BMW E39 540i årgang 2000 - brændstof?
Fra : Jacob

Dato : 01-02-07 10:59

Jeg har simpelthen et ganske enkelt spørgsmål, jeg ikke har kunnet finde
svar på vha. Google:

Hvilen slags brændstof bruger en sådan bil - 95 blyfri eller 98 blyholdig??

PFT, MVH
Jacob

Fra : Leonard

Dato : 01-02-07 11:40

"Jacob" <no-d@mn-spam.ok> wrote:

>Hvilen slags brændstof bruger en sådan bil - 95 blyfri eller 98 blyholdig??

Den bruger sg* nok det hele, men er helt sikkert designet til noget
blyfri når den er fra 2000. Nogen vil mene at den kører bedre på et
højere oktantal, moderne motorstyringer justerer sig selv efter
brændstoffets kvalitet, så medmindre du vil køre tidskørsler kan du
sandsynligvis ikke mærke forskel.

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-02-07 13:34

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> højere oktantal, moderne motorstyringer justerer sig selv efter
> brændstoffets kvalitet, så medmindre du vil køre tidskørsler kan du

Men 98 blyholdig vil ødelægge katalysatoren

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mureren

Dato : 01-02-07 14:46

> Men 98 blyholdig vil ødelægge katalysatoren

Næppe.

Hvis du har dokumentation vil jeg gerne have et link

Mvh.
Mureren

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-02-07 15:11

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe.

Bly ødelægger da katalysatoren.

> Hvis du har dokumentation vil jeg gerne have et link

Duer dette mon:
http://www.statoildetailhandel.dk/file_archive/kundeservice/Statoil%20Blyerstatning.pdf

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-02-07 15:12

http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm#kat

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mureren

Dato : 01-02-07 17:15

> http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm#kat

Hmmm....nu kommer jeg i tvivl!
Jeg ved at BLYHOLDIG benzin kan ødelægge en katalysator, men jeg mener bare
ikke at blyerstatning gør nogen skade. Jeg kan godt se i dit første link at
Statoil skriver noget andet, og lige pt. kan jeg ikke huske hvor jeg har
"samlet min mening op", jeg graver lidt efter det i morgen.
(jeg har været ansat hos benzinselskaber siden 1998

Og nu når jeg læser din oprindelige post igen står der jo også "blyholdig",
og så er vi ihvertfald enige så langt

Mvh.
Mureren

Fra : Mureren

Dato : 02-02-07 09:20

> http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm#kat

Nå, jeg har kigget lidt rundt på vores intranet, men det er ikke det mest
omfattende materiale der ligger om det emne.
Til gengæld fandt jeg det her:
http://www.bardahl.dk/Produkter.aspx?GruID=3
Både deres "Octane Booster" og "Instead-Of-Lead" blyerstatning kan bruges i
biler med katalysator, hvorfor ved jeg ikke

Mvh.
Mureren

Fra : Brian S Jensen

Dato : 01-02-07 15:41

"Jacob" <no-d@mn-spam.ok> skrev i en meddelelse
> [...]
> svar på vha. Google:
>
> Hvilen slags brændstof bruger en sådan bil - 95 blyfri eller 98

95 blyfri

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Jacob

Dato : 01-02-07 19:42

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jacob" <no-d@mn-spam.ok> skrev i en meddelelse

> 95 blyfri
>
> Mvh.
> Brian S Jensen

Kort og præcist - takker mange gange!

Mvh Jacob

Fra : Karsten H.

Dato : 02-02-07 00:03

Jacob wrote:
> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kort og præcist - takker mange gange!
>
> Mvh Jacob

Eller blyfri 98. Det er blot ikke så mange steder.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : claus b. p.

Dato : 01-02-07 16:17

"Jacob" <no-d@mn-spam.ok> wrote in message
> Jeg har simpelthen et ganske enkelt spørgsmål, jeg ikke har kunnet finde
> svar på vha. Google:
>
> Hvilen slags brændstof bruger en sådan bil - 95 blyfri eller 98
> blyholdig??

Kort sagt findes der ingen biler efter 1990 der må påfyldes blyholdig
benzin.

/Claus