oscar cichlider graver i sandet
Fra : Tom Nielsen

Dato : 28-06-01 20:38

Hejsa,

For nogle uger siden mistede jeg en oscar (noget med nogle tarme der faldt
ud).
Efter den blev aflivet, har der været en magtkamp uden lige i akvariet, som
først tog af efter små 2 uger.
Nu er der så 2 oscar der har overtaget den ene halvdel af akvariet (hvor der
ligger 2 store flade sten) her graver de som gale i gruset, bider i stenene
og vogter dem drabligt.

Umidelbart ville jeg tro at de forsøger at finde et sted at lægge æg, men
der er ingen æg at se... måske akvariet er for lille, og de føler sig lidt
utrygge. Er der nogen bud på hvad de foretager sig, og evt. om jeg kan
hjælpe dem igang ? (jeg skal desvære flytte om 1 mnd, så det er lidt surt,
hvis det skal gå ud over mit første kuld oscars).

--
Tom Nielsen
ps. Hvis du er interesseret i nogle oscars, så sig til - de kan doneres til

Fra : Madsen

Dato : 28-06-01 20:43

"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> skrev:

> [...]
> hjælpe dem igang ? (jeg skal desvære flytte om 1 mnd, så det er lidt surt,
> hvis det skal gå ud over mit første kuld oscars).

De er garanteret ved at gøre klar til æglægning.
Det her med at bide i og pudse på sten er som regel et sikkert tegn.
Der kan dog sagtens tænkes at gå lidt tid før æglægningen går igang,
men før eller siden gør de det, tror jeg. Det kan dog snildt være to
hunner som leger par, bare for at komme af med deres æg. Sådanne
æg bliver selvfølgelig aldrig til noget.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.