Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kvalitet af gamle Pentax objektiver..?
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-01-07 20:53

Hej

Drømmen er bl.a. Sigma's zoom 28-70 med EX glas eller 70mm EX med fast
brændvidde til portræt. Min standard zoom er jeg ikke tilfreds med. Jeg
bruger pt. et ældre 50mm Pentax objektiv (manuelt), som er et godt objektiv.
Men prisen på 3-4000 kroner, for en ny Sigma, er lidt for meget for mig, her
efter jul.

Men nu har jeg fået tilbudt en SMC Pentax-A 35-105mm f/3.5 (samme blænde
over hele området, manuel fokus), men er der nogen som kender kvaliteten af
denne? Findes der et sted på nettet hvor man kan læse om glassene i de ældre
Pentax objektiver, dem er der jo jævnligt nogle til salg af.

Kameraet er et Pentax *istDS, eller forhåbentligt snart det nye K10D..

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : MW

Dato : 09-01-07 21:34

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ældre Pentax objektiver, dem er der jo jævnligt nogle til salg af.
>
> Kameraet er et Pentax *istDS, eller forhåbentligt snart det nye K10D..

Her er der nogle nyere med manuel fokus
http://old.photodo.com/nav/prodindex.html
men hold dig til faste brændvidder hvis du køber ældre objektiver. De
svenske fotoblade begyndet at bruge MTF målinger tilbage i 1975/76 (Aktuell
Fotografi og Foto) så du ku' jo prøve biblioteket

mvh/MW

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-01-07 22:56

Henrik Nielsen skrev:

> [...]
> denne? Findes der et sted på nettet hvor man kan læse om glassene i de ældre
> Pentax objektiver, dem er der jo jævnligt nogle til salg af.

Google har meget:
<http://www.google.com/search?q=SMC+Pentax-A+35-105+review> - ikke
mindst hit 1 ser godt ud.

Photozone er værd at se på:
<'>http://www.photozone.de/active/survey/surveyform.jsp?filter=%22brand='Pentax'%20OR%20brand='Sigma%20AF'%20OR%20brand='Tamron%20AF'%20or%20brand='Tokina%20AF'%20or%20brand='Vivitar%20AF'%22&title='Pentax%20mount'>

Photodo måske ligeså
<http://www.photodo.com/products.html?manuid=5&name=Pentax>

www.fredmiranda.com kan en del hvad objektiver angår, men jeg ved ikke
om du kan finde noget om dit der.

Jeg er ikke Pentax-kyndig, så jeg undskylder hvis Photozone-linket ikke
er til den rigtige ende af Pentax-sortimentet, det var bare hvad jeg
kunne finde :)

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : JDD

Dato : 10-01-07 08:46

> [...]
> af denne? Findes der et sted på nettet hvor man kan læse om glassene i de
> ældre Pentax objektiver, dem er der jo jævnligt nogle til salg af.

Kender ikke det nævnte objektiv, men gennerelt så lavede Pentax nogle
knaldgode objektiver i "gamle" dage. De lavede flere mellemformat kameraer
både i 4.5x6 og 6x7 negativ formater. og objektiverne var meget gode.
dengang stod der Ashari Pentax på objektiverne, om det stadig forholder sig
sådan skal jeg ikke kunne sige.

Fra : Brian Larsen

Dato : 10-01-07 13:43

--

Hvad med Tamron f/2,8 28-75 XR Di Asp.IF som alternativ til Sigma'en?
Jeg gav 2300,- i tyskland.

--

// brian

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 10-01-07 19:52

"Hvad med Tamron f/2,8 28-75 XR Di Asp.IF som alternativ til Sigma'en"

Det lyder egentlig meget godt. Jeg vil lige se om jeg kan jagte lidt tests
af den....

Fra : Brian Larsen

Dato : 11-01-07 10:27

Henrik Nielsen skrev:
> "Hvad med Tamron f/2,8 28-75 XR Di Asp.IF som alternativ til Sigma'en"
>
> Det lyder egentlig meget godt. Jeg vil lige se om jeg kan jagte lidt tests
> af den....

Her er ihvertfald en del billeder taget med den:
http://www.pbase.com/alinla/tam_2875_xr_di
(ikke af mig)

Der er også en anmeldelse her:
http://www.photo.net/equipment/tamron/28_75_Di/

Der bla. siger at den er marginalt skarpere ved 50mm end en Canon
50mm/1.8

Jeg er ihvertfald rigtig tilfreds med min.

--

// brian

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-01-07 22:38

Den ser meget lovende ud.

Hvor har du handlet til den pris? Den laveste jeg kan finde i tyskland er
ca. 2500,-

Fra : Brian Larsen

Dato : 12-01-07 09:57

Jeg købte hos http://fotokoch.de

--

// brian

Fra : Brian Larsen

Dato : 12-01-07 11:57

Brian Larsen skrev:

> Jeg købte hos http://fotokoch.de

Kom lige i tanke om denne også nu du har Pentax:

http://www.tecno.co.uk/Products/ProductDetail.aspx?SkuId=46072

Det er godt nok ikke det objektiv du leder efter, men det er en
fantastisk pris: £56 for et nyt Tamron 70-300 F4/5.6

De sender godt nok ikke til udlandet, men jeg fik en ven i england til
at købe det for mig.

--
// brian

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 15-01-07 16:46

"Kom lige i tanke om "

Tak for info. 70-300 bliver nok ikke lige nu...

Måske jeg kan låne din ven en dag ....