Tyske priser ...
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-01-07 22:52

Man ser forhandlerne sno sig gang på gang, når der bliver snakket tyske
priser. Man kunne sagtens købe en vogn hos dem i Tyskland - det var jo det
billigste. Selvfølgelig fik man ikke at vide at det var langt billigere at
henvende sig til en eksempelvis tysk forhandler direkte og få tingene endnu
billigere.

I dag var jeg så forbi en campingforhandler, hvor jeg blev præsenteret for
en pris på 91.000 i DK - og 89.000 leveret i Danmark. Se, den lille forskel
er jo næsten usynlig, og jeg måtte da også spørge forhandleren hvorfor
prisforskellen nærmere var 2% end de 6%-point der er på den tyske og den
danske moms.

Jo, forklaringen var der da, men den sucked. De transporterede jo først
vognen til Danmark og så måtte de transportere den (tilbage) til Tyskland.
Dette kostede 1.000 kr. og så skulle køberen også lige betale 1.500 kr. for
at få lov til at købe den hos et tysk firma (firmanavnet lød tysk, men lur
mig om ikke det er dansk ejet).

Jeg føler mig på sikker grund når jeg bevæger mig ned over grænsen,
medbringende et A4 med angivelse af mærke, model og ekstraudstyr vi ønsker
os med angivelse af email og telefonnummer, for at besøge forhandlere nord
for Hamburg. Jeg har prøvet det før og gør det nu igen.

De ublu priser campingforhandlerne præsenterer os for er måske ikke så høje
fordi de ønsker at fornærme kunderne. Men når jeg ser et køleskab, som er
beregnet til at montere eksempelvis midt på bagsædet, til en pris af 700
kr., et køleskab jeg har købt for 1-2 år siden ved Harald Nyborg for langt
under det halve, og ser varmeblæsere med nogenlunde samme prisforhold, - så
mister jeg lysten til at handle dansk.

Konkurrence er en god ting, hvis der er noget af den.
--
Per, Esbjerg