Audi 80 2,0E Avant
Fra : tiper

Dato : 05-02-07 13:13

Hej NG

Kørte forbi en forhandler idag der havde en Audi 80 2,0E st.car fra 94
stående til salg. Min bedre halvdel og jeg har kigget efter en bil med
en stærkere motor en vores nuværende Fiat Tempra 1,6 st.car. Og der er
sådan en 2,0'er jo noget bedre.
Men er der noget at være nervøs for med en 13 år gammel Audi? Ved
karroseriet er galvaniseret, så rust er ikke den største fare, men
hvad med motoren? Den har rundet de 200Kkm nu, men er det meget for
den motor? Og er den ligeså driftsikekr som den 1,6'er jeg har
liggende i min Tempra?

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 13:41

tiper wrote:
> [...]
> hvad med motoren? Den har rundet de 200Kkm nu, men er det meget for
> den motor? Og er den ligeså driftsikekr som den 1,6'er jeg har

Jeg ville ikke være nervøs for en Audi med den alder, som du selv nævner, er
det ikke meget rust det kan blive til, da de er fuldgalvaniseret, men
kvaliteten af galvaniseringen har de desværre slækket på igen. Jeg har ladet
mig fortælle at de bedste galvaniseringer var fra 1986 og frem til starten
af 90'erne.

Det er en utrolig slidstærk motor og gearkasse, som virkelig skal misbruges
før de går i stykker. De bruger som regel ikke meget olie (gearkassen skal
slet ikke bruge noget, for så er den utæt). Når den nu er rundet de 200k, så
husk lige at sikre dig at den har fået skiftet tandremmen. En bristet
tandrem kan motoren ikke tåle

Ved den alder bilen har, er det ved at være på tide at se efter om styre- og
bærekugler og måske baghjulslejer, skal til at skiftes. Det er en nem og
billig operation, hvis man selv kan, men den skal jo spores bagefter.

Mvh.

David - Audi 100 2.0E 1989, 240.000 km - still going strong!

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-02-07 13:42

tiper wrote:
> [...]
> hvad med motoren? Den har rundet de 200Kkm nu, men er det meget for
> den motor? Og er den ligeså driftsikekr som den 1,6'er jeg har

Det er vel en 113/116 hk motor - noget bovlam til en 80 avant (audi's
navn for st.car.) IMHO. Jeg har en 2,3 med 133 - det er ikke
imponerende, men tåleligt. Jeg er muligvis lidt forvænt - vores forrige
bil var en Rover 600 turbo. Motoren er en standard VAG ting der holder
læænge.

Check undervognen grundigt, jeg har skiftet bærearme, toplejer,
baghjulslejer, drivakselmanchetter, bøsninger bag og mangler nu kun
kødbenene til krængningstabilisatoren. Rustmæssigt er der sikkert ikke
noget, men vær helt sikker på at den ikke har været skadet.

I øvrigt - dejlig bil med den rigtige soliditetsfølelse, og reservedele
og tilbehør kan findes til fiatpriser. Vil man have originalt køber man
hos Audi Zentrum Flensburg til meget fine priser. Originalt tilbehør
finder du på www.ebaymotors.de - hvad siger du til nye tagbøjler i ovale
aluprofiler for 20euro, og en passende cykelholder til 3,50

Check www.audiclub.dk - dér findes ekspertisen.

--
vh
Torben - Audi 80 2,3E Avant 1992 - fordi den er solid, til at skrue i og

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 16:20

> [...]
>hvad med motoren? Den har rundet de 200Kkm nu, men er det meget for
>den motor? Og er den ligeså driftsikekr som den 1,6'er jeg har

Det er en rigtig dejlig bil. Jeg har kørt en 87, 1,8e i sadan udgaven og der
var rigeligt liv! Jeg ved ikke hvordan det er med Avanten, som jo nok er
lidt tungere.
Du skal sikre dig at reklamationsretten/garantien dækker andet end
topstykke - altså også bærekugler, arme, støddæmpere osv osv. Når du får
forhandleren til at skrive det på en slutseddel, er du rigtig godt stillet.
Så bruger du de par tusinde det koster med en komplet FDM test, når du har
haft bilen i 5 mdr og bruger testen til at bestille tid til rep - de penge
er rigtig godt givet ud.
Mvh Tommy

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-02-07 18:31

Hej

TBJ wrote:
> Så bruger du de par tusinde det koster med en komplet FDM test, når du har
> haft bilen i 5 mdr og bruger testen til at bestille tid til rep - de penge
> er rigtig godt givet ud.

Øh hvad skal han have ud af det? En 13 år gammel bil med 200.000 har et
vist slid og det er der ingen reklamationsret der dækker.
Reklamationsretten dækker fejl som var tilstede ved leveringen af
produktet. Den dækker på ingen måde slid eller stumper som FDM synes
skal udskiftes fordi de trænger.

Hvis han skal noget, så skal der skrives i slutsedlen, at der skal
foretages en FDM test og at 0-mærkede sager skal udbedres uden beregning.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-07 22:47

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Reklamationsretten dækker fejl som var tilstede ved leveringen af
> produktet. Den dækker på ingen måde slid eller stumper som FDM synes skal

Ja, nogen forhandlere bruger jo at skrive 6 mdr 100% garanti... så gælder
det også sliddele... såe..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-02-07 06:43

Hej

TBJ wrote:
> Ja, nogen forhandlere bruger jo at skrive 6 mdr 100% garanti... så gælder
> det også sliddele... såe..

I princippet ja, men husk, at du stadig har de 2 års reklamationsret og
jeg vil vædde mit højre forhjul på, at hvis du kommer efter 1½ år og
reklamerer, så vil han sige: "Hey, du fik 6 mdr garanti. Du kan ikke få
både og!", selvom han på ingen måde kan fraskrive sig reklamationsretten
ved salg til private.

I min søgen efter en 10 år gammel 626'er fandt jeg en enkelt, kun én,
forhandler som skrev: "Reklamation i henhold til reklamationsloven"

Så forhandlere som ikke er klar over hvilke forpligtigelser de har, når
de sælger et køretøj, bør man gå langt udenom.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 08:30

> [...]
> reklamerer, så vil han sige: "Hey, du fik 6 mdr garanti. Du kan ikke få
> både og!", selvom han på ingen måde kan fraskrive sig reklamationsretten

Ja, men det er jo også sådan at uanset hvilke krumspring forhandleren laver,
så er det den lovbefæstede reklamationsret der gælder. Om det er rimeligt
eller ej, skal jeg ikke kommeind på, men fakta er at du med
forbrugerklagenævnet i ryggen bare kan lægge sag an, hvis han nægter at
makke ret.Spørgsmålet er selvfølgelig hvor meget bøvl man orker og hvor dyr
en rep vi taler om.
Mvh Tommy

Fra : tiper

Dato : 05-02-07 20:07

On 5 Feb., 16:19, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote:

> [...]
> haft bilen i 5 mdr og bruger testen til at bestille tid til rep - de penge

Sliddele er ikke omfattet af garantien, så den går desværre ikke.
Mener den stod som afhentning, er det noget jeg skal frygte?
Det betyder vel forhandleren afskriver sig den lovpligtige
reklamationsret på 24 måneder??...

/
Jesper

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-02-07 20:16

Hej

tiper wrote:
> Sliddele er ikke omfattet af garantien, så den går desværre ikke.

Korrekt.

> Mener den stod som afhentning, er det noget jeg skal frygte?

Ja, gå langt udenom den forhandler, hvis han skriver sådan.

> Det betyder vel forhandleren afskriver sig den lovpligtige
> reklamationsret på 24 måneder??...

Det kan han på ingen måde. Ikke engang ved at skrive: "Sælges for
kunde", da han oppebærer reklamationsrettigheden i samme øjeblik han
involverer sig i et salg. Så alene derfor bør du gå langt udenom ham.
Han har tydeligvis på ingen måde styr på reklamationsloven. Den eneste
måde han kan omgå reklamationsretten er ved at sælge til en anden
erhvervsdrivende som handelskøb eller sælge bilen på auktion.

Selvom sliddele ikke er omfattet, så kan du dog regne med at bilen er
sikkerhedsmæssig forsvarlig. Groft sagt så skal bilen kunne klare et syn
her og nu uden problemer. De ting som den vil falde på ved et syn har du
krav på at få løst under reklamationsretten.

Så da han prøver at fraskrive sig reklamationsretten, så gå langt udenom
ham. Prøv da ellers at kontakte ham og spørg hvad han har tænkt sig, da
man jo ikke kan aftale sig ud af reklamationsretten.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : tiper

Dato : 06-02-07 10:55

On 5 Feb., 20:15, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> Hej

> Korrekt.

> Ja, gå langt udenom den forhandler, hvis han skriver sådan.

Har set mange forhandlere der skriver sådan om nogle af deres biler,
så skal man gå uden om den der skriver afhentning er det vel umuligt
at købe en bil hos en forhandler

> Han har tydeligvis på ingen måde styr på reklamationsloven. Den eneste
> måde han kan omgå reklamationsretten er ved at sælge til en anden
> erhvervsdrivende som handelskøb eller sælge bilen på auktion.

Vil retfærdigvis sige at jeg ikke har talt med ham, for der var lukket
da jeg kørte forbi, og omtaler kun det jeg har set på hans annonce.
Ved kommisionssalg hæfter forhandleren ikke for reklamationsret. Han
er bare udstillingsvindue for sælger.

> Så da han prøver at fraskrive sig reklamationsretten, så gå langt udenom
> ham. Prøv da ellers at kontakte ham og spørg hvad han har tænkt sig, da
> man jo ikke kan aftale sig ud af reklamationsretten.

Som skrevet, ved jeg ikke om han prøver at frasige sig
reklamationsretten, da jeg ikke har talt med ham om den audi. Men jeg
var ude ved ham for et par år siden, da han havde en meget velholdt
626 til salg, og der var han nu en af dem der var til at tale med.
626'eren blev desværre snuppet for næsen af mig.

/
Jesper

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-02-07 11:34

Hej

tiper wrote:
> Har set mange forhandlere der skriver sådan om nogle af deres biler,
> så skal man gå uden om den der skriver afhentning er det vel umuligt
> at købe en bil hos en forhandler

Nej, men det er aldrig et godt udgangspunkt at komme på tværs af sælger
fra start. Hvis han mener at kunne bøje loven som han vil, så er der
helt sikkert andre der sælger samme vare.

> [...]
> da jeg kørte forbi, og omtaler kun det jeg har set på hans annonce.
> Ved kommisionssalg hæfter forhandleren ikke for reklamationsret. Han

Ved kommissionssalg hæfter han stadig. Se hele købelovens paragraf 4.
Læs speciel §4a stk 2.

§ 4. Ved handelskøb forstås i denne lov køb, som indgås mellem handlende
i eller for deres bedrift.
Stk. 2. Som handlende anses herved enhver, der gør sig til bedrift at
afhænde dertil indkøbte varer, at drive vekselerer- eller
bankforretning, forsikringsvirksomhed, kommissionshandel,
forlagsvirksomhed, apotek, beværtning, håndværk eller fabrik, at
overtage udførelse af bygnings eller anlægsarbejder eller at befordre
personer, gods eller meddelelser. Dog anses ikke som handlende den, som
uden anden medhjælp end sin ægtefælle, sine børn under 15 år og sit
hustyende driver beværtning, håndværk, befordringsvirksomhed eller sådan
ringe handel, hvortil ikke kræves særlig adkomst, eller hvortil
borgerskab udstedes uden betaling.

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv,
når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har
bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som
nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om
køb er indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Han _kan_ ikke komme udenom. Han formidler købet og det betyder at det
er et forbrugerkøb med de regler der følger.

Eller se her:
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler/bilforhandler/

> [...]
> var ude ved ham for et par år siden, da han havde en meget velholdt
> 626 til salg, og der var han nu en af dem der var til at tale med.

Han er sælger . Sælgere er altid til at snakke med og alt kan lade
sig gøre indtil varen er solgt.

Man kan så diskutere hvor meget forskel der reelt er mellem det han
skriver og den almindelige købelov når man taler om en 13 år gammel bil.
Uanset hvad, så kan benzinpumpen smutte i morgen eller der kan ske noget
andet. Med det han skriver, så vil du under hans betingelser få en ny
pumpe. Under reklamationsretten vil du kunne forvente at få beskeden:
"Jamen det er hvad du kunne forvente..." og så har man ikke rigtig krav
på mere.

Jeg mener, at forbrugerrådet engang har udtalt, at man på ældre biler
kun kan forvente, at bilen skal kunne synes på udleveringstidspunktet.
Det vil sige, at alt må gerne være nedslidt, men ud fra de
sikkerhedsmæssige krav der stilles til en bil ved syn skal den være i
orden. Du har altid indenfor 2 år ret til at reklamere over en mangel,
men det skal være rimeligt og slid dækkes ikke. Falder bagruden
pludselig ud er der dog ingen tvivl om at det er en mangel og ikke en
forventelig hændelse pga bilens alder.

Køber du en bil hvor sælger skriver et eller andet mærkeligt, så sørg
for at den koster mellem 10.000 og 100.000. Ellers vil forbrugerrådet
ikke hjælpe ved bilkøb. Hvis det ligger udenfor skal du gå igennem
domstolene.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk