Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flares når der anvendes UV filter
Fra : Jesper

Dato : 10-01-07 19:33

Jeg har problemer med flares når jeg anvender UV-filter. UV-filteret er
alene monteret for at beskytte objektiverne og tjener intet andet formål.
Problemet er særligt stort ved store blændeåbninger. Hvis jeg fx. tager et
billede hvor der er en tændt lampe med på billedet så reflekteres hele
lampeskærmen (spejlvendt og på hovedet). Så en egentlig flare vil jeg ikke
kalde det, snarere en uønsket reflektion.

Kan dette være fordi jeg blot købte de billigste filtre, og at de derfor har
forkert / manglende coating i forhold til objektiverne? Objektiverne er
Canon 17-40L, 24-105L og 50mm F1.4. UV filtrene er de aller billigste fra
Hoya. Er der bestemte beskyttelsesfiltre som kan anbefales til ovenstående
objektiver.

(eller skal man lade være med at være bruge det og acceptere at objektiverne
er mere udsatte?)

Mvh.
Jesper

Fra : Preben

Dato : 10-01-07 19:47

> [...]
> objektiver.
>
> (eller skal man lade være med at være bruge det og acceptere at objektiverne

Har aldrig oplevet ovenstående, men bruger selv B+W MRC UV filtre.
Søg her i gruppen og du vil finde mange indlæg!

Fra : E.M.

Dato : 10-01-07 19:51

"Jesper" <xylo2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovenstående objektiver.e
>
> (eller skal man lade være med at være bruge det og acceptere at

Jeg fatter ikke at du køber de billigste filtre du kan finde, når du nu har
ofret en mindre formue på L-objektiver, du ville vel heller ikke sætte
Barum-dæk på en Ferrari eller hvad?

Køb nogle ordentlige multi-coatede filtre, de er såmænd ikke meget dyrere,
Hoya og B+W laver nogle glimrende filtre men man skal holde sig fra de
allerbilligste.

Mvh. E.M.

Fra : Jesper

Dato : 10-01-07 23:17

Tak for svaret...

> Jeg fatter ikke at du køber de billigste filtre du kan finde, når du nu
> har ofret en mindre formue på L-objektiver, du ville vel heller ikke sætte
> Barum-dæk på en Ferrari eller hvad?

Jeg anede ikke at prisen/kvaliteten på filtrene havde nogen somhelst
betydning... Men er der nogen garanti for at problemet vil forsvinde blot
fordi jeg køber nogen dyrere og bedre filtre?

> Køb nogle ordentlige multi-coatede filtre, de er såmænd ikke meget dyrere,
> Hoya og B+W laver nogle glimrende filtre men man skal holde sig fra de
> allerbilligste.

Ok... jeg vil udskifte filtrene. Er der nogen bestemte filter der særligt
kan anbefales til de nævnte objektiver? Er der fx. noget med at filteret
skal passe til den coating som objektivet anvender?

Er der nogen der fx. kan nævne fabrikat og typenummer på filtre til
17-40L'eren og 24-105L IS'eren?

Pfh. tak
Jesper

Fra : Thomas Kjær

Dato : 10-01-07 23:20

On 2007-01-10, Jesper <xylo2@hotmail.com> wrote:

> Jeg anede ikke at prisen/kvaliteten på filtrene havde nogen somhelst
> betydning... Men er der nogen garanti for at problemet vil forsvinde blot
> fordi jeg køber nogen dyrere og bedre filtre?

Nej, det er der ikke. Men der er en stor sansynlighed for at problemerne
vil blive mindre. Jeg ser også problemet med B+W multicoatede filtre.

Det er endnu en god grund til kun at bruge "beskyttelsesfiltre" når det er
absolut nødvendigt.. dvs. når du f.eks. bruger dine vejrbeskyttede
objektiver i regnvejr eller lignende.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Asle Bjerva

Dato : 10-01-07 23:57

Thomas Kjær wrote:

> [...]
> det er absolut nødvendigt.. dvs. når du f.eks. bruger dine
> vejrbeskyttede objektiver i regnvejr eller lignende.

Canon har noen meget bra filtre som heter "PROTECT".
Jeg kan ikke se forskjell om de er montert på objektivene eller ikke.
Sansynligvis er det produsert med de samme standarder for coating
og glasskvalitet som øvrig optikk fra Canon.
Men de er slett ikke billige !
--
AsleB;Oslo

Fra : MW

Dato : 11-01-07 00:46

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sansynligvis er det produsert med de samme standarder for coating
> og glasskvalitet som øvrig optikk fra Canon.

Iflg. Canon Danmarks officielle prisliste koster de 199,- (52mm) 249,-
(58mm) 399,- (72mm) og 499,- (77mm) UV eller "protect" koster det samme.
Samme pris hos Photografica

mvh/MW

Fra : Jesper

Dato : 11-01-07 01:15

> Iflg. Canon Danmarks officielle prisliste koster de 199,- (52mm) 249,-
> (58mm) 399,- (72mm) og 499,- (77mm) UV eller "protect" koster det samme.
> Samme pris hos Photografica

jeg har fundet dem til under 300 kr her:

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=42764

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-01-07 20:01

"Jesper" <xylo2@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ovenstående objektiver.
>
> (eller skal man lade være med at være bruge det og acceptere at

Som en anden skrev, så er der ikke megen logik i at købe et L objektiv, og
så smide det ringeste filter du kan finde foran Jeg bruger selv nikon
filtre på alle mine objektiver, og jeg oplever aldrig flare.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-01-07 07:43

Thomas Schreiber skrev:

> Som en anden skrev, så er der ikke megen logik i at købe et L objektiv, og
> så smide det ringeste filter du kan finde foran Jeg bruger selv nikon
> filtre på alle mine objektiver, og jeg oplever aldrig flare.

Det er muligt at du ikke oplevet det, men det fleste (alle) optikker
kan give flare - med eller uden filter foran

--
Venlig hilsen, Ole Larsen
New Images & Design, Nov. 2006

Fra : Jansen

Dato : 10-01-07 23:06

Kan ikke lige finde tråden, hvor jeg så en anden bruger konstatere, at hans
billige filtre
gav flares. Mener han købte B+W og problemet var pist forsvundet.
--
Mvh Jan
Fjern U fra min adresse.

Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-07 00:50

> [...]
> Hoya. Er der bestemte beskyttelsesfiltre som kan anbefales til ovenstående

First off... Har du prøvet at pille filtret af for at se om du stadigt har
flares uden? ;)
Hoya (blandt andre) laver nogen multicoatede filtre med meget stor
transmission (meget lille refleksion), deres "SHMC" lukker vistnok 99,7% af
lyset igennem så der er ikke meget tilbage til at lave refleksioner!

> (eller skal man lade være med at være bruge det og acceptere at
objektiverne
> er mere udsatte?)

Kommer an på situationen! - Det er ikke i alle situationer flares er
tydelige, dog kan du også miste kontrast ved brug af dårlige filtre...

Brian

Fra : Jesper

Dato : 11-01-07 01:12

> First off... Har du prøvet at pille filtret af for at se om du stadigt har
> flares uden? ;)

Ja, problemet forsvinder når jeg afmonterer filtret (først troede jeg at det
var objektivet... men det var det selvfølgelig ikke)

> Kommer an på situationen! - Det er ikke i alle situationer flares er
> tydelige, dog kan du også miste kontrast ved brug af dårlige filtre...

Jeg tror at jeg indtil videre alligevel beholder de dårlige filtre, og så
kun benytter dem når situationen er særligt hård. Problemet er der trods alt
kun med ca. F4.0 og lavere...

Det må jeg lige tænke over

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-01-07 17:56

Brian Lund skrev i bca06$45a57b0c$55da9d87$2810@news.galnet.dk dette:

> [...]
> transmission (meget lille refleksion), deres "SHMC" lukker vistnok
> 99,7% af lyset igennem så der er ikke meget tilbage til at lave

Hmmm - min indbyggede logik siger mig, at det ikke har noget at gøre med
transparensen eller reflektioner fra frontsiden af filtret. Det, der kan
bidrage med flares, må være reflektioner fra objektivets frontlinse, der
kastes tilbage til objektivet fra bagsiden af filtret.

Men jeg tager gerne mod oplysning, hvis min logik ikke holder.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 11-01-07 00:51

Hej Jesper
Jeg har et langt fotoliv bag mig, og aldrig brugt filtre som beskyttelse for
objektiverne. Jeg har været med op igennem 60èrne og halvfjerdserne i div.
demonstrationer og senere rejst en del, samt været meget foto aktiv. Jeg har
altid haft gode foto tasker, men ellers ikke gjort noget for at beskytte mit
udstyr. Min mening er, at et filter foran objektivet i heldigste fald er
ligegyldigt , og højst sandsynligt forringer dit objektivs kvalitet.
To gange i de sidste 40 år har jeg ødelagt et objektiv. Den ene gang tabte
jeg det ned fra stor højde i Vor frue kirke. Den anden gang ramte en cyklist
med sit cykelstyr lige ind i objektivet. Ingen af gangene ville et uv-filter
have hjulpet.
venlig hilsen
F.Å.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-07 05:25

Jesper wrote:
> [...]
> objektiver.
> (eller skal man lade være med at være bruge det og acceptere at objektiverne

Jeg valgte at droppe filtrene helt efter problemer med flares på
koncertskud..
Ingen af mine objektiver har fået ridser i de ca. 2 år de har været
brugt uden filtre monteret, og jeg vil altså mene at de har været
brugt i et rimeligt hårdt miljø :)

Brug altid modlysblænde, det virker imho næsten lige så beskyttende
som et filter.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : J. K. Jørgensen

Dato : 11-01-07 13:08

> Jesper wrote:
> Brug altid modlysblænde, det virker imho næsten lige så beskyttende
> som et filter.

Hej Jesper og Hans

Brug altid modlysblænde - ALTID?
Ved brug af blits skal man i visse tilfælde huske at fjerne modlysblænden,
da denne evt. kan danne skygge.
Hilsen
Jørgen

Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-07 13:18

> Brug altid modlysblænde - ALTID?
> Ved brug af blits skal man i visse tilfælde huske at fjerne modlysblænden,
> da denne evt. kan danne skygge.

Ja ved brug af den interne ihvertfald, med en ekstern blitz skal man
ihvertfald tæt på før det betyder noget!
Modlysblænden forbedrer også kontrast og flares på motiver hvor lyskilder er
udenfor billedet.

Brian

Fra : J. K. Jørgensen

Dato : 11-01-07 13:22

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ihvertfald tæt på før det betyder noget!
> Modlysblænden forbedrer også kontrast og flares på motiver hvor lyskilder

Hej Brian
Ved kraftige lyskilder og reflekser udenfor motivet, har jeg oplevet, at en
hånd, drejet og vendt korrekt, er endnu mere effektiv.
Man kan allerede kontrollere virkningen i søgeren.
Hilsen
Jørgen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-01-07 13:51

J. K. Jørgensen wrote:
> Brug altid modlysblænde - ALTID?
> Ved brug af blits skal man i visse tilfælde huske at fjerne modlysblænden,
> da denne evt. kan danne skygge.

Det har jeg aldrig oplevet problemer med, men ok, mit kamera er
heller ikke fullframe.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-01-07 14:58

On 2007-01-11, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Det har jeg aldrig oplevet problemer med, men ok, mit kamera er
> heller ikke fullframe.

Jeg tror der tænkes på intern blitz.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-01-07 18:02

Thomas Kjær skrev i slrneqcgji.ld6.tk@irq.hestdesign.com dette:

> Jeg tror der tænkes på intern blitz.

Gi'r det ikke nogle trælse billeder?

Jeg gad ikke have en blitz, der virker internt - jeg vil hellere have belyst
motivet