Ny kat - Hvad så?
Fra : Katrine

Dato : 28-06-01 21:15

Hej

Jeg har nu besluttet at tiden er moden til en legekammerat til Blip (-
knap et år og i min varetægt 1½ mdr.) så i dag var jeg en tur ude på
kattens værn. De havde en dejlig 15 uger gammel hankat/killing. Den er
ikke kastreret endnu, men bliver det når tiden er rigtig. (Hvornår er
det?)

Jeg skal hente den på lørdag og have den med hjem til Blip. Blip har
aldrig været vant til andre katte, så det er meget spændene.

Jeg har planer om at hente den i Blips transportboks med en af vores
sofapuder i – Puden er gammel, så det er ok. Jeg gør dette for at
få en kendt lugt.

Jeg har også planer om at lade lille mis stå i boksen før jeg prøver at
lukke dem sammen så jeg kan se Blips reaktion når han møder den lille
ny. Hvad kan jeg ellers gøre? Jeg er forberedt på at det måske ikke går
og kan i det tilfælde levere den nye tilbage, men jeg håber da at det
går. Derfor er alle gode råd og erfaringer meget velkommen.

På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen
Katrine, Blip og den lille ny, som endnu ikke er døbt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte J.L

Dato : 28-06-01 22:34

Det kommer sikkert til at gå...bare vær tålmodig. Du kan evt. spraye med
feliway lige inden de skal introduceres or hinanden....
Vi kunne ikke lade Freja blive i boksen, så Laban kunne lugte til hende
inden introen, eftersom hun gravede så meget i bunden for at komme ud af
den, at Laban ikke turde være i rum med transportkassen og monstret indeni.
Derfor lukkede vi hende bare ud, og mens hun undersøgte stuen...fulgte
Laban forsigtigt efter hende. Freja var på det tidspunkt knap 2 år, og
Laban fyldte tre nogle måneder senere....jeg tror ikke du får problemer,
eftersom nr. 2 er en killing.
Held og lykke med det...jeg tror ikke du fortryder nr. 2
-Gitte

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 29-06-01 19:42

Katrine skriver:

> [...]
>
> På forhånd tak for hjælpen.
> Hilsen
> Katrine, Blip og den lille ny, som endnu ikke er døbt.

Hej Katrine
Herhjemme har vi efterhånden ført en del katte sammen, så jeg vil da gerne
give mit bud. Når du kommer hjem med den ny, så sæt kassen ind i et rum
hvor Blip ikke kan komme. Gerne lige i nærheden af kattebakken. Lad den ny
selv komme ud af kassen og snuse lidt rundt. Der er mange nye lugte der
skal undersøges. Stil gerne både vand og noget mad den kender frem også.
Alt efter dens temperament vil den enten gemme sig eller bare være
nysgerrig. Når den lader til at være helt roligt, og f.eks. har spist lidt
og brugt bakken, er I klar til fase to. Jeg har oplevet katte der var
rolige efter 1 time, og en der tog næsten en uge. Men presser man den, vil
det aldrig have positivt resultat.

Herefter skal den ny og Blip jo møde hinanden. Hvis du har muligheden, så
lad dem snuse til hinanden gennem en sprække i døren, på den måde bliver
det ikke for overvældende for dem. Når den værste brummen og hvæsen (hvis
der overhovedet bliver nogen) er overstået, kan du så lukke døren helt op.
Hvad der herefter sker, ja det er svært at sige. Du må bruge din
dømmekraft, men prøv at lade dem selv ordne sagerne. Da begge katte er så
unge, går tingene sikkert meget lettere og roligere end du forventer *smil*

Det kan virke lidt besværligt med en sådan introduktion, og være fristende
bare at sætte kassen på stuegulvet og så lade tingene gå sin gang. Men prøv
at se det fra den nye kats side. Den "ved" jo ikker at den nu er flyttet,
den opfatter blot et hav af nye lyde og lugte, og hvis der over i det hele
også er en ny, og måske en anelse truende kat at tage stilling til, ja så
kan det gøre den ret skræmt. Killinger er dog ofte mere frygtløse end man
lige skulle tro, så det skal nok gå forrrygende!

Held og lykke

Dorthe ( - og vores 4 sammenbragte voksne katte... )

Fra : Lucky

Dato : 01-07-01 17:41

Her vil jeg så lige blande ig og fortælle at det også kan gå galt.
Da vi fik Emma havde vi haft tarzan i tre mdr. han havde vænet sig til at
være ude og til at der er fremmede katte(godt nok skulle de jages væk, men
de fik lov at være der som regel)
Da vi kommer hjem med Emma bliver Tarzan helt balstyrisk. Siger underlige
lyde der ikke lød som normale katte lyde samtidig med at han lød som en
owsen hunkat.
det første Emma gør da hun ser ham er at lægge en lort på gulvet. Tarzan
springer på hende og hun får klø. tre dage som denne og det var ovre. siden
slåssede de for sjov, og Emma virkede faktisk ked af det da tarzan
forsvnadt.
det er bare en måde det kan gå på.

Bente - og de forsvundne misser

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en