Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 20D Flashbilleder
Fra : TB

Dato : 06-01-07 16:24

Hejsa.

Jeg har et EOS 20D med tilhørende Speedlite 550 EX.

Jeg er ikke særlig imponeret over billederne som er taget med flash.
Måske det er mig det er galt med eller er der noget som jeg gør forkert.

Det er mest når vi taler om billeder taget indenfor.
Eks. : billede af en person siddende i en sofa om aftenen. Personen er ok
belyst men alt bagved ser ikke alt for belyst ud.

Konens IXUS 500 klarer det nærmest bedre.

Hvad gør jeg forkert ?

Mvh TB

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 06-01-07 16:33

"TB" <fambjoerk@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> belyst men alt bagved ser ikke alt for belyst ud.
>
> Konens IXUS 500 klarer det nærmest bedre.

Det lyder umiddelbart til, at du skulle tage og lære lidt mere om foto. Dit
EOS 20D laver en lysmåling på personen og søger for, at denne er belyst
korrekt, derfor vil der ikke være lys nok til at oplyse baggrunden med også.
Jeg tør vædde på, at konens ixus-billede har en overbelyst person. Du kan
komme ud over problemet ved at bounce din flash op mod loftet, mod en væg
eller noget, hvor du gør øger lysfladen, og derved får flashlyset spredt
længere ud i lokalet. Læs om det.

MVH
Thomas

Fra : Preben

Dato : 06-01-07 19:16

<snip>

> [...]
> eller noget, hvor du gør øger lysfladen, og derved får flashlyset spredt

Måske har konens IXUS måske også det tilsvarende system som Nikon's
kameraer har der anvender det såkaldte D-Lightning, som ifølge min logik
baserer sig på et ulineært filter ala:

http://www.scanline.ca/nlm/

Fra : Ivar

Dato : 07-01-07 17:57

TB skrev:

> Eks. : billede af en person siddende i en sofa om aftenen. Personen er ok
> belyst men alt bagved ser ikke alt for belyst ud.

Prøv dig frem. Med digi-foto kan man jo blot skyde løs. Prøv fx at
vippe
blitzen op til næsten lodret. Hvis loftet ikke er hvidt, prøv evt at
dreje den til siden.

Ivar Magnusson

--
Liste over objektiver og blitz til Canon EOS:
http://lexinfo.dk/eos/canon.html