bilforhandlere skjuler dårlig sikkerhed
Fra : Johansen

Dato : 23-01-07 22:54

Jeg blev i grunden lidt små forarget da jeg så DR's indslag om _nogle_
bilforhandleres "lette" holdning til NCAP tests på de biler de havde til
salg.
Spørgsmålet er vel om en forbruger kan forlange at handlen går tilbage, hvis
bilen er solgt på falske forudsætninger?

Se evt. / læs om indslaget her:
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/01/23182218.htm

I øvrigt sjovt som ting ændrer sig, - for år tilbage interesserede man sig
ikke meget for sikkerhed
- det tog Volvo mange år, at få folk til at tage sikkerhedsselen til sig, de
forsøgte faktisk at sælge noget, som ingen så et behov for - altså bortset
fra Volvo selv
Jens

Fra : BJ

Dato : 23-01-07 22:59

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:45b683ad$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> [...]
> - det tog Volvo mange år, at få folk til at tage sikkerhedsselen til sig,
> de forsøgte faktisk at sælge noget, som ingen så et behov for - altså

Volvo er måske den eneste fabrik, der er testcenter af så høj kvalitet, der
kan lave bilerne rigtigt fra starten af..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Johansen

Dato : 23-01-07 23:17

> [...]

> Volvo er måske den eneste fabrik, der er testcenter af så høj kvalitet,
> der kan lave bilerne rigtigt fra starten af..?.. Bjørn J.

Volvo var/er i hvert tilfælde ret visionære på et tidspunkt hvor andre
stadig kun interesserede sig for power
Ikke at power er gået af mode, men sikkerhed og økonomi (enviroment/fuel
consumption) er kraftigt på vej frem.
Hermed er NCAP testen også blevet en protektionistisk foranstaltning mod
import af Kina biler til EU
Men det er en lidt anden snak.
Jens

Fra : BJ

Dato : 23-01-07 23:30

"Johansen" <Skriv_i_gruppen@eller_spørg_efter_min_mailadresse.dk> skrev i en
meddelelse news:45b6893d$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Hermed er NCAP testen også blevet en protektionistisk foranstaltning mod
> import af Kina biler til EU
> Men det er en lidt anden snak.

Ja, handelshindringer har man altid kendt til, men denne hindring er
overkommelig for "kineserne" at klare.

De kan sikkert også med de rette forbindelser låne sig ind her:

http://kdoteje.be/2007/01/21/volvo-crash-test-center/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-01-07 11:33

> http://kdoteje.be/2007/01/21/volvo-crash-test-center/

F....... godt jeg ikke er 'crashtestdummy' på det sted.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 11:41

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> F....... godt jeg ikke er 'crashtestdummy' på det sted.

Man må sige, Volvo investerer noget i sikkerhed og forskning af samme.

50 mill £ = ca. 600 mill kr.

Der er faktisk ingen, der når dem til sokkeholderne.

Toyota har planlagt et crash test center i USA, men det står først klar i
2010 (efter planen) og ingen pris er oplyst.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-01-07 11:52

> [...]
>
> Toyota har planlagt et crash test center i USA, men det står først klar i
> 2010 (efter planen) og ingen pris er oplyst.

Den der går i andres fodspor kommer aldrig foran.
Personligt vil jeg dog være glad, hvis andre bilfabrikker går i Volvos
fodspor.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-07 22:34

> Man må sige, Volvo investerer noget i sikkerhed og forskning af samme.
>
> 50 mill £ = ca. 600 mill kr.
>
> Der er faktisk ingen, der når dem til sokkeholderne.

Øøøhhh jo.....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:34

KLIP

> Øøøhhh jo.....

Øhhh...hvem?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 22:36

> Øhhh...hvem?

Et skud fra hoften - Saab

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:37

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et skud fra hoften - Saab

Hvor ligger deres testcenter og hvilken størrelse og formåen har det.

Jeg kan intet specifikt finde om det?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 22:43

> Hvor ligger deres testcenter...

Sverige?

--
/Mogens
http://klipps.no/tidenes_latterkrampe/

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:46

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sverige?

LOL...Trollhättan?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 22:48

> LOL...Trollhättan?

Hvilken kommunal sammenhæng? - Folks-amt?

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-07 22:53

> Hvor ligger deres testcenter og hvilken størrelse og formåen har det.

Trollhättan - i forbindelse med teknisk afdeling. De har mulighed for at
udføre mere end 70 forskellige typer crashtests.

Og til den indledende sikkerhedsudvikling/simulering, benytter de bl.a. Saab
Aeroplanes to Cray computere...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 23:04

KLIP

> [...]
> udføre mere end 70 forskellige typer crashtests.
>
> Og til den indledende sikkerhedsudvikling/simulering, benytter de bl.a.

Sender de så potterne op i himlen, så de kan ramme hinanden fra forskellige
vinkler (eller jorden)..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 23:09

> Sender de så potterne op i himlen, så de kan ramme hinanden fra
> forskellige vinkler (eller jorden)..?..

ROFLMAO

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 23:21

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ROFLMAO

Der er ikke en fejl i bussystemet med i hydraulikken..

http://www.youtube.com/watch?v=todiF95_IjU

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 23:27

> Der er ikke en fejl i bussystemet med i hydraulikken..
> http://www.youtube.com/watch?v=todiF95_IjU

Shit

Clip fra testbanen - www.youtube.com/watch?v=zh36B9YZrEs

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 23:29

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Clip fra testbanen - www.youtube.com/watch?v=zh36B9YZrEs

Njaee .. det er vist opvisning, men drøn godt kørt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 23:35

> Njaee

Vi har lige lært, at testbanen ligger i Trollhättan. Derfor har du nok
helt ret i, at den ikke er en del af den belgiske racerbane Spa

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 23:40

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi har lige lært, at testbanen ligger i Trollhättan. Derfor har du nok
> helt ret i, at den ikke er en del af den belgiske racerbane Spa

Det er denne sø heller ikke:

http://www.autoblog.com/2006/12/29/video-volvo-driving-school-teaches-police-how-to-handle-ice/

Møller har været oppe og køre Volvoer på også.

Jeg ville gerne prøve denne her samme sted:
http://www.canadiandriver.com/cgi-bin/schlabo/sp.pl?/news/05la/images/xc90sc_2.jpg&info=Volvo%20XC90%20V-8%20Supercharged&from=http://www.canadiandriver.com/news/05la/xc90sc.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-01-07 01:05

> [...]
>
> Toyota har planlagt et crash test center i USA, men det står først klar i
> 2010 (efter planen) og ingen pris er oplyst.

Har Volvo et center i USA?

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 01:17

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har Volvo et center i USA?

Nope, hvad skulle de også med det, når de har verdens mest moderne i
Sverige.?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 25-01-07 17:40

> Nope, hvad skulle de også med det, når de har verdens mest moderne i
> Sverige.?..

Et stort marked "over there"

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 19:41

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et stort marked "over there"

Volvo er eget af Fård, så det ville da være hovedløst og samtidig da også,
de vist ingen biler producere i USA.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-01-07 19:06

> [...]
meddelelse

> KLIP

> Nope, hvad skulle de også med det, når de har verdens mest moderne i

Jeg syntes bare det "lød" bare som om, at det har Volvo.

Honda åbnede deres i USA i 2003, og i 2000 verdens (i hvert fald den gang)
største indendørs center. Skal man tro denne side
http://www.driveandstayalive.com/info%20section/crash%20testing/crash-testing-centers_aa_car-makers-own.htm
er det kun Honda og Volvo der selv har sådanne faciliteter, men det kan
selvfølgelig skyldes manglende opdatering for der er vel andre
producentejede?

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 19:40

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> er det kun Honda og Volvo der selv har sådanne faciliteter, men det kan
> selvfølgelig skyldes manglende opdatering for der er vel andre

Det kan jeg ikke forestille mig.

Toyota har rumlet med at anlægge et i USA.

Der er vel ikke noget at sige til, asiaterne ønsker dette, når de også enten
har eller vil etablere fabrik(er) i USA.

Volvo har ingen planer om dette. De er jo også en del af Ford, så jeg tror
mere, andre "søstre" evt. låner/lejer sig ind hos dem.

Jeg har ikke hørt om andre testcentre, der kan få biler til at støde sammen
fra en hvilken som helst vinkel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-01-07 20:26

> [...]
> mere, andre "søstre" evt. låner/lejer sig ind hos dem.
>
> Jeg har ikke hørt om andre testcentre, der kan få biler til at støde

US er jo nok stedet hvor mange af asiaterne sælger flest øser, men Volvo ser
da også ud til at svært populære i US men vel uden lokal udvikling og
produktion.

Jeg syntes det er overraskende hvis der ikke skulle være andre (end Honda og
Volvo) der lige kan gå hen og bukke en bil når lysten melder sig, uden at
skulle booke tid ude i byen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 20:33

> [...]

> og
> Volvo) der lige kan gå hen og bukke en bil når lysten melder sig, uden at

Giver dig helt ret.

Kan finde nogen statsejede mv.:

http://www.driveandstayalive.com/info%20section/crash%20testing/crash-testing-centers_aa_govt-and-indep.htm

http://www.autoliv.com/alv/connect/Home/What+We+Do/Crash+testing/Testing+Capabilities

De har måske ikke råd/interesse i at eje selv..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 03-02-07 18:36

> Nope, hvad skulle de også med det, når de har verdens mest moderne i
> Sverige.?..

En af det væsentligste grunde til at Ford var interesseret i Volvo var at få
fingrene i det testcenter som Volvo havde bygget i Göteborg. Idag bruger
Ford det til at teste Mazda, Ford, Aston Martin, Jaguar osv. og deler det
med den svenske del af Volvo som bygger lastbiler og busser - det giver
fordele i og med man kan teste ulykker mellem forskellige typer af biler.

Jeg så en video under mit arbejde på Volvo hvor man havde optaget et
sammenstød mellem to Volvoer (en bil og en lastbil). Lastbilen kørte med 80
km/t før sammenstødet - efter sammenstødet var farten 74 km/t....!?! Den
slags giver god viden!

Da jeg for et par år siden var på en 2 dages koncernintroduktion på Volvo
var et af højdepunkterne besøget på sikkerhedscentret. Desværre så havde de
samme dag udført en crashtest af en ny Aston Martin (formentlig DB9) så da
vi ikke måtte se designet fik vi kun en udendørs rundvisning.

Men nok til at overbevise mig om at jeg skulle køre Volvo :)

Uanset NCAP karakter så er fakta at frontalkollisioner ikke klares bedre af
andre end Volvo. Grunden til at man har forbavsende dårlig bagsædeplads i
stort alle Volvos modeller er at motorrummet er gjort en lille smule længere
for at give en ekstra kollisionszone. Kig i motorrummet på en Volvo og en
koreaner. Masser af plads i svenskeren - helt pakket i koreaneren. DET er
ikke tilfældigt...

Under udviklingen af Volvo S80 gik man til ekstremer for at gøre plads til
at tværstille V8'eren og R6'eren. Igen for at give afstand mellem motor og
kabine.

Mange andre bilfabrikanter er også rigtig sikre, måske lige så sikre som en
Volvo - men jeg har oplevet hvordan hele kulturen og ånden er på
Volvofabrikkerne og sikkerhed er bare tænkt ind i alt hvad de mennesker gør.
Jeg arbejder ikke længere for Volvo - men jeg kører sgu i deres biler!

VH Esben

Fra : Henrik B.

Dato : 04-02-07 00:34

"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Uanset NCAP karakter så er fakta at frontalkollisioner ikke klares bedre
> af
> andre end Volvo.

Øøøhh jo, Saab gør det mindst lige så godt.

Akkurat som hos den anden svensker...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-02-07 09:56

Esben Juul Sørensen wrote:

> [...]
> Jeg arbejder ikke længere for Volvo - men jeg kører sgu i deres biler!

Ved du hvordan Audi's hedengangne Procon Ten der trækker pedaler og rat
væk ved frontalkollision virker i praksis? Jeg har en 80'er med
systemet, og jeg er da mere tryg i den end i den Rover 620 vi havde før
- selvom Roveren havde airbags, og Audien ikke har.

Motor og gearkasse er så åbenbart ment til at rykke bagud, men jeg
forestiller mig at den langsliggende konstruktion gør at der er plads
til det mellem sæderne.

--
vh
Torben

Fra : Henrik B.

Dato : 05-02-07 18:27

> [...]
>
> Motor og gearkasse er så åbenbart ment til at rykke bagud, men jeg
> forestiller mig at den langsliggende konstruktion gør at der er plads til

Der går et wiresystem omkring nogle forstærkninger i fronten. Når
motor/gearkasse presses bagud, trækkes rat og pedaler derved fremad...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-02-07 09:56

Henrik B. wrote:

> Der går et wiresystem omkring nogle forstærkninger i fronten. Når
> motor/gearkasse presses bagud, trækkes rat og pedaler derved fremad...

Ja, det er teorien og meningen med det. Jeg er mere interesseret i om
det virker i reelle ulykker. Folksam er rimeligt tilfredse med bilens
sikkerhed som helhed - men 15% bedre end middelbilen siger ikke så meget
når der for mellemstr. kun er 1 under middel (ældre BMW 3). Der er 9 på
middel, 19 på mindst 15% bedre og 9 på mindst 30% bedre. I sin klasse
ligger den altså pænt midt i feltet.

Statistikken er desværre ikke splittet op på 80'ere med og uden wire.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 23-01-07 23:35

> [...]
>
> Volvo er måske den eneste fabrik, der er testcenter af så høj kvalitet,
> der kan lave bilerne rigtigt fra starten af..?..

Jeps - for 20 år siden. Idag kan mange andre være med - så Volvo er bare "en
blandt mange" - f.eks. 4 stjerner til S60, V70 og S80 (netop udgået model)
mens mange andre er 5 stjernede....

Fra : BJ

Dato : 23-01-07 23:38

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeps - for 20 år siden. Idag kan mange andre være med - så Volvo er bare
> "en blandt mange" - f.eks. 4 stjerner til S60, V70 og S80 (netop udgået
> model) mens mange andre er 5 stjernede....

Hvad er det du ikke forstår "ved den eneste fabrik i verden med _så_ moderne
facilliter"..?

Hvem har de samme?

Hvorfor fortæller du os om gamle modeller og gamle målemetoder..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 17:26

> [...]
> moderne facilliter"..?
>
> Hvem har de samme?
>
> Hvorfor fortæller du os om gamle modeller og gamle målemetoder..?

Faciliteterne er jo ligegyldige, hvis de modeller, der sælges ikke er bedre
end konkurrenterne. S60 og V70 er mig bekendt stadig samme modeller - S80 er
først skiftet i 2006. I 2001, da S60 blev testet, fandtes 5-stjernede
konkurrenter - så jeg har svært ved at se, at faciliteterne giver Volvo et
reelt forspring - men det ser da fint ud i reklamerne.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 17:29

> [...]

> fandtes 5-stjernede konkurrenter - så jeg har svært ved at se, at
> faciliteterne giver Volvo et reelt forspring - men det ser da fint ud i

Den opfattelse fra dig, kan jeg sagtens leve med.

De virkelig resultater, taler deres helt tydelige sprog og det gør EuroNCAP
bestemt ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 24-01-07 05:36

Johansen forklarede den 23-01-2007:
> [...]
> forsøgte faktisk at sælge noget, som ingen så et behov for - altså bortset

Jeg syntes, inden jeg så udsendelsen, at det der NCAP var noget varm
luft, efter udsendelsen synes jeg det stadig.
Jeg kan ikke se hvordan der kan være forskellige klasser i de tester,
skal testen indekere noget, det være om man dør eller overlever i alm.
trafik, uanset størrelse på bilen.
Ham den ældre, vist fra FDM, forklarede det glimrende om DR's Voyager,
der ville komme bedst fra sammenstød med alm. personbil.
Kai

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 10:25

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg syntes, inden jeg så udsendelsen, at det der NCAP var noget varm luft,
> efter udsendelsen synes jeg det stadig.

Det er du ikke ene om.

Når man besøger deres website, afdækker de heller ikke klart, hvilke
modeller er testet hvornår og under hvilket regelsæt.

Mange kigger i stedet her, da Folksam baserer sine oplysninger på faktiske
ulykker:

http://www.folksam.se/forskning/index.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : prt

Dato : 24-01-07 16:49

Sendte i går aftes mail til Volvo DK, for at få yderligere om sikkerhed for
V70 2005, modtog bl. a. dette

http://www.bilviden.dk/sw101319.asp

som yderligere henviser til Folksam linket.

Prøv også denne, http://www.euroncap.com/

der er grundlaget for starten af denne debat. Den er lidt rodet at finde
rundt i, lødighed ?

Skal man finde Volvo V70, findes den under Volvo S60, da platformen er den
samme, er afprøvet i 2001, så hvad er det værd!

Preben Thomsen

> [...]
> modeller er testet hvornår og under hvilket regelsæt.
>
> Mange kigger i stedet her, da Folksam baserer sine oplysninger på faktiske

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 16:52

"prt" <rav@xxesenet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal man finde Volvo V70, findes den under Volvo S60, da platformen er den
> samme, er afprøvet i 2001, så hvad er det værd!

Ikke meget, det er også bl.a. det, kritikkerne af EuroNCAP fremhæver.

Der er heller intet målt på Whiplash og her kan du gå ud fra, Volvo scorer
max.

Som listen i NCAP laves/føres, vil du hele tiden have biler, der er testet
under et forskellig regelsæt.

Så skal du endelig sammenligne noget, skal du kigge på regelsættene og de
biler der hører til de forskellige (er testet under).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 17:32

> [...]
>
> Så skal du endelig sammenligne noget, skal du kigge på regelsættene og de
> biler der hører til de forskellige (er testet under).

Det er så noget vrøvl. 4 eller 5 stjerner er stadig 4 eller 5 stjerner - og
man kan blot sammenligne pointal og fratrække point for evt. selestrammere
for at få den reelle kollisionssikkerhed. Det gør derfor ingen forskel, om
bilen er testet i 2001, når du sammenligner med en bil fra 2007. Der kan
være forskel omkring fodgængersikkerhed, men den indgår ikke i vurderingen
af kollisionssikkerhed, men har sine egne stjerner.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 17:33

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fra 2007. Der kan være forskel omkring fodgængersikkerhed, men den indgår
> ikke i vurderingen af kollisionssikkerhed, men har sine egne stjerner.

Uanset hvad, vil jeg til enhver tid henvise folk til http://www.folksam.se

De ved i det mindste, hvordan verden ser ud .... i virkeligheden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 17:53

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Uanset hvad, vil jeg til enhver tid henvise folk til http://www.folksam.se
>
> De ved i det mindste, hvordan verden ser ud .... i virkeligheden.

Nej - de ved, hvordan en 5 år gammel Volvo klarer sig mod en Corolla fra
1988 - det kan man ikke bruge, hvis man skal købe ny bil idag!

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 18:03

KLIP

> Nej - de ved, hvordan en 5 år gammel Volvo klarer sig mod en Corolla fra
> 1988 - det kan man ikke bruge, hvis man skal købe ny bil idag!

Det beviser jo helt klart, du har ikke læst en skid på hjemmesiden og har
du, har du intet forstået.!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 20:36

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det beviser jo helt klart, du har ikke læst en skid på hjemmesiden og har
> du, har du intet forstået.!!

Eller måske snarere, at du ikke har.....

Citat:
"Finns alla bilar med i rapporten, även de nyaste?
I och med att vår statistik bygger på verkliga olyckor tar det minst tre år
för en ny bilmodell att komma med i våra resultat. Därför har vi
kompletterat rapporten med en lista över nya eller ovanliga bilmodeller som
har utsatts för krockprov. "

Sammenligningsgrundlaget for deres vurdering er "gennemsnitsbilen, der er
sammensat af biler som:

Ford Fiesta 1989
Opel Corsa 1983
Nissan Micra 1983
Mitsubishi Colt 1989
Honda Civic 1988
Toyota Corolla 1988
Opel Vectra 1989
Saab 900 1978
Volvo 340 1976
Volvo 700 1982
Chrysler Voyager 1988
Toyota F 1983
VW Caravelle 1981

Da størrelse og ikke mindst konstruktionsår - også iflg. Folksam (og alle
andre) har betydning for sikkerheden, er det ikke overraskende at finde de
bedste resultater blandt - de største og nyeste biler - specielt
sammenligningsgrundlaget taget i betragtning. Blandt de meget få nyere biler
er den - nu udgåede - Yaris, der har klaret sig godt i EuroNCAP og ligeledes
klarer sig godt hos Folksam. Nutidens 5-stjernede biler skal man kigge langt
efter hos Folksam - der går endnu nogle år før de når statistikken - og til
den tid er de udgået af produktion og erstattet af nyere og sikrere
biler....

Hverken Folksam eller EuroNCAP er den endelige sandhed - men til nye biler,
er der ingen tvivl om at EuroNCAP er bedste målestok - for Folksam har intet
materiale på nye biler. Køber man en brugt (gammel) bil, kan man være heldig
at finde den i Folksams liste - og her er den et udmærket input.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 20:40

> [...]

> har intet materiale på nye biler. Køber man en brugt (gammel) bil, kan man
> være heldig at finde den i Folksams liste - og her er den et udmærket

Det er rigtig KASO, den virkelige verden kan ikke bruges til noget.

Hov, jeg faldt lige over VW Touran:

Euro NCAP allowed VW to re-test the Touran after the car maker improved this
model's side-impact protection. = 4 stjerner

From November 2003, (VIN WVG1TZ4W088613) the Touran is fitted with an
intelligent reminder for the driver and front passenger to buckle their seat
belts. The Touran has therefore been awarded an extra point that now gives
the car the five star crashworthiness rating = 5 stjerne.

Så en advarselslampe giver potten 5 stjerner .... dybt seriøst og høj
sikkerhed....

Jeg gider ikke mere KASO.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 20:52

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

Jeps - slip af med alt det, der modbeviser dine påstande...

> Det er rigtig KASO, den virkelige verden kan ikke bruges til noget.

Og hvor skriver jeg så dét?

Hvor giver Folksam mig info fra "den virkelige verden", hvis jeg skal købe
en ny bil?

> [...]
> gives the car the five star crashworthiness rating = 5 stjerne.
>
> Så en advarselslampe giver potten 5 stjerner .... dybt seriøst og høj

Prøv at lære at læse indenad: Jeg skriver jo netop tidligere, at man skal se
på pointene _uden_ selehuskere og sammenligne ud fra disse.

Hvor er den høje sikkerhed i at læse om en 6 år gammel Saab klarer sig godt
ifht. biler, der er op til 30!! år gamle (jf. dét, du har klippet væk)? Hvad
kan man bruge det til, hvis man skal vælge mellem 2 nye biler?

> Jeg gider ikke mere KASO.

Ak-ja - typisk - give op, fordi man ikke kan få ret (hvilket du jo sådan set
heller ikke har!)

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 21:05

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ak-ja - typisk - give op, fordi man ikke kan få ret (hvilket du jo sådan
> set heller ikke har!)

Ved du hvad det mest komiske er, _jeg_ har erkendt det, du vil aldrig gøre
det af bar stædighed for stolthed _kan_ det da ikke være.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-07 22:39

> [...]

> godt ifht. biler, der er op til 30!! år gamle (jf. dét, du har klippet
> væk)? Hvad kan man bruge det til, hvis man skal vælge mellem 2 nye biler?

I forhold til gennemsnitsbilen på de svenske veje - som Folksam skriver
(citeret af dig!).

Og nej, gennemsnitsbilen er ikke 30 år gammel - og en Corolla...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 08:37

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> I forhold til gennemsnitsbilen på de svenske veje - som Folksam skriver
> (citeret af dig!).
>
> Og nej, gennemsnitsbilen er ikke 30 år gammel - og en Corolla...

Gennemsnitsbilen i undersøgelsen - læs selv mit lille udvalg (der er langt
flere gamle biler med i undersøgelsen end mit udpluk).

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 09:00

> Gennemsnitsbilen i undersøgelsen - læs selv mit lille udvalg (der er langt
> flere gamle biler med i undersøgelsen end mit udpluk).

Og? Det interessante er mere, hvor gammel gennemsnitsbilen er - og hvilke
model (vægt) det er...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 20:13

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Og? Det interessante er mere, hvor gammel gennemsnitsbilen er - og hvilke
> model (vægt) det er...

Ja - og gennemsnitsbilen er 10-15 år gl. og betragteligt lettere end
nutidens biler - og end Volvo og Saab. Er det meget svært at forstå?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 23:33

> Ja - og gennemsnitsbilen er 10-15 år gl. og betragteligt lettere end
> nutidens biler - og end Volvo og Saab. Er det meget svært at forstå?

Så når en 15 år gammel Corolla banker sammen med en Renault Laguna, årgang
2006, så sorteres dét uheld fra, for Renault'en er jo ikke i statistikken
endnu......

I don't think so...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 26-01-07 00:06

> [...]
> 2006, så sorteres dét uheld fra, for Renault'en er jo ikke i statistikken

Du skal ikke tro - du skal vide - det troede jeg, at du vidste

Jo - resultatet for de 15 år gl. Corolla optræder ganske rigtigt i
statistikken, men Laguna'ens resultat medtages (endnu) ikke. Resultatet for
Corollaen sammenholdes så med gennemsnittet af de øvrige, der medtaget i
statistikken (men altså ikke med Laguna'ens resultat - for den er jo ikke
med endnu).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 19:28

BJ skriver:

> Uanset hvad, vil jeg til enhver tid henvise folk til http://www.folksam.se
>
> De ved i det mindste, hvordan verden ser ud .... i virkeligheden.

I den virkelige verden findes der ingen VW Golf V.

Så læser vi lidt videre:

I första hand bör du välja bil efter resultat från verkliga olyckor, men
det kan dröja innan nyare modeller och mer ovanliga bilar kommer med i
den statistiken.Väljer du en bil som inte finns med i resultaten från
verkliga olyckor rekommenderar vi att du tar del av krockprovresultatet.

"Krockprovresultatet", nåååh, det er EuroNCAP + 2 grønne felter. Her kan
jeg se at de biler jeg har her på matiklen har samme sikkerhedsniveau
eller bedre end samtlige nyere volvo'er. Folksam oplyser nemlig ikke om
forskellene i de klasser bilerne testes i hos EuroNCAP.

Så meget for folksam......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 19:34

KLIP

> Så meget for folksam......

Du har så heller ikke forstået noget.

Men et har du måske forstået, der skal gå 3 år for en potte kommer med på
listen.

Det er fordi man ikke kan genskabe virkeligheden i et laboratorium, da den
virkelige verden oftest er en helt anden.

Nogen gange er virkeligheden altså rigtig skræmmende, trods NCAP's
"lyksaligheder".

Lad os heller tale om CO2. Det ved vi jo alt om....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 19:38

BJ skriver:

> Du har så heller ikke forstået noget.

Jo

> Men et har du måske forstået, der skal gå 3 år for en potte kommer med på
> listen.

Ja, man kan ikke bruge folksam til noget som helst, hvis man vil købe en
nyere bil.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 19:43

KLIP

> Ja, man kan ikke bruge folksam til noget som helst, hvis man vil købe en
> nyere bil.

De anbefaler jo også folk at skele til EuroNCAP.

En Golf V er den ikke baseret på en Golf IV..altså i bund og grund en gammel
spand.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 20:01

BJ skriver:

> De anbefaler jo også folk at skele til EuroNCAP.

Sjovt, skrev jeg ikke det ?

> En Golf V er den ikke baseret på en Golf IV..altså i bund og grund en gammel
> spand.?

Nope - langt fra.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 20:06

KLIP

> Nope - langt fra.

O.k., jeg har aldrig interesseret mig så meget for VW.

Så er det nok også derfor modellen fik en chance mere hos EuroNCAP:

The Golf achieved five stars when Euro NCAP allowed a re-run of the pole
impact test after VW modified the curtain airbag's packaging.

Lad os håbe, de biler der er produceret, har virkende "gardinairbags", når
og hvis de en gang skal bruges.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 20:16

BJ skriver:

> O.k., jeg har aldrig interesseret mig så meget for VW.

Nej, så er det jo også nemt at mene at det er noget lort, når man ikek
ved noget om det.

> Lad os håbe, de biler der er produceret, har virkende "gardinairbags", når
> og hvis de en gang skal bruges.

Du mener altså at VW ikke kan finde ud af at købe fuktionelle
gardinairbags ?

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 20:25

KLIP

> Nej, så er det jo også nemt at mene at det er noget lort, når man ikek
> ved noget om det.

Jeg har aldrig sagt, det er noget lort, jeg har bare aldrig valgt en bil af
dette mærke.

> Du mener altså at VW ikke kan finde ud af at købe fuktionelle
> gardinairbags ?

Det skal du spørge VW om, jeg kan kun læse NCAP...helt på samme måde, du
læser om Sonata......

Dernæst undrer det mig, VW endnu ikke har fremstillet et sæde, der kan gå
igennem Whiplashtesten med "flying colors"....

Nå, fred være med VW. Jeg skal ingen ny bil have foreløbig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 21:55

BJ skriver:

> Det skal du spørge VW om, jeg kan kun læse NCAP...helt på samme måde, du
> læser om Sonata......

Gad vide om ikke det er samme problematik som i Roomsteren....

> Dernæst undrer det mig, VW endnu ikke har fremstillet et sæde, der kan gå
> igennem Whiplashtesten med "flying colors"....

Læser du Folksam (som du så gerne hentyder til) er golf og Tourans sæder
lige så gode som Volvo....

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:06

KLIP

> Læser du Folksam (som du så gerne hentyder til) er golf og Tourans sæder
> lige så gode som Volvo....

Folksam har intet med sædetest at skaffe.

Jeg har før henvist dig til det dem, der udfører denne test.

EuroNCAP indfører testen i år.

Så får vi det at se om sæder er lige gode, dermed ikke være sagt Golf og
Touran´s sæder er direkte dårlige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 22:10

BJ skriver:

> Folksam har intet med sædetest at skaffe.

http://www.folksam.se/forskning/index.htm
Vi har kompletterat deras lista med resultat från våra och Vägverkets
tester som visar bilens skydd mot whiplash......

Vi rekommenderar endast bilar som har minst fyra stjärnor i EuroNCAP,
klarar våra whiplashkrav.....

Er det bare mig der ikke forstår svensk ?

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:17

KLIP

> Er det bare mig der ikke forstår svensk ?

Nope, du kan enten ikke huske, læse, bruge en søgemaskine eller forstå
engelsk.

Testvirksomheden hedder International Insurance Whiplash Prevention Group og
gæt hvilken bilfabrikant, der sætter standarden for alle andre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 22:19

> gæt hvilken bilfabrikant, der sætter standarden for alle andre.

Skoda Octavia? :)

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:21

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skoda Octavia? :)

Jep, den er jo en del af Porsches imperium..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 22:25

> Jep, den er jo en del af Porsches imperium

Okay?

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:29

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Okay?

Uden Porsches penge, vil jeg tro VW var gået rabundus.

http://www.welt.de/data/2006/06/24/930531.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 22:34

> Uden Porsches penge, vil jeg tro VW var gået rabundus.
> www.welt.de/data/2006/06/24/930531.html

OK - så er jeg mere rolig. Porsche skal dælme ikke sættes i bås med Skoda...

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 08:35

> "Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Uden Porsches penge, vil jeg tro VW var gået rabundus.

Ligesom Volvo eksisterer på Fords nåde....

(og Saab eksisterer på GM's)

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 09:15

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ligesom Volvo eksisterer på Fords nåde....

Der er da vist noget du har misforstået.

Jaguar og en del amerikanske modeller, eksisterer faktisk, fordi bl.a. Volvo
sælger biler i Fords Premium class.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 20:42

> [...]
>
> Jaguar og en del amerikanske modeller, eksisterer faktisk, fordi bl.a.
> Volvo sælger biler i Fords Premium class.

Ja - idag giver Volvo faktisk - som et af de få selvskaber i
Ford-koncernen - overskud, men havde Ford ikke opkøbt Volvo og skudt penge i
foretagendet, er det tvivlsomt om de havde overlevet. S40/V50/C70 er jo
bl.a. bygget på Ford undervogn m. Ford/PSA-motorer (pånær de 5-cylindrede,
som Ford så selv "låner" af Volvo). Hvis Volvo selv skulle have stået for
hele udviklingen, havde økonomien nok set lidt anderledes ud... (Resultatet
er nu ganske vellykket - jeg har trillet lidt rundt i en V50, der kører
fint.)

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 20:47

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja - idag giver Volvo faktisk - som et af de få selvskaber i
> Ford-koncernen - overskud,

Det ser ud til at være en stakket frist.

Ford sælges måske til Toyota.

Det er nu heller ikke så dårligt for Volvo.

Mon GM sælges til Hyundai..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 20:59

> [...]
>
> Det ser ud til at være en stakket frist.
>
> Ford sælges måske til Toyota.
>
> Det er nu heller ikke så dårligt for Volvo.

Hvem ved - det ser ihvertfald ud til at gå for amerikansk bilindustri som
for den engelske (og svenske): Pludselig er alt solgt til andre...

Sørgeligt - og i længden ikke godt for konkurrencen. Men hva' - nu stormer
koreanerne frem og snart kommer kineserne - og de bliver vel efterfulgt af
indoneserne med Proton i spidsen (de har svjh. allerede købt Lotus...)

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 21:10

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> koreanerne frem og snart kommer kineserne - og de bliver vel efterfulgt af
> indoneserne med Proton i spidsen (de har svjh. allerede købt Lotus...)

Tjaee .. hvem ved, måske man skulle købe en asiat næste gang.

Det i hver fald ud til, det skulle borge for kvaliteten.

Citroen siger mig desværre ikke noget og en Mini One kan jeg ganske simpel
ikke tage på.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 22:53

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Tjaee .. hvem ved, måske man skulle købe en asiat næste gang.
>
> Det i hver fald ud til, det skulle borge for kvaliteten.

Tjah - jeg prøvede en Civic i weekenden - den kører nu temmeligt godt og har
godt optræk. Desværre kniber det mere med bundtrækket - og den er ikke just
lydløs. Pladsen imponerede til gengæld - de ydre mål taget i betragtning.

> Citroen siger mig desværre ikke noget og en Mini One kan jeg ganske simpel
> ikke tage på.

Jeg prøvede også en C4 Picasso: Masser af plads, fikse løsninger, lydsvag -
og mange fikse indretninger. Desværre havde de ikke en 2.0HDI, jeg kunne
prøve. På negativsiden tæller et middelmådigt gearskifte...

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 23:35

> Det ser ud til at være en stakket frist.
>
> Ford sælges måske til Toyota.

Tjah, de har ihvertfald moneterne, til at købe Ford kontant - OG GM for den
sags skyld, på én gang....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 23:44

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tjah, de har ihvertfald moneterne, til at købe Ford kontant - OG GM for
> den sags skyld, på én gang....

De færreste virksomheder har en sønderlig stor kontantbeholdning. Pengene
skal jo ud og arbejde og bliver derfor investeret. Så at Toyoya skulle ligge
inde med SÅ stor en kassebeholdning lyder usansynligt.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 23:49

> De færreste virksomheder har en sønderlig stor kontantbeholdning. Pengene
> skal jo ud og arbejde og bliver derfor investeret. Så at Toyoya skulle
> ligge inde med SÅ stor en kassebeholdning lyder usansynligt.

Ikke desto mindre kan de realisere midlerne. Der var en stor artikel om
emnet, for et halvt års tid siden i bl.a. JP.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 26-01-07 00:27

> Ikke desto mindre kan de realisere midlerne. Der var en stor artikel om
> emnet, for et halvt års tid siden i bl.a. JP.

Til gengæld tror jeg at de er for kloge til kritikløst at købe to sådanne
fallitboer
(På den anden side set: Nissan blev for få år siden anset for et håbløst
kreditbo, der havde kørt med underskud 10 år i træk. Idag kører de med
bragende overskud - og Carlos Ghosn har heltestatus i Japan)

Fra : Henrik B.

Dato : 26-01-07 08:23

> Til gengæld tror jeg at de er for kloge til kritikløst at købe to sådanne
> fallitboer

Helt enig...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 16:02

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld tror jeg at de er for kloge til kritikløst at købe to sådanne
> fallitboer

De skal bare lave nogle andre biler og arbejde på en anden måde, så kan de
også tjene penge ved produktion i usa

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-01-07 22:34

BJ skriver:

> Nope, du kan enten ikke huske, læse, bruge en søgemaskine eller forstå
> engelsk.

Du svarer udenom

> Testvirksomheden hedder International Insurance Whiplash Prevention Group og
> gæt hvilken bilfabrikant, der sætter standarden for alle andre.

http://www.thatcham.org/ncwr/pdfs/crash_protection_2006.pdf
Cadillac, SAAB og Volvo. De har 100% "Green"

Men du svarer udenom.

Folksam henviser til deres egne eller "Vägverkets" tests.

Citat:
http://www.folksam.se/forskning/index.htm
Vi har kompletterat deras lista med resultat från våra och Vägverkets
tester som visar bilens skydd mot whiplash......

Altså du elsker at henvise til Folksam, men kun når deres tests går
"Volvovejen".

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-07 22:44

> Du mener altså at VW ikke kan finde ud af at købe fuktionelle
> gardinairbags ?

Jo da, de køber dem skam i.......Frankrig... ))))

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-01-07 14:52

> Jo da, de køber dem skam i.......Frankrig... ))))

AK!

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 20:42

> [...]
>
> The Golf achieved five stars when Euro NCAP allowed a re-run of the pole
> impact test after VW modified the curtain airbag's packaging.

Nåå - ligesom Volvo:
"The S40 has a very strong and stable passenger safety cage. It achieved
five stars after Euro NCAP allowed a pole impact test, following
modification to the door pillar trim fixings. In the first test, the curtain
airbag interacted with the trim as it deployed."

> Lad os håbe, de biler der er produceret, har virkende "gardinairbags", når
> og hvis de en gang skal bruges.

Ligesom vi må håbe, at airbaggen ikke hænger fast i interiøret i Volvoen,
hvis der bliver brug for dem.....

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 20:44

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ligesom vi må håbe, at airbaggen ikke hænger fast i interiøret i Volvoen,
> hvis der bliver brug for dem.....

Så er vi jo fremme ved det basale EuroNCAP´s troværdighed.

Lad os nu se, når S40/V50 er mere end tre år, hvem og hvad har performet
bedst i den virkelige verden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 20:57

> [...]
>
> Så er vi jo fremme ved det basale EuroNCAP´s troværdighed.
>
> Lad os nu se, når S40/V50 er mere end tre år, hvem og hvad har performet

I gennemsnit: De, der har flest point i crashtests! Dette er da også, hvad
Folksam selv forventer - de har ihvertfald tidligere skrevet på deres
hjemmeside, at der var god overensstemmelse ml. deres statistik og
EuroNCAP-resultaterne.

Volvo S40/V50 burde derfor med 31 point (4 ægte stjerner) klare sig næsten
lige så godt som en Renault Laguna med 33 point (ægte 5 stjerner) - trods
sidstnævnte er konstrueret 3 år før....

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 21:06

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Volvo S40/V50 burde derfor med 31 point (4 ægte stjerner) klare sig næsten
> lige så godt som en Renault Laguna med 33 point (ægte 5 stjerner) - trods
> sidstnævnte er konstrueret 3 år før....

KASO, jeg er for så vidt revnende lige glad.

Jeg kører Volvo, min kone kører nu Volvo (før Renault Clio) og ved du hvad,
vi er ganske tilfredse med det og føler os ganske sikre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 21:16

> [...]
>
> Jeg kører Volvo, min kone kører nu Volvo (før Renault Clio) og ved du
> hvad, vi er ganske tilfredse med det og føler os ganske sikre.

Helt ligeglad er du jo ikke, når du gør så meget for at forsøge at fremhæve
Volvo's sikkerhed og nedtone at andre faktisk er lige så gode eller bedre
(idag). Volvo er utvivlsomt stadig sikre biler - men hæver sig ikke længere
over så mange andre.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 21:17

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Volvo er utvivlsomt stadig sikre biler - men hæver sig ikke længere over
> så mange andre.

Du får ret og jeg får fred.(til at køre i mine Volvoer).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 24-01-07 22:18

BJ skrev:
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du får ret og jeg får fred.(til at køre i mine Volvoer).

Kærlighed gør blind Bjørn...

Lars B

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:20

"Lars Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kærlighed gør blind Bjørn...

Njaee .... jeg har nok haft flere forskellige bilmærker igennem tiderne end
gennemsnittet her.

Så ingen kender dagen før den omme, når min Volvo skal skiftes ud..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-07 22:50

> [...]

> lige så godt som en Renault Laguna med 33 point (ægte 5 stjerner) - trods

Faktum er, at sikkerhedsudvikling koster kæmpe summer - faktisk noget af den
største post i en bils udviklingsomkostninger. Derfor forsøger man at spare
mest muligt på netop dette område. Det gør man bl.a. ved, at man konstruerer
nye biler, så de lige netop opnår topscore i bl.a. EuroNCAP, og ikke mere
end det. Og så findes der nogle enkelte bilproducenter, som går videre end
det - Volvo og saab (og måske Renault og Toyota).

Jeg mangler stadig at høre fra dig, hvor mange forskellige typer crashtest,
Renault udfører på nye bilmodeller?

Renault har jo bevist, at så snart man er udenfor EuroNCAP område, så
slækker man gevaldigt på sikkerheden...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-01-07 00:05

Henrik B. wrote:
> Renault har jo bevist, at så snart man er udenfor EuroNCAP område, så
> slækker man gevaldigt på sikkerheden...

Har de det? Hvorledes?

Mvh.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 08:16

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har de det? Hvorledes?

Kan ikke huske hvad modellen hedder, men den kom forrige år - men kun på
markeder (østlige) udenfor EU. Tyske AutoBild havde købt en, og crashtestet
den. Den dumpede med et brag, og betegnelsen "livsfarlig". Renault fortalte,
at den var ment som en billig bil, til lande, hvor befolkningen ikke havde
så god økonomi, som i Vesten (og altså heller ikke så meget ret til en
sikker fremfærd).

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 08:39

> [...]
> Renault fortalte, at den var ment som en billig bil, til lande, hvor
> befolkningen ikke havde så god økonomi, som i Vesten (og altså heller ikke

Ahh - altså mere ævl fra dig. Bilen var af mærket "Dacia" (rumænsk) og
fabrikken ejes ganske rigtigt af Renault - ligesom Nissan og Samsung. Så
hvis en GM bil har ringe sikkerhed, er det altså også Saab, der ikke tager
sikkerhed alvorligt?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 09:02

> [...]

> hvis en GM bil har ringe sikkerhed, er det altså også Saab, der ikke tager

Nååh ja, det er ævl, når man kan stille spørgsmålstegn ved Renault's
sikkerhed.

Og det kan godt være, at Dacia er (var) rumænsk. Det ændrer ikke på det
faktum, at bilen er udviklet af Renault.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-01-07 11:13

Henrik B. wrote:
> Og det kan godt være, at Dacia er (var) rumænsk. Det ændrer ikke på det
> faktum, at bilen er udviklet af Renault.

Og hvad så? Det er et andet produkt, til et andet segment. Man kan også
købe en Peugeot peberkværn uden airbags, eller en Porsche el-kedel uden ABS.

Mvh.

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 20:17

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Nååh ja, det er ævl, når man kan stille spørgsmålstegn ved Renault's
> sikkerhed.

Næh - det er bare faktuelt noget sludder i al almindelighed

> Og det kan godt være, at Dacia er (var) rumænsk. Det ændrer ikke på det
> faktum, at bilen er udviklet af Renault.

Dacia er et rumænsk mærke i Renaults koncern ligesom Daewoo (nu "Chevrolet")
er et mærke hos GM sammen med bl.a. Saab. Dacia er (som Daewoo) et lavpris
produkt - bilen sælges til 5.000 Euro, og man kan derfor ikke forvente høj
sikkerhed - ligesom med Daewoo. Prøv at finde en bil til samme pris med
bedre sikkerhed....

Jeg synes det er betragteligt mere problematisk at sælge en Subaru Impreza
og en Chevrolet Trailblazer med Saab-logo (og prisseddel), for her har
kunden en berettiget forventning om at få "Saab-sikkerhed" - men det glemte
du vist i farten....

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 23:37

> [...]
> derfor ikke forvente høj sikkerhed - ligesom med Daewoo. Prøv at finde en
> bil til samme pris med bedre sikkerhed....

Ikke desto mindre var det Renault, og ikke Dacia, som udtalte sig ang.
bilen, da dens manglende sikkerhed blev undersøgt...

> [...]
> og en Chevrolet Trailblazer med Saab-logo (og prisseddel), for her har
> kunden en berettiget forventning om at få "Saab-sikkerhed" - men det

Nej da, og vi er helt enige. Men ikke desto mindre klarer Saab 9-2 sig
udemærket i de amerikanske undersøgelser....så deeet.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 26-01-07 00:12

> Ikke desto mindre var det Renault, og ikke Dacia, som udtalte sig ang.
> bilen, da dens manglende sikkerhed blev undersøgt...

Ligesom GM ind imellem udtaler sig om Saab...

Du kan ikke seriøst forvente at en bil til 5.000Euro skal være i samme
kvalitet (også sikkerhedsmæssigt) som biler til 2/3/6 gange så meget. Dacia
er et lavprismærke - men det har fået så stor succes, at Toyota nu vil
forsøge at gøre dem kunsten efter med at introducere en "5.000Euro-bil".
Spændende at se, om den har god sikkerhed m.m.

> Nej da, og vi er helt enige. Men ikke desto mindre klarer Saab 9-2 sig
> udemærket i de amerikanske undersøgelser....så deeet.

Man kunne sikkert finde værre udgangspunkter end Impreza, men amerikanske
undersøgelser er nu ikke så vanvittigt kritiske ifht. europæiske mht.
sikkerhed. Koreanerbiler klarer sig f.eks. fint i amerikanske tests, men
dumper på stribe i europæiske.....

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 08:20

> [...]
> den største post i en bils udviklingsomkostninger. Derfor forsøger man at
> spare mest muligt på netop dette område.

Volvo og Saab er meget små fabrikker, der fremstiller bil er i små styktal
(sammenlignet med Toyota, Renault, VW, PSA m.fl.), hvorfor omkostningen pr.
produceret bil (når den når produktion) bliver meget høj. Hvem tror du har
flest penge til rådighed til udvikling?

> [...]
>
> Jeg mangler stadig at høre fra dig, hvor mange forskellige typer
> crashtest, Renault udfører på nye bilmodeller?

Det kan man ikke umiddelbart læse sig til, men det er dybest set også
irrelevant her. Bjørn fremhæver jo sin elskede Volvo fabrik med deres store,
flotte testcenter - ligesom du holder meget af de svenske. Faktum er, at i
EuroNCAP-testen dumper S40 alligevel 1. forsøg på at airbaggen hænger fast i
interiøret - noget man skulle mene ville være opdaget i en så omhyggelig
test på et så avanceret testcenter!

> Renault har jo bevist, at så snart man er udenfor EuroNCAP område, så
> slækker man gevaldigt på sikkerheden...

Den må du godt lige dokumentere!

Så vidt jeg kan læse, klarer Renault sig fint mht. Whiplash
http://www.thatcham.org/ncwr/pdfs/crash_protection_2006.pdf
og mth. kollision bagfra har jeg tidligere linket til en tysk test af
7-personers MPV'ere, hvor Grand Scenic fremhæves som en af de få, hvor også
3. sæderække er sikker - ingen af delene testes (endnu) af EuroNCAP!

Den gamle Laguna ligger tilsvarende fint i Folksams statistik....

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 09:07

> [...]
> pr. produceret bil (når den når produktion) bliver meget høj. Hvem tror du
> har flest penge til rådighed til udvikling?

Det er ikke et spørgsmål om, hvem der har flest penge til rådighed, men hvem
der bruger de "nødvendige" resourcer på det.

> Det kan man ikke umiddelbart læse sig til, men det er dybest set også
> irrelevant her. Bjørn fremhæver jo sin elskede Volvo fabrik med deres
> store, flotte testcenter - ligesom du holder meget af de svenske.

Selvfølgelig er det irrelevant - for du véd dybest set godt, at bl.a.
Renault ikke kommer i nærheden af det antal, som bl.a. Saab og Volvo
udfører. Min pointe - og relevans - er, at Renault også hører til gruppen,
som laver specifik sikkerhedsudvikling, med henblik på at bestå EuroNCAP.

> Faktum er, at i EuroNCAP-testen dumper S40 alligevel 1. forsøg på at
> airbaggen hænger fast i interiøret - noget man skulle mene ville være
> opdaget i en så omhyggelig test på et så avanceret testcenter!

Og? Jeg er mere interesseret i, hvordan virkeligheden ser ud, end på hvordan
en dukke klarer sig. En dukke vil alle dage kun give en indikation af
sikkerheden, intet andet. For en dukke kan aldrig opfører sig som et
menneske i en ulykkessituation, hvilket giver en kæmpe forskel. Eksempler
fra Saab viser dette tydeligt.

> Den må du godt lige dokumentere!

Dacia, Dacia, Dacia....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 20:24

> [...]
> som laver specifik sikkerhedsudvikling, med henblik på at bestå EuroNCAP.

Ahh - du kan måske dokumentere, at de udfører færre tests?
Hvordan forklarer du at de klarer alle "ikke EuroNCAP" tests til
topkarakter, når de nu - ifølge dig - kun bekymrer sig om EuroNCAP?

Antallet er stadig irrelevant - det er slutresultatet, der tæller - og her
viser det sig jo f.eks. at Volvo S40 ikke var testet tilstrækkeligt!

> [...]
> af sikkerheden, intet andet. For en dukke kan aldrig opfører sig som et
> menneske i en ulykkessituation, hvilket giver en kæmpe forskel.

Det er fløjtende ligegyldigt, om det er en dukke eller en person, der sidder
i sædet, når airbaggen ikke folder sig korrekt ud. Du viser blot igen, at du
ikke forstår en bjælde!

> Eksempler fra Saab viser dette tydeligt.

Jeps - Saab - den uvildige organisation
Du falder pladask for deres markedsføring, som primært har til formål at
bortforklare, hvorfor de ikke er i front længere!

> Dacia, Dacia, Dacia....

Daewoo, Chevrolet, Subaru.....

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 23:45

> Det er fløjtende ligegyldigt, om det er en dukke eller en person, der
> sidder i sædet, når airbaggen ikke folder sig korrekt ud. Du viser blot
> igen, at du ikke forstår en bjælde!

Tværtimod, så demonstrerer du gang på gang, at din viden ligger helt op ad
den teori, som du kan læse dig til, bl.a. hos EuroNCAP. Hvor ofte har
Renault f.eks. været i Danmark og undersøgt biler/uheld/ulykkessteder, hvor
der har været Renault'er indblandet? Aldrig? Ok, tænkte det nok....

> Jeps - Saab - den uvildige organisation
> Du falder pladask for deres markedsføring, som primært har til formål at
> bortforklare, hvorfor de ikke er i front længere!

Ja, selvfølgelig er det markedsføring, når man fortæller at en ingeniør
kører galt i sin bil. Kollegaerne ser bilen, og konkluderer at den
tilskadekommene har fået lår og/eller knæskader ved ulykken - for det har de
set gang på gang på dukkerne, i forbindelse med crashtest. Senere på
hospitalet viser det sig, at kollegane ikke fejler noget, ud over lidt ømme
ribben. Det skyldes at førerens ben var "fokuserede" på koblings- og
bremsepedal i ulykkesøjeblikket, og deraf ikke pådrog sig omtalte benskader.
Et godt eksempel på, at der er forskel på dukker og mennesker (EuroNCAP og
virkeligheden).

Men, jeg glæder mig til efteråret, når Folksam offentliggør "Säkkerbil
2007", for så ser vi Renault Laguna II, som den sikreste bil på de svenske
veje, for de den overgår laaaaaangt alle de øvrige mærker, og frem for alt
de to middelmådige svenske mærker.....

Du vågner nok op fra din drøm en dag...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 26-01-07 00:22

> [...]
> Renault f.eks. været i Danmark og undersøgt biler/uheld/ulykkessteder,
> hvor der har været Renault'er indblandet? Aldrig? Ok, tænkte det nok....

Jeg har ingen anelse om, hvad Renault foretager sig - og jeg er egentlig
også ligeglad. Det interessante er resultaterne, men dem vil du sjovt nok
helst ikke tale om. Til gengæld har du fuldstændig ret i at jeg har læst på
teorien - dét kunne du lære noget af...

Pointen er ikke Renault - men om visse svenske fabrikker stadig kan påståes
at være markant foran mht. sikkerhed - og dét er der intet reelt belæg for
at tro.

> [...]
> bremsepedal i ulykkesøjeblikket, og deraf ikke pådrog sig omtalte
> benskader. Et godt eksempel på, at der er forskel på dukker og mennesker

Selvfølgelig er der forskel på dukker og mennesker - og på lab-forsøg og
virkelige ulykker. Jeg har aldrig påstået andet. Men kan man ikke få en
airbag til at folde sig rigtigt ud, så er resten ligegyldigt - så har man
ikke gjort sit hjemmearbejde godt nok.

> [...]
> veje, for de den overgår laaaaaangt alle de øvrige mærker, og frem for alt

Det har jeg sådan set aldrig påstået. Men jeg forventer at den - sammen med
andre (ægte) 5-stjernede i samme vægtklasse klarer sig mindst på linie med
Volvo og Saab, mens du forventer at blot en bil er svensk, vil den altid
være bedre. Og så glæder jeg mig til at høre alle dine bortforklaringer for,
hvorfor Saab alligevel er langt sikrere.....

Fra : Henrik B.

Dato : 26-01-07 08:35

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ingen anelse om, hvad Renault foretager sig - og jeg er egentlig
> også ligeglad.

Netop! Derimod har jeg fulgt Saab tæt i 25 år, og har stor kendskab til,
hvordan tingene også foregår i praksis.

> Det interessante er resultaterne, men dem vil du sjovt nok helst ikke tale
> om.

Forskellen på dig og mig, er jo netop, at jeg kan vise eksempel på eksempel,
hvordan Saab's sikkerhed fungerer - både i teori og i praksis, hvor alt hvad
du kan diske op med, er et par laboratorietests af Renault.

> Til gengæld har du fuldstændig ret i at jeg har læst på teorien - dét
> kunne du lære noget af...

Dét har jeg så gjort i 25 år...

> Pointen er ikke Renault - men om visse svenske fabrikker stadig kan
> påståes at være markant foran mht. sikkerhed - og dét er der intet reelt
> belæg for at tro.

I og med at det stadig er svenskerne, som "opfinder" de fleste
sikkerhedsforbedrende foranstaltninger (passiv), så er der et godt eksempel
på det. Derudover er der en indgroet sikkerhedstænkning/fokusering i
Sverige, hvilket der ikke er på samme måde i andre Europæiske lande.

> [...]
> virkelige ulykker. Jeg har aldrig påstået andet. Men kan man ikke få en
> airbag til at folde sig rigtigt ud, så er resten ligegyldigt - så har man

Den airbag-fokusering som vi har fået idag, er helt til grin. Folk køber bil
efter, hvor mange airbags der er i bilen. De skulle meget hellere fokusere
på karrosseristruktur og sikkerhed. Det er stadig dén, som står for 70% af
sikkerheden i bilen.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-01-07 10:37

Henrik B. wrote:
> [...]
> på karrosseristruktur og sikkerhed. Det er stadig dén, som står for 70% af

Ah - tak for den. Nu kan jeg læne mig tilbage og glæde mig over min Audi
80 fra '92 med procon ten (wiretræk der trækker motor og pedaler frem og
strammer selen ved frontalsammenstød) - og uden airbags.

Min forrige bil havde bare 2 airbags, med et udskiftningsinterval på 10
år - og jeg havde _ikke_ lyst til den udskrivning. Jeg forudser
væsentlige værditab på alle de biler med maaange airbags når alderen
nærmer sig udskiftningstid. Gad vide hvornår FDM begynder at opfordre
til at spørge til det ved brugtkøb (på linie med tandremsudskiftning).

Jeg er hårnakket modstander af alt det elektronikskrammel der hældes i
bilerne - det giver sgu' flere bekymringer og udgifter end glæder - især
i et land med højt afgiftsniveau. De burde lave skrabede udgaver på
dansk - ordentlig motor, men uden selehuskere, sædevarme, elsoltag,
el-justerbare spejle osv. Sådan en bil kan blive gammel og stadig være
rentabel.

--
vh
Torben - der regner med at beholde audien til den fylder 20. Mindst.

Fra : KASO

Dato : 26-01-07 21:49

> Ah - tak for den. Nu kan jeg læne mig tilbage og glæde mig over min Audi
> 80 fra '92 med procon ten (wiretræk der trækker motor og pedaler frem og
> strammer selen ved frontalsammenstød) - og uden airbags.

Selestrammere og airbags har intet med hinanden at gøre. Hvad tror du
forresten er dyrest at udskifte efter et uheld: En krudtladning til
selestrammerne eller hele wiresystemet, motorophæng m.m.m.?

(Procon ten trækker forresten ikke motoren frem - den bruger motorens
vandring ind mod kabinen til at stramme selerne - men uden nogen form for
begrænsning, så du risikerer at den gør mere skade end gavn. Audi har
forlængst opgivet den teknologi - af gode grunde....)

> [...]
> ordentlig motor, men uden selehuskere, sædevarme, elsoltag, el-justerbare
> spejle osv. Sådan en bil kan blive gammel og stadig være rentabel.

Jeps - lad os få hestevognene tilbage

Fra : Henrik B.

Dato : 26-01-07 23:48

> Selestrammere og airbags har intet med hinanden at gøre. Hvad tror du
> forresten er dyrest at udskifte efter et uheld: En krudtladning til
> selestrammerne eller hele wiresystemet, motorophæng m.m.m.?

Det koster det samme = ny bil.

For "udløses" Proconten-systemet først, er smældet så hårdt, at det er en
totaltskade. Det vil det også være på bilen med selestrammere...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 27-01-07 00:34

KLIP

> [...]

Prøv at søg på "faulty airbags".

Du vil få en større overraskelse.

Selv Audi har måtte bide i gulvtæppet:

http://blogs.cars.com/kickingtires/2006/09/audi_a8_recalle.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 26-01-07 21:44

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Netop! Derimod har jeg fulgt Saab tæt i 25 år, og har stor kendskab til,
> hvordan tingene også foregår i praksis.

Jeps - og jeg forsøger at gøre opmærksom på, at der er en verden udenfor
Saab, som du desværre er blind for.

> Forskellen på dig og mig, er jo netop, at jeg kan vise eksempel på
> eksempel, hvordan Saab's sikkerhed fungerer - både i teori og i praksis,
> hvor alt hvad du kan diske op med, er et par laboratorietests af Renault.

Nej - du er forblændet af Saabs reklamer. Jeg interesserer mig ikke specielt
for, hvad Renault foretager sig - men for hvordan resultaterne for biler
generelt ligger. Renault er blot en enkelt fabrik her. Jeg "disker ikke op
med et par laboratorietest af Renault", men henviser til forskellige
uafhængige tests, som jeg tillægger en hel del mere betydning end
reklamematerialet fra en enkelt fabrik.

Skulle du interessere dig for "reallife" for Renault, som åbenbart har din
store interesse, kan du da godt kigge hos din yndlingsstatistik hos
Folksam - her ligger den 1. generation Laguna fint - trods at den stammer
fra før EuroNCAP blev kendt.

> Dét har jeg så gjort i 25 år...

Det har du så ikke gjort særligt godt, siden du hverken har forstand på
EuroNCAP eller Folksams rapporter.

> [...]
> eksempel på det. Derudover er der en indgroet
> sikkerhedstænkning/fokusering i Sverige, hvilket der ikke er på samme måde

Fortæl mig så, hvilke af nedenstående sikkerhedstiltag, der stammer fra
Sverige:

ABS
ESP
Brake Assist
Airbags
Airbaggardiner
Knæairbag
Selestrammere - med begrænsning, så kroppen ikke lider overlast
Kontrol for at bilen ikke uforvarende overskrider midterstribe
"Pre-safe"

- eller med andre ord: Hvad har svenskerne bidraget med de seneste 10 år?

> [...]
> bil efter, hvor mange airbags der er i bilen. De skulle meget hellere
> fokusere på karrosseristruktur og sikkerhed. Det er stadig dén, som står

Du bliver ved med at tale udenom istedet for at erkende, at Volvos mange
test ikke havde fundet en banal fejl. Dermed viser tests som EuroNCAP deres
værdi.

Det er helt rigtigt, at airbags ikke gør det alene - antallet i sig selv kan
ikke bruges til noget, men korrekt fungerende airbags har til gengæld stor
betydning for sikkerheden - og så nytter det ikke noget at de ikke virker.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-01-07 23:50

> [...]
> "Pre-safe"
>
> - eller med andre ord: Hvad har svenskerne bidraget med de seneste 10 år?

Læs nu hvad jeg skriver - også det i parantes...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 27-01-07 13:17

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Læs nu hvad jeg skriver - også det i parantes...

Det læser jeg skam - og airbags, selestrammere er da også eksempler på
passiv sikkerhed - men det er i alles interesse at starte med at forsøge at
undgå at ulykken sker - eller begrænse kraften. Aktiv sikkerhed er derfor
lige så vigtigt som passiv sikkerhed.

Du besvarede iøvrigt heller ikke mit spørgsmål: Hvad har svenskerne bidraget
med de seneste 10 år?

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-07 08:23

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Du besvarede iøvrigt heller ikke mit spørgsmål: Hvad har svenskerne
> bidraget med de seneste 10 år?

Nu har jeg ikke tjekket med Volvo, Men Saab har bl.a. bidraget med flg.:

- 1993: Saab SafeSeat. Samme beskyttelse til alle passagerer i bilen, uanset
placering.
- 1996: SAHR - Aktive nakkestøtter.
- 1997: EDB - Elektronisk Bremse distribution. Fordeler bremsekraften
optimalt mellem for og bagaksel...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 16:18

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg ikke tjekket med Volvo, Men Saab har bl.a. bidraget med flg.:
>
> - 1993: Saab SafeSeat. Samme beskyttelse til alle passagerer i bilen,
> uanset placering.

Lokal Saab "slogan"

> - 1996: SAHR - Aktive nakkestøtter.
Jeps!

> - 1997: EDB - Elektronisk Bremse distribution. Fordeler bremsekraften
> optimalt mellem for og bagaksel...

Nope - lastafhængige bremser er en gl. opfindelse - og den elektroniske
variant mener jeg ikke Saab er opfinder af (fandtes også i andre, samtidige
biler...

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-07 22:09

> Lokal Saab "slogan"

Ikke desto mindre er det et mål, ang. sideairbags, forstærkninger m.m.

> Jeps!

> Nope - lastafhængige bremser er en gl. opfindelse - og den elektroniske
> variant mener jeg ikke Saab er opfinder af (fandtes også i andre,
> samtidige biler...

Det er hvad de skriver under "Innovationer"...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Henrik B.

Dato : 29-01-07 08:26

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

Hér er Volvo's liste, godt et årti tilbage. Jeg ved dog ikke hvilke de reelt
står bag, og hvilke der blot er hentet hos andre (Ud over WHIPS ):

1994 SIPS airbags (side-impact airbags)
1997 ROPS (Rollover Protection System) (cabrioleter)
1998 WHIPS (Whiplash Protection System)
1998 IC (Inflatable Curtain)
2000 Indvielse af Volvo Cars Sikkerhedscenter i Göteborg
2000 ISOFIX fastgøringspunkter til alle barnesæder
2000 Airbags med to-trins oppustning
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 Udvidet overrulnings beskyttelsessystem (ROPS)
2002 Udviklingen af den virtuelle, gravide dukke til kollisionstests
2002 RSC (Roll Stability Control)
2003 IDIS (Intelligent Driver Information System)
2003 Påmindelse om bageste sikkerhedsseler (i S40 and V50)
2003 Ny patenteret frontstruktur, der reducerer kollisionskræfterne

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 19:59

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hér er Volvo's liste, godt et årti tilbage. Jeg ved dog ikke hvilke de
> reelt står bag, og hvilke der blot er hentet hos andre (Ud over WHIPS
> o) ):

Hmm, de "lærde" strides dog stadig over Whiplash og dens påståede
følgevirkninger.
Det som kan undre mig er at racerkører åbenbart ikke har oplevet det som er
stort problem på trods af de disse ofte smadrer deres biler mod et eller
andet.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 29-01-07 20:31

KLIP

> [...]
> Det som kan undre mig er at racerkører åbenbart ikke har oplevet det som
> er stort problem på trods af de disse ofte smadrer deres biler mod et

Har de ikke sådan en kæmpekrave samt en rygplade, forbundet med denne, på
for at undgå piskesmæld.?

Ellers ville man da mene, en racerkører fik piskesmældsskader, der ville
noget.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-01-07 21:21

> [...]
> for at undgå piskesmæld.?
>
> Ellers ville man da mene, en racerkører fik piskesmældsskader, der ville

Præcis, de bruger HANS.

http://www.formula1.com/insight/technicalinfo/11/463.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-07 22:23

> KLIP

> Har de ikke sådan en kæmpekrave samt en rygplade, forbundet med denne, på
> for at undgå piskesmæld.?

kun f1 mig bekendt

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 29-01-07 22:27

KLIP

> kun f1 mig bekendt

I så fald, er der nogen racerkørere, der leger med deres liv og førlighed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-01-07 23:26

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> kun f1 mig bekendt
>
> --
> Tom

Hans bliver brugt flere forskellige steder:

"Den næste store opgave for HANS var implementeringen i racersporten. Den
første udgave der blev fremstillet var egnet til køresport hvor køreren
sidder op såsom Stockcar, NASCAR og Monster Trucks. Men motorsportsgrene som
CART og Formel 1 stiller andre krav. I disse grene ligger kørerne ned og som
følge heraf stilles der andre krav. Derfor blev der i stedet fremstillet en
mindre udgave af HANS."

http://www.f1journal.com/f1_teknik/tek_he_030401a.html

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 16:38

"Kim Kristensen" <kpmk@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis, de bruger HANS.

Systemet findes faktisk også til børn i personbiler:
http://www.renault.dk/PDF/RenaultScenic_12s.pdf s. 10 - angiveligt
inspireret af af HANS (fra Renaults F1- involvering). Lidt "søgt"
forklaring - men idéen er s'mænd udemærket (også for at gribe hovedet, når
de falder i søvn på turen).

Fra : Brian

Dato : 30-01-07 17:52

BJ wrote:

> I så fald, er der nogen racerkørere, der leger med deres liv og
> førlighed.

Øhh, ja! Det er vist det, man kan kalde en erhversrisiko

/Brian

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 16:33

> [...]
>
> Hér er Volvo's liste, godt et årti tilbage. Jeg ved dog ikke hvilke de
> reelt står bag, og hvilke der blot er hentet hos andre (Ud over WHIPS

Volvo opfindelse?

> 1997 ROPS (Rollover Protection System) (cabrioleter)

Mercedes var før med lignende system.

> 1998 WHIPS (Whiplash Protection System)
= Saab?

> 1998 IC (Inflatable Curtain)

Volvo opfindelse?

> 2000 Indvielse af Volvo Cars Sikkerhedscenter i Göteborg
Og?

> 2000 ISOFIX fastgøringspunkter til alle barnesæder
Volvo opfindelse?
(Nope - branchestandard)

> 2000 Airbags med to-trins oppustning
Volvo opfindelse?
(Endnu engang: Nææhh - fandtes også hos mange andre)

> [...]

> 2003 Påmindelse om bageste sikkerhedsseler (i S40 and V50)
> 2003 Ny patenteret frontstruktur, der reducerer kollisionskræfterne

Stort set samtlige punkter, du nævner, er enten teknologi fra andre eller
"lokale forkortelser" for Volvos/Saabs egne systemer. Det samme kan findes
for mange andre mærker - f.eks. kalder Renault deres sikkerhedskoncept
(omkring selestrammer/-slækkere og airbags m.m. for PRS (i forskellige
generationer)). Dét, jeg efterspurgte var reelle landvindinger, der har
dannet skole for andre og som reelt er blevet udbredt - på linie med
sikkerhedsselerne - men jeg indrømmer at jeg ikke var helt klar i
formuleringen her!

Humlen er, at Volvo/Saab som alle andre videreudvikler på deres bilers
sikkerhed, men de er ikke kommet med mere afgørende nyt end mange andre.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-01-07 19:54

KASO wrote:
> Humlen er, at Volvo/Saab som alle andre videreudvikler på deres bilers
> sikkerhed, men de er ikke kommet med mere afgørende nyt end mange
> andre.

Hvad med 3-punktsselen, som vi stadig kender den i dag?

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 20:44

meddelelse news:45bf9453$0$49196$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvad med 3-punktsselen, som vi stadig kender den i dag?

Den er svjh. lidt mere end de 10 år, der var emnet (men det står længere
tilbage i tråden).....

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-01-07 20:59

KASO wrote:

> Den er svjh. lidt mere end de 10 år, der var emnet (men det står
> længere tilbage i tråden).....

Ja, men er det ikke korrekt, at det var Volvo?

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 21:31

meddelelse news:45bfa379$0$49202$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, men er det ikke korrekt, at det var Volvo?

Dét mener jeg helt bestemt, at det var!

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-07 22:13

> [...]
> dannet skole for andre og som reelt er blevet udbredt - på linie med
> sikkerhedsselerne - men jeg indrømmer at jeg ikke var helt klar i

Som jeg startede med at skrive: Ved ikke hvilke Volvo var reelt først
med/opfandt. Det er blot hvad der er nævnt på deres hjemmeside.

> Humlen er, at Volvo/Saab som alle andre videreudvikler på deres bilers
> sikkerhed, men de er ikke kommet med mere afgørende nyt end mange andre.

Nu var det Saab, som opfandt den deformationsopsætning af fronten, som de
fleste bilproducenter benytter idag. Og det gjorde de allerede i starten af
80'erne.

Dertil kommer Saab's mission om, at sikkerhedsburet ikke må kolapse, uanset
hastighed.

Det som kunne være rigtig interessant, var at se EuroNCAP tests udført med
f.eks. 70 km/t eller sågar 80 km/t. Dét ville virkelig skille fårene fra
bukkene...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 22:46

> Nu var det Saab, som opfandt den deformationsopsætning af fronten, som de
> fleste bilproducenter benytter idag. Og det gjorde de allerede i starten
> af 80'erne.

Sidst jeg chekkede kalenderen, stod der 2007. 1980'erne er vist mere end 10
år tilbage....
(Jeg anerkender klart Volvo, Saab og Mercedes arbejde for sikkerhed gennem
årene - længe før alle andre. Men fordi man har været pioneer, er det ingen
naturlov, at man fortsætter i front. Specielt ikke, når langt større firmaer
med langt flere midler til rådighed får øje på markedsføringspotentialet og
forsker intensivt med udgangspunkt i pionerernes arbejde.)

> Dertil kommer Saab's mission om, at sikkerhedsburet ikke må kolapse,
> uanset hastighed.

Så skulle de undlade at udvikle de kraftige turbomotorer og holde sig til en
1.1 - så er de sikker på at buret holder - også ved tophastighed

> Det som kunne være rigtig interessant, var at se EuroNCAP tests udført med
> f.eks. 70 km/t eller sågar 80 km/t. Dét ville virkelig skille fårene fra
> bukkene...

Helt sikkert - der er jo stor forskel alene fra den amerikanske til den
europæiske test - primært på grund af den højere hastighed hos EuroNCAP
ifht. den amerikanske.

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-07 22:59

> Så skulle de undlade at udvikle de kraftige turbomotorer og holde sig til
> en 1.1 - så er de sikker på at buret holder - også ved tophastighed

Hurtige overhalinger er netop aktiv sikkerhed. )

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-01-07 18:54

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Helt sikkert - der er jo stor forskel alene fra den amerikanske til den
> europæiske test - primært på grund af den højere hastighed hos EuroNCAP
> ifht. den amerikanske.

Både hos EuroNCAP og iihs bliver fronttesten foretaget med 40 mph og et
overlap på 40%, så de er ens. Sidetesten er hos begge også udført ved den
samme hastighed, men hvor EuroNCAP påkører med 950kg +/- 20 kg gør iihs det
med 1500 kg.

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 31-01-07 21:18

> [...]
> overlap på 40%, så de er ens. Sidetesten er hos begge også udført ved den
> samme hastighed, men hvor EuroNCAP påkører med 950kg +/- 20 kg gør iihs

Jeg refererer til NCAP - se f.eks. :
http://www.nhtsa.dot.gov/cars/testing/ncap/Index2.cfm ifht.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=5&id2=167

Sjovt nok får Sedona/Carnival også fine karakterer hos iihs, hvilket må
betyde, at den på anden vis må være mindre krævende ifht. EuroNCAP - jeg kan
dog ikke umiddelbart gennemskue de præcise detaljer, bortset fra at EuroNCAP
har pæletest, mens iihs har "point" for ESP og for påkørsel bagfra.
Sidstnævnte er også på vej til EuroNCAP - bortset fra at det kun er en test
af sæderne ifht. piskesmæld - og effekt af deformérbare zoner m.m. får
dermed ingen indflydelse, hvilket jeg synes giver et upræcist billede.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-01-07 22:34

> [...]
> af sæderne ifht. piskesmæld - og effekt af deformérbare zoner m.m. får
> dermed ingen indflydelse, hvilket jeg synes giver et upræcist billede.

Det er ikke alle der score topkarakter i EuroNCAP der gør det samme i iihs
og omvendt så nogle forskelle må der jo være, om det begrænser sig til de
forskelle der er i stolpe og bagfratest skal jeg ikke kunne sige. Uden at
have læse det hele igennem kan jeg se at der løbende også er blevet ændret
på de metoder iihs bruger, tilsyneladende sidst i 2006 så iihs tests der er
ældre end det er næppe til at sammenligne.

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 27-01-07 00:15

> [...]

> Du bliver ved med at tale udenom istedet for at erkende, at Volvos mange
> test ikke havde fundet en banal fejl. Dermed viser tests som EuroNCAP

Blot af almindelig nysgerrighed, er man 100% sikker på en airbag udløses
efter et testeksemplar er blevet godkendt.

Med andre ord, virker en airbag _altid_ og findes der _ingen_ fusere?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 27-01-07 06:54

> Blot af almindelig nysgerrighed, er man 100% sikker på en airbag udløses
> efter et testeksemplar er blevet godkendt.
> Med andre ord, virker en airbag _altid_ og findes der _ingen_ fusere?

Nope, der findes ingen fusere. Man har ansat gl. damer til at teste:
http://www.youtube.com/watch?v=goHMRXryeMA

Fra : BJ

Dato : 27-01-07 12:02

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nope, der findes ingen fusere. Man har ansat gl. damer til at teste:
> http://www.youtube.com/watch?v=goHMRXryeMA

ROTFL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 27-01-07 14:11

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

Bortset fra det, kunne det være interessant, samtlige EuroNCAP tests blev
udført på Volvo eller Hondas testcentre også.

Man kunne nemt få den opfattelse af, de autofabriker der ikke selv har
mulighederne for gennemgribende testning, "nedvurderer" Volvo og Honda i bar
befippelse, eller det der er værre.

For søger man på sikkerhedsfejl, er det morsom læsning og ganske horribelt,
hvad andre må indkalde ift. Volvo og Honda.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 27-01-07 13:20

> [...]
> efter et testeksemplar er blevet godkendt.
>
> Med andre ord, virker en airbag _altid_ og findes der _ingen_ fusere?

Intet er ufejlbarligt - heller ikke svejsninger etc. I det aktuelle tilfælde
var der ikke tale om en enkelt fuser, men om en fejlkonstruktion, der fik
airbaggen til at hænge fast i interiøret/apteringen således at den ikke
kunne udløses korrekt. En sådan konstruktionsfejl skulle man mene at Volvos
dyre testcenter og mange tests havde fanget - men det var jo så ikke
tilfældet. Jeg har derfor svært ved at imponeres over, hvor mange penge de
har ofret, hvis de alligevel ikke kan fange banale fejl.

Fra : BJ

Dato : 27-01-07 13:37

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> mange tests havde fanget - men det var jo så ikke tilfældet. Jeg har
> derfor svært ved at imponeres over, hvor mange penge de har ofret, hvis de

Du kan da seriøst ikke mene, Volvo ville have opdaget det og inden testen
korrigeret fejlen.

Vil du mene, Volvo slet ikke udføre tests på deres biler, inden de sender
dem til test hos tredjepart.?

Jeg synes det er fint, en sådan fejl opstår. Så bliver den rettet og sker
aldrig igen.

Mon det er derfor en utrolig masse fabrikanter, kalder deres potter ind til
fejlretning af sikkerhedsudstyret, at de ikke selv kan gennemføre
gennemgribende tests, men skal leje sig ind hos andre.?

Hvem har egentlig testcentre andre end Volvo og Honda..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 27-01-07 17:25

> [...]
> korrigeret fejlen.
>
> Vil du mene, Volvo slet ikke udføre tests på deres biler, inden de sender

Det har jeg aldrig påstået. Jeg konstaterer blot, at de ikke er
tilstrækkelige. Men prøv da selv at læse:

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=195
> [...]
airbag interacted with the trim as it deployed."

> Jeg synes det er fint, en sådan fejl opstår. Så bliver den rettet og sker

Nu var der ikke tale om en fejl på et enkelt eksemplar, men en
konstruktionsfejl, som de rettede i den efterfølgende produktion. Der er
ingen historie om at de har rettet allerede solgte eksemplarer...

> Mon det er derfor en utrolig masse fabrikanter, kalder deres potter ind
> til fejlretning af sikkerhedsudstyret, at de ikke selv kan gennemføre
> gennemgribende tests, men skal leje sig ind hos andre.?

Tjah - Volvo undlod åbenbart bare at tilbagekalde for at rette fejlen - med
mindre du kan finde oplysninger om andet?

> Hvem har egentlig testcentre andre end Volvo og Honda..?

Det har de fleste af de store formentlig. Der kan så være forskel på, hvor
meget de går op i det. Honda har da - trods testcenter heller ikke lutter
topresultater.

Men det er sjovt at du fokuserer mere på faciliteter end på resultater. Jeg
vil mene, at det er det sidste, der er vigtigst.

Fra : BJ

Dato : 27-01-07 19:43

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu var der ikke tale om en fejl på et enkelt eksemplar, men en
> konstruktionsfejl, som de rettede i den efterfølgende produktion. Der er
> ingen historie om at de har rettet allerede solgte eksemplarer...

Hvor står det henne eller har du insider oplysninger?

> Tjah - Volvo undlod åbenbart bare at tilbagekalde for at rette fejlen -
> med mindre du kan finde oplysninger om andet?

Tjaee .. kan det skyldes, det ikke optræder i de producerede, for hvis det
gør, vil amerikanerne sagsøge Volvo laqngt ned i helvede, hvis der sker en
ulykke med lortet.....

> Det har de fleste af de store formentlig. Der kan så være forskel på, hvor
> meget de går op i det. Honda har da - trods testcenter heller ikke lutter
> topresultater.

Tjaee .. argumenter for at give Honda en stjerne mindtre, er jo ganske
hypotetiske.

> Men det er sjovt at du fokuserer mere på faciliteter end på resultater.
> Jeg vil mene, at det er det sidste, der er vigtigst.

Tjaee .. man lugter jo efter hånden fusk i den biks, der hedder EuroNCAP.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 28-01-07 22:26

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvor står det henne eller har du insider oplysninger?

Det står sort på hvidt i den del, du klippede væk ovenfor. Ingen diskussion!

> Tjaee .. kan det skyldes, det ikke optræder i de producerede, for hvis det
> gør, vil amerikanerne sagsøge Volvo laqngt ned i helvede, hvis der sker en
> ulykke med lortet.....

EuroNCAP tester normalt først bilerne, når de er kommet på markedet - derfor
står der også, hvilket stelnr. de gælder fra. Med mindre Volvo har
tilbagekaldt bilerne fra før det angivne stelnr. og rettet fejlen, optræder
den stadig i de producerede.

> Tjaee .. argumenter for at give Honda en stjerne mindtre, er jo ganske
> hypotetiske.

Ikke forstået?!?!
Er vi ude i noget med konspirationsteori?

> Tjaee .. man lugter jo efter hånden fusk i den biks, der hedder EuroNCAP.

Naturligvis - hvis ikke Volvo (og Honda?) får topkarakterer, må det være
fusk?
Den tror jeg du må søge proffessionel hjælp for

Fra : BJ

Dato : 28-01-07 22:29

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> derfor står der også, hvilket stelnr. de gælder fra. Med mindre Volvo har
> tilbagekaldt bilerne fra før det angivne stelnr. og rettet fejlen,

Det vil jeg sandelig efterprøve.

> Naturligvis - hvis ikke Volvo (og Honda?) får topkarakterer, må det være
> fusk?
> Den tror jeg du må søge proffessionel hjælp for

Njaee .. nu sælger PSA, så vidt jeg ved, intet til det amerikanske
marked..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 28-01-07 22:43

KLIP

> Det vil jeg sandelig efterprøve.

Spørgsmål herved fremsendt til Volvocars DK.

Så får vi at se, hvad de vil sige omkring konens potte, da stelnummer
naturligvis er opgivet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 28-01-07 23:58

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det vil jeg sandelig efterprøve.

OK!

> Njaee .. nu sælger PSA, så vidt jeg ved, intet til det amerikanske
> marked..
Øhh- nej .... Og jeg er nu for alvor forvirret her - hvad mener du?

Fra : KASO

Dato : 28-01-07 23:59

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Spørgsmål herved fremsendt til Volvocars DK.

Husk at skrive deres svar her - det er da interessant!

> Så får vi at se, hvad de vil sige omkring konens potte, da stelnummer
> naturligvis er opgivet.

Stelnr., testresultatet gælder fra, er opgivet på EuroNCAPs hjemmeside. Har
du chekket om konebilen er fra før eller efter?

Fra : BJ

Dato : 29-01-07 01:02

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Stelnr., testresultatet gælder fra, er opgivet på EuroNCAPs hjemmeside.
> Har du chekket om konebilen er fra før eller efter?

Ups. det har jeg ikke, men gør det nu.

Konens er lavere end det venstre. Hendes begynder med YV1MS664xxxxxxxx2

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 16:34

Situationen er pt.:

Mit spørgsmål er overgivet til Sverige.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 20:45

> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Situationen er pt.:
>
> Mit spørgsmål er overgivet til Sverige.

Spændende - så tager de det da alvorligt nok til at undersøge det, hvilket
er positivt!

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 21:17

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Spændende - så tager de det da alvorligt nok til at undersøge det, hvilket
> er positivt!

Ja, havde du ventet andet.?

Jeg overvejer faktisk kraftig ikke at fortælle udkommet her.

Du tror alligevel ikke på det, for det har du ikke prøvet med Renault.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 21:34

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ja, havde du ventet andet.?

At dømme efter at de ikke gider fortælle dig om andre tilbagekaldelser,
kunne man jo godt tvivle....

> Jeg overvejer faktisk kraftig ikke at fortælle udkommet her.
>
> Du tror alligevel ikke på det, for det har du ikke prøvet med Renault.

Suk! Jeg tror, du skal søge hjælp for din paranoia.....

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 21:35

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Suk! Jeg tror, du skal søge hjælp for din paranoia.....

Suk! Jeg tror du skal forsøge at leve med, Volvo og Saab er de sikreste
biler.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 22:02

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Suk! Jeg tror du skal forsøge at leve med, Volvo og Saab er de sikreste
> biler.....

Er konklusionen på jeres skænderier så at svenske biler er mere sikre end
Renault?

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 22:12

KLIP

> Er konklusionen på jeres skænderier så at svenske biler er mere sikre end
> Renault?

Jeg, og det er vådere under vandet end når det regner (det ved du jo alt
om..), så pas på rust på bremseskiverne..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-07 22:14

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Suk! Jeg tror, du skal søge hjælp for din paranoia.....

Jeg skrev til Renault i Frankrig sidste år (sommer) - venter stadig på
svar....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 30-01-07 22:19

KLIP

> Jeg skrev til Renault i Frankrig sidste år (sommer) - venter stadig på
> svar....

Ha, du kan jo ikke fransk og de kan jo ikke andet dernede..)))

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-07 22:26

> Ha, du kan jo ikke fransk og de kan jo ikke andet dernede..)))

Sørgeligt men (næsten) sandt...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 30-01-07 22:40

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Suk! Jeg tror du skal forsøge at leve med, Volvo og Saab er de sikreste
> biler.....

Jeps - i 1980. I 2007 er udvalget heldigvis betragteligt større

Fra : Henrik B.

Dato : 30-01-07 22:45

> Jeps - i 1980. I 2007 er udvalget heldigvis betragteligt større

Hösten siger jeg bare....Hösten...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-01-07 23:44

On Tue, 30 Jan 2007 22:39:36 +0100, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Jeps - i 1980. I 2007 er udvalget heldigvis betragteligt større

Aner ikke hvad der er de sikreste biler.
Det virker bare som om Renault er ekstremt dygtige til at lave biler
der:

1. Er sikre at køre frontalt ind i en deformerbar blok med en del af
fronten med.
2. Er sikre at sidde i når man får en metalstolpe med en bestemt
dimension ind i siden af bilen på et bestemt sted.
3. Er dejligt sikker at sidde, når man får en deformerbar blok ind i
siden af bilen med en bestemt fart på et bestemt sted.

/Kent Glerup

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 00:03

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> 3. Er dejligt sikker at sidde, når man får en deformerbar blok ind i
> siden af bilen med en bestemt fart på et bestemt sted.

Helt enig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 31-01-07 00:49

> "Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Helt enig.

Heldigvis er der talrige eksempler fra "virkeligheden", der viser at de også
er sikre i praksis - men dét tæller jo ikke i et forældet verdensbillede,
der ikke er redigeret siden 1980

Nu er Renault jo ikke ene om at bygge sikre biler i nutiden - Ford S-max,
diverse Toyota- og PSA-modeller ligger da også rimeligt i vore dage - blot
for at nævne nogle få.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-01-07 09:23

> [...]

> der:
>
> 1. Er sikre at køre frontalt ind i en deformerbar blok med en del af

Der findes desværre også eksempler på en meget uheldig konstruktion fra
Renault.
Renault 19 skulle være en af disse, da den har benzinslange/rør liggende
meget uhensigsmæssigt.
Dette medfører risiko for at bilen bryder i brand ved sammenstød.
Konsekvensen af dette er at evt. fastklemte personer ikke kan reddes ud.

Der findes tilfælde af ovenstående

> [...]
> 3. Er dejligt sikker at sidde, når man får en deformerbar blok ind i
> siden af bilen med en bestemt fart på et bestemt sted.

Vil jeg ikke tage stilling til.
Der er sikkert andre der er bedre til det end mig.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Kent Glerup

Dato : 31-01-07 10:50

On Wed, 31 Jan 2007 09:23:19 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>Vil jeg ikke tage stilling til.
>Der er sikkert andre der er bedre til det end mig.

Det er såmænd også blot en ren personlig holdning.
Jeg synes bare det virker som Renault (og en del andre) fabrikanter
fokuserer ret ensidigt på at deres biler skal klare sig perfekt i Euro
NCAP testen.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 10:54

Kent Glerup skriver:

> Jeg synes bare det virker som Renault (og en del andre) fabrikanter
> fokuserer ret ensidigt på at deres biler skal klare sig perfekt i Euro
> NCAP testen.

Klart.

Og dem der ikke gør kan jo altid påstå at den intet har med vikeligheden
at gøre.

Sjovt nok, så de biler der klarer sig godt i EuroNCAP testen klarer sig
også godt i vrkeligheden.

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 10:59

KLIP

> Sjovt nok, så de biler der klarer sig godt i EuroNCAP testen klarer sig
> også godt i vrkeligheden.

Tjaee ... bemærkelsesværdigt nok kan man ikke finde nogen data om eks. VW
eller Renault på http://www.alldatadiy.com

Nå, de er nok fejlfri fra starten, da de klarede EuroNCAP-testen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 31-01-07 12:56

> [...]
> Jeg synes bare det virker som Renault (og en del andre) fabrikanter
> fokuserer ret ensidigt på at deres biler skal klare sig perfekt i Euro

Hvilket skyldes, at du ikke har sat dig ind i tingene. Der har været en
række uafhængige tests i England og Tyskland, der testede andre aspekter end
EuroNCAP - f.eks. sikkerhed på 3. række i Midi-MPV'erne ved påkørsel
bagfra - her blev Grand Scénic fremhævet som eneste, der var sikker, eller
test af sæder ifht. Whiplash - også her ligger Scénic i top. Den oprindelige
Laguna, der er konstrueret før EuroNCAP, ligger flot i Folksams
undersøgelse - så de har i mange år haft fokus på sikkerhed.

Fra : KASO

Dato : 31-01-07 12:58

> [...]
>
> KLIP

> Tjaee ... bemærkelsesværdigt nok kan man ikke finde nogen data om eks. VW

Og hvornår blev dette site til den evige sandhed om alt?

Hvorfra får de deres data - og hvem sikrer validiteten?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 13:17

BJ skriver:

> Tjaee ... bemærkelsesværdigt nok kan man ikke finde nogen data om eks. VW
> eller Renault på http://www.alldatadiy.com
>
> Nå, de er nok fejlfri fra starten, da de klarede EuroNCAP-testen.

Ellers er endnu en af dine faste støtter intet værd.

Jeg har fået skiftet airbag (styring??) i en Golf III på en recall.

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 13:54

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfra får de deres data - og hvem sikrer validiteten?

Spørg dem dog!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-07 22:20

> Nu er Renault jo ikke ene om at bygge sikre biler i nutiden - Ford S-max,
> diverse Toyota- og PSA-modeller ligger da også rimeligt i vore dage - blot
> for at nævne nogle få.

Ja, på papiret....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 01-02-07 07:06

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, på papiret....

Tjah - der er andre, der end ikke kan klare det "på papiret"

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-07 08:05

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-01-07 23:17

> [...]
> konstruktionsfejl, som de rettede i den efterfølgende produktion. Der er
> ingen historie om at de har rettet allerede solgte eksemplarer...

Det er da skidt at løbe på sådan en fejl uanset om det er konstruktions
eller funktionsfejl, men vel en af mange grunde til at teste. Man kan jo
glæde sig over at disse fejl bliver fundet ved crashtest på egne faciliteter
og ved EuroNCAP og de øvrige frem for når det gælder, forhåbentlig bliver de
fundne fejl rettet og kommer forbrugerne til gode. Der kan vel også ligge
potentielle fejl i biler som kun er testet af EuroNCAP og den måde de gør
det på, i forhold til biler som er testet på flere forskellige måder som de
bliver i egne centre. Selv om jeg har respekt for det arbejde EuroNCAP og
lignende organisationer gør, så er det jo ikke nødvendigvis den entydige
sandhed. Var det tilfældet er de lister Folksam og iihs begår ganske
overflødige, og det er ikke mit indtryk at de er det.

> Det har de fleste af de store formentlig. Der kan så være forskel på, hvor
> meget de går op i det. Honda har da - trods testcenter heller ikke lutter
> topresultater.

Personligt finder jeg crashtesten hos iihs, mindst lige så interessant som
den hos EuroNCAP. De største forskelle jeg har kunne få øje på, er at
stolpetesten hos iihs er skiftet ud med en test af sæderne i tilfælde at
uheldet skulle "komme bag på en". Kranen og jeg har tilsammen været
involveret i fem påkørsler (uden at være skyldige i en eneste af dem), de
fire var bagfrakommende og kun en forfra (uden offset). Så ingen af dem er
der testet for hos EuroNCAP mens der er testet for fire af fem hos iihs, og
jeg kunne levende forstille mig at der i eget center bliver testet for alle
fem. Jeg kan sagtens tage fejl, men har en ide om at der må være langt
større risiko for en "baghyler" end "en kæp i øret" i trafikken.

Civic sedan 2006 der (så vidt jeg har kunne læse mig til), bygger på samme
platform som den 5-dørs jeg har var den første bil der hos iihs fik guld i
klassen "Small cars". Saabaru 9-2X/Impreza var den anden og C30 bliver
sikkert den næste, det bør dog nævnes at de ikke har testet nogle Renault'
er. Det er muligt at de krav iihs stiller til "godt nok" ikke er så høje som
de bør være, men så undres man jo over at ingen før har scoret guld.

Det kan sikkert diskuteres fra nu af og til en juleaften nogle år frem i
tiden hvad der er sikrest, en 5-stjernet Focus som ifølge EuroNCAP ikke har
stabilitetskontrol eller en 4-stjernet Civic som har. Modsat selealarmer
bliver stabilitetskontrol jo ikke belønnet i EuroNCAP, så hvor meget er
vundet på stabilitetskontrol i forhold til tabet af en stjerne? Folksam
skriver således hvilket jeg tolker som en betragtelig forskel:

"Köp bara bilar med antisladdsystem. Ett antisladdsystem minskar risken för
olyckor med personskador med 50 % i vått väglag. I snitt minskas
olycksrisken med cirka 20 % för alla vägunderlag."

Med venlig hilsen Kim

Fra : KASO

Dato : 28-01-07 22:38

> [...]
> det på, i forhold til biler som er testet på flere forskellige måder som

Enig. Min pointe var blot, at man ikke skal fremhæve Volvo som helt
fantastisk fordi de har et testcenter, når dette alligevel overser en banal
konstruktionsfejl.

> [...]
> sandhed. Var det tilfældet er de lister Folksam og iihs begår ganske
> overflødige, og det er ikke mit indtryk at de er det.

EuroNCAP viser selvfølgelig kun en del af sandheden - men giver dog en god
indikation af sikkerheden. Pt. har vi ikke noget bedre i forbindelse med køb
af nye biler - men det betyder ikke, at det ikke kan blive bedre.

> [...]
> fem. Jeg kan sagtens tage fejl, men har en ide om at der må være langt
> større risiko for en "baghyler" end "en kæp i øret" i trafikken.

Offset er valgt fordi den er hyppigere forekommende - og stiller langt
større krav, da det kun er en del af fronten, der skal optage alle kræfterne
ved sammenstødet. I de 4 tilfælde, hvor du er ramt bagfra, må modparten af
gode grunde have ramt med fronten - hvilket jo er en situation, der testes
for. EuroNCAP er i færd med at indføre test af sæder mhp. Whiplash. Desværre
testes kun stolene - det ville være interessant at få hele bilen testet -
også for at se sikkerheden på bagerste række - navnlig i biler med 3 rækker
sæder.

> [...]
> vundet på stabilitetskontrol i forhold til tabet af en stjerne? Folksam
> skriver således hvilket jeg tolker som en betragtelig forskel:

Argumentet er formenlig, at EuroNCAP kun tester/giver point for passiv
sikkerhed. Jeg mener også, at ESP er vigtigere end selealarmer - og jeg
synes ærligt talt, at de ikke hører hjemme i pointsystemet.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-07 22:42

> [...]

> fra 2007. Der kan være forskel omkring fodgængersikkerhed, men den indgår
> ikke i vurderingen af kollisionssikkerhed, men har sine egne stjerner.

Blah, blah, blah...

Selvfølgelig er der forskel på, om en bil er testet i 4-stjerne perioden,
eller senere. Der er ingen tvivl om, at enkelte af de biler, som opnåede de
maksimale 4 stjerner, også ville kunne have opnået 5, hvis de blev testet
under 5-stjerne opdelingen. Men langt fra alle...

Men når du påstår at en 4-stjernet bil fra tidligere, også vil være
4-stjernet i forhold til en nyere 5-stjernet, så er det noget vås...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 08:26

> [...]
>
> Men når du påstår at en 4-stjernet bil fra tidligere, også vil være
> 4-stjernet i forhold til en nyere 5-stjernet, så er det noget vås...

Du vrøvler gevaldigt! Prøv at sætte dig ind i principperne før du udtaler
dig! Magen til vås skal man lede længe efter!

Bilernes pointtal afgør antallet af stjerner. Der er ikke lavet om på
principperne i tildelingen af point. Eneste "bøf" er selehusker-pointene,
som jeg også skriver, at man skal se bort fra. Dette er blot endnu et af
dine fortvivlede forsøg på at nedgøre en test, der ikke sætter dine elskede
svenske biler i top længere. Acceptér dog udviklingen og kom videre!

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 17:34

> [...]
> modeller er testet hvornår og under hvilket regelsæt.
>
> Mange kigger i stedet her, da Folksam baserer sine oplysninger på faktiske

Til gengæld sammenligner de med op til 20 år gamle biler - så er det jo
nemmere at få en Volvo og en Saab til at klare sig pænt - for den gang var
de stort set de eneste (sammen med MB) der interesserede sig for sikkerhed.
Undersøgelsens biler er gamle - de fleste udgået fra markedet - og egner sig
kun ved vurdering af brugtbiler.

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 17:36

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sikkerhed. Undersøgelsens biler er gamle - de fleste udgået fra markedet -
> og egner sig kun ved vurdering af brugtbiler.

Det er de jo nødt til, da alle teoretikerne er slået ihjel i deres
5-stjernede EuroNCAP-potter..;)

Folksam er faktisk verdens eneste full scale test center.:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 24-01-07 22:47

> [...]

> sikkerhed. Undersøgelsens biler er gamle - de fleste udgået fra markedet -
> og egner sig kun ved vurdering af brugtbiler.

Det er stadig gennemsnitsbilen på de svenske veje, som sammenlignes med!

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Mogens...

Dato : 24-01-07 22:50

> Det er stadig gennemsnitsbilen på de svenske veje, som sammenlignes med!

Volvo 740/850 så...

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 08:34

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Det er stadig gennemsnitsbilen på de svenske veje, som sammenlignes med!

Nej - gennemsnittet af bilerne i undersøgelsen - ellers er det statistiske
grundlag nemlig ikke tilstrækkeligt. Og som du kan læse, indeholder
undersøgelsen biler, der er op til 30(!) år gamle (f.eks. Volvo 340 (DAF)).
Du skal være velkommen til at dokumentere, hvis du mener at det forholder
sig anderledes.

Fra : KASO

Dato : 24-01-07 17:35

> [...]
> Ham den ældre, vist fra FDM, forklarede det glimrende om DR's Voyager, der
> ville komme bedst fra sammenstød med alm. personbil.

Jeps - men møder den noget på tilnærmelsesvis samme størrelse og vægt -
eller større - er den katastrofal!

Fra : prt

Dato : 24-01-07 22:28

Det har været ret " underholdende " læsning jeg måske har været med til at
sætte i gang !, men husk altid på. at enhver vurdering altid tager
udgangspunkt i det tidspunkt den er foretaget, altså en gammel test er ikke
fremskrevet, ej heller er en ny test ikke tilbageskrevet.

IKKE for at starte en ny gang mudderkastning, men jeg vil meget gerne have,
at KASO giver mig et link til NCAP, hvor jeg kan finde de, iflg. ham,
rigtige oplysninger om Volvo V70 2007. Hvis det ikke findes anser jeg
debatten for afsluttet!!, men den var fyldt med oplevelser og mange
regningsarter ++ --

Preben Thomsen

Fra : BJ

Dato : 24-01-07 22:31

"prt" <rav@xxesenet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Preben Thomsen

Preben, hvad skulle vi gøre uden vores Völler.

God vind i Esbjerg og på Fanø, når den tid kommer igen..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 08:30

> [...]
> rigtige oplysninger om Volvo V70 2007. Hvis det ikke findes anser jeg
> debatten for afsluttet!!, men den var fyldt med oplevelser og mange

www.euroncap.com indeholder altid de nyeste (offentliggjorte)
testresultater. Hvis ikke V70 2007 er en ny model ifht. dén model, de har
testet, kan du uden videre genbruge resultatet - der er jo ingen grund til
at teste identiske biler hvert år. Er der kommet en ny V70 i mellemtiden
(det kan jeg ikke huske om der er), er sandsynligheden størst for at
EuroNCAP har en test før den er med i en Folksam statistik.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 09:09

> [...]
> (det kan jeg ikke huske om der er), er sandsynligheden størst for at
> EuroNCAP har en test før den er med i en Folksam statistik.

Du fortæller hermed, at der intet ændres på bilerne i deres model levetid??
Muuuuhhhaahahahahahaa..........

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 09:24

KLIP

> Du fortæller hermed, at der intet ændres på bilerne i deres model
> levetid?? Muuuuhhhaahahahahahaa..........

Den usælgelige Renault Vel Satis er testet 2 gange.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 31-01-07 00:50

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Den usælgelige Renault Vel Satis er testet 2 gange.

Og den er nok en af de sikreste overhovedet - for den kommer sjældent ud på
vejene

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 18:53

"Henrik B." skriver:

> Du fortæller hermed, at der intet ændres på bilerne i deres model levetid??

Hvis der ændres noget sikkerhedsmæssigt, kan biles gentestes hos
EuroNCAP og resultatet vises.

Enten vælger de ikek at sende en bil afsted, ellers er der ikek sket
ændringer.

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 20:25

> [...]
> EuroNCAP og resultatet vises.
>
> Enten vælger de ikek at sende en bil afsted, ellers er der ikek sket

Præcis, men Henrik B. er totalt blind for alt, der ikke sætter hans store
gud "Saab" i godt lys, så han nægter at sætte sig ind i fakta - de
forstyrrer blot hans verdensbillede

Fra : Henrik B.

Dato : 25-01-07 23:48

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis, men Henrik B. er totalt blind for alt, der ikke sætter hans store
> gud "Saab" i godt lys, så han nægter at sætte sig ind i fakta - de
> forstyrrer blot hans verdensbillede

Folksam skriver: "Det är en överraskning, att Renault Laguna är nya kungen,
nar det gäller säkkerhet. Saab måste se seg besägret av den franske bilen,
som är hela 200% säkrere än tidigare vinnaren Saab 9-5/9-3".

P.S. Mit svensk är jätte bra - inte? ;-p

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : KASO

Dato : 26-01-07 00:25

> [...]
> kungen, nar det gäller säkkerhet. Saab måste se seg besägret av den
> franske bilen, som är hela 200% säkrere än tidigare vinnaren Saab

Har du allerede fået 2007 rapporten?

> P.S. Mit svensk är jätte bra - inte? ;-p
Jätta bra!

PPS.: Mit gæt er nu, at Grand Scénic og/eller Espace vil klare sig bedre end
Laguna (hvis de når med i statistikken) - de er større og tungere - og
nyere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-01-07 09:25

On Jan 23, 11:30 pm, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> KLIP

> overkommelig for "kineserne" at klare.
>
> De kan sikkert også med de rette forbindelser låne sig ind her:

Respekt !!!

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Johansen

Dato : 25-01-07 00:22

> [...]
> Spørgsmålet er vel om en forbruger kan forlange at handlen går tilbage,
> hvis bilen er solgt på falske forudsætninger?

Det blev godt nok en lang tråd jeg fik startet der
Flere af jer nåede op over "hvile puls niveauet"
Herligt!

Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-01-07 09:51

On Jan 24, 5:26 pm, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> [...]
> konkurrenter - så jeg har svært ved at se, at faciliteterne giver Volvo et
> reelt forspring - men det ser da fint ud i reklamerne.

Jeg vil da mene at Volvos crashtest hvor de foretages på samme måde
som rigtige ulykker opstår er mere betryggende end en jerndrager som
bankes ind i siden på en bil og så får den en karakter fra 1-5.

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 09:56

KLIP

>Jeg vil da mene at Volvos crashtest hvor de foretages på samme måde
>som rigtige ulykker opstår er mere betryggende end en jerndrager som
>bankes ind i siden på en bil og så får den en karakter fra 1-5.

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om en fikseret jerndrager, der har ramt en
potte i siden i det virkelige liv.

Jeg kan hver eneste dag læse i avisen, 2 potter er braget sammen og se, der
er i de mest mulige og umulige vinkler.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 18:46

BJ skriver:

> Jeg har i hvert fald aldrig hørt om en fikseret jerndrager, der har ramt en
> potte i siden i det virkelige liv.

At ramme en lygtepæl.

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 19:43

KLIP

> At ramme en lygtepæl.

Det er vist ikke hverdagskost, biler i høj hastighed rammer en lygtepæl med
siden til.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 19:46

BJ skriver:

> Det er vist ikke hverdagskost, biler i høj hastighed rammer en lygtepæl med
> siden til.

Jeg har set masser af billeder af folk der rammer træer og alt muligt
andet, når de mister herredømmet.

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 19:51

KLIP

> Jeg har set masser af billeder af folk der rammer træer og alt muligt
> andet, når de mister herredømmet.

Hvor bredt er sådan et træ og en lygtepæl i forhold til den af NCAP anvendte
stålbjælke?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 19:52

BJ skriver:

> Hvor bredt er sådan et træ og en lygtepæl i forhold til den af NCAP anvendte
> stålbjælke?

Samme størrelse selvfølgelig, vi bor i EU !

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 19:55

KLIP

> Samme størrelse selvfølgelig, vi bor i EU !

Hmm .. findes der et billede af indretningen?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-01-07 19:55

BJ skriver:

> Hmm .. findes der et billede af indretningen?

Ja, kig hos EuroNCAP.

Fra : BJ

Dato : 25-01-07 20:00

KLIP

> Ja, kig hos EuroNCAP.

http://www.euroncap.com/content/test_procedures/side_impact.php

Sikke nogen træer med en trykflade på 1,5 meter og det samme kan vel siges
om lygtepæle.

Mon det er derfor utrolig mange biler folder på "midten" når de brager ind i
et træ eller en lygtepæl?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 25-01-07 22:25

> [...]
> om lygtepæle.
>
> Mon det er derfor utrolig mange biler folder på "midten" når de brager ind

Må jeg anbefale at I læser lidt på lektien før I "kloger jer" yderligere?

"Side impact" efterligner en sidekollision med en anden bil, mens "Pole
test" efterligner lygtepælen/træerne:
http://www.euroncap.com/content/test_procedures/pole_test.php

Genstandene, der anvendes til kollisionen er nøje konstrueret til formålet
for at efterligne virkelige uheld bedst muligt. Derfor har bl.a. Folksam
også tidligere skrevet på deres hjemmeside, at de har konstateret god
overensstemmelse mellem EuroNCAP og deres egne statistikker.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-01-07 10:14

On Jan 25, 9:55 am, "BJ" <mrbea...@ETpost.tele.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1169715059.544427.157110@q2g2000cwa.googlegroups.com...
>
> KLIP

> Jeg har i hvert fald aldrig hørt om en fikseret jerndrager, der har ramt en
> potte i siden i det virkelige liv.

Det skal nok være sket et eller andet sted.

> Jeg kan hver eneste dag læse i avisen, 2 potter er braget sammen og se, der
> er i de mest mulige og umulige vinkler.

Nemlig.
Så det er sikkert ikke for sjov at Volvo har ofret så mange penge p
det nævnte testcenter.