Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Pentax K100D m. gamle "ka"-linser?
Fra : Henrik

Dato : 03-01-07 15:03

Jeg har i flere (læs: mange) år fotograferet med et Pentax P50 filmkamera.
Igennem tiden har jeg samlet mig nogle linser og tilbehør. Dette ville jeg
naturligvis gerne blive ved med at kunne bruge.

Jeg kan på Pentax's hjemmeside se at deres dslr kamera K100D m.fl. kan
benytte disse linser med "ka"-bajonet - dog med "limited functions".
Naturligt nok, da der bla. ikke er autofocus i disse gamle objektiver.

Er der én der har prøvet dette, og kan beskrive hvorledes det fungerer
(altså at benytte ældgamle objektiver)?
Eller evt. en artikel et sted på nettet?

Og ja, jeg kan læse at der er en crop på 1,5 - så der skal nok et nyt
fiskeøje til

Venligst
Henrik Morsing

Fra : MW

Dato : 03-01-07 16:17

"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller evt. en artikel et sted på nettet?
>
> Og ja, jeg kan læse at der er en crop på 1,5 - så der skal nok et nyt

Hold dig til K10 om ikke andet på grund af en bedre/større søger.
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/

mvh/MW

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-01-07 20:26

"Er der én der har prøvet dette"

Jeg gør det på Pentax istDS, uden problemer.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik

Dato : 04-01-07 00:42

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> "Er der én der har prøvet dette"
>
> Jeg gør det på Pentax istDS, uden problemer.

Sjovt nok overvejede jeg dette hus for et år siden, men forhandleren sagde
at mine linser ikke ville kunne bruges...
Så vidt jeg kan forstå, er en K100 blot en istDS med facelift Samme
sensor-chip, men ny firmware.

Kan den selv sætte blænde i een eller anden "auto"-mode, eller bliver det
hele manuelt?
/Henrik M.

Fra : MW

Dato : 04-01-07 09:24

> [...]
> at mine linser ikke ville kunne bruges...
> Så vidt jeg kan forstå, er en K100 blot en istDS med facelift Samme

K100 har en billigere søger med spejle og et mindre søgerbillede end de
gamle modeller og K10, men tag dog et objektiv med hen i forretningen.

mvh/MW

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-01-07 17:41

"Kan den selv sætte blænde i een eller anden "auto"-mode, eller bliver det
hele manuelt?"

Hvis du har en af de gamle objektiver som hedder Pentax-A (auto), ikke at
forveksle med autofokus, så kan kameraet også styre blænden. Jeg ved ikke
med Pentax-M, men tror at disse skal køres manuelt. Min gamle linse (50mm)
er mindst 20 år gammel, og den kan kameraets automatik fint styre. Jeg skal
kun fokusere...

Men med den vejledning du har fået, ville jeg nok finde en anden
forhandler...

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-01-07 17:46

Så lige at du skriver "ka"-linser, så mon ikke det henviser til det Pentax-A
jeg nævner. Så har du helt sikkert ikke nogen problemer.

Men du skulle kan bruge alle K-bajonet linser, dog med datidens
begrænsninger

Køb du bare kameraet. Jeg har været meget glad for mit. Dog overvejer jeg
det nye K10D, når jeg lige finder nogle penge.

Fra : Henrik

Dato : 04-01-07 23:44

> [...]
>
> Køb du bare kameraet. Jeg har været meget glad for mit. Dog overvejer jeg
> det nye K10D, når jeg lige finder nogle penge.

Tak for de gode svar. Jeg finder en mere seriøs forhandler at tale med
Og ja, det er "A"-linser hvor kameraet kan kontrollere blænden.

K10D får fine anmeldelser, men den koster jo også en del mere end jeg synes
om.

/Henrik M.

Fra : Anonymous

Dato : 04-01-07 18:07

In article <459c3f27$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
oz5adx@not_hotmail.com says...
> Så vidt jeg kan forstå, er en K100 blot en istDS med facelift Samme
> sensor-chip, men ny firmware.

