Kølervæskeforbrug i en 2 år gammel 307 hdi
Fra : Kostas

Dato : 24-01-07 17:14

Idag begyndte lampen med kølervæske at lyse i min 2 år gamle 307 2,0 hdi.
Kiggede efter og ganske rigtigt - den er lige røget under minimum.

Er det normalt for så ny en bil at bruge kølervæske. Jeg har haft bil i 12-
13 år og ikke haft en der brugte det siden min Sierra fra 1986...

Er det normalt på så "ny" en bil eller ?

mvh

Kostas

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 24-01-07 17:43

Hej Kostas
Kan man ikke svare kort? Selvfølgelig kan den mangle Kølevæske. 2 år - tjae
det kunne også være 2 1/2 år. De nye biler skal jo også checkes engang
imellem for Olie & Vand + Sprinkler.Og hvis muligt bremsevæske.
Heldigvis er der advarsler for mange ting i nye biler , modsat i din gamle
Sierra. Så håber du gør eftersyn af bilens "helbred" til en fast rutine -
Feks. en gang i kvartalet.
Håber du er glad for din 307 HDIèr , da den jo ikke er særlig populær hos
mange af TEST`folkene i blaade m.m.

Har selv en C5 II med en 2,0 HDI (super camping trækker) motor !!!! ((Og ja
, jeg har læst der er brændt en Benzin model i Tyskland ......))

Kim

Fra : Kostas

Dato : 24-01-07 18:57

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> wrote in

> [...]
>
> Har selv en C5 II med en 2,0 HDI (super camping trækker) motor !!!!
> ((Og ja , jeg har læst der er brændt en Benzin model i Tyskland

Tja jeg plejer at kontrollere olie og sprinkler. Men ikke kølervæske.
Det vil jeg så begynde at gøre

Jeg har kun haft min 307 st.car i lidt over ½ år.

Men ja jeg er meget glad for den. Ligesom størstedelen af de 25.000+ i
Danmark der har en 307.

Når en bil sælger så mange eksemplarer på ca 5 år så skal der jo være et
par utilfredse imellem. Det er der vel også hos alle andre bilmærker.

Mit behov er ca 10k km firmakørsel ca 30k km privat med 2 børn på 2 og
3½ og en flatcoatet retriever (ja og så madamen).

Så der var behov for en bil med plads der også kan køre nogenlunde
økonomisk når turen går til Vesterhavet eller København fra Vejle. Jeg
må sige alle mine behov er opfyldt med den bil.

Jeg har før haft 318 turing, A4 1,8 avant og sidst en Passat 1,8 st.
car. I forhold til dem har 307'eren ikke helt samme køreglæde - men nu
er de jo også en del dyrere alle 3. Jeg har så til gengæld fået en del
mere udstyr end nogen af de andre. En del mere plads i forhold til A4 og
318 og LANGT bedre benzin/diesel økonomi end Passaten.

mvh

Kostas

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 24-01-07 17:56

Har du forøvrigt prøvet i Peugeots forum - hvor de nok er endnu mere
kompetente i svarene ?
http://www.pugs.dk/forum/index.php

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 19:30

Kostas skriver:

> Idag begyndte lampen med kølervæske at lyse i min 2 år gamle 307 2,0 hdi.
> Kiggede efter og ganske rigtigt - den er lige røget under minimum.

Hvornår er det sidst blevet tjekket ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kostas

Dato : 25-01-07 09:04

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Kostas skriver:

> Hvornår er det sidst blevet tjekket ?
>

> Klaus

Det går jeg ud fra de gjorde da den fik service inden jeg købte den for 7
måneder siden

mvh

Kostas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 18:55

Kostas skriver:

> Det går jeg ud fra de gjorde da den fik service inden jeg købte den for 7
> måneder siden

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte forhandleren og høre hans mening
(sende den på værksted). Så har du nemlig reklameret inden for første år
du har bilen og dermed har du 1 års reklamationsret på
"kølervæskeforbrug".

Så er det ellers bare at holde øje med den og se om den har brugt vandet
igen i løbet af ½ år.

Fra : Kostas

Dato : 26-01-07 09:55

> [...]
> "kølervæskeforbrug".
>
> Så er det ellers bare at holde øje med den og se om den har brugt

God idé - det vil jeg gøre.

En venlig sjæl har fortalt mig det kan have noget med aircondition at gøre.
Den har jeg ikke brugt i et par måneder.

mvh

Kostas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-01-07 19:21

Kostas skriver:

> En venlig sjæl har fortalt mig det kan have noget med aircondition at gøre.

Hvordan det ?

> Den har jeg ikke brugt i et par måneder.

Det skal du gøre, ellers bliver den utæt....

Fra : Kostas

Dato : 28-01-07 23:12

> Kostas skriver:

> Hvordan det ?

Ja det ved jeg så ikke. Værkstedet sagde også det var helt hen i skoven da
det var to selvstændige systemer. Så det var en and

> Det skal du gøre, ellers bliver den utæt....

Will do - er det nok med en gang om ugen eller ?

mvh

Kostas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-01-07 06:26

Kostas skriver:

> Ja det ved jeg så ikke. Værkstedet sagde også det var helt hen i skoven da
> det var to selvstændige systemer. Så det var en and

Tak....

> Will do - er det nok med en gang om ugen eller ?

Rigeligt, hver anden måned er nok.

Fra : Stefan

Dato : 24-01-07 21:07

> [...]
> 12-
> 13 år og ikke haft en der brugte det siden min Sierra fra 1986...
>
> Er det normalt på så "ny" en bil eller ?

tjaaa vores Mitsu Space Star 1,3 fra 2001 med 193kkm på bagen har fået fyldt
½ liter på en enkelt eller to gange.

Stef

Fra : claus b. p.

Dato : 24-01-07 23:24

"Kostas" <næppe@jæppe.com> wrote in message
> [...]
> 12-
> 13 år og ikke haft en der brugte det siden min Sierra fra 1986...
>
> Er det normalt på så "ny" en bil eller ?

Principielt er det ikke normalt at der forsvinder noget fra et lukket
system. Men det er jo nok oftere forekommende på ældre biler. Hold øje med
om det bliver ved med at forsvinde, og i så fald hvor hurtigt. Mon ikke det
mest sandsynlige er en overtryksventilen i kølerdækslet der slipper lidt for
meget tryk ud. Men det kan jo også være en slange der ikke er skruet
ordentligt fast eller er revnet. Eller endnu værre, en sprunget toppakning
eller et knækket topstykke.
Nå pyt, det er sikkert ikke så slemt, husk bare at efterfylde med den
rigtige mængde kølervæske og vand, så du ikke får fortyndet den eksisterende
mængde kølervæske. Min P205 bruger vel 1 liter kølervæske om året, og det
gider jeg ikke gøre noget ved, udover at efterfylde. Men den er også 17 år
ældre.

/Claus

Fra : Kostas

Dato : 25-01-07 09:05

> [...]
> ikke er skruet ordentligt fast eller er revnet. Eller endnu værre, en
> sprunget toppakning eller et knækket topstykke.

Tak så er jeg helt rolig...

mvh

Kostas