagt Sanyo batterier og vi snakker måske at hvis de har
ligget i et par måneder, så kan der være forskel i afladningstiden, når
jeg beder laderen aflade batterierne.

Om denne afladningstid kan afvige på baggrund af en dårlig kvalitet
ladeapparat tør jeg så ikke sige noget om, men det er i hvert fald min
erfaring at der opstår forskelle.

Jeg har pt. ikke haft problemer med kapacitet i min blitz og den
fortsætter uden videre med at blitze løs. Det kan godt tage mig et pænt
stykke tid at forbruge strømmen ved at blitz'e.

> Altså er der som ovenfor nævnt tale om parametreændringer.
>
> Dette sker _aldrig_ medmindre cellerne inden opstart på ladningen har
> skiftet polaritet

Okay... den har jeg aldrig observeret, men det er jo iflg. dig selv også
muligt hvis cellerne ikke er "helt" ens.

> Surt dit gæt er helt forkert.

Hmm.. men i hvert fald så er prisen du oplyser lidt mærkelig for jeg kan
ikke finde nogen Minwa lader til 700 kr. på batterier.dk - den dyreste
Minwa koster 399,95 (og det er en turbo-lader med blæser).

> Det vil altså sige at du kan oplade en enkelt celle af gangen uden at ændre
> noget på laderen?

Ja, det er en Minwa med LCD-display og den overvåger hvert batteri for sig.
Min lader er:
Minwa MW6178 og kan pt. købes til 249.95 hos batterier.dk

"Den overvåger cellerne enkeltvis, hvilket betyder, at den også kan lade
blot et enkelt batteri, hvis du ønsker dette." - fra batterier.dk

Og den fortæller selv når et batteri er opladet/afladet enkeltvis. Så
snart et enkelt batteri er afladet starter opladning på batteriet med
det samme uafhængigt af afladning/opladning på de andre celler.

Jeg er dog lidt utilfreds med laderen da stikket til selve laderen skal
behandles med omhu, da det ellers kan miste forbindelsen - det er sket
en enkelt gang, men ellers

> [...]
> deres siden siden firserne, Der er så vidt jeghar kunnet finde ud af ikke
> berørt noget om NiMh celler, og de første NiMh celler svjh. på markedet

Så skulle du nu tage og læse del 1, lesson 3:
http://batteryuniversity.com/partone-3.htm

der er nævnt både NiCd, NiMH og LiIon samt syre-batterier, så der er de
mest gængse typer... Kender ikke lige umiddelbart andre!
Du kan dog have ret i at der ikke ligefrem er meget information om
batteri-typen i forhold til LiIon-batterier.

Brændselsceller er faktisk også nævnt senere i "part two"!

> Og du mener ikke der overhovedet blev udsendet noget om den slags af andre
> kanaler; mener jeg læste om deres forskning omkring 1986-88.

Okay.. men jeg tvivler bare på at batteryuniversity.com eksisterede
dengang...
Jo selvf. er der i forskning ganske meget information på anden vis.

> Men - dog er forskellen enorm stor i forhold til NiCad, og jo alene af den
> grund kunne der vel forventes en ufarvet vurdering for sådan et
> forskningsinstitut.

Forskningsinstitut??? Ehh, så vidt jeg kan se er batteryuniversity ejet
af Cadex Electronics Inc. som producerer batteri-ladere, testere o.lign.
så man skulle da umiddelbart mene at organisationen kan stå inde for
informationerne på siden.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-01-07 12:22

"Heine Christensen" <hc@_fjern_teamhm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er dog ret irriterende at de har det med at "dø" hvis de ligger i 1-2
> uger uden at blive brugt. Så skal man have dem ladet op igen, og så er

Hej

En god inteligent lader er en forudsætning for optimalt opladede batterier,
de ældre ladere har ofte indbygget en timer som slukker for laderen efter en
hvis tid og hvis det er f.eks. 1100mAh batterier laderen er lavet til, så
vil man ikke få mere strøm på end der er i et 1100mAh batteri.
Dine brugte halvdårlige batterier vil også have godt af en "Refresh", en
funktion der op og aflader batterierne hurtigt flere gange efter hinanden,
hvilket ofte giver batterierne nyt liv.
Det kan også være at dine batterier er slidt op, men det kan også være at
det bare er et af dem der halter!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Michael Holm

Dato : 14-01-07 22:56

Jeg bruger en Quantum Turbo http://www.qtm.com/Turbo/?res_set=&res=1024
som indeholder et blybatteri. Den kan lade flashen 1600 gange på en
aften og stadig have massor af juice. Den vejer selvfølgelig noget, men
ikke nok til at det genere mig.

Oven i hatten er den satans hurtig til at lade flashen, for batteriet
leverer 290v direkte ind på kondensatoren i flashen, så den oplader
flashen fra helt afladt til klar på under et sekund.

Der skal stadig batterier i selve flashen, men her bruger jeg
ikke-genopladelige for de skal bare bruges til styre-elektronikken i
flashen, og så holder 4 IKEA batterier et år.

--Michael

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-07 07:33

> [...]
>
> Det er dog ret irriterende at de har det med at "dø" hvis de ligger i 1-2
> uger uden at blive brugt. Så skal man have dem ladet op igen, og så er

1-2 uger lyder som slidte batterier, så længe kan mine AA ihvertfald sagtens
ligge uden at aflade ret meget...

> Jeg har derfor en håndfuld alkaline AA liggende i min taske, så har jeg
> altid "backup"... og så kan jeg altid fange en "her og nu" situation.
>
> Hvad bruger i til jeres flash?

NiMH AA

> [...]
> den kører jo ligeledes med AA batterier.
> Eller alternativt, en kasse Alkaline batterier, de holder jo længe selvom

Om dine genopladelige batterier sidder inde i blitzen eller udenfor gør ikke
den store forskel ;)

Min far har også det problem at han har 3 sæt batterier til et kamera han
stort set kun bruger på ferier dvs. 1-2 gange om året..! Problemet for ham
er at efter en opladning holder et sæt så kun til 10-20 billeder, efter
genopladning holder de så noget længere, og efter endnu en opladning endnu
længere! Lektionen er altså at man godt kan "motionere" liv i sine batterier
igen, så jeg har selv bygget en aflader til ham så han ikke behøver blitze
nytteløst ud i rummet indtil batterierne er flade!

Så hvis du køber en oplader med indbygget aflader f.eks. (eller måske en løs
aflader? eller bygger selv?) så kan du holde liv i batterierne ved at
af/oplade dem ind imellem! Iøvrigt skal NiMH/NiCd helst lagres opladede.

Brian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-01-07 11:03

Brian Lund wrote:

> [...]
> igen, så jeg har selv bygget en aflader til ham så han ikke behøver blitze
> nytteløst ud i rummet indtil batterierne er flade!

Ja... genopladelige batterier fungerer bedst, hvis de løbende bliver
brugt, i min samling af batterier har jeg nogle 6 og 7 år gamle
batterier, der har været opladet og brugt op imod og måske over 1000
gange, og de fungerer i bedste velgående.

Husk at hvis man vil aflade nogle genopladelige batterier, så må det ikke
ske med en kortslutning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen