Co2 svejseværk og co2 bar?
Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 20:18

Hejsa Alle

Lige et hurtigt spørgsmål, hvor mange bar skal co2 flasken stå på for at
levere co2 nok, er 2bars tryk nok når man svejser, eller hvad er nok, lige
nu står min til 8bar, og har på fornemmelsen at der kommer for meget ud, og
plastslangen imellem flaske og svejseværk bliver også iset..

hvad kører jeres på?

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 20:40

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu står min til 8bar, og har på fornemmelsen at der kommer for meget ud,
> og plastslangen imellem flaske og svejseværk bliver også iset..

Det hele afhænger jo af trådfremføringen samt svejsestrømmen og hvor hurtigt
du bevæger pistolen. Som udgangspunkt kan du starte med at skrue den laaangt
ned og så skrue op således at du får gasdækning nok til at det giver en blå
lysbue og det ikke sprutter og syder.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 20:50

> [...]
> den laaangt ned og så skrue op således at du får gasdækning nok til at det
> giver en blå lysbue og det ikke sprutter og syder.

Jeg kører stille og roligt, og fremføringen er og kun halv fart..

Ok jeg prøver med 1-2 bar imorgen

Mvh
Morten

Fra : Sidse

Dato : 06-02-07 21:19

> Jeg kører stille og roligt, og fremføringen er og kun halv fart..
>
> Ok jeg prøver med 1-2 bar imorgen
>
> Mvh
> Morten

På udgangssiden er det normalt ikke bar, men liter i minuttet manometeret
viser. Kan garanteret godt fås nogle der viser bar.
Men det er egentlig lige meget hvad der står, du skal starte med at skrue
helt ned og så skrue en smule op af gangen indtil du lige kan høre at der
kommer co2 ud af dysen lige i det' du trykker på aftrækkeren. Du skal ikke
nødvendigvis kunne høre det visle hele tiden.

Hvis du svejser udendørs i blæsevejr bliver du nødt til at skrue højere op,
men indendørs er ovenstående fremgangsmåde fin.

Henrik
(som efterhånden har tilbragt nogle weekender på tyndpladekursus)

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 21:31

hyyl dvs ved en times brug har jeg brugt 8*60 = 480liter

Kan det passe at 1 m3 co2 vejer 1.86kg, og jeg derfor har brugt 900g co2?

Mvh
Morten

Fra : Henrik

Dato : 08-02-07 22:38

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> wrote in message
> hyyl dvs ved en times brug har jeg brugt 8*60 = 480liter
>
> Kan det passe at 1 m3 co2 vejer 1.86kg, og jeg derfor har brugt 900g co2?
>
> Mvh
> Morten

Jamen du har jo vel ikke holdt aftrækkeren inde i en time i træk vel? For så
har du da ikke mere tråd på rullen? Gassen skal holde op med at strømme når
du slipper knappen.

Og så forresten et godt råd: Luk ALTID for gassen når du går fra svejseren,
også selv om det kun er i 1 minut, pludselig kommer du alligevel ikke til at
bruge den mere den dag og ugen efter er der ikke mere gas fordi det har
stået og sevet ligeså stille.
BTDT.

Henrik

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-02-07 21:56

> [...]
> nu står min til 8bar, og har på fornemmelsen at der kommer for meget ud,
> og plastslangen imellem flaske og svejseværk bliver også iset..

Åbne hanen 1/4 - 1/2 omgang.
Det var nok i 'de glade unge dage'

Svejseværket var btw et Migatronic

--