cigartænderstik
Fra : Leonard

Dato : 27-01-07 20:33

Hvorfor er bilproducenterne og gadgetsproducenterne ikke blevet enige
om et fikst lille stik, hvor alt det løse tilbehør kan tilsluttes?

Med mobiltelefon, bluetooth øresnegl, navi, bærbar PC, DVD-afspiller,
køleboks, FM-sender til iPod, iPod osv. osv er der jo ikke sært at
NKT-aktien stiger, for der er snart mange meters kabler, der alle skal
ender i nogle store klodsede stik og skal samles i endnu større og
klodsede fordelerstik og dåser.

Hvor ville det være rart om der var 5 stik jævnt fordelt i hele bilens
bredde, så der kunne bruges nogle korte ledninger hen til alle de
dimser, der skal have plads i sugekopper, holdere og på passagersædet.
Og hvis så mobiltelefonerne, øresneglen og Ipod'en bare havde samme
stik, de skal jo kun lades engang imellem.

Svaret er veld esværre at det er der ingen penge i, for så køber ikke
et nyt kabel med et cigartænderstik i den ene ende og et specielt
designet stik i den anden, hvergang vi køber en ny gadget til at tage
med i bilen.

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-01-07 23:22

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> et nyt kabel med et cigartænderstik i den ene ende og et specielt
> designet stik i den anden, hvergang vi køber en ny gadget til at tage

Hvorfor er de ikke blevet enige om en standard for cigartænderstik?
Det er irriterende at der er forskel på dem

Men din ide er da god nok
Kan huske for år tilbage hvor der fandtes et stik vi kaldte "Bosch-stik"
De var nemme at bruge.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Per

Dato : 28-01-07 10:01

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er de ikke blevet enige om en standard for cigartænderstik?
> Det er irriterende at der er forskel på dem

ER der da ikke kun én størrelse på cigartænderstik ?

Jeg har da aldrig set en anden strørrelse end den der er ca. 2,5 cm i
diameter, hvor man netop kan tilslutte en spiral til at tænde sine smøger
med..

Jeg ved at der findes andre former for stik til ekstra udstyr, men det er da
ikke cigartænderstik - er det dem du tænker på ?

Mvh. Per

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 28-01-07 23:40

> [...]
>
> Jeg har da aldrig set en anden strørrelse end den der er ca. 2,5 cm i
> diameter, hvor man netop kan tilslutte en spiral til at tænde sine smøger

Der er stor forskel på hvordan de der adaptere sidder i forskellige biler.
Det er da i hvertfald min erfaring.
Derfor tror jeg ikke de er helt ens, desværre

> Jeg ved at der findes andre former for stik til ekstra udstyr, men det er
> da ikke cigartænderstik - er det dem du tænker på ?

Nope.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Karsten H.

Dato : 28-01-07 01:58

Leonard wrote:
> [...]
> et nyt kabel med et cigartænderstik i den ene ende og et specielt
> designet stik i den anden, hvergang vi køber en ny gadget til at tage

Én af årsagerne kan være, at cigartænderstik var "opfundet" længe inden, man
"opfandt" ting og sager at tilslutte uden for bilens installation. Derfor
måske dét som en slags standard. Dernæst kan der være tale om strømslugende
ting, men inden for den sikring (8 A.) et cigatænderstik sædvanligvis er
sikret med. Endnu en ting. Cigartænderstik er sædvanligvis strømløse ved
afbrudt tænding, således at der ikke sker unødig afladning af batteriet,
hvis man glemmer at slukke.

Du kan kalde det "søgte" forklaringer eller at gå med livrem og seler, men
det har sikkert reddet mange fra et flat batteri eller afbrændte ting og
sager.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-07 04:23

Karsten H. wrote:
> Leonard wrote:

> Cigartænderstik er sædvanligvis strømløse ved afbrudt tænding,

Nahh. Ikke min VW og ikke min Ford.

> således at der ikke sker unødig afladning af batteriet, hvis man
> glemmer at slukke.

Hvis man har noget sluttet til, er det jo ikke unødig ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Karsten H.

Dato : 28-01-07 12:15

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Nahh. Ikke min VW og ikke min Ford.

Jeg skrev "sædvanligvis"

> Hvis man har noget sluttet til, er det jo ikke unødig ;)

Jamen, du er jo så mere heldig end alle andre mig selv inklusive, der ikke
har oplevet et flat batteri, fordi man glemte at slukke et eller andet
strømslugende, når man afbrød tændingen. Der behøves såmænd ikke så meget
mere end et par A. i et par dage, ja, så er du mere på den, end du er med på
den.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-07 06:04

"Karsten H." skriver:

> Endnu en ting. Cigartænderstik er sædvanligvis strømløse ved
> afbrudt tænding, således at der ikke sker unødig afladning af batteriet,
> hvis man glemmer at slukke.

Den "sædvanligvis" er vidst meget afhængigt af bilfabrikanten.

Lige nu står modtageren til min GPS og blinker lystigt nede i Touran'en.
Til trods for at der ike har været tænding på siden fredag eftermidda og
og at modtageren får strøm fra cigarettænderstikket til "bagsædet".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Karsten H.

Dato : 28-01-07 12:17

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Karsten H." skriver:

> Den "sædvanligvis" er vidst meget afhængigt af bilfabrikanten.

Ja, da.

> Lige nu står modtageren til min GPS og blinker lystigt nede i Touran'en.
> Til trods for at der ike har været tænding på siden fredag eftermidda og
> og at modtageren får strøm fra cigarettænderstikket til "bagsædet".

Det er nok heller ikke den værste "strømsluger, og kører du hver dag,
frembyder det nok ikke noget problem. Eller kunne man jo heller ikke engang
have urt kørende - uanset tiden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-01-07 19:24

"Karsten H." skriver:

> Det er nok heller ikke den værste "strømsluger, og kører du hver dag,
> frembyder det nok ikke noget problem.

Arrh, hver dag. Den stod en del stille omkring jul/nytår....

Fra : Karsten H.

Dato : 29-01-07 02:35

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Nå ja, nå ja, så da daglig - til hverdag - eller de dage, du nu er ude at
køre. Det var jo unægtelig noget andet, hvis den stod stille mellem nyår og
jul.

Fra : Leonard

Dato : 28-01-07 12:42

"Karsten H." <bito@karby.dk> wrote:

> [...]
>sikret med. Endnu en ting. Cigartænderstik er sædvanligvis strømløse ved
>afbrudt tænding, således at der ikke sker unødig afladning af batteriet,

I mine VWer er der en sikring på 10A og der er konstant strøm på
cigartænderstikket.
Forøvrigt ret praktisk til at lade bilens akku. op med, så er jeg fri
for at rode med dårlige klemmer og beskidt motorhjelm.

Men der kunne netop sagtens laves nogle smarte stik, selvfølgelig med
sikringer på (måske endda elektroniske) og afbrudte uden tænding.

--
Leonard

Fra : Broegger

Dato : 28-01-07 16:14

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev

<snip>
> [...]
> Forøvrigt ret praktisk til at lade bilens akku. op med, så er jeg fri
> for at rode med dårlige klemmer og beskidt motorhjelm.

Kan man det? De kloge siger jo at man skal tage en polsko af batteriet da
elektronikken ellers kan tage skade af evt. spidser i spændingen.

<snip>

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Leonard

Dato : 28-01-07 16:40

Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote:

>Kan man det? De kloge siger jo at man skal tage en polsko af batteriet da
>elektronikken ellers kan tage skade af evt. spidser i spændingen.

Ja, det er da gået fint, selvom begge mine biler fra dette årtusind.

--
Leonard

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-01-07 09:53

> [...]
> et nyt kabel med et cigartænderstik i den ene ende og et specielt
> designet stik i den anden, hvergang vi køber en ny gadget til at tage

Og hvorfor er der ikke 230 Volt i bilen. Det kan gøres for en hund og man
kunne undlade cigarstikket.

Aage

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-01-07 10:32

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvorfor er der ikke 230 Volt i bilen. Det kan gøres for en hund og man
> kunne undlade cigarstikket.

Fordi så køber man en 12V.-cigaretadapter til hver dingenot man vil
tilslutte, i stedet for at bruge sin 230V. som følger med apparatet ;). Er
enig i at en installeret 230V. konverter er meget mere universel, evt.
kombineret med en "watchdog" så man ikke aflader batt..

Fra : Kell Petersen

Dato : 10-02-07 03:01

Jeg syntes mest at det er er surt at Cigartænderstikket bliver defekt af
alle de andre stik

Min lighter flyver ud og lander på gulvet hver gang jeg bruger den , fordi
at GPSén og Nokialaderen også bruger stikket

Fra : Karsten H.

Dato : 28-01-07 12:25

Aage Andersen wrote:
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Og hvorfor er der ikke 230 Volt i bilen. Det kan gøres for en hund og man
> kunne undlade cigarstikket.
>
> Aage

For dårlig virkningsgrad - 40-50%? og for lav effekt. En omsætning til 230
V~/100 W - f.eks. kræver ved 12 V.= ca. 20 A, hvor man regner
virkningtsgraden til f.eks. 50%.

Se i øvrigt:

http://www.mascot.no/no/services.asp?act=1

under Mascot invertere.

Fra : Leonard

Dato : 28-01-07 12:45

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

>Og hvorfor er der ikke 230 Volt i bilen. Det kan gøres for en hund og man
>kunne undlade cigarstikket.

Det er der jo ingen grund til, når de fleste gadgets klarer sig med 5
eller 9 volt. Skulle der være noget andet end 12v så ville 18v til den
bærbare PC nok være maksimum, der er brug for.

--
Leonard