Strammere undervogn til Mazda 626 '97 (GE)
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-02-07 16:28

Hej

Jeg får jo en 626'er om en uges til som pendlerbil. Kørslen bliver 156km
motorvej eller tosporet landevej + 1 km bykørsel.

De 150.000km den har kørt har selvfølgelig slidt på undervognen, så
inden jeg skal pendle frem og tilbage vil jeg have strammet undervognen op.

Jeg går ud fra, at et par nye støddæmpere alene kan gøre det, men
overvejer samtidig at sænke den, så den ikke er så sidevindsfølsom.

Så, spørgsmål 1 er: Hvilke støddæmpere bør jeg anskaffe og kan det
overhovedet svare sig at tage andet end Mazda's originale?

Spørgsmål 2: Hvilket sænkningssæt kan anbefales?

Dækkene er nogle 185'ere på 15". De står i første omgang til overvejelse.

PS: Smutter _gerne_ til Flensborg for at få det gjort, hvis de har noget
bedre. Ellers gør jeg det nok selv.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 04-02-07 16:53

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmål 2: Hvilket sænkningssæt kan anbefales?
>
> Dækkene er nogle 185'ere på 15". De står i første omgang til overvejelse.

Hej Karsten

Jeg var selv den glade kører af et stk. 626 1.8 (fra 12/95); den fulgte mig
gennem knap 150000 stort set problemfrie kilometre.

Jeg havde 205/55R15 sommerdæk, og 185/65R14 (standardstørrelsen) vinterdæk -
og der var _en verden_ til forskel! Selvfølgelig er/var vinterdækkene
blødere, men sidevindsfølsomheden (eller manglen på samme) var helt
anderledes med sommerdækkene. Det kan helt klart anbefales at gå lidt op i
bredde/fælgstørrelse...!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-02-07 19:49

Hej

Bo Velschow wrote:
> [...]
> blødere, men sidevindsfølsomheden (eller manglen på samme) var helt
> anderledes med sommerdækkene. Det kan helt klart anbefales at gå lidt op i

15" fælgene kunne i hvert fald bære 205'ere eller mere, så det kommer på
når de nuværende dæk er slidt helt ned. Måske bliver det endda til nogle
16" eller som på 6'eren 17"

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-02-07 16:54

> [...]
>
> PS: Smutter _gerne_ til Flensborg for at få det gjort, hvis de har noget

Pas på du ikke sætter komforten over styr med sænkning og store hjul. Jeg
gad ikke sidde og blive banket igennem på de 'fantastiske' danske veje hver
eneste dag hvis jeg på nogen måde kunne slippe.
Start med nye støddæmpere af et ordentligt mærke (T-Hansen har dem måske
ikke på lager..), få dine hjulophæng vurderet af en med forstand på de dele
og få målt om sporingen er OK, så burde bilen være klar til pendlerlivet, i
hvert fald på det punkt...

MVH Leo

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-02-07 19:53

Hej

Leo Jensen wrote:
> Pas på du ikke sætter komforten over styr med sænkning og store hjul. Jeg
> gad ikke sidde og blive banket igennem på de 'fantastiske' danske veje hver
> eneste dag hvis jeg på nogen måde kunne slippe.

Jeg har en Mazda 6 2,3 Sport i forvejen med en smule strammere undervogn
og 17". Det gjorde mig bestemt ikke noget at komme i retning af den.

> [...]
> og få målt om sporingen er OK, så burde bilen være klar til pendlerlivet, i

Umiddelbart var sporing mv helt OK. Det var ingen slinger i valsen op
til ca 150. Gik det bare ligeud var det sidevinden der drillede mest og
i svingene var den bare blød. Når jeg får den regner jeg alligevel med
at smutte forbi et værksted for at få den gennemgået.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk