Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
100 talentløse knipserier med Canon/Nikon
Fra : Preben

Dato : 09-01-07 20:44

Okay...

Nu kunne jeg godt tænke mig at se hvor stor en success rate folk herinde
har på Deres billeder.

Så jeg håber folk har lyst til at deltage i en lille test.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at se 100 mere eller mindre talentløse
knipserier af hvad som helst fra hhv. Canon og Nikon.
Motiv er for mig lige gyldig.

Fordeling:
- 50 billeder indendørs (evt. flash) (lukkertid 1/60 eller langsommere)
- 50 billeder udendørs

Anvend gerne forskellige objektiver og forskellige blænder ved
flash-fotografering. Flash i loftet/væggen er også velkommen.

Alle der vil være med (håber det bliver en del) bedes slå
software-optimering (støjkompensation) fra. Dem der skyder i raw skal
konvertere billeder uden nogen form for optimering (selvfølgelig er det
OK at bruge farveprofilen til kameraet, men alt andet - nej).

Skal vi sige at jpeg kvalitet 85/100 er passende.

Undervejs når der tages billeder - slet venligst ikke et eneste - uanset
om det er uskarpt eller ej.

Om det er et billede af en bog, flash, lampe eller et træ er for mig
ligegyldigt.

Jeg vil bare gerne vide hvad billedet er taget med af objektiv og
med/uden flash.

Hvis I ikke har mulighed for at hoste billederne selv, så finder vi lige
ud af noget.

Og nej, det er ikke for at starte en krig mellem Canon/Nikon, men nu vil
jeg altså finde ud af om jeg skal skifte! Og det er vel eneste vej frem!

Mvh / Preben

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-01-07 21:02

Preben wrote:
> Nu kunne jeg godt tænke mig at se hvor stor en success rate folk herinde
> har på Deres billeder.

Du vil gerne se folks fotografiske talenter?

> Og nej, det er ikke for at starte en krig mellem Canon/Nikon, men nu vil
> jeg altså finde ud af om jeg skal skifte! Og det er vel eneste vej frem!

Du vil gerne se tekniske forskelle?

Hvad har de to ovenstående grundlag med hinanden at gøre? Hvis du vil se
eksempler med Canon- og Nikon-udstyr, kan du jo bare gå på opdagelse på
http://www.pbase.com/cameras

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-01-07 21:06

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og nej, det er ikke for at starte en krig mellem Canon/Nikon, men nu vil
> jeg altså finde ud af om jeg skal skifte! Og det er vel eneste vej frem!

Jeg synes du er ude på overdrevet. Jeg har ikke tænkt mig at spilde tid på
en sådan øvelse. Det eneste jeg kan tilbyde er et kig på mine billeder. Du
kan se, jeg har brugt tre generation og kameraer. Men altså kun Canon, som
sagt.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-01-07 21:11

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Så jeg håber folk har lyst til at deltage i en lille test.

Hej

Fuldstændig og helt hen i vejret spild af tid, ingen kan se forskel på om
billeder er taget med Nikon eller Canon, der er så mange andre faktorer der
spiller ind, f.eks fotografens evne til at bruge værktøjet, RAW-konvertering
og diverse klik med musen i Photoshop!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Preben

Dato : 09-01-07 21:22

> [...]
> spiller ind, f.eks fotografens evne til at bruge værktøjet, RAW-konvertering

Jeg vil påstå at mine billeder er mere støjfyldte end Dem jeg ser fra
Canon kameraer, men om det er et tilfælde at folk har fjernet støj tør
jeg ikke sige.

Men hvis der er nogen der vil vise billeder indendørs uden
støjkompensation fra et givent Canon kamera på en given lukkertid vil
jeg gerne se billedet og lave min egen vurdering.

Fra : ab

Dato : 09-01-07 22:02

> Jeg vil påstå at mine billeder er mere støjfyldte end Dem jeg ser fra
> Canon kameraer, men om det er et tilfælde at folk har fjernet støj tør jeg
> ikke sige.

Alt for meget går for alt for mange op i det rene "teknik-fis" - hvis
billedindholdet / motivet er godt og bærer en oplevelse for beskueren, hvad
betyder en smule støj eller uskarphed så ? Tænk på alle de gamle mestre, de
havde slet ikke vores teknik til rådighed og alligevel står masser af deres
billeder langt over, hvad der i dag bliver lavet af foto-gældsatte og
udstyrstyngede "glade amatører"

ab

Fra : Preben

Dato : 09-01-07 21:19

Indtil videre kun negativ kontakt fra Jeres side desværre.

Grunden til jeg ikke bare kigger gallerier på nettet er at jeg de
postprocesseret og skaleret ned i størrelse.
Jeg kan ikke se kvaliteten på output her.

Desuden ville et valg af 100 tilfældige knipserier være tegn på success
raten af lysmåling o.lign.

Men hvis nogle har mulighed for at vise eksempler på hvor Deres
lysmåling går galt og hvor tit det sker så vil jeg da gerne høre om det.

Og alle der har lyst til at foretage et forsøg - så måske med færre end
100 billeder så er det stadig meget interessant for mig.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 09-01-07 21:23

> Men hvis nogle har mulighed for at vise eksempler på hvor Deres lysmåling
> går galt og hvor tit det sker så vil jeg da gerne høre om det.

Hallo!

Det er fotografen (erfaringen) der indstiller kameraet til den rigtige
målemetode, kameraet er dum som en dør!

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 09-01-07 21:27

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hallo!
>
> Det er fotografen (erfaringen) der indstiller kameraet til den rigtige
> målemetode, kameraet er dum som en dør!

Der har vi fat i noget af det rigtige. Og efter 3 skud, så skulle man da
gerne have en perfekt eksponering, selv med et objektiv der ikke lysmåler
med kameraet.

MVH
Thomas Sass Pedersen
www.tsp-photo.com

Fra : emj

Dato : 09-01-07 21:32

Preben skrev:

>Grunden til jeg ikke bare kigger gallerier på nettet er at jeg de
>postprocesseret og skaleret ned i størrelse.
>Jeg kan ikke se kvaliteten på output her.

Har du set på
http://www.steves-digicams.com/
Der er eksempler i fuld opløsning og ofte af samme motiv med de
forskellige digier.

Hilsen emj

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 09-01-07 21:23

> [...]
>
> Og nej, det er ikke for at starte en krig mellem Canon/Nikon, men nu vil
> jeg altså finde ud af om jeg skal skifte! Og det er vel eneste vej frem!

Nu er du da vist ude på at spilde folks tid. Hvad med at du går ud og køber
dig det Canon-kamera du gerne vil have og tester det mod dit Nikon og
bagefter vælger det du synes er bedst, det lader da til at være den bedste
vej frem. Hvorfor skal vi spilde tid på det. Ellers prøv og gå ind på
dpreview.com, der kan du se billeder af den samme ting taget med forskellige
kameraer. Endnu en grund til ikke at spilde vores tid på det. Du er
velkommen til at se billeder taget med D70 og diverse objektiver på min
hjemmeside.

MVH
Thomas Sass Pedersen
www.tsp-photo.com

Fra : Preben

Dato : 09-01-07 22:22

> [...]
> kameraer. Endnu en grund til ikke at spilde vores tid på det. Du er
> velkommen til at se billeder taget med D70 og diverse objektiver på min

Har kigget på din side og ja, det er nogle gode skud du har lavet der...
dine fuglebilleder er det med 300mm??

Har taget et kig på de billeder fra dpreview og må da indrømme at D200,
som I alle siger har fået virkelig gjort noget ved støjen.
Har bare desværre set nogle eksempler som ikke var så gode - bl.a.:
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/d200/samples/DSC_3490.JPG

måske er det også at presse citronen lidt rigeligt. Men jeg mener
resultatet er ubrugeligt.

Dog på ISO 800 med NR aktiveret
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/d200/samples/DSC_3490.JPG
synes jeg støjen er relativt fremtrædende alligevel, dog ikke i nær
samme grad som mit D70. Kræver jeg nu for meget?

dpreview havde jeg ikke observeret var begyndt at lave "brugbare"
støjmålinger (har ikke rigtig fulgt med på den side), men mener stadig
at 5D er langt overlegen efter at have set deres test.
Men 5D er for mit vedkommende udenfor økonomisk rækkevidde.

Der hvor jeg ser begrænsningerne mht. støj i min D70 er ved lave
lukkertider og høje ISO-værdier. Det er min fjende.

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 09-01-07 22:47

> Har kigget på din side og ja, det er nogle gode skud du har lavet der...
> dine fuglebilleder er det med 300mm??

Det er med 500mm de er taget. Der er en side, hvor mit nuværende udstyr er
beskrevet.

> [...]
> som I alle siger har fået virkelig gjort noget ved støjen.
> Har bare desværre set nogle eksempler som ikke var så gode - bl.a.:

Her vil jeg sige, at hvis du forventer at få et bedre resultat, så vil jeg
gerne vide, hvilket kamera du vil have. Du beder om noget der er stort set
umuligt. For mig lyder det som om, at du vil have ISO 5 kvalitet når du
presser dit kamera længere end det yderste. Og billedet du linker til her
vil jeg mene er et af de billeder, hvor man vil sige, at lykkedes det, så er
det kanon, i dette tilfælde er det lykkedes, og et resultat jeg ville være
OK tilfreds med.

> måske er det også at presse citronen lidt rigeligt. Men jeg mener
> resultatet er ubrugeligt.

Du ikke presser den lidt rigeligt, du beder stort set om det umulige. Jeg
ved ikke, hvad ISO der er brugt, men jeg har set værrere eksempler end det
der. Der er tale om et motiv, hvor du nok skal regne med, at bilen er
nærmest sort når den kommer forbi på nær de steder, hvor der er lys
(forlygter, baglygter). Som sagt, fik jeg sådan et billede fra et nat-race,
så var jeg glad.

> Dog på ISO 800 med NR aktiveret
> http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/d200/samples/DSC_3490.JPG

Er det ikke det samme som foregående?

> synes jeg støjen er relativt fremtrædende alligevel, dog ikke i nær samme
> grad som mit D70. Kræver jeg nu for meget?

Du skal huske på, at D70 ikke er nyt. Og rammer du eksponeringen, så er der
ingen støj.
http://www.tsp-photo.com/pages/galleries/birds/birds-of-prey/2005-04-01-DSC_1383.htm
er taget på ISO 1600 ved en fejl, jeg synes da det er OK.

> [...]
> 5D er langt overlegen efter at have set deres test.
> Men 5D er for mit vedkommende udenfor økonomisk rækkevidde.

Igen, prøv lige at stikke en finger i jorden og lave en sammenligning der er
reel. 5D er hvad jeg vil kalde et pro-end DSLR, D70 er et consumer. Det
koster også tre eller fire gange mere end et D70 gør af nyt.

> Der hvor jeg ser begrænsningerne mht. støj i min D70 er ved lave
> lukkertider og høje ISO-værdier. Det er min fjende.

Det er også din fjende med Canon et-eller-andet-tal-D og hvad de så alt
sammen hedder. Så længe du ikke styrer at eksponere 100% endnu, så vil du
have problemer. Støj er et problem så længe du undereksponerer, det er i
skyggen, at støjen vil dukke frem tydeligt, og derfor er det fa.....
vigtigt, at du ligger en korrekt eksponering, hellere overbelyse lidt end
underbelyse i den sammenhæng. En af forskellene er, at Canons støj
fremtræder mere neutralt en Nikons gør, da Canons er mere grå i tonen. Men
støjen er der.

En slutbemærkning er, at hvorfor er støj sådan et problem. Man kan ikke
forvente, at man kan få støjfrie billeder når man presser sit udstyr. Og
støj behøver ikke nødvendigvis være noget negativt, det kan faktisk bruges
kreativt.

MVH
Thomas Sass Pedersen
www.tsp-photo.com

Fra : Preben

Dato : 09-01-07 23:18

> [...]
> nærmest sort når den kommer forbi på nær de steder, hvor der er lys
> (forlygter, baglygter). Som sagt, fik jeg sådan et billede fra et nat-race,

Okay... ja, men det er jeg nok ved at have fundet ud af.

> Er det ikke det samme som foregående?

Jo, ups:
http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/d200/samples/DSC_4429.JPG

men jeg kan godt se at jeg kræver meget (for meget).

> [...]
> reel. 5D er hvad jeg vil kalde et pro-end DSLR, D70 er et consumer. Det
> koster også tre eller fire gange mere end et D70 gør af nyt.

Det var d200 og 5d jeg sammenlignede der (fik jeg heller ikke skrevet -
sorry)

> [...]
> støj behøver ikke nødvendigvis være noget negativt, det kan faktisk bruges

Du kan have ret, men jeg har noget imod støj (sådan er jeg, og det må
jeg så reevaluere lidt på).

Den sidste vurdering jeg vil lave er så hvilke objektiver jeg kan få og
som dækker mit behov!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-01-07 23:49

Thomas Sass Pedersen wrote:

> [...]
> det kanon, i dette tilfælde er det lykkedes, og et resultat jeg ville være

ISO 3200, 1/100 sek bl 7

> [...]
> støj behøver ikke nødvendigvis være noget negativt, det kan faktisk bruges

Der var engang noget, der hed film... Dengang var korn noget helt naturligt.

Bo //

Fra : jakob

Dato : 09-01-07 23:02

In article <45a40766$0$49195$14726298@news.sunsite.dk>,
64bitNONOSPAMno@mailme.dk says...
> synes jeg støjen er relativt fremtrædende alligevel, dog ikke i nær
> samme grad som mit D70. Kræver jeg nu for meget?

Det skal siges at nikon absolut er i bedring med det. D80 skulle være
bedre end D200 og det nye D40 får meget ros angående støj.

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-01-07 21:50

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Og nej, det er ikke for at starte en krig mellem Canon/Nikon, men nu vil
> jeg altså finde ud af om jeg skal skifte!

Hvis du har meget lyst til at skifte, så skift.
Der sikkert en der bliver glad for en brugt D70 til en fornuftig pris, og du
bliver en erfaring rigere.
Jeg kender personligt nogle stykker som er glade for deres D70.

> Og det er vel eneste vej frem!

Nej.
Hvis jeg (som Canon bruger) var meget nysgerrig for at prøve noget Nikon
grej, ville jeg snakke med et par stykker jeg kender med Nikon grej og se om
jeg kunne låne det en weekend, eller om vi kunne bruge en eftermiddag
sammen, så jeg selv kunne få et indtryk.
På den måde ville du kunne prøve nogen af de ting som er væsentligt for
_dig_, og som du syntes er problematisk idag.

Alternativt ville jeg prøve at forstå hvordan man skal stille på grejet for
at få det til at te sig ordentligt. Jeg har da lavet en pæn håndfuld forsøg
for at blive bedre til at styre mine Canon flash.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Preben

Dato : 09-01-07 22:34

> [...]
> jeg kunne låne det en weekend, eller om vi kunne bruge en eftermiddag
> sammen, så jeg selv kunne få et indtryk.

Hmm.. tror måske jeg vil tage fat i min gamle underviser og se om han
kan få lidt tid i overskud - men vi er jo alle travle mennesker.

Fra : Preben

Dato : 09-01-07 22:42

Vil lige komme med et generelt svar til flere af Jer.

Jeg har med tak kigget på både dpreview og steves-digicams.

Desværre har jeg ikke information om lukkertid, hvilket generer mig
lidt, men generelt set tror jeg ikke støj skal være en medvirkende årsag
til et skift af mærke (min D70 støjer nok mere end D200), men en
opgradering kan blive på sin plads senere (måske hvis nikon kommer med
et selvrensende system).

Vil dog stadig lige poste et par eksempler på nogle skud på ISO 1600 fra
mit kamera om et par dage og se hvad I siger (om jeg er for krævende).

Der kan være ret i at et billede kan være flot selvom der er støj, meeen
jeg kigger ikke kun på billedet, men også det rent tekniske resultat
fordi jeg har en stor interesse i dette område.
Og det er så bare mig!!!

Nu skal jeg så bare vurdere objektivudvalg og om der er for lille (for
dyrt) udvalg i Nikon's objektiver (eller rettere om jeg har råd til
andet end consumer grade ved Nikon).

/ Preben

Fra : jakob

Dato : 09-01-07 23:00

In article <45a40bf0$0$49195$14726298@news.sunsite.dk>,
64bitNONOSPAMno@mailme.dk says...

> Vil dog stadig lige poste et par eksempler på nogle skud på ISO 1600 fra
> mit kamera om et par dage og se hvad I siger (om jeg er for krævende).

Hvis du skyder meget ved iso 1600 så er det da et ok argument for at gå
til canon, ved lav iso kan det være hip som haps.

Jeg er dog lidt træt af de artefact jeg får med mit D50 men det er en
sensor ting.

Det kamera dur bare ikke til pels.

Hygge

Jakob

Fra : emj

Dato : 09-01-07 23:09

Preben skrev:

>Jeg har med tak kigget på både dpreview og steves-digicams.
>
>Desværre har jeg ikke information om lukkertid, hvilket generer mig
>lidt,

Hvad mener du?
Der er da info om lukketid på de nogle af billedeksemplerne på
Steves-digicams.

> [...]
>
>Vil dog stadig lige poste et par eksempler på nogle skud på ISO 1600 fra
>mit kamera om et par dage og se hvad I siger (om jeg er for krævende).

Spild af tid. Vi kan se eksmpler på støj på
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/d70/samples/dsc_0113_iso1600.jpg

Hilsen emj

Fra : Brian Lund

Dato : 09-01-07 23:47

> Vil dog stadig lige poste et par eksempler på nogle skud på ISO 1600 fra
> mit kamera om et par dage og se hvad I siger (om jeg er for krævende).

Til sammenligning:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/JonatanSpang.jpg

EOS 350D, ISO1600 men eksponeret +1 i RAW converter bagefter så det svarer
faktisk til ISO3200. RAW converterens standard støjreduktion er anvendt.
EXIF er i filen!

> [...]
> jeg kigger ikke kun på billedet, men også det rent tekniske resultat
> fordi jeg har en stor interesse i dette område.

Det er en meget dyr hobby at gå op i støj-specs på sit kamera...

> Nu skal jeg så bare vurdere objektivudvalg og om der er for lille (for
> dyrt) udvalg i Nikon's objektiver (eller rettere om jeg har råd til
> andet end consumer grade ved Nikon).

Du må bare få investeret i nogen fast-brændvidde objektiver med stor
blændeåbning! - F.eks. 50mm f/1,8 eller endda 50mm f/1,4 (går ud fra Nikon
laver begge dele).

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 09-01-07 23:40

> [...]
>
> Jeg kunne derfor godt tænke mig at se 100 mere eller mindre talentløse
> knipserier af hvad som helst fra hhv. Canon og Nikon.

Altså du spørger efter dårlige billeder? Vil du bedømme kamera valg på hvad
det VÆRSTE de kan levere er (istedet for det bedte)!? Både Canon og Nikon
kan levere elendige billeder (og super gode), det kommer an på manden bag
kameraet!

Længere nede i tråde snakker du om støj og sammenligner 5D med D70!? 5D er
et af de DSLR der klarer støj aller bedst (hvis ikke dét bedste), noget af
en unfair sammenligning! 5D er fullframe fra slutningen af 2005, D70 er
cropfaktor 1,5 fra januar 2004.
Generelt betyder fullframe mindre støj. Nyere kamera betyder mindre støj! Så
"duh" selvfølgelig er 5D meget bedre.

Tag et kig på http://www.pbase.com/cameras - der er både middelmåde
resultater, men også nogen af de bedste billeder jeg nogensinde har set.
BÅDE med Nikon og Canon kamera...

Brian

Fra : Jan Holm

Dato : 10-01-07 01:21

Preben wrote:
> Jeg kunne derfor godt tænke mig at se 100 mere eller mindre talentløse

http://www.flickr.com/cameras/

ca 5 millioner Nikon D70 og næsten 9 millioner EOS350D billeder

For lige at tage et par enkelte kameraer. Mange af disse billeder
er med exif data ! Som feks.

http://www.flickr.com/photo_exif.gne?id=172000114

Mvh
Jan Holm

Fra : JDD

Dato : 10-01-07 11:01

> Jeg kunne derfor godt tænke mig at se 100 mere eller mindre talentløse
> knipserier af hvad som helst fra hhv. Canon og Nikon.
> Motiv er for mig lige gyldig.

