"Sydlandske gear-tricks"
Fra : Dan

Dato : 26-01-07 23:03

Det her er et totalt newbie-spørgsmål, men jeg er alligevel nødt til at
stille det af bare frygt for at ødelægge noget i gearkassen, så bær lige
over med mig:

Jeg har observeret hos en udenlandsk bekendt, at når han bremser ned f.eks
til rødt så sætter han bilen i frigear og bare trykker bremsen nede. Er det
skadeligt for mekanikken?

Ligeledes, når man starter bilen er det absolut nødvendigt at trykke
koblingen nede hvis man har bilen i frigear?

Da en god ven så dette, sagde han "Hvad er det for nogen sydlandske tricks?"
deraf emnefeltet.

På forhånd tak

Dan

Fra : Broegger

Dato : 26-01-07 23:22

"Dan" <no@spam.thankyou.com> skrev

> [...]
>
> Jeg har observeret hos en udenlandsk bekendt, at når han bremser ned
> f.eks til rødt så sætter han bilen i frigear og bare trykker bremsen

Næææ... Men lidt uøkonomisk. Moderne biler lukker helt for
brændstoftilførslen når man motorbremser, det gør de ikke når man lader
den gå i tomgang som ved friløb.

> Ligeledes, når man starter bilen er det absolut nødvendigt at trykke
> koblingen nede hvis man har bilen i frigear?

Jeg kobler også ud når jeg starter motoren. Det er ud fra devisen "Better
be safe than sorry".

> Da en god ven så dette, sagde han "Hvad er det for nogen sydlandske
> tricks?" deraf emnefeltet.

Det må han jo så om

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 00:02

Broegger wrote:

> Næææ... Men lidt uøkonomisk. Moderne biler lukker helt for
> brændstoftilførslen når man motorbremser, det gør de ikke når man
> lader den gå i tomgang som ved friløb.

Ikke desto mindre - hvis du begynder at regne på det, så er det mest
økonomisk at sætte i frigear og lade hastigheden løbe af. Forudsat dette kan
gøres er det gennemsnitligt set det mest økonomiske at gøre.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 27-01-07 01:06

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Ikke desto mindre - hvis du begynder at regne på det, så er det mest
> økonomisk at sætte i frigear og lade hastigheden løbe af. Forudsat
> dette kan gøres er det gennemsnitligt set det mest økonomiske at gøre.

Well... min bil bruger mere end den gør i normal tomgang, når jeg kobler ud
og lader den trille farten af.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 09:51

Brian wrote:

> Well... min bil bruger mere end den gør i normal tomgang, når jeg
> kobler ud og lader den trille farten af.

Der findes vel stadig biler som ikke lukker helt af, når man slipper gassen.
Det må så være en af dem du er blevet belemret med ;)

Desto større grund er der så til at sætte i frigear i passende afstand fra
objekt og komme ned i fart på den måde.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 28-01-07 14:30

> Der findes vel stadig biler som ikke lukker helt af, når man slipper
> gassen. Det må så være en af dem du er blevet belemret med ;)

Vil du gætte hvilken æske jeg er belemret med, eller vil du leve i lykkelig
uvidenhed ? Hint: den er meget lig din egen

Den lukker skam helt af for brændstof - bilen skal bare være i gear.

> Desto større grund er der så til at sætte i frigear i passende
> afstand fra objekt og komme ned i fart på den måde.

Og det er i den situation min bil stadig sutter af brændstoffet - og mere
end de 0,6-0,7l/100km som den gør i tomgang.

/Brian

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-01-07 16:28

"Brian" <nej@tak.du> writes:

> end de 0,6-0,7l/100km som den gør i tomgang.

Øh.....?! Hvordan regner man lige den ud?

Fra : Brian

Dato : 28-01-07 16:43

Peter Dalgaard wrote:

> Øh.....?! Hvordan regner man lige den ud?

Ingen idé, jeg kiggede på forbrugsmåleren

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 28-01-07 18:35

"Brian" skrev

> Ingen idé, jeg kiggede på forbrugsmåleren

Jamen der har det stor betydning hvor stærkt du ruller i tomgang.

Man kan finde timeforbruget ved at køre lidt over 100 km/t og sætte i
frigear,
og så aflæse forbruget. i l.pr 100 km.
Kører man 50 km/t bruger motoren det samme men bilen kører kun det halve, så
forbruget pr. 100 km. bliver det dobbelte.

Jg kan ikke tro din bil kan holde stille og samtidig påstå at den bruger
0,6l pr 100 km.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 28-01-07 18:46

alexbo wrote:
> "Brian" skrev

> Jamen der har det stor betydning hvor stærkt du ruller i tomgang.

Ja, det har jeg så også observeret.

> [...]
> Kører man 50 km/t bruger motoren det samme men bilen kører kun det
> halve, så forbruget pr. 100 km. bliver det dobbelte.

Jeg skal da prøve at trille en tur, og så sætte den i frigear ved de
hastigheder.

> Jg kan ikke tro din bil kan holde stille og samtidig påstå at den
> bruger 0,6l pr 100 km.

Men det påstår den altså alligevel - hvad er det usædvanlige i det ?

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 28-01-07 19:58

"Brian" skrev

> Men det påstår den altså alligevel - hvad er det usædvanlige i det ?

At når bilen ikke flytter sig, kan forbruget ikke være pr. 100 km.

Når den har holdt længe nok i tomgang har den brugt 0,6 l., men den har da
ikke kørt 100 km.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian

Dato : 28-01-07 20:14

alexbo wrote:

> At når bilen ikke flytter sig, kan forbruget ikke være pr. 100 km.
>
> Når den har holdt længe nok i tomgang har den brugt 0,6 l., men den
> har da ikke kørt 100 km.

Det har du helt ret i - så lad os kalde det liter/timen istedet

/Brian

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-01-07 21:13

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> At når bilen ikke flytter sig, kan forbruget ikke være pr. 100 km.
>
> Når den har holdt længe nok i tomgang har den brugt 0,6 l., men den har da
> ikke kørt 100 km.

Det ville da ellers være en fin straf for at lade bilen stå i tomgang,
at skulle til at finde den omkring Korsør....

Fra : Mogens...

Dato : 28-01-07 18:50

> [...]

Præcis

> [...]
> forbruget pr. 100 km. bliver det dobbelte.
> Jg kan ikke tro din bil kan holde stille og samtidig påstå at den bruger

Hr. Alex Christensen

Nogel biler, f.eks. '91 Opel Omega 3000 24V skifter automatisk fra km/l
til L/time på computeren og dermed visning, når motorenstår i tomgang

Fra : alexbo

Dato : 28-01-07 19:58

"Mogens..." skrev

> Nogel biler, f.eks. '91 Opel Omega 3000 24V skifter automatisk fra km/l
> til L/time på computeren og dermed visning, når motorenstår i tomgang

Ja.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-07 21:54

Brian wrote:

> Vil du gætte hvilken æske jeg er belemret med, eller vil du leve i
> lykkelig uvidenhed ? Hint: den er meget lig din egen

Min er en årgang 97.

For at få den til at vise forbrug her og nu, skal jeg sætte tænding på,
holde omskifterknappen til MFA´en inde, tænding fra og tænding på igen. Så
viser den liter per 100 km. Hvis jeg kører under 12 km/t, viser den liter i
timen.

Og som sagt - hvis du vil spare på brændstoffet, så er det i frigear og lade
farten løbe af på den måde. Regn selv på det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 28-01-07 22:13

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Min er en årgang 97.

Jojo, det er min også.

> For at få den til at vise forbrug her og nu, skal jeg sætte tænding
> på, holde omskifterknappen til MFA´en inde, tænding fra og tænding på
> igen. Så viser den liter per 100 km.

Kender det godt, jeg tror endda at jeg selv udstyrede dig med den info, da
du skulle eftermontere din MFA

>Hvis jeg kører under 12 km/t, viser den liter i timen.

Det vidste jeg så til gengæld ikke, der er jo ikke rigtig nogen benævnelse
bag ved tallet.

> Og som sagt - hvis du vil spare på brændstoffet, så er det i frigear
> og lade farten løbe af på den måde. Regn selv på det.

Jeg kører i forvejen de der 20km/l, så det er ikke aktuelt at gøre
krumspring for at køre 20,3km/l istedet

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-07 11:42

Brian wrote:

> Kender det godt, jeg tror endda at jeg selv udstyrede dig med den
> info, da du skulle eftermontere din MFA

Det vil jeg så ikke afvise. Men jeg har også set det på nettet :)

> Det vidste jeg så til gengæld ikke, der er jo ikke rigtig nogen
> benævnelse bag ved tallet.

Right. Jeg er ikke sikker på hvor jeg har erhvervet mig den oplysning -
instruktionsbogen (jeg har den desværre ikke lige close by)?

I instruktionsbogen står der også noget om hvordan udendørstemperaturen
fungerer i MFA´en samt hvor lang tid den lille computer gælder i forhold til
den "evige". Der står måske noget deri du kan bruge til noget ;)

> Jeg kører i forvejen de der 20km/l,

Du kører jo som et svin :) Dette er mine sidste 7 tankninger fordelt på ca.
7.000 km:

23,67
23,27
21,13
22,31
25,69
24,74
22,79

> så det er ikke aktuelt at gøre
> krumspring for at køre 20,3km/l istedet

Jeg kørte i sommers 1612 satellit-km på een (specialtanket) tankfuld. Stik
den! :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 31-01-07 19:47

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det vil jeg så ikke afvise. Men jeg har også set det på nettet :)

Smed som sådan også et link til det

> Right. Jeg er ikke sikker på hvor jeg har erhvervet mig den oplysning
> - instruktionsbogen (jeg har den desværre ikke lige close by)?

Der står intet i instruktionsbogen, da det jo ikke er en funktion der sådan
lige er tilgængelig.

> [...]
> udendørstemperaturen fungerer i MFA´en samt hvor lang tid den lille
> computer gælder i forhold til den "evige". Der står måske noget deri

Det ved jeg skam godt, det opdager man første gang man har ladet bilen stå
et par timer

Udendørstemp. i MFA'en findes ikke i min - den sidder i det dejlige
Climatronic istedet

> Du kører jo som et svin :) Dette er mine sidste 7 tankninger fordelt
> [...]

Du er en tålmodig (eller nærig) mand.

> Jeg kørte i sommers 1612 satellit-km på een (specialtanket) tankfuld.
> Stik den! :)

Ikke om jeg gider så meget som at forsøge, Jeg opnår kun sådanne tal, når
jeg kører landevej - og det gør jeg nødig

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-02-07 01:02

Brian wrote:

> Ikke om jeg gider så meget som at forsøge, Jeg opnår kun sådanne tal,
> når jeg kører landevej - og det gør jeg nødig

Du kører længere på literen ad motorvejen med 90 km/t end på hovedveje med
maks. 80 km/t.

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : Brian

Dato : 02-02-07 14:17

> Du kører længere på literen ad motorvejen med 90 km/t end på
> hovedveje med maks. 80 km/t.

Joo... hvis du går udfra at du er nødt til bremse ned indimellem på
landevejen ?

Anyway, 90km/t på motorvejen bliver aldrig aktuelt med mindre der hænger en
trailer på bilen

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-02-07 22:03

Brian wrote:

> Joo... hvis du går udfra at du er nødt til bremse ned indimellem på
> landevejen ?

Det kan godt være jeg må ændre den. Men ovenstående gælder Århus-Esbjerg og
omvendt.

Hovedvejen er meget længere, men allerede ved 90 km/t på motorvejen er man
hurtigere dér.

Hovedvejen Esbjerg-Århus er ret kringlet, mange sving, byer m.m.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 26-01-07 23:36

"Dan" <no@spam.thankyou.com> writes:

> [...]
> til rødt så sætter han bilen i frigear og bare trykker bremsen nede. Er det

Han kobler vel ud før han skifter? Det skulle der da ikke være noget
større problem i.

Jeg gør det i reglen også når motorbremsen har gjort sin pligt, men
jeg plejer nu at holde koblingen i bund. SÃ¥ sidder gearstangen altid
samme sted når man skifter til første, og hvis man får brug for andet
gear fordi der er blevet grønt inden man er standset helt, så sidder
det såmænd også parat. Man slipper for at fjumre ved at ramme tredje
når man kommer fra fjerde eller femte, osv.

(Min kørelærer påstod i øvrigt at man ikke måtte sætte i første før
bilen holdt stille. Det forstod jeg aldrig rigtig.)

> Ligeledes, når man starter bilen er det absolut nødvendigt at trykke
> koblingen nede hvis man har bilen i frigear?

Tja. Min nægter notorisk at starte hvis koblingen ikke er nede, uanset
gearets stilling. Det anses for en sikringsmekanisme - går ud fra at
ideen er at undgå at bilen "hopper" uventet hvis man har overset at
den stod i gear.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-01-07 00:00

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Han kobler vel ud før han skifter? Det skulle der da ikke være noget
> større problem i.

Ingen grund til at koble ud - bare vent til motoren ikke bremser mere - giv
evt en lille smule gas så træk/motorbremse er helt neutralt.
Så flytter du bare gearstangen til frigear - ingen tvivl mulig: er der nogen
som helst modstand så enten bremser eller trækker motoren stadig.

> [...]
> det såmænd også parat. Man slipper for at fjumre ved at ramme tredje
> når man kommer fra fjerde eller femte, osv.

Ikke forstået; "Så sidder gearstangen altid samme sted" - har dog aldrig
oplevet en bil hvor gearstangen flyttede sig i frigear afhængigt af om der
var koblet ud eller ej ?!?

> (Min kørelærer påstod i øvrigt at man ikke måtte sætte i første før
> bilen holdt stille. Det forstod jeg aldrig rigtig.)

Muligvis fra dengang hvor 1. gear ikke altid havde syncromesh - muligvis
fordi den syncrmesh, 1. gearet har, ikke er beregnet til at klare at bilen
ruller når du sætter i 1. gear, men kun beregnet til at du ka lægge 1. ind
gnidningsløst når bilen holder stille.

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-01-07 00:34

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> writes:

> Ikke forstået; "Så sidder gearstangen altid samme sted" - har dog aldrig
> oplevet en bil hvor gearstangen flyttede sig i frigear afhængigt af om der
> var koblet ud eller ej ?!?

Det var heller ikke det jeg mente. Koblingen er irrelevant. Pointen
var bare at bevægelsen til første gear altid er den samme hvis man
sætter i frigear først.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 00:04

Peter Dalgaard wrote:

> (Min kørelærer påstod i øvrigt at man ikke måtte sætte i første før
> bilen holdt stille. Det forstod jeg aldrig rigtig.)

Måske fordi han ikke stolede på dine evner til at tilpasse omdrejningstallet
på motoren med gearkassens hastighed ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : JS

Dato : 27-01-07 11:48

Peter Dalgaard wrote:
> "Dan" <no@spam.thankyou.com> writes:

> (Min kørelærer påstod i øvrigt at man ikke måtte sætte i første før
> bilen holdt stille. Det forstod jeg aldrig rigtig.)

Det er da også dumt at gøre. Du skal vel ikke bruge gearet før du holder
helt stille?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 12:21

JS wrote:

> Det er da også dumt at gøre. Du skal vel ikke bruge gearet før du
> holder helt stille?

Jeg kører ofte rundt i en 4-hjulstrækker med en underdimensioneret motor og
når jeg runder hjørner skifter jeg ofte til første gear under tilpasning af
motorens omdrejningstal med gearkassens, herunder også før jeg slipper
koblingen.

Grunden til kørelæreren ikke vil have det kan skyldes at hans første gear
ofte er til rep. p.g.a. ekstraordinært slid i forbindelse med en masse
bykørsel og uerfarne elever. Eller bare elever der tror de kan det hele uden
koblingen :)

Og så ved jeg ikke om der er nogle krav i den forbindelse til en køreprøve -
f.eks. at bilen /skal/ stå i frigear eller /skal/ være i frigear.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-01-07 12:43

Per Henneberg Kristensen used his keyboard to write :
> Og så ved jeg ikke om der er nogle krav i den forbindelse til en køreprøve -
> f.eks. at bilen /skal/ stå i frigear eller /skal/ være i frigear.

Det var der ikke da jeg var til køreprøve i 2001. Ikke noget vi fik at
vide i hvert fald.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 16:31

Henrik Stidsen wrote:
> Per Henneberg Kristensen used his keyboard to write :

> Det var der ikke da jeg var til køreprøve i 2001. Ikke noget vi fik at
> vide i hvert fald.

2001?

Havde man stadig køreprøver dengang?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-01-07 17:10

Per Henneberg Kristensen was thinking very hard :

De blev afskaffet kort efter ;)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-01-07 14:24

"JS" <js_539@hotmail.com> writes:

> [...]
(Næh, det gjorde jeg...)

> Det er da også dumt at gøre. Du skal vel ikke bruge gearet før du holder
> helt stille?

Du kører ikke meget bytrafik i Københavnstrup? Det er ikke helt
ualmindeligt at komme over et kryds i 2. og fortsætte i en trillekø i
1.

Men i øvrigt: Sålænge der er koblet ud må det vel være nok at motoren
er faldet til ro før man skifter? (Tilkobling i 1. kan være tricky,
hvis man ruller lidt for stærkt, det ved jeg kun alt for godt...)

Fra : JS

Dato : 27-01-07 20:48

Peter Dalgaard wrote:

> (Næh, det gjorde jeg...)

> Du kører ikke meget bytrafik i Københavnstrup? Det er ikke helt
> ualmindeligt at komme over et kryds i 2. og fortsætte i en trillekø i
> 1.

Du har ret, i de tilfælde er det uundgåeligt hvis man følge trafikken og
samtidig ikke være for ond mod sin bil.

Fra : Elmand

Dato : 28-01-07 00:25

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Har det ikke noget at gøre med, at 1 gear ofte ikke var synkroniceret, og
derved
kunne blive beskadiget ved forkert indskiftning ?

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : alexbo

Dato : 26-01-07 23:48

"Dan" skrev

> Jeg har observeret hos en udenlandsk bekendt, at når han bremser ned f.eks
> til rødt så sætter han bilen i frigear og bare trykker bremsen nede. Er
> det skadeligt for mekanikken?

Nej, i den sidste ende skifter man som regel til fri ved stop for rødt,
nogen bare lidt før.

> Ligeledes, når man starter bilen er det absolut nødvendigt at trykke
> koblingen nede hvis man har bilen i frigear?

Nej, men man sikrer på den måde at bilen ikke hopper, hvis den nu alligevel
skulle være i gear.
En kold vintermorgen kan det være en fordel fordi man så ikke skal trække
gearhjulene rundt i tyk olie.

Nogen biler, Hyundai f.eks. kan kun startes med koblingen i bund.
Det skal man lige huske hvis man låner sådan een.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 00:05

alexbo wrote:

> Nogen biler, Hyundai f.eks. kan kun startes med koblingen i bund.
> Det skal man lige huske hvis man låner sådan een.

Hyundai ... og Massey Ferguson 35, hvis jeg ikke husker meget forkert fra
min barndom ;)

Hmm .. eller skulle den være i frigear?

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 27-01-07 00:42

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Massey Ferguson 35, hvis jeg ikke husker meget forkert fra min barndom ;)
> Hmm .. eller skulle den være i frigear?

Hmm, jeg er lige ved at tro at starterkontakten er gearstangen, en position
ved siden af frigear.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mogens...

Dato : 27-01-07 06:49

> Hmm, jeg er lige ved at tro at starterkontakten er gearstangen, en
> position ved siden af frigear.

Det er korrekt - man startede traktoren vha. gearstangen, der førtes
over i et separat slot. På den måde startede man motoren sikkert.

Fra : Esben Tærsker

Dato : 27-01-07 10:38

Mogens... wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt - man startede traktoren vha. gearstangen, der førtes
> over i et separat slot. På den måde startede man motoren sikkert.

Det var nu det grå Ferguson der havde "start-gear"; 35'eren var helt
traditionel med 1 bak og 3 frem i hhv høj og lav.

/Esben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 12:22

Esben Tærsker" <""esben\"@e$$ers.dk wrote:

> Det var nu det grå Ferguson der havde "start-gear"; 35'eren var helt
> traditionel med 1 bak og 3 frem i hhv høj og lav.

Som jeg husker det var det noget med at den skulle stå i frigear. Jeg er ret
sikker på at det var en 35´er. Den var rød.

Det er nok 40 år siden.

--
Per, Esbjerg

Fra : Esben Tærsker

Dato : 27-01-07 14:31

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Som jeg husker det var det noget med at den skulle stå i frigear. Jeg er ret
> sikker på at det var en 35´er. Den var rød.
>
> Det er nok 40 år siden.

Ja, det er vist rigtigt nok. Høj/lav vælgeren skulle stå i N(eutral).
Men den endnu ældre "grå Ferguson" havde simpelthen startknappen
indbygget i gear-stangen, så den havde et decideret "start-gear". Den
havde så ingen høj/lav gear-stang, men kun 4 frem og et bak så vidt jeg
husker.

/Esben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 16:33

Esben Tærsker" <""esben\"@e$$ers.dk wrote:

> Den
> havde så ingen høj/lav gear-stang, men kun 4 frem og et bak så vidt
> jeg husker.

Lige som de første Golf´er.

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Hr. Jensen

Dato : 27-01-07 02:48

On Fri, 26 Jan 2007 23:48:03 +0100 "alexbo" <alexbo@email.dk> sent the
following smoke signals:

>Nogen biler, Hyundai f.eks. kan kun startes med koblingen i bund.
>Det skal man lige huske hvis man låner sådan een.

Det er min Getz fra 2004 åbenbart ikke klar over, for den starter fint i
frigear med sluppet kobling...

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-01-07 09:12

"Dan" <no@spam.thankyou.com> skrev i en meddelelse news:45ba7a76$0$175

> Jeg har observeret hos en udenlandsk bekendt, at når han bremser ned f.eks
> til rødt så sætter han bilen i frigear og bare trykker bremsen nede. Er
> det skadeligt for mekanikken?

Tværtimod, du belaster ikke udrykkerlejet i koblingen, når du ikke trykker
den ned, har bilen i "fri". Så hvis der er udsigt til at du skal holde
længe, venter på toget, broen etc., sæt i fri. Så bliver du heller ikke træt
i benet, sker der heller ikke noget, hvis foden smutter.

> Ligeledes, når man starter bilen er det absolut nødvendigt at trykke
> koblingen nede hvis man har bilen i frigear?

Jada, aldrig pille ved gearet uden at bruge koblingen. Du kan til nød sætte
i fri uden kobling, men sætter du i gear, kommer der en grim/ dyr lyd fra
gearkassen ;)).

> Da en god ven så dette, sagde han "Hvad er det for nogen sydlandske
> tricks?" deraf emnefeltet.

Det er ikke specielt noget-landsk :).

Fra : Jan Vennike

Dato : 27-01-07 09:29

> [...]
> længe, venter på toget, broen etc., sæt i fri. Så bliver du heller ikke
> træt i benet, sker der heller ikke noget, hvis foden smutter.

Endnu bedre - sluk motoren

Hvis jeg holder for togbomme/bro eller andre steder, hvor man ikke skal
flytte bilen mens man venter - så slukker jeg konsekvent motoren.

/Jan

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-01-07 09:42

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> Endnu bedre - sluk motoren
>
> Hvis jeg holder for togbomme/bro eller andre steder, hvor man ikke skal
> flytte bilen mens man venter - så slukker jeg konsekvent motoren.

Principielt enig, men man kommer til at mangle varme, og kulde hvis man er
belemret med AC :).

Fra : Esben Tærsker

Dato : 27-01-07 10:44

Jørgen M. Rasmussen wrote:
<snip>

> Jada, aldrig pille ved gearet uden at bruge koblingen. Du kan til nød sætte
> i fri uden kobling, men sætter du i gear, kommer der en grim/ dyr lyd fra
> gearkassen ;)).

<snip>

Ikke rigtigt. Det kan sagtens lade sig gøre at skifte gear uden brug af
kobling. Jeg har en kammerat, hvis far aldrig bruger koblingen med
mindre han skal sætte igang. Hvis du kan tilpasse motoromdrejninger med
gearkasse går det fint - det kræver blot øvelse og dermed grimme
lyde...! Så derfor er det ikke tilrådeligt.

Jeg var dog tvunget til at lære øvelsen, da mit koblingskabel sprang, og
jeg måtte trille bilen på værksted. Det var bare om at tørne starteren
mens bilen stod i 1. gear og så godt med bundgas - det gik derefter
(næsten) uden grimme lyde...;)

/Esben

Fra : Dan

Dato : 28-01-07 08:22

Jeg takker for alle svarene.

Iøvrigt på min gamle Mazda 626 er det meget meget svært at sætte den i 1.
gear, hvis den ikke holder helt stille. Jeg må antage det er en
sikkerhedsforanstaltning.

Med venlig hilsen

Dan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-07 21:55

Dan wrote:
> Jeg takker for alle svarene.
>
> Iøvrigt på min gamle Mazda 626 er det meget meget svært at sætte den
> i 1. gear, hvis den ikke holder helt stille. Jeg må antage det er en
> sikkerhedsforanstaltning.

Nærmere synchromeshringene på 1.-gears tandhjulet der er ringe.

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-07 22:10

Hej!

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Nærmere synchromeshringene på 1.-gears tandhjulet der er ringe.

Min bil har altid været sådan (ihvertfald siden den var 3 år gammel), så jeg
tror umiddelbart det er lavet sådan.

Hvorfor skulle man også skifte til første gear, med mindre man alligevel holder
stille :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-01-07 22:22

> [...]
> jeg tror umiddelbart det er lavet sådan.
>
> Hvorfor skulle man også skifte til første gear, med mindre man alligevel

Tjah - kender du Høve Stræde ?
Kører du op ad skulle du tage at prøve at dreje til venstre mod Veddinge
lige efter Høve byskilt.
Hvis du kan klare det i 2. gear uden at komme helt over i modgående
vejbane - ja, så er der reelt træk i din motor.
Forresten har du 0 oversigt i det sving; ikke nok med at svinget er blindt -
når du kommer rundt er der en bakketop meget tæt på dig, dvs du kan ikke se
modgående tids nok til at komme "hjem" i egen bane hvis du først er kommet
over i modgående bane.

Forresten også et fint sted at teste din koordinationsevne når du har en
campingvogn med

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-01-07 22:28

Hej!

Jesper Hedegaard wrote:
> Tjah - kender du Høve Stræde ?

Ikke udpræget

> [...]
> modgående tids nok til at komme "hjem" i egen bane hvis du først er kommet

Det må høre til specialtilfældene. Og det er næppe et scenarie bilproducenterne
har givet den helt store opmærksomhed )

> Forresten også et fint sted at teste din koordinationsevne når du har en
> campingvogn med

Kan jeg forestille mig. Jeg er ihvertfald forvirret over din udredning :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (med en Escort hvor nogen havde lagt et stort
til-salg-skilt (i metal) på inat. Heldigvis blev bilen hverken smadret eller

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-07 11:52

Kim Voss Schrader wrote:

> Min bil har altid været sådan (ihvertfald siden den var 3 år gammel),
> så jeg tror umiddelbart det er lavet sådan.

Måske er de bare hurtigere slidt end normalt ;)

> Hvorfor skulle man også skifte til første gear, med mindre man
> alligevel holder stille :)

Måske kører man en undermotoriseret bil - f.eks. 4-hjulstrækker med lille
motor.
Måske har man fyldt traileren bagpå.
Eller måske har man campingvognen med.

Eller måske ønsker man at køre langsommere end de 15.0 km/t min Golf III TDI
kører i tomgang i 2. gear, men hurtigere end de 8.0 km/t samme bil kører i
1. gear, f.eks. ved køkørsel.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-01-07 21:05

.. Jeg må antage det er en

> Nærmere synchromeshringene på 1.-gears tandhjulet der er ringe.

Nærmere en klaphat som har lavet gearboxen. Bild dig selv ind det er en
Alfa, så lægger du ikke mærke til det ;)).

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 31-01-07 11:57

On Jan 28, 10:10 pm, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> Hej!

> Min bil har altid været sådan (ihvertfald siden den var 3 år gammel), så jeg
> tror umiddelbart det er lavet sådan.

Jep - min Opel Astra fra 2001 har det p`helt samme måde.