Har jeg ABS?
Fra : mfn

Dato : 18-01-07 17:18

Har som nogen ved en Tempra fra slutningen af 1991. Efter hvad jeg kan se på
nettet har nogen af dem ABS. Jeg har ikke testet det, men er der nogen der
ved det?

Det er en 1,6´er og der er servo og sådan noget...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-07 17:21

mfn skriver:

> Har som nogen ved en Tempra fra slutningen af 1991. Efter hvad jeg kan se på
> nettet har nogen af dem ABS. Jeg har ikke testet det, men er der nogen der
> ved det?

Gætte gætte gætte.....

Smid øsen ud på en våd vej og jok på bremsen, sparker den igen har du
ABS.

Alternativt, kig ned i motorrummet, sidder der en stor klump firkantet
metal med alle bremserørene koblet til og uden direkte forbindelse med
bremsepedalen, er der sikkert ABS.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 18-01-07 17:36

> [...]
>
> Alternativt, kig ned i motorrummet, sidder der en stor klump firkantet
> metal med alle bremserørene koblet til og uden direkte forbindelse med

Vil der ikke være en kontrollampe der lyser når tændingen slås til, men før
motoren startes hvis der er ABS? -Eller er det kun på nogle biler?

Martin

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-01-07 19:13

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved det?
>
> Det er en 1,6´er og der er servo og sådan noget...

Kigger lige i Bilrevyen '91. Kode for bremseregulering: L(B) - hvilket
betyder "Lastafhængig ventil til baghjulene", samt "ABS mod merpris". Så
modellen kunne altså fås med ABS som ekstraudstyr - men som andre skriver:
(1) Afprøv det ved at klampe bremsen i bund (et passende sted uden
bagvedkørende ); (2) kig i motorrummet, og (3) der _burde_ tænde en
kontrollampe i instrumentpanelet, når nøglen drejes (det gjorde der på min
'95 Mazda 626'er, som i sin tid vist var en af de første årgange af 626'eren
med ABS som muligt ekstraudstyr - og det har det gjort på de biler, jeg har
haft siden).

PS! Forstår da godt, at nogen ønsker at være anonyme i forskellige
nyhedsgrupper - meeen bare et fornavn under indlægget ville da klæde dig!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : BJ

Dato : 18-01-07 19:36

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> '95 Mazda 626'er, som i sin tid vist var en af de første årgange af
> 626'eren med ABS som muligt ekstraudstyr - og det har det gjort på de

Er det en stationcar, skal han nok også se efter om den ikke er en 4x4. Det
kunne modellen også leveres med..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-01-07 19:41

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev

> Er det en stationcar, skal han nok også se efter om den ikke er en 4x4.
Det
> kunne modellen også leveres med..

Hvem ved, måske vejrprofeterne har mere optimale testbetingelser på vej?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-07 19:50

Uffe Ravn skriver:

> Hvem ved, måske vejrprofeterne har mere optimale testbetingelser på vej?

Her kan det ikke blive meget bedre. 1-1½ cm tung tøsne, med vand
nederst....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-01-07 19:54

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Her kan det ikke blive meget bedre. 1-1½ cm tung tøsne, med vand
> nederst....

Ork jo, noget af de underliggende vand kunne være frosset.

Her regner det heldigvis kun.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-01-07 20:34

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Ork jo, noget af de underliggende vand kunne være frosset.
>
> Her regner det heldigvis kun.

Her er faldet 14 mm siden midnat (og det regner stadig) - dvs. havde det
været frostvejr, havde der nu ligget ca. 14 cm sne. Gad vide, hvordan folk i
så fald havde skøjtet rundt i morgen tidlig ("Guuud, jeg troede ikke, det
blev vinter denne sæson!", "Jamen, det har jo været fint indtil nu at køre
rundt på mine Goodyear F1" osv osv osv)??!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Hans

Dato : 19-01-07 00:00

> [...]

> ved det?
>
> Det er en 1,6´er og der er servo og sådan noget...

Bare ikke har Yaris.

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 19-01-07 01:05

mfn wrote:
> [...]
> ved det?
>
> Det er en 1,6´er og der er servo og sådan noget...

Man bør IMO jævnligt prøve at blokkere bremserne i forskelligt føre,
så man har fornemmelsen af hvordan bilen reagererer i en nødsituation. Jeg
prøvede lidt bremsetest på sne i dag - skulle lige teste biddet da mine
Michelin Alpin for første gang var i deres rette element :)

Find et stykke lige vej uden trafik. Op over 60 km/