Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias - jordslået
Fra : Id

Dato : 07-01-07 10:31

Hej gruppe

Er det muligt at fjerne jordslåede pletter fra dias

Da jeg monterede dem for mange år siden anbefalede min fotohandler at jeg
skulle pudse glassene, det var vist et dårligt råd, jeg fjernede dermed den
silikone hinde, der forhindrede

Håber på gode svar, hvis det er muligt at fjerne disse pletter

På forhånd tak

Id

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-01-07 13:23

"Id" <ihjc@mail.dk> wrote in message
> [...]
> den silikone hinde, der forhindrede
>
> Håber på gode svar, hvis det er muligt at fjerne disse pletter

måske atamon..-max-

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 07-01-07 16:41

"Id" <ihjc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Er det muligt at fjerne jordslåede pletter fra dias

Hej "id"

Brug endelig ikke atamon som max mente måske kunne bruges. Det kan det
ikke. Det går helt galt når det tørre og får varme, i fremviseren. Der
dannes nogle små krystaller som ligner puddersukker.
Du skriver ikke om det kun er selve dias glasset der er angrebet? hvis det
kun er det så skift blot til nye rammer.
Hvis det også er selve filmen, så må du prøve dig lidt frem.
Jeg går ud fra det er farve dias film du snakker om. Du kan prøve at lægge
nogle stykker i et af de slut bade opløsninger, vi i de gode analog
mørkekammer dage badede vores negativer i, efter vi havde skyllet dem, og nu
gav filmen en sidste tur, for at den skulle tørre op uden kalkpletter samt
hærde filmen lidt.Der findes flere fabrikater.
Jeg har selv renset gamle dias i en formalin opløsning for 30 år siden, men
jeg er usikker på om du kan købe det i håndkøb mere.
Endelig kan du prøve med lidt destilleret vand. Du kan forsigtigt tørre
filmen på den blanke side med et blødt vaskeskind.
med venlig hilsen F.Å.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-01-07 16:50

"Flemming Aagaard"

> [...]
> ikke. Det går helt galt når det tørre og får varme, i fremviseren. Der
> dannes nogle små krystaller som ligner puddersukker.

Uhm - sku have tilføjet at man naturligvis skyller filmen
efter bahandlingen - hvor dumt, hehe. -max-