Bil - førstegangskøb
Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 02-02-07 19:40

Hej

Jeg står og skal have fat i en bil men er ret så grøn på området. Så
derfor ville det jo være åndssvagt ikke at rådføre sig med oraklerne i
dk.fritid.bil, så jeg håber i gider bidrage.

Jeg har gjort mig følgende overvejelser:

Budget til køb: 25.000 - gerne billigere
Kørselsbehov: 13.000 km årligt

Mine data:

25 år
Mand
Ingen anciennitet i forsikringsøjemed

Eftersom jeg er førstegangskøber har jeg planer om at gå efter en bil,
med en motorstørrelse på maks 1.6 af forsikringshensyn.

Jeg står overfor følgende scenarier:

Scenarie 1: Jeg køber en billig nysynet bil der kan køre frem til
næste syn, hvorefter den skrottes.
Scenarie 2: Jeg udnytter mit budget og køber en bil til 25.000 med
håbet om, at den kan klare næste syn uden de store forbedringer.

Hvilket scenarie, der økonomisk er mest hensigtsmæssigt er jeg meget i
tvivl om, fordi jeg ikke har den store ide om, hvad jeg kan få for
25.000 kr. Jeg har dog kigget en del på bilbasen de seneste dage, men
det er kun billeder og data som jeg som bekendt ikke får nogen
praktisk erfaring af. Hvorvidt scenarie 2 er drømmeland har jeg heller
ikke den store ide om.

Derudover vil jeg gerne høre lidt om, hvilke mærker og hvilken type
bil jeg skal gå efter udfra ovenstående. Samtidig er der jo
problematikken omkring antal kørte kilometer mm. Skyd løs med de
erfaringer i har gjort jer, så kigger vi på det!

På forhånd tak

Morten Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-02-07 19:45

olardo@hotmail.com skriver:

> [...]
> problematikken omkring antal kørte kilometer mm. Skyd løs med de
> erfaringer i har gjort jer, så kigger vi på det!

Så ny som muligt, med så få km på klokken som muligt og efterbehandlet
mod rust.

Gerne en mindre bil.

Der er ingen mærker der er at foretrække, da alle biler har svagheder.
Det gælder om at gå efter den "friskeste" bil (mekanisk).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-02-07 19:54

Hej

olardo@hotmail.com wrote:
> Jeg har gjort mig følgende overvejelser:
>
> Budget til køb: 25.000 - gerne billigere
> Kørselsbehov: 13.000 km årligt

Hvor lang tid vil du have bilen? Hvis det kun er et par år, så slider du
den næppe op. De fleste vil med en smule pasning snildt rende
300.000km eller mere. Derfor kan du roligt købe en med over 200.000 på
klokken.

Mit forslag vil være:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=219300305&page=1

Den får faktisk ros som brugtvogn. Find en der er ekstra rustbeskyttet.
Med eksemplet, så har du også lidt ekstra til hvad der end måtte komme.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 03-02-07 00:24

Ja eller sådan her en svend - som ikke ruster på samme måde ..og hvor rigtig
mange dele ikke er i plastic
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1121750&page=3
Desuden bør en ansvarsforsikring være rigeligt , ellers bliver forsikringen
jo dyre end bilen ?

Kim

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 03-02-07 19:40

On 2 Feb., 19:53, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> [...]
> den næppe op. De fleste vil med en smule pasning snildt rende
> 300.000km eller mere. Derfor kan du roligt købe en med over 200.000 på

Hej - skal vel have bilen så lang tid den nu kan køre. Og nej, jeg
skal kun have ansvar på, indtil jeg får nogle flere år med bil. Jeg
vil følge jeres råd og gå efter"friske" biler uden for mange km på
tælleren.

Har kigget på følgende:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1134361&page=2
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1095849&page=6
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1131453&page=5
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1011027&page=6
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1127801&page=7
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1123832&page=2
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1117330&page=5
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1131185&page=6

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-02-07 09:41

Hej

olardo@hotmail.com wrote:
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1134361&page=2

Tjek for rust

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1095849&page=6

Dette er bevisligt danmarks mest rustende bil ifølge synsrapporterne

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1131453&page=5

Den var væk

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1011027&page=6

Rust, rust, rust

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1127801&page=7

Rust

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1123832&page=2

Den her ville jeg alene ud fra teksten gå langt udenom. Sansynlighed for
elektronikproblemer.

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1117330&page=5

Hold ekstra meget øje med rust. Den er fra Opels rustne tid.

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1131185&page=6

Rust, men en bil i den alder skal være nysynet når du køber den. Forlang
at sælger syner den for dig. Komplet bremseanlæg kan snildt løbe op, så
du overstiger dit samlede budget.

Ud fra dem du har listet, så ville jeg tage den lille Nissa, men
problemet er at du opbruger dit budget og ikke har lidt til "hvis nu hvad".

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 04-02-07 10:26

On 4 Feb., 09:41, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> [...]
>
> Ud fra dem du har listet, så ville jeg tage den lille Nissa, men
> problemet er at du opbruger dit budget og ikke har lidt til "hvis nu hvad".

Jeg kan se at der bestemt er en del at huske på, jvf de enkelte mærker
og årgange.

Men den Nissan du anbefaler - er den ikke usædvanlig billig og er det
afledt af de forholdsvis mange kilometer?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-02-07 10:50

Hej

olardo@hotmail.com wrote:
> Jeg kan se at der bestemt er en del at huske på, jvf de enkelte mærker
> og årgange.

Ja nogle har været mere heldige/uheldige end andre.

> Men den Nissan du anbefaler - er den ikke usædvanlig billig og er det
> afledt af de forholdsvis mange kilometer?

Generelt har japanerne det mekaniske og teknikken i orden. Skulle de dog
gå i stykker koster stumperne end smule mere. Japanerne har desuden
først for nylig lært at rustbeskytte deres biler i et nogenlunde omfang.
Prisen på den Micra er helt sikker afledt af de mange km, men med de km
du skal køre er de ikke noget problem. Og dog. Hvis der for eksempel
aldrig er skiftet støddæmpere på den, så er den ikke rar at køre i.
Sælger skriver pæn, men den kan sagtens have rust i undervognen.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 04-02-07 11:10

On 4 Feb., 10:49, Karsten Feddersen <kars...@feddersen.dk> wrote:
> [...]
> aldrig er skiftet støddæmpere på den, så er den ikke rar at køre i.
> Sælger skriver pæn, men den kan sagtens have rust i undervognen.

Ok. Nå, jeg kaster mig ud i junglen her i løbet af næste uge.

Som nævnt indledningsvis må jeg desværre konstatere, at jeg er så godt
som 100% grøn på området og når jeg tænker over det, er der ikke nogle
i min vennekreds, der er mekanikere eller bilinteresseret som jeg kan
trække med ud og kigge på de aftaler jeg får lavet.

Derfor, hvis vi ser bort fra selve bilen, hvilke ting skal jeg være
opmærksom på? Jeg går ud fra man skriver en kvittering hvorpå der står
bilen er solgt som beset, hvor betalingsbetingelserne samtidig
fremgår? Derudover er der selvfølgelig synspapirer og servicebog som
jeg gerne vil se.

Andet?

Mht. bilen kunne jeg forestille mig at tjekke den for sølgende:
- kigge i bunden af baggagerum for rust der kunne tyde på, at bilen
ikke er tæt
- tjekke om bilen er kørt hårdt uden at være ordentlig varm (se om der
er vand i olien ved at afmonterer oliedækslet)
- tjekke undervogn for rust (hvordan gøres det bedst? medbringe
donkraft?)
- klikkelyde ved skarp højredrejning

Mere?

Fin hjemmeside forresten, Karsten.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-02-07 16:10

Hej

olardo@hotmail.com wrote:
> Ok. Nå, jeg kaster mig ud i junglen her i løbet af næste uge.

Held og lykke. Prøv at lægge dig fast på 2-3 modeller og undersøg om der
er noget specielt for hver model. Det kan gøre det lidt mere overskueligt.

> [...]
> bilen er solgt som beset, hvor betalingsbetingelserne samtidig
> fremgår? Derudover er der selvfølgelig synspapirer og servicebog som

Der skrives en slutseddel. Denne kan downloades fra både FDM og bilbasen.

> Andet?

Ja, tjek og sørg for at stelnummeret passer med registreringsattesten.
Derudover skal du tjekke om der er restgæld i bilen ved at ringe til
Bilbogen i Århus på 8612 9145. Det er gratis, men kræver at du har
stelnummeret.

Hvis bare du har registreringsnummeret kan du gå på www.biltorvet.dk og
slå bilen op under "Min bil". Der får du også oplysninger om hvilken
typegodkender bilen kører under. Denne kan sikre dig at bilen er den
type som den sælges som. Ikke alle sælgere har helt styr på om det er en
"GL" eller "GLX" fx. Der kan være forskel på motorstørrelsen som kan
afklares med ved at læse typegodkendelsen. Denne kan downloades på
www.fstyr.dk

> - kigge i bunden af baggagerum for rust der kunne tyde på, at bilen
> ikke er tæt

Alle biler i den prisklasse du kigger på skal tjekkes for rust. Ned
under bilen, alle kanter (skærme, døre, bagklap osv), bremserør osv.

> Mere?

Hver bil har forskellige ting og hvis du tjekkede for hver ting ville
det tage mange, mange timer at gennemgå en bil. Så for at gøre det
lettere for dig selv, så udvælg som sagt et par modeller du kan lide og
undersøg så hvad der skal kigges efter. FDM og Autobild har ofte
brugtbiltests.

> Fin hjemmeside forresten, Karsten.

Takker.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 04-02-07 18:01

Hej Karsten (og andre der læser med)

Tak for din udførlige forklaring på mine spørgsmål. Det er rart at
have styr på de mest basale ting omkring stelnummer og gæld.

Jeg fløj ud og kiggede på et par biler, allerede i dag, i selskab med
min far. Det drejer sig om disse:

Citroen AX
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48142949

- stort set intet rust i skærmkanter, dør-kanter eller bagklap. Heller
ikke ved kig under bilen. Så rigtig fornuftig ud rustmæssigt. Dog var
den våd i baggagerummet og vi kunne ikke helt finde ud af hvor det kom
fra. Der lod ikke til at være nogle utætte lister. Ikke fugtig på
gulvet foran eller bag.

Mazda 323
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48126476

- solide skærmkanter med meget lidt rust, en lille smule rust på siden
i dør-kanterne men det var ikke ret meget. Bagklappen var værst. Her
var der bobler langs bagruden men ingen gennemtæring. Fint tørt
baggagerum og gulv foran/bagved.

Nissan Sunny
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1139703&page=1

Angrebet af rust rimelig mange steder. Skæv dør og lappet i
skærmkanter indtil flere steder samt langs dørkanter. Var ved at gå i
stå i tomgang. Fugtig (muggen) i bunden ved bagsædet.

Kørsel:
Mazdaen kørte virkelig fornuftigt men er til gengæld også "dyr".
Sunnyen vil jeg ikke eje. Citroen'en kørte også fornuftigt men
gearkassen var meget "løs". Bilen som sådan er jo meget skravet, men
den startede ligesom de to andre helt perfekt. Citroen var helt kold
da vi startede/prøvekørte mens de to andre var lune på trods af at jeg
havde insisteret på at starte/prøvekøre dem kolde.

Indtil står AX'eren klart stærkest pga den billige pris hvor vi
virkelig kan tillade os at være uheldige uden at have brugt særlig
mange penge. I morgen tager vi et kig på 3-4 mere. Nogle der har noget
på den AX'er eller Mazdaen?

På forhånd tak.

Fra : Mogens...

Dato : 04-02-07 18:45

<olardo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogle der har noget på den AX'er eller Mazdaen?

Jep, den får ca. 0 stjerner i en crashtest. Total usikker på alle måder

Fra : Mogens...

Dato : 04-02-07 18:49

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

Jep, den får ca. 0 stjerner i en crashtest. Total usikker på alle måder
Har iøvrigt selv haft en splinterny i '88 - '90: AX GT

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 05-02-07 14:16

Hej igen

Har kik på sådan en fætter her: http://www.dba.dk/asp/soegning/
detail.asp?annonceid=48165846

Har dog absolut ingen erfaring med Daihatsu og ved derfor intet om,
hvad jeg kan forvente. Nogle herinde, der har noget på denne bil de
kan fortælle?

Mvh

Morten Nielsen