Behøves ikke Canon er bare bedst sådan er det ...

Fra : MW

Dato : 10-01-07 12:55

"JDD" <jdd@xykel.dk> skrev i en meddelelse

> Behøves ikke Canon er bare bedst sådan er det ...

Sådan ! Carl Canon er ganske enkelt en bedre fotograf end Niels Nikon

mvh/MW

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-01-07 13:10

"MW"

> "JDD"

> Sådan ! Carl Canon er ganske enkelt en bedre fotograf end Niels Nikon
>
> mvh/MW

Godt at se standarten er stigende her i gruppen - Plonk. -max-

Fra : Alex W

Dato : 10-01-07 16:22

> Jeg vil bare gerne vide hvad billedet er taget med af objektiv og med/uden
> flash.

Det går da helt galt.
Det er ikke selve dåsen der laver billeder ... selv om lidt støj fra en
eller anden type censor har indflydelse.
Det er objektivet der tegner og manden bag kanmraet der har betydning.
Man kan ikke bare tage to kamera og skyde fra hoften og pege en vinder ud.
No way!

Derimod kan du låne et Canon-hus og et objektiv (*ex. Tamron 90mm).. og så
bruge dit eget Nikon-hus med samme objektiv (*ex.).
Så tager du det samme motiv med begge huse... med samme fabrikats objektiv
og brændvidde ... så kan du se forskel.
Low light - flash - og klart solskin. så har du et bedømmelsesgrundlag.

I gamle dage ( i begyndelsen af Dslr tiden) skiftede mange fotografer og
billedhuse til Canon ...
Jeg var selv en af dem. I dag ville jeg nok ikke gører det. Spild af tid og
penge ... med mindre at jeg havde helt specielle grunde.
Der er fordele og ulemper ved de forskellige objektiver og huse, men det er
der andre der har skrevet om.

Det er lyset på motivet- objektiverne der gør arbejdet og manden bag
kameraet, der opfatter og omsætter motivet til et for håbentligt seværdigt
billede.
Det er mere vigtigt at kende udstyrets styrker og begrænsninger, for derved
at udnytte udstyret optimalt. Også den efterfølgende redigeringssoftware.

/Alex W

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-01-07 19:05

Preben skrev i 45a3f04f$0$49202$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Jeg kunne derfor godt tænke mig at se 100 mere eller mindre talentløse
> knipserier af hvad som helst fra hhv. Canon og Nikon.
> Motiv er for mig lige gyldig.

Tidsspilde!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-01-07 20:17

Preben wrote:

> Nu kunne jeg godt tænke mig at se hvor stor en success rate folk herinde
> har på Deres billeder.

Tillykke Preben, dit indlæg gør, at du nu er indehaver af rekorden i
tåbelige forslag...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben

Dato : 10-01-07 21:38

> Tillykke Preben, dit indlæg gør, at du nu er indehaver af rekorden i
> tåbelige forslag...

Jeg er sq også så træt af ikke at kunne være stolt af noget - så nu
endelig er der noget jeg kan være stolt af Hehe.. ej - var egentlig
meningen at jeg ville have haft noget konstruktivt ud af det, men har da
fået noget positivt ud af det, så helt spildt var det ikke...

Min umiddelbare konklusion er nok blevet at spare pengene og håbe at
Nikon lancerer noget godt når jeg får råd til det.

Dog har Canon:
- EF 400 f/5.6L USM
- EF 24mm 1.4L USM

hvor Nikon ikke umiddelbart har noget der matcher.
80-400 eksisterer, men tvivler på skarpheden er med ved de 400mm.
200-400 er udenfor entusiatisk hobbybrug og derfor ikke relevant at nævne.

Støjmæssigt er jeg blevet overbevist om der ikke er nogen større
forskel, men blot at jeg forlanger for meget af grejet.

/ Preben