De uheldige helte..
Fra : .J.S...

Dato : 21-01-07 02:38

Er det ikke noget sludder omkring de uheldige helte, mener ham Lorden kørte
i en Jensen ???
http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4196810/

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-07 07:32

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Er det ikke noget sludder omkring de uheldige helte, mener ham Lorden
> kørte i en Jensen ??? - www.jp.dk/biler/artikel:aid=4196810/

Wrong - han kørte i Aston Martin. Kollega'en i Ferrari Dino
http://hem.bredband.net/b149976/snobbar.htm

Fra : Cyber.

Dato : 21-01-07 13:44

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> wrote in message
> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Wrong - han kørte i Aston Martin. Kollega'en i Ferrari Dino
> http://hem.bredband.net/b149976/snobbar.htm

Dino Ferrari (søn af Enzo) 'fik' sig eget bilmærke 'Dino' og var bevidst
IKKE mærket Ferrari på bilerne, pga Enzo IKKE ville have at der stod Ferrari
på en bil under 12 cyl,- bilen kunne også fås som Fiat Dino...

de bliver dog idag regnet for Ferrari biler...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-01-07 18:22

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote in

> [...]
> bevidst IKKE mærket Ferrari på bilerne, pga Enzo IKKE ville have at
> der stod Ferrari på en bil under 12 cyl,- bilen kunne også fås som

MOTOREN kunne fås i en Fiat Dino... En Dino 206 og en Fiat Dino er 2 vidt
forskellige biler.

Grunden til at motoren kunne fås i en Fiat var at Ferrari ønskede at
benytte motoren til racing, men det krævede at motoren var blevet anvendt i
500 gadebiler. Det hjalp Fiat så med...

Lancia Stratos benyttede også Dino V6'eren, og selv motoren i Alfa GTV6 var
i familie med Dino motoren.

Fra : Cyber.

Dato : 21-01-07 19:48

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message
> [...]
>
> Grunden til at motoren kunne fås i en Fiat var at Ferrari ønskede at
> benytte motoren til racing, men det krævede at motoren var blevet anvendt

Oh yes, min fejl, fiat'en har jo bla motoren foran, der skulle nok være
præciseret!, Lancia fik jo også en Ferrari motor i deres Thema 8-32'er, de
ferrari motorer er lavet hos Ducati.

http://www.ducati.com/heritage/news/quattro_ruote2.jhtml;jsessionid=5L20AUXHEJBPSCRNCB2SFFAKFUIHUIV4

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-01-07 22:05

> Oh yes, min fejl, fiat'en har jo bla motoren foran, der skulle nok
> være præciseret!, Lancia fik jo også en Ferrari motor i deres Thema
> 8-32'er, de ferrari motorer er lavet hos Ducati.

Og sjovt nok havde den V8'er oprindeligt sin debut i Dino 308 GT4 fra 1974

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-01-07 13:26

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in

> Er det ikke noget sludder omkring de uheldige helte, mener ham Lorden
> kørte i en Jensen ???

Nej det er faktisk en sjældent korrekt gengivelse af hvilken bil Lord
Brett Sinclair kørte i.

Bilen var i serien ment som en reklamesøjle for Aston Martins endnu ikke
produktionsklare DBS V8 model. Men Aston Martin havde problemer med at få
den rendyrkede racer V8'er til at opføre sig gentlemen like, så i serien
benytter man en DBS med den gamle 6 cylindrede motor. Udvendig kunne de 2
modeller skelnes fra hinanden ved at den 6 cylindrede stadig havde
klassiske egerfælge som desværre ikke kunne holde til den store V8'ers
kraftige moment. V8'eren havde derfor mere moderne alufælge - præcis som
seriens 6 cylindrede DBS'er.

I artiklen nævnes det at DBS'en blev efterfulgt af den kortlivede Aston
Martin Vantage. Nogle vil sikkert mene at det er en sandhed med
modifikationer, idet Vantage modellen eksisterede frem til 90'erne, men
det er faktisk rigtigt og markerer et lille kuriosum i Astons model
betegnelser.

Både før og efter har Vantage betegnelsen været hæftet på særligt
kraftfulde udgaver af Astons modeller. Men da Aston introducerede
efterfølgeren til DBS modellen i 1972, nemlig Aston Martin V8, byggede
man en version med den gamle 6 cylindrede motor. Denne blev noget
utraditionelt kaldt for Aston Martin Vantage eller AM Vantage (sikkert
fordi det var en Vantage spec 6 cylindret motor), selvom den faktisk var
den svageste model i serien.

Den eksisterede da også kun ca. halvandet år, har aldrig været særligt
populær og er idag en af de billigste måder at blive Aston Martin ejer
på. Og så kan den monteres med egerfælge!

Fra : .J.S...

Dato : 22-01-07 00:37

> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in

> Nej det er faktisk en sjældent korrekt gengivelse af hvilken bil Lord
> Brett Sinclair kørte i.

Ok, takker for fin forklaring.

Hvis man søger på Lord brett sinclair og Jensen Interceptor kommer der en
del hits..

Muligvis er misforståelsen kommet af at 'The saint' kørte i en Jensen, dog
først senere, Roger Moore kørte jo i en Volvo P1800.
http://www.saint.org/jensen.htm

mvh/JS

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-01-07 22:13

> Hvis man søger på Lord brett sinclair og Jensen Interceptor kommer der
> en del hits..

Forklaringen er at Jensen faktisk byggede P1800 modellen for Volvo i
starten.

Først da modellen kom til at hedde P1800S var den bygget i Göteborg. "S"
stod faktisk for "Sverige"

Da Jensen stod for produktionen i starten, var der mange briter i samtiden
der så P1800 som en Jensen. Især fordi en britisk lord som Brett Sinclair
jo naturligvis kører i en britisk bil.

Fra : Lars Holst

Dato : 22-01-07 23:15

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> said in

> [...]
> samtiden der så P1800 som en Jensen. Især fordi en britisk lord som
> Brett Sinclair jo naturligvis kører i en britisk bil.

Er du helt sikker på det?
Jeg mener at Classic Cars engang havde en artikel om emnet hvor det blev
skrevet at ES modellen, altså Sport Estate modellen, var den der blev
bygget i UK.

--
Lars Holst

Fra : Kent Oldhøj