GD 240
Fra : CBA

Dato : 01-02-07 02:22

Lad mig høre hvad i har af positivt og negativt af den i subj. nævnte bil
som har tjent det danske forsvar men i øvrigt er i god stand.

Meget gerne links til til "nørd" sider om subj,.

Planlægger montering af servostyring....erfaringer ønskes beskrevet...

Best regards

C.B.Andersen

"Plus Esse Quam Simultatur - "mere at være end at synes"

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-02-07 12:34

"CBA" <cba@(jern)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Lad mig høre hvad i har af positivt og negativt af den i subj. nævnte bil
> som har tjent det danske forsvar men i øvrigt er i god stand.

Den findes i en kort og en lang udgave. I terræn er den korte den bedste,
men der er ikke meget forskel. Stort set kun når man skal forcere pukler.
Den korte udgave findes i en åben opklaringsversion. Den eneste forskel og
blot at dørene er afmonteret og der er sat et forstærkningspanel i
dørhullerne. Der er stadig forrude, ruf og døre til men de blver aldrig
brugt. Disse døre er blot en jernramme beklædt med nog pressenningsdug.
Det er en sløv spand. Men den er driftsikker. Fantastisk i terræn, men den
kan dog godt vælte eller sidde fast. Men det kan alt vel i og for sig. Den
har tjent det danske forsvar på fornemmeste vis. Og gør det stadig selv om
den er på vej ud nu. Der er brugt rigtig mange penge og meget tid på at
vedligeholde og holde dem kørende. Men de er også brugt hårdt.

Et par tip:
Har du mulighed for det så kig i bilens kontrolbog. Det er en grå/blå bog
med gul/orange sider i. Der kan man følge hele bilens historik. Sammenlign
km-tællerens stand med hvad der står i kontrolbogen. Mange af dem har nemlig
fået skiftet speedometeret gennem tiden.

Se efter at motoren går roligt uden at vibrere mere end normalt. Mange kører
rundt med en let bukket plejlstang fordi den lige har "sniffet" en tår vand.

Kig efter rusttæringer på de øverste bagerste støddæmperkonsoller. Især
indvendigt mellem støddæmperen og konsollen.

Ofte er de bornholmske vogne de bedste. De har de laveste km-tal og er de
bedst vedligeholdte. Vi har ofte skullet bytte vores ud med nogle andre
"ovrefra" og dem vi har fået har altid været nogle vrag. Efter ca. et halvt
til et helt år efter når vi har fået dem sat i stand, ja så skal der byttes
igen. Og så står vi med nogle nye vrag. Men ingen regler uden undtagelser.

> Meget gerne links til til "nørd" sider om subj,.

Kender ikke til nogle. Jeg har dog skruet på dem siden '92 og gør det stadig
så kan jeg besvare nogle spørgsmål gør jeg det gerne.

> Planlægger montering af servostyring....erfaringer ønskes beskrevet...

Har jeg ingen erfaring med. Måske en 290'er ville være bedre. Den har større
motor og servostyring. Desværre findes den kun i den lange udgave.

MVH Niels

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 05-02-07 12:25

"CBA" <cba@(jern)tdcadsl.dk> wrote in news:45c140ad$0$138$157c6196