Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stitch problem
Fra : Søren B.

Dato : 10-01-07 00:13

Jeg har et lille Canon A620 (http://www.dpreview.com/reviews/canona620/) som
har en Stitch-funktion. Men jeg får temmelige dårlige resultater ved brugen.
Det er ellers temmelig smart når man fx. står foran Christiansborg og ikke
kan få hele bygningen med. Så kan man lege "vidvinkel" ved at sætte 2 eller
flere billeder sammen. Men selve sammensvejsningspunkterne bliver dårlige.
Hvad skyldes det? Se 2 af mine eksempler her:
http://home1.stofanet.dk/happyhome/stitch/

Jeg har brugt zoom der svarer til 35 mm (altså zoomet helt ud), måske derfor
at billederne bøjer lidt i enderne? Vil det være en fordel at zoome lidt
mere ind? Eller skal man bruge stativ til den slags? Mine dårlige eksempler
er håndholdt. Eller er det "barrel og pincushion distortion" som der står
noget om her, som bare ikke er godt nok til en ordentlig stitch-funktion på
mit kamera: http://www.dpreview.com/reviews/canona620/page6.asp (ca. midt på
siden).

Jeg sad og kiggede her: http://www.qtvr.dk/panoramas1/panorama_06.html
Der er ikke så meget slinger i valsen her. Sådan måtte mine billeder da også
gerne blive Hvordan er de panorama-billeder lavet?

--
Søren

Fra : Martin K. R.

Dato : 10-01-07 08:58

"Søren B." <nomail@> wrote in message
> [...]
> sætte 2 eller flere billeder sammen. Men selve sammensvejsningspunkterne
> bliver dårlige. Hvad skyldes det? Se 2 af mine eksempler her:

De fleste stitchproblemer (parallaksefejl) skyldes at omdrejningspunktet
ikke er i film/CCD planet. Mange tager billederne ved at rotere om egen akse
samtidig med at kameraet holdes ud fra kroppen. Det vil give problemer ved
stitchningen...

/Martin

Fra : John Larsson

Dato : 10-01-07 10:02

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> writes:
> [...]
>akse
>samtidig med at kameraet holdes ud fra kroppen. Det vil give problemer

Dét kan være problemet ved fotografering af interiører, men her tror jeg
det mest er brugen af vidvinkel der spøger. Hvis man vil have gode
sammensvejsninger, skal man undgå korte brændvidder!

John

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-01-07 00:07

John Larsson wrote:

> [...]
> jeg det mest er brugen af vidvinkel der spøger. Hvis man vil have gode
> sammensvejsninger, skal man undgå korte brændvidder!

Skal et panoramabilde bli perfekt må en ha et panoramastativhode som sørger
for å dreie kameraet i "nodal punktet"
Det er IKKE filmplanet, men som oftest et sted mellom midt i objektivet og
opptil 3-5 cm FØR objektivet.
http://www.edb.utexas.edu/teachnet/QTVR/NodalPoint.htm
De færreste stativer med "panoramahode" dreier kameraet i nodalpunktet.
Faktisk er det en rekke stativhoder som ikke holder kamerafeste i samme
posisjon engang ved panorering, men dreier festet i en sirkel !

Man kan får meget bra resultat med håndholdte opptak, hvis man lager
overlapping med 25% mellom hvert bilde, bruker manuell lysmåloing og
fokusering slik at alle bildene er ens eksponert, Bruker en brennvidde som
tilsvarer ca 50mm i 35mm språk, dvs ikke vidvinkel og ikke tele.
Best blir det om man så bruker kameraet i høydeformat, da har man mer
bildeinformasjon å benytte ved behandlingen.
Sørger for at kamera holdes loddrett slik at "styrtende linjer" unngås.

--
AsleB;Oslo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-01-07 07:49

Asle Bjerva wrote:

> [...] bruker manuell lysmåloing og fokusering slik at alle bildene er
> ens eksponert, [...]

Det er efterhånden gået hen og blevet en sandhed med modifikationer.
Noget panoramasoftware (førnævnte AutoStitch er et eksempel) kan
udnytte forskellig eksponering mellem billederne til at lave HDR-
billeder. Det fungerer vældig godt i de klassiske problematiske
situationer, hvor ens panoramabillede indeholder både meget mørke og
meget lyse dele.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 10-01-07 16:03

"Søren B." <nomail@> skrev i en meddelelse
> Jeg har et lille Canon A620 (http://www.dpreview.com/reviews/canona620/)
> som har en Stitch-funktion. Men jeg får temmelige dårlige resultater ved
> brugen.

Hej Søren
Du har sådan set fået noget af svaret i de to svar indlæg der har været, men
hvis du prøver at kigge på
http://hertz-ladiges.com/index.php?option=com_content&task=view&id=232&Itemid=86
og du så har mulighed for at arbejde i photoshop, så er der her kommet en
Merge funktion som er beskrevet i ovenstående .
Den hurtige måde er den du bruger.Den kan du forbedre væsentlig med f.eks.
et lille stativ. Selv har jeg et lille bordstativ med kuglehoved og
indbygget "libelle" så jeg kan se om det står i "vatter" det kan jeg altid
finde en plads til på f.eks. et biltag ,en mur,et bord, o.s.v.det er
selvfølgelig bedre med et trebenet ordentligt stativ. Men mit gamle leitz
bordstativ har tjent mig godt og så er det ikke større end det kan ligge i
min lille fototaske/fotovest.
med foto hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-01-07 19:35

Søren B. wrote:

> Jeg sad og kiggede her:
> http://www.qtvr.dk/panoramas1/panorama_06.html Der er ikke så
> meget slinger i valsen her. Sådan måtte mine billeder da også
> gerne blive Hvordan er de panorama-billeder lavet?

Mon ikke en trefod har været involveret?

Dine egne håndholdte billedet kan du givetvis komme noget længere med
vha. http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html , som jeg
har rigtig gode erfaringer med. Det sætter billederne sammen ganske
automatisk, så der skal ikke rodes med justeringer.

Du kan se et der er sammensat af 6 håndholdte billeder på
http://ekot.dk/foto/misc/20060420_1558_6_Vaeksthusene_Panorama.jpg