Tager bremseklodser/skiver skade af at rus~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-01-07 15:29

Det sker jo ind i mellem med skivebremser, de sætter sig lidt fast
natten over pga. regn og lign. Når man starter igen skal de lige løsne
sig.

Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?

Fra : BJ

Dato : 29-01-07 15:35

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>sig.

>Kan de tage skade af det? Og hvad kan man gøre for at undgå det?

Smør bremseklodserne ind i slipmiddel og skiver i rusthæmmende fedt inden du
efterlader den for natten..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 29-01-07 15:53

BJ wrote:
> "Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Smør bremseklodserne ind i slipmiddel og skiver i rusthæmmende fedt inden du
> efterlader den for natten..

LOL!
Man kunne også bare skifte bremseskiverne ud med platic-frisbees og
klodserne med Tholstrup-oste. Så ruster det med garanti ikke sammen.

Seriøst, så er rust på skiver sjældent et problem, da det hurtigt slides
af igen. Det kan blive dog blive det med skiver i bag, hvis man samtidig
kører morfar-kørsel. Så husk at brug bremserne, hvis du har skiver bagpå.

Alternativt stil bilen et tørt sted.

Mvh Rune

Fra : ShutEye

Dato : 29-01-07 19:30

<klip>
> [...]
> kører morfar-kørsel. Så husk at brug bremserne, hvis du har skiver bagpå.

Tørt sted? I Danmark? Denne vinter?
Hvis du har et sådanne, så lån mig lige plads hva!

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 19:52

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> <klip>

> Tørt sted? I Danmark? Denne vinter?
> Hvis du har et sådanne, så lån mig lige plads hva!

Jeg vil også lige tage dette tema op med arbejdsgiveren. En garage på
arbejds p-pladsen ville være skønt

--
Tom

Fra : claus b. p.

Dato : 29-01-07 21:48

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Jeg vil også lige tage dette tema op med arbejdsgiveren. En garage på
> arbejds p-pladsen ville være skønt

Var det så ikke bedre at aftale firmabil, - så kan man være ligeglad.

/Claus

Fra : Lars [6710]

Dato : 29-01-07 22:31

claus b. p. skrev:

> Var det så ikke bedre at aftale firmabil, - så kan man være ligeglad.

????

Fimabil er da ikke gratisbil

(Ved godt hvad du mener, men selvom man kører firma øse har man vel også
en vis "ømhed" for teknikken )

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-07 01:18

Rune S. Larsen formulated on mandag :
> [...]
> kører morfar-kørsel. Så husk at brug bremserne, hvis du har skiver bagpå.

Det bliver slidt af meget meget hurtigt ja, som regel er der intet at
føle (skurren og lign.) når jeg når ned til enden af den vej jeg bor
på.

Grunden til spørgsmålet var egentlig at i morges da jeg kørte afsted
sad bagbremserne mere fast end de plejer. Det sker jævntligt at jeg kan
høre de slipper når jeg begynder at køre men i dag nåede jeg at køre en
lille meter før de slap og de slap ikke på samme tid.

> Alternativt stil bilen et tørt sted.

Nu er vi jo ikke alle så heldige at have garager til rådighed - her
hvor jeg bor er der 88 lejligheder og 4 garager. Selvom det måske kun
er halvdelen af beboerne der har bil så er garagerne altså lejet ud.

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 01:22

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu er vi jo ikke alle så heldige at have garager til rådighed - her hvor
> jeg bor er der 88 lejligheder og 4 garager. Selvom det måske kun er
> halvdelen af beboerne der har bil så er garagerne altså lejet ud.

Vore biler står også ude i Guds fri natur året rundt.

Bortset fra det, der er mange automobilforhandlere som "motionere" de
udstillede udendørs bilers bremser med jævne mellemrum.

De vil have samme problem som du, blot endnu værre da biler på ingen måde
kører hver eneste dag.

Du kan ikke gøre noget ved det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-01-07 08:36

BJ wrote:

> De vil have samme problem som du, blot endnu værre da biler på ingen måde
> kører hver eneste dag.
>
> Du kan ikke gøre noget ved det.

Men hvis du undlader at trække håndbremsen og istedet efterlade den i
gear, så bør det ikke være et problem. Min holder også ude i den fri
natur og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet
står den bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)

Thomas

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 11:34

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet står den
> bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)

Min bil er med automatgear og konens med manuel gearkasse.

Vore biler står begge i gear og med trukket håndbremse ved parkering.

Vi har dog aldrig oplevet problemer, men bilerne kører også et pænt antal
kilometer om året.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-01-07 10:41

> [...]

> jeg bor er der 88 lejligheder og 4 garager. Selvom det måske kun er
> halvdelen af beboerne der har bil så er garagerne altså lejet ud.

Så tror jeg at din placering i forhold til vejkryds i anden tråd er fastlagt

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-01-07 22:25

> Smør bremseklodserne ind i slipmiddel og skiver i rusthæmmende fedt inden
> du efterlader den for natten..

Hvad med at skifte skiverne ud med keramiske skiver?
Det burde da holde rusten væk.
Pris og leveringsmulighed vælger jeg at se bort fra

Spøg til side, hvis der ikke direkte er tale om 'gravrust' så ville jeg tage
det meget roligt.
Køre ca 100-200 m med let nedtrådt bremse og så ikke tænke mere på det.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Esben Tærsker

Dato : 29-01-07 22:59

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
> det meget roligt.
> Køre ca 100-200 m med let nedtrådt bremse og så ikke tænke mere på det.

En af mine kolleger havde parkeret firmabilen - en Citroen Berlingo -
weekenden over hjemme i gårdspladsen. Mandag morgen rykkede han
bremsebakkerne af fordi de var rustet fast - og det lød _ikke_ godt
sagde han.
Man kan altså godt være uheldig, men måske det kun er i en Berlingo?

/Esben

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-01-07 10:38

"Esben Tærsker" <""esben\"@e$$ers.dk"> skrev i en meddelelse

> [...]
> sagde han.
> Man kan altså godt være uheldig, men måske det kun er i en Berlingo?

Det lyder godt nok som en vandrehistorie.
Men når det så er sagt, så kan din kollega selvfølgelig have ramt nogle
svage punkter.
Jeg vil også sige, at bremserne næppe kunne have holdt til en
katastrofeopbremsning.
Så måske konklusionen kommer til at lyde sådan her:
'Din kollega var heldig, at der ikke skete mere'

Håber personligt _aldrig_ jeg kommer til at opleve den slags.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 20:03

> [...]

> sagde han.
> Man kan altså godt være uheldig, men måske det kun er i en Berlingo?

Lyder temmelig usansynlig at det skulle have fundet sted.

Men det kan sagtens ske at en tromle ruster sig fuldstændig fast. Det har
jeg prøvet i både Kadett og Mondeo og Sierra. Det er helt tosset hvis man
har kørt i regnvejr og lader bilen stå en uges tid med trukket håndbremse.
På Kadetten måtte jeg køre ca. 10m med hylende og blokerede bagdæk og fuld
skrue på motoren, før bremserne bag slip igen. Så fastgroet var de efter en
uges tid

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 20:05

KLIP

> På Kadetten måtte jeg køre ca. 10m med hylende og blokerede bagdæk og fuld
> skrue på motoren, før bremserne bag slip igen. Så fastgroet var de efter
> en uges tid

Du har så aldrig haft en bådtrailer, der bruges i saltvand..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-07 01:18

Uffe Bærentsen pretended :
> Hvad med at skifte skiverne ud med keramiske skiver?
> Det burde da holde rusten væk.
> Pris og leveringsmulighed vælger jeg at se bort fra

Ja det er vist ikke en helt billig løsning ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-07 09:41

On Jan 30, 8:35 am, Thomas Rasmussen <tho...@p7.dk.too.invalid> wrote:

> [...]
> natur og jeg bruger ikke håndbremsen når den 'sover' om natten, istedet
> står den bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)

Det er da en mulighed - men syns jeg har hørt det skulle være skidt
for gearkassen?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-01-07 10:43

> [...]
> står den bare i 1.ste gear (det skråner lidt baglæns nedad)

Det er da en mulighed - men syns jeg har hørt det skulle være skidt

Tror det er værre for andre, hvis bilen har dårlig kompression.
Det er jo ikke andet end kompressionen på motoren, der bremser bilen.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-01-07 10:23

Henrik Stidsen wrote:

> Det er da en mulighed - men syns jeg har hørt det skulle være skidt
> for gearkassen?

Men bil har nu kørt 230.000 km, så det må være ubetydeligt hvordan den
holder i gear.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-07 11:04

On Jan 30, 10:41 am, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com>
wrote:

> Så tror jeg at din placering i forhold til vejkryds i anden tråd er fastlagt

Ja hvis man er lidt lokalkendt burde det ikke længere være svært at
regne ud ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-07 11:05

On Jan 30, 10:43 am, "Uffe Bærentsen" <leitiFJER...@hotmail.com>
wrote:
> Tror det er værre for andre, hvis bilen har dårlig kompression.
> Det er jo ikke andet end kompressionen på motoren, der bremser bilen.

Ja det kunne hurtigt blive en træls oplevelse :(

Men tænker nu mest på gearkassen der jo vil stå med belastning på
tandhjulene.

Fra : Aksel

Dato : 30-01-07 21:36

[...]

Hold foden let på bremsepadalen de sidste 100 m. før du holder, så er
skiverne tørre.

Hilsen Aksel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-07 22:01

Aksel formulated the question :
> Hold foden let på bremsepadalen de sidste 100 m. før du holder, så er
> skiverne tørre.

Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret

Fra : ShutEye

Dato : 30-01-07 22:09

> Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret

Nææ og med den relative fugtighedsprocent vi holder os herhjemme :\

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-07 22:21

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hjælper jo knap så meget hvis det så regner mens bilen holder parkeret ...
Og?, bare de bliver bremset varme inden parkering, de sidder i tørvejr. Jeg
har aldrig haft andet end biler med skiver hele vejen rundt, heller aldrig
haft probs med at de sad fast, om bilen stod urørt i 14 dg., kun generelle
rust probs. . Det hjælper ikke at fedt-bremse, lade bilen løbe farten af i
"fri" etc. etc. , det dør de af.

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 22:24

KLIP

> [...]
> generelle rust probs. . Det hjælper ikke at fedt-bremse, lade bilen løbe
> farten af i "fri" etc. etc. , det dør de af.

Blot af alm. nysgerrighed, har alle dine skivebremsebiler også haft
skivebrems på parkeringsbremsen.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-01-07 22:37

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45bfb780$0$2111

> Blot af alm. nysgerrighed, har alle dine skivebremsebiler også haft
> skivebrems på parkeringsbremsen.?

De har kun haft 4 bremser, dvs skiver var oss parkeringsbrems.

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 22:37

KLIP

> De har kun haft 4 bremser, dvs skiver var oss parkeringsbrems.

O.k., blot igen af alm. nysgerrighed, hvad var mærkerne/modellerne.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 17:12

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45bfba99$0$2083

> O.k., blot igen af alm. nysgerrighed, hvad var mærkerne/modellerne.?

Saab99,90, SkodaOcti.

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 17:14

KLIP

> Saab99,90, SkodaOcti.

Du har selv opgivet at køre i en 10 år gammel Skoda Octavia altså årgang
1996/7.

Har den elektronisk parkeringsbremse?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 17:37

> Har den elektronisk parkeringsbremse?

??, skal det nu være moderne ;). NEJ, jeg har de gamle VW som ruster fast i
P.bremsen, hvis man ikke er "over" dem :(.

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 17:38

KLIP

> ??, skal det nu være moderne ;). NEJ, jeg har de gamle VW som ruster fast
> i P.bremsen, hvis man ikke er "over" dem :(.

LOL.

O.k. jeg mente bestemt også, din model er med mekanisk parkeringsbremse, der
virker med bremsebakker i en tromle på de bageste skiver.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 17:57

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c0c5fd$0$2097$

> O.k. jeg mente bestemt også, din model er med mekanisk parkeringsbremse,
> der virker med bremsebakker i en tromle på de bageste skiver.

Det system findes kun på völle, andre gik væk fra det, da liften til ploven
forsvandt ;). Jeg har kun skiver, type FIII 280mm. foran og 232 mm bagpå.

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 18:03

KLIP

> Det system findes kun på völle, andre gik væk fra det, da liften til
> ploven forsvandt ;). Jeg har kun skiver, type FIII 280mm. foran og 232
> mm bagpå.

Lyder spændende.

Passer disse bremseklodser så ikke på din potte og ej heller disse skiver
til bag.?

http://www.vwspares.co.uk/octaviabrakes.php

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 18:12

> Passer disse bremseklodser så ikke på din potte og ej heller disse skiver
> til bag.?
>
> http://www.vwspares.co.uk/octaviabrakes.php

Umiddelbart jo, jeg gemmer linket :).

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 18:19

KLIP

> Umiddelbart jo, jeg gemmer linket :).

Hvordan virker parkeringsbremsen på de bageste skiver og hvor sidder
bremsebakkerne til den?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 18:29

KLIP

> Hvordan virker parkeringsbremsen på de bageste skiver og hvor sidder
> bremsebakkerne til den?

Jeg må hellere lig for god ordens skyld sikre mig, din version ikke er med
denne type bremser:

http://typing12.50webs.com/moto/Skoda-Octavia.htm

Her er der nemlig tromlebremser bag....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 20:28

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c0d1e9$0$2105

> http://typing12.50webs.com/moto/Skoda-Octavia.htm
>
> Her er der nemlig tromlebremser bag....

Jeg mangler også Skoda Symphony radio and cassette player with 6 CD changer
:))). Min er en 1.8V20SLX. SLX betyder sædevarme, soltag men ingen AC :).

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 20:35

KLIP

> Jeg mangler også Skoda Symphony radio and cassette player with 6 CD
> changer :))). Min er en 1.8V20SLX. SLX betyder sædevarme, soltag men ingen
> AC :).

O.k. og jeg som ville have forsvoret, du kørte med "oliefyr".

Nuvel, det kan du så få i en evt. kommende Kia Cee´d Stationcar TDI..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 20:44

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c0ef74$0$2108

> Nuvel, det kan du så få i en evt. kommende Kia Cee´d Stationcar TDI..;)

I know, Skodaaaen er betalt, så ingen tilskud til afdraget :(. Venter også
på hvad andre gør for at imødekomme garantien på Kia'en ;). VW er sat'me
ikke meget værd, hvis de ikke finder på noget på området ;).

Fra : BJ

Dato : 01-02-07 02:42

KLIP

> I know, Skodaaaen er betalt, så ingen tilskud til afdraget :(. Venter også
> på hvad andre gør for at imødekomme garantien på Kia'en ;). VW er sat'me
> ikke meget værd, hvis de ikke finder på noget på området ;).

Kia´s garanti er jo sensationel.

Med diesel får du også en turbo.

Ellers ser din Skoda Octavia eller ud til at være helt fin.

Min svoger har en magen til:

http://www.excentric.com/skoda3/o-tech.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-02-07 17:46

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c14594$0$2094

> Kia´s garanti er jo sensationel.

Desværre køre jeg hurtigt "ud af den" men mit nuv. kørsels behov, 150000 km
= 3-4 år.

> Ellers ser din Skoda Octavia eller ud til at være helt fin.

Jeg har heller ikke travlt med at skifte. Bortset fra at jeg snart skal ofre
en tandrem, vandpumpe på den. Men min søn kan overtage den, så det er ikke
helt spildt, hellere forære den til ham end enelleranden "#¤%§ ;).

Fra : BJ

Dato : 01-02-07 17:52

KLIP

> Men min søn kan overtage den, så det er ikke helt spildt, hellere forære
> den til ham end enelleranden "#¤%§ ;).

Den er jeg )=!/(&#¤%"&!/(#"=? på..;)

Jeg regner også med at forære min S80 til knægten efter endt brug.;)

Dog tror jeg har vil få et stort problem med de løbende omkostninger til
service..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 04-02-07 00:03

KLIP

> Jeg mangler også Skoda Symphony radio and cassette player with 6 CD
> changer :))). Min er en 1.8V20SLX. SLX betyder sædevarme, soltag men ingen
> AC :).

Da du åbenbart ikke VIL svare fornuftig/ordentlig, men søger konfrontation,
vil jeg for god ordens skyld for at afslutte denne tråd fortælle dig:

Min S80 har separat parkeringsbremsebakker i de bageste skivebremser og min
kones S40 har samme system til parkeringsbremse som din Octavia (altså med
pakeringsbremsen på bremsecaliperen).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-02-07 14:54

> Da du åbenbart ikke VIL svare fornuftig/ordentlig, men søger
> konfrontation, vil jeg for god ordens skyld for at afslutte denne tråd
> fortælle dig:

Det gjorde du allerede da du antydede at JEG ikke ved hvad jeg køre rundt i,
hvordan det virker. I modsæt til andre parkere jeg ikke hovedløst min bil
ved mekanikeren, når den tænger til rep&service.

Fra : ShutEye

Dato : 30-01-07 22:45

> [...]
> generelle rust probs. . Det hjælper ikke at fedt-bremse, lade bilen løbe
> farten af i "fri" etc. etc. , det dør de af.

Gentager lige mig selv: Der er _intet_ der sidder så meget i tørvejr i dette
land at rust ikke kan bide.

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 22:47

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gentager lige mig selv: Der er _intet_ der sidder så meget i tørvejr i
> dette land at rust ikke kan bide.

Heller ikke mig bekendt.

Heller ikke tromlen til parkeringsbremsen på de bageste skiver på en Skoda.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ShutEye

Dato : 30-01-07 23:06

> Heller ikke mig bekendt.
>
> Heller ikke tromlen til parkeringsbremsen på de bageste skiver på en
> Skoda.

Det er jo ikke regnen der gør det, det er den pokkers luftfugtighed.

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 23:18

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo ikke regnen der gør det, det er den pokkers luftfugtighed.

O.k., jeg ville nu også tro, en god gang saltholdig vintervejrsvand kunne få
rusten frem og samtidig skabe "klistereffekt".

Nuvel, jeg har mestendels kun oplevet det på mine campingvogne og
bådtrailere og aldrig på nogen af mine både tidligere og nuværende potter.

En weekend over efter en tur op og ned af gaden, kan der sagtens forekommer
overfladerust på skiverne, men aldrig noget, der har været årsag til
problemer.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 17:24

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Gentager lige mig selv: Der er _intet_ der sidder så meget i tørvejr i
> dette land at rust ikke kan bide.

Gentager mig selv: Har ingen probs haft, selv om bilen har kørt i saltvand
ved Rømø, og det er ~10 år siden ;). Jeg køre 160 km/dg, der er sgu' ingen
bremser som hænger, hverken når jeg starter hjemme eller fra arb.. Bilen
blev synet med +&~ i torsdags, direkte fra motorvejen . Det var et rent
pitstop, tror kun Ferrari kunne gøre det hurtigere ;)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-01-07 12:06

On Jan 30, 11:17 pm, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:

> O.k., jeg ville nu også tro, en god gang saltholdig vintervejrsvand kunne få
> rusten frem og samtidig skabe "klistereffekt".

Også kendt som hverdagsvejr her i Esbjerg ;)

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 12:26

KLIP

>Også kendt som hverdagsvejr her i Esbjerg ;)

Alt ruster i Esbjerg og omliggende grevskaber..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-01-07 12:48

On Jan 31, 12:26 pm, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:

> Alt ruster i Esbjerg og omliggende grevskaber..;)

Hele vestkysten har vist det problem :(

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-02-07 10:30

On Jan 31, 5:24 pm, "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tab...@os.dk>
wrote:

> bremser som hænger, hverken når jeg starter hjemme eller fra arb.. Bilen
> blev synet med +&~ i torsdags, direkte fra motorvejen . Det var et rent
> pitstop, tror kun Ferrari kunne gøre det hurtigere ;)

Sådan blev min også synet for et halvt år siden - og dengang fandt
bremserne også på at sætte sig fast når den holdt parkeret. Så....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-02-07 12:39

On Jan 31, 5:57 pm, "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tab...@os.dk>
wrote:

> Det system findes kun på völle, andre gik væk fra det, da liften til ploven
> forsvandt ;). Jeg har kun skiver, type FIII 280mm. foran og 232 mm bagpå.

Peugeot 605 fra 1991 havde det også, og måske også 406'erne har det.
Lortesystem !!!!

Fra : BJ

Dato : 02-02-07 15:18

wrote:

>Peugeot 605 fra 1991 havde det også, og måske også 406'erne har det.
>Lortesystem !!!!

Enter har Jørgen en meget speciel Skoda Octavia i hans version, for den
årgang 196/97 har altså tromlebremser bag.

Se evt. de andre link, jeg allere har givet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-02-07 16:27

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c34823$0$2099

> Enter har Jørgen en meget speciel Skoda Octavia i hans version, for den
> årgang 196/97 har altså tromlebremser bag.
>
> Se evt. de andre link, jeg allere har givet.

1.8V20SLX har både 4xskiver, elsoltag og ditto sædevarme, ganske alm.
hyldevare.

Fra : BJ

Dato : 02-02-07 16:29

KLIP

> 1.8V20SLX har både 4xskiver, elsoltag og ditto sædevarme, ganske alm.
> hyldevare.

Så er der en fejl her:

http://www.excentric.com/skoda3/o-tech.htm

Det kan jo ske.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-02-07 16:40

> Så er der en fejl her:

Ja. Dette glemte jeg, den har også ElektroniskDiff.Spær, EDS: optional
-with ABS, diameter brakes with two shoes 23,81 mm and automatic play
adjustment at the rear brakes
- for cars with motors 1.6/74 kW ABS is augmented by EDS (for cars with
motors 1,8 20V standard) + 1.9TDI/81

Fra : BJ

Dato : 02-02-07 16:46

KLIP

> Ja.

O.k.

> [...]
> adjustment at the rear brakes
> - for cars with motors 1.6/74 kW ABS is augmented by EDS (for cars with

Det er flot, men siger intet om de bageste bremser.

Kan du ikke lige smide de korrekte specs ind på et link så Årgang og hele
pibetøjet passer.?

Det ville være rart at se det helt korrekt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-02-07 21:33

> Det er flot, men siger intet om de bageste bremser.

Det siger da tromlebremser.
Brake shoes = Bremse bakker
Ikke klodser, som jo hedder pads.
Jeg har heller ikke hørt om andet end aut, justering af skivebremser.
Så hvorfor fremhæve det?

Bare en lille mening

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i (tromler bag)

Fra : BJ

Dato : 02-02-07 22:15

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Brake shoes = Bremse bakker
> Ikke klodser, som jo hedder pads.
> Jeg har heller ikke hørt om andet end aut, justering af skivebremser.

Den er da også glimrende...

Jeg har ikke så meget forstand på de sager, så hvad betyder ud for :

1.8 20V (92 kW).. Drum, with full drum and singel piston floating spring
clip

og

1.9 TDI (81 kW).. Drum, with 2 self-adjusting brake shoes

... på dansk..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 02-02-07 17:24

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> 1.8V20SLX har både 4xskiver, elsoltag og ditto sædevarme, ganske alm.
> hyldevare.

Og da det er en ganske alm. hyldevare, har den selvfølgelig også tromle i
bag, Jørgen.

Forøvrigt meget rart at sædevarmen er elektrisk - det tager lidt for lang
tid at opvarme den på naturgas

/Brian

Fra : BJ

Dato : 02-02-07 17:54

KLIP

> Og da det er en ganske alm. hyldevare, har den selvfølgelig også tromle i
> bag, Jørgen.

Hvis Jørgen siger, hans har skiver hele vejen rundt og ingen tromle i de
bageste skiver til parkeringsbremsen, så passer det vel.

Han har da ingen grund til at lyve.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-02-07 09:28

> Og da det er en ganske alm. hyldevare, har den selvfølgelig også tromle i
> bag, Jørgen.

Så må min, min brors, og samtlige jeg ser i gadebilledet, være
fejlleverancer. Gad vide om det er muligt at få pengene tilbage?;)). Data på
Bjørns link er forkerte, jeg gider ikke lede efter andre, men et bud er at
kigge på T.Svansens, Krogslund's varelager under model.bremser.bag. Eller
kigge på tilsv. VW, Seat.

Fra : BJ

Dato : 03-02-07 11:48

KLIP

> [...]
> på Bjørns link er forkerte, jeg gider ikke lede efter andre, men et bud er
> at kigge på T.Svansens, Krogslund's varelager under model.bremser.bag.

Der _er_ fejl på mit link.

Jeg har aldrig hørt om en tromlebremse med "fuld tromle og singel piston
floating spring c(a)lip(er).

Mon ikke der skulle have stået" Disc, with full drum (parkeringsbremsen) and

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-02-07 20:07

> Mon ikke der skulle have stået" Disc, with full drum (parkeringsbremsen)
> and singel piston floating spring caliper".

Jeg ved godt hvad jeg roder med, når jeg laver bil, der er INGEN tromler på
min bil, har jeg sagt :(.

Fra : BJ

Dato : 03-02-07 21:07

KLIP

> Jeg ved godt hvad jeg roder med, når jeg laver bil, der er INGEN tromler
> på min bil, har jeg sagt :(.

Kan du så ikke fortælle mig, hvordan parkeringsbremsen er lavet/fungerer på
din potte.?

Det har du endnu ikke beæret mig med..:(.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-02-07 14:48

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45c4eb28$0$2111

> Det har du endnu ikke beæret mig med..:(.

Som på alle andre der ikke har bremser til P.bremsen, klodserne bliver
maskimekanisk klemt sammen om skiven- P.bremsen skal være mekanisk. Det er
derfor stemplet skal skrues tilbage i kaliberen, når du skifter klodser, den
skal være selvjust pga. P.bremsen.