Men forskellen er da vist til at tage at føle på. Hvor ist DS fik klø
for sine jpegs, har den nye fået ganske meget ros.

Venlgi hilsen

Jakob

Fra : Henrik

Dato : 04-01-07 23:50

> [...]
>
>Men forskellen er da vist til at tage at føle på. Hvor ist DS fik klø
>for sine jpegs, har den nye fået ganske meget ros.

De har tilsyneladende strammet jpeg-genereringen gevaldigt op. Læste på
Pentax's egen hjemmeside at chippen var identisk (det er der såmænd nok mere
der er), men at ny firmware havde givet udslaget. Gad vide om ejere af istDS
kan få en update der kan det samme?

Ud over dette, ser det ud til at de har sparet på søgeren, men K10D har den
rigtige udgave. Nå, det må blive en anden gang , hvor det ikke lige har
været jul

/Henrik M.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-01-07 14:04

"Gad vide om ejere af istDS kan få en update der kan det samme?"

For nogen tid siden fik jeg en update til mit. Men jeg er ikke klar over om
det er det....

Jeg har ikke oplevet de problemer som har været nævnt i tests. Og når jeg
skal skyde "seriøse" billeder gør jeg det altid i RAW. Og så er man i hvert
fald ude over det problem.

Fra : Henrik

Dato : 04-01-07 23:58

"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev i en meddelelse
---------snip-----

> Jeg kan på Pentax's hjemmeside se at deres dslr kamera K100D m.fl. kan
> benytte disse linser med "ka"-bajonet - dog med "limited functions".
> Naturligt nok, da der bla. ikke er autofocus i disse gamle objektiver.

Ja, og så et tillægsspørgsmål: Kan men sammen med disse nye huse bruge ældre
blitz?

Jeg har en glimrende Metz mecablitz 38CT3 (system SCA300) som har tjent mig
tro siden 1984. Den har TTL-function, men jeg har ikke tidligere andvendt
dette. Vil en sådan kunne anvendes med succes på er moderne kamera, eller
skal den bare lægges på det nederste kryds i stativet som ballast?

Og nej, så har jeg vist ikke mere til genbrug - min ME-winder er i stykker

/Henrik M.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-01-07 20:01

Jeg kunne godt bruge min gamle flash (Sigma) men den kunne ikke synkronisere
til de helt hurtige lukketider.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik

Dato : 09-01-07 00:21

> Jeg kunne godt bruge min gamle flash (Sigma) men den kunne ikke
> synkronisere til de helt hurtige lukketider.

Hvad er "helt hurtige" i flash sammenhæng?

> Henrik
> Nu med Pentax istDS til salg.
Hmm, hvad har du gjort?

Henrik M.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-01-07 19:56

"Hvad er "helt hurtige" i flash sammenhæng?"

Mener den kunne synkronisere op til 1/100 eller også var det 1/90, husker
det ikke med sikkerhed.

"Hmm, hvad har du gjort?"

Jeg har været inde og kigge på en K10D, og har besluttet at købe det hus, så
snart jeg har fået solgt mit eget.

Fra : Brian Larsen

Dato : 10-01-07 13:39

Henrik skrev:

> [...]
> skal den bare lægges på det nederste kryds i stativet som ballast?
>
> Og nej, så har jeg vist ikke mere til genbrug - min ME-winder er i stykker

K100D og K10D understøtter ikke TTL, kun P-TTL. Den vil kunne bruge
blitz'en i auto og manuel mode.

Jeg har iøvrigt et K100D og bruger et ældre Pentax SMC-A 50mm f/1.7
objektiv rigtig meget, det virker fint og da K100D og K10D har shake
reduction i huset bliver dine gamle objektiver som følge også
stabiliserede.

På SMC-A objektiver er det kun autofokus der selvfølgeligt mangler.

--

// brian