Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Web galleri - generator
Fra : Lolipop

Dato : 05-01-07 12:06

Håber det er den rigtige gruppe:

Findes der et program/script/PHP eller lign. der kan generere et web-galleri
med thumpnails og html / PHP sider, fra feks. et hiraki af navngivene
foldere/underfoldere, når det bliver åbnet i browsere.

Altså kan jeg via et FTP program oploade billeder i feks. 480x520 i
forskellige foldere og derefter åbne en PHP eller HTML side i browseren der
så gennemlæser folderhirakiet og genererer nogle thumpnails på en indexside
som er så linket til hel- billede-side - altså producerer en webside med
billeder.

Fordelen kunne være at jeg bare kunne oploade et enkelt billede til en
folder og dermed have opdateret denne folders billeder, uden at skulle lave
det helt forfra på komputerern og derefter oploade det.

Regards
Lolipop

Fra : Jens Gregersen

Dato : 05-01-07 12:11

> Håber det er den rigtige gruppe:

Det ved jeg ikke, men jeg tillader mig nu at svare alligevel :)

> Findes der et program/script/PHP eller lign. der kan generere et web-galleri
> med thumpnails og html / PHP sider, fra feks. et hiraki af navngivene
> foldere/underfoldere, når det bliver åbnet i browsere.

Der findes masser af både gode og dårlige gallerier. Det er faktisk lidt
en jungle. Jeg har dog benyttet zenphoto <URL: http://zenphoto.org> som
er superlet at sætte op, hvis man kender lidt til PHP og SQL. Dog kan
det vist ikke håndtere underfoldere.

> [...]
> som er så linket til hel- billede-side - altså producerer en webside med

Du kan sagtens uploade via FTP eller også via webinterfacet.

> Fordelen kunne være at jeg bare kunne oploade et enkelt billede til en
> folder og dermed have opdateret denne folders billeder, uden at skulle lave
> det helt forfra på komputerern og derefter oploade det.

Det slipper du for med zenphoto.

--
Jens Gregersen [9000 Aalborg]
Fjern dyret ved henvendelse via mail.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 05-01-07 17:12

On Fri, 5 Jan 2007 12:06:22 +0100, "Lolipop"
<lolipo-snap-@email-e-mail-nomail.dk> wrote:

I al beskedenhed, så kig på mit asp-script som kan gøre præcist det du
savner:

http://www.brinch.it/webgal.asp

Demo her:

http://www.brinch.it/webgalleryv4/webgalleryv4.asp

Mvh. Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 05-01-07 18:46

> [...]

>med thumpnails og html / PHP sider, fra feks. et hiraki af navngivene
>foldere/underfoldere, når det bliver åbnet i browsere.

Ja, jeg bruger det dansk udviklede gratis galleri: MG2:

www.ilsoee.dk/galleri

Click på MG2 i bunden af billedet.

Mvh
Ove
Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-01-07 20:21

Lolipop wrote:

> Findes der et program/script/PHP eller lign. der kan generere et web-galleri
> med thumpnails og html / PHP sider, fra feks. et hiraki af navngivene
> foldere/underfoldere, når det bliver åbnet i browsere.

Der findes masser af den slags, de fleste har dog flere skavanker, de tre
mest almindlige er flg.:

- begrænsede mulighedder for tilpasning af design, det medfører at dit
fotogalleri til forveksling kommer til at ligne i titusindvis af andre
fotogallerier.

- direkte og inddirekte begrænsninger i antallet af billeder, som
galleriet kan rumme.

- dårligt optimerede scripts, som unødigt belaster webserveren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lolipop

Dato : 08-01-07 07:25

"Lolipop" <lolipo-snap-@email-e-mail-nomail.dk> skrev i en meddelelse

Tak til jer alle jeg vil afprøve de muligheder der er anbefalet, tak for
det.
Regards
Lolipop

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 21-01-07 19:09

Lolipop wrote:
> [...]
> folder og dermed have opdateret denne folders billeder, uden at skulle lave
> det helt forfra på komputerern og derefter oploade det.

Jeg har forsøgt MG2, men jeg synes det er så langsomt. Jeg får timeouts,
billeder der ikke loader, og en virkelig langsom admin side. Og så
crasher admin delen, hvis man uploader store billeder.

ZenPhoto kan jeg næsten få til at virke. Den opretter albums udenfor
dens installationssti, men det virker da nogenlunde.

Jeg har tidligere brugt Web Album Generator og Porta. De to programmer
synes jeg rigtigt godt om, men de er af den type, der genererer html på
baggrund af en udvalgt liste af billeder. Så dem er du jo nok ikke
interesseret i.

/Mogens

Fra : michael bs

Dato : 21-01-07 21:38

"Mogens Beltoft" <mogens@beltoft.dk> skrev i en meddelelse
> billeder der ikke loader, og en virkelig langsom admin side. Og så crasher
> admin delen, hvis man uploader store billeder.

Også mine erfaringer. Men nu bruger jeg det desværre og har kæmpe gallerier
med tusindvis af billeder og masser undergallerier..det har taget lang tid
at lave.
Spørgsmål:
er der en måde hvor man kan skifte til et andet program men beholde alt det
jeg har lavet nu..altså ikke at begynde forfra med at bygge alle gallerierne
op?

mvh Michael

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 22-01-07 00:19

michael bs wrote:
> [...]
> jeg har lavet nu..altså ikke at begynde forfra med at bygge alle gallerierne

Det afhænger jo fuldstændig af hvilket program du vil konvertere til.

Men opsætningen ligger jo i filerne mg2db_fdatabase.php og
mg2db_idatabase.php

For at dekode indholdet det skal du nok lære lidt php. Dvs. finde ud af
hvad der gemmes i de to filer.

Andre gallerier bruger mange gange en database til at holde styr på
galleriet, så jobbet består i at finde det nødvendige fra de to php
filer, og sætte noget tilsvarende ind i en database.

/Mogens

Fra : michael bs

Dato : 22-01-07 08:53

> [...]
> galleriet, så jobbet består i at finde det nødvendige fra de to php filer,
> og sætte noget tilsvarende ind i en database.

Tak for svaret. Øv. Jeg har ikke en pind forstand på php så jeg er nok
"stuck" med det lorteprogram.

mvh Michael

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 23-01-07 09:06

michael bs wrote:
> "Mogens Beltoft" <mogens@beltoft.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret. Øv. Jeg har ikke en pind forstand på php så jeg er nok
> "stuck" med det lorteprogram.

Tja... specielt fordi at programmet gemmer alle billeder i samme folder.

Hvis nu dine biller lå i forskellige foldere, så findes der PHP scripts,
som kan trave dine foldere igennem, og lave albums ud af det.

Jeg har søgt på følgende side, men ikke rigtigt fundet noget jeg kunne
bruge, men måske der er noget for dig:
http://php.resourceindex.com/Complete_Scripts/Images_and_Graphs/Image_Indexing/

/Mogens

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 24-01-07 09:30

Mogens Beltoft wrote:

> [...]
> som kan trave dine foldere igennem, og lave albums ud af det.
>
> Jeg har søgt på følgende side, men ikke rigtigt fundet noget jeg kunne

Jeg fandt Singapore, et PHP web galleri, som ikke bruger database for at
holde styr på billederne. http://www.sgal.org/

Singapore har også understøttelse for dansk sprog og templates/themes.

Det har samme problem som MG2 med store billeder. Det ser ud til, at der
er en begrænsning i hvor meget hukommelse PHP scriptet må bruge. For det
er når der skal genereres thumbnails at det går galt.

Jeg har ikke adgang til php.ini, så jeg kan desværre ikke gøre noget ved
problemet.

/Mogens

Fra : michael bs

Dato : 24-01-07 09:51

> [...]
> er når der skal genereres thumbnails at det går galt.
>
> Jeg har ikke adgang til php.ini, så jeg kan desværre ikke gøre noget ved

Okay. Tak for hjælpen i det mindste, men det ser ud til at det ikke vil
hjælpe ret meget at skifte til det.
Er løsningen at tage fx coppermine og så bygge det hele op fra bunden igen?

For billederne forsvinder vel ikke fra serveren selvom jeg "afmonterer"
galleriet?

Ja som du kan høre er jeg dum som en dør.

mvh Michael

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 25-01-07 08:45

michael bs wrote:
> [...]
>
> For billederne forsvinder vel ikke fra serveren selvom jeg "afmonterer"

Nu ved jeg ikke hvordan du vil afinstallere galleriet, men billederne
ligger i mg2/pictures, hvor mg2 kan hedde noget andet hos dig.

Men du bør nok hive billederne ned på en PC, og backe dem op, inden du
gøre noget.

Så du kan slette alt andet i mg2 end det direktorie.

Jeg har ikke prøvet Coppermine (http://coppermine-gallery.net var nede
igår), men det kan da være, at det er vejen frem...

/Mogens

Fra : michael bs

Dato : 25-01-07 11:51

> Nu ved jeg ikke hvordan du vil afinstallere galleriet, men billederne
> ligger i mg2/pictures, hvor mg2 kan hedde noget andet hos dig.

Der ligger de også hos mig.

> Men du bør nok hive billederne ned på en PC, og backe dem op, inden du
> gøre noget.

god ide.
..

> Jeg har ikke prøvet Coppermine (http://coppermine-gallery.net var nede
> igår), men det kan da være, at det er vejen frem...

Ja, jeg ved det ikke, men det er da et, mange bruger, og som jævnligt bliver
opdateret. MG2 er jo totalt dødt.

Jeg må gøre det en gang jeg får tid. Det er jo ikke til at holde ud, at man
skal sidde med nerverne uden på taget hver gang man uploader et billede. Har
været ude for at den flyttede 1500 billeder over i een mappe, da jeg
uploadede et stort billede. Heldigvis havde jeg tilfældigvis lavet et
database back, så de kunne bringes tilbage til deres respektive mapper igen
pr. automatik.

mvh Michael

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 25-01-07 10:23

michael bs wrote:
> Okay. Tak for hjælpen i det mindste, men det ser ud til at det ikke
> vil hjælpe ret meget at skifte til det.
> Er løsningen at tage fx coppermine og så bygge det hele op fra bunden
> igen?

Personligt ville jeg tage et kig på Gallery - http://gallery.menalto.com/
Det er de jeg selv bruger, og har brugt i årevis, på http://fotoarkiv.com.
Det har en kæmpe røvfuld features, men er samtidig rimelig let at gå til.
Derudover er det rimelig fleksibelt med hvordan du fx upper billeder (kan
udnytte "Udgiv til websted"-guiden i XP, bl.a.).

Men ja, du slipper nok ikke for at bygge det op igen hvis du vil skifte
gallerisoftware, medmindre du kan finde et andet produkt som har udviklet en
måde at migrere på fra lige præcis det stykke software du bruger nu.

Lige præcis Coppermine ville jeg nok ikke personligt gå efter, synes de har
haft for mange grimme sikkerhedshuller (jeg har set en del kunder som
pludselig ikke længere havde et galleri fordi Coppermine-udviklerne ikke
lige havde taget en bug seriøst).

/Tommy

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 25-01-07 20:52

Tommy Eriksen wrote:

> [...]
> Derudover er det rimelig fleksibelt med hvordan du fx upper billeder (kan
> udnytte "Udgiv til websted"-guiden i XP, bl.a.).

Gallery kan jeg ikke bruge, da det kræver PHP safe_mode off, hvilket mit
web hotel ikke tillader.

/Mogens

Fra : JGNI

Dato : 26-01-07 18:15

On 5 Jan., 12:06, "Lolipop" <lolipo-sn...@email-e-mail-nomail.dk>
wrote:
> Fordelen kunne være at jeg bare kunne oploade et enkelt billede til en
> folder og dermed have opdateret denne folders billeder, uden at skulle lave
> det helt forfra på komputerern og derefter oploade det.

Prøv at kig på http://www.jalbum.net

Det bruger jeg til at hoste adskillelige gigabyte billeder på.
Vel at mærke på min egen server. Utrolig nemt at gå til. Det kan
"skinnes" til lige præcis din hjemmeside, og hvis man vil være
advanceret, så har man alle muligheder for det.
Mapperne kan laves så man enten opdaterer alt hver gang (det gør jeg
ikke mere :)), eller kun den ene mappe man arbejder i.
Der er direkte ftp-upload fra programmet af også.

Hvis du, eller andre, bruger det og får brug for hjælp, så prøv at
mail mig.
Har brugt det i 1½-2 års tid nu og er rigtig glad for det.

/Jan

Fra : Henrik

Dato : 03-04-07 15:12

"Lolipop" <lolipo-snap-@email-e-mail-nomail.dk> wrote in

> [...]
> web-galleri med thumpnails og html / PHP sider, fra feks. et hiraki af
> navngivene foldere/underfoldere, når det bliver åbnet i browsere.

Nu skriver du ikke om det er på en webserver du selv kan konfigurere
eller hos en "almindelig" udbyder.
Jeg anvender selv det dansk udviklede Apache::Gallery,
www.apachegallery.dk der er en Perl-extension til Apache-webserveren.
Det virker fortrinligt, er ikke uoverskueligt at sætte op og har generelt
en ret høj kodekvalitet (resourcevenlig afvikling, ingen sikkerhedshuller
o.s.v.).

MVH
Henrik