DÆK regler ?
Fra : Søren Jacobsen

Dato : 25-01-07 01:33

hej hvordan er det lige dæk regler er
jeg har en Jumpy der er indregistreret som M1 dvs personbil
den vejer 1525kg og må laste 800 kg altså en total vægt på 2325kg
nu ville jeg så gerne have nye dæk...men !
dem jeg har på hedder 205/65/15 - 94 tallet 94 står for hvormeget vægt hvert
dæk kan tåle
men det er jo ikke en varevogn så kan jeg ikke bare bruge helt alm dæk ?

gode dyr er rådne da 94 dæk ser ud til at være dobbelt så dyre

mvh søren

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-01-07 01:51

> [...]
> hvert dæk kan tåle
> men det er jo ikke en varevogn så kan jeg ikke bare bruge helt alm dæk ?

Nej den må jo laste 800 kg så det er nok hvad din bagaksel kan komme op på
af vægt 2 x 670 kg

> gode dyr er rådne da 94 dæk ser ud til at være dobbelt så dyre

du kan da ikke få de dæk med en mindre bærevne end 94 så jeg forstår ikke
helt hvad du mener

du kan da få dæk fra 248 kr ikke at jeg på nogen måder vil anbefale dem
specielt ikke da de er regumireret..

Så jeg forstår ikke dit spørgsmål ???????

er det vinterdæk eller hvad

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Klaus G.

Dato : 25-01-07 06:26

> [...]
> hvert dæk kan tåle
> men det er jo ikke en varevogn så kan jeg ikke bare bruge helt alm dæk ?
Du skal kigge i brugsforvirringen til din bil, og se hvad akseltrykket er,
og så finder du nogle dæk som kan klare de krav. Hvis din bil vejer 2325kg
totalt, så er det ikke ensbetydne med at der er lige stort tryk på begge
aksler, nemlig 1163kg., som er 581kg pr.. Hvilket betyder belastningskode
90(600kg).

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-01-07 07:24

Søren Jacobsen wrote:
> [...]
> vægt hvert dæk kan tåle
> men det er jo ikke en varevogn så kan jeg ikke bare bruge helt alm

Du kan se efter på din reg. attest hvad dit største aksel tryk er. Dækkene
skal kunne klare mindst ½-delen af dette tal.

Jeg kan i øvrigt se, at jeg ikke har et eneste dæk i den størrelse med
loadindex under 94...

Fra : Søren Jacobsen

Dato : 25-01-07 09:34

meddelelse news:45b84ce5$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...

> Du kan se efter på din reg. attest hvad dit største aksel tryk er. Dækkene
> skal kunne klare mindst ½-delen af dette tal.
>
> Jeg kan i øvrigt se, at jeg ikke har et eneste dæk i den størrelse med
> loadindex under 94...
>

> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
ok takker så
det lyder somom at han var en snyde karl
han sagde nemlig at de var dyre fordi de havde load 84
og at det var derfor at prisen var 4500krex mont for 4 sutter
Søren

Fra : Klaus G.

Dato : 25-01-07 15:41

> det lyder somom at han var en snyde karl
> han sagde nemlig at de var dyre fordi de havde load 84
> og at det var derfor at prisen var 4500krex mont for 4 sutter
Sådan lige umildbart, så lyder det ret dyrt. Er der tale om vinterdæk,
helårsdæk, eller sommerdæk?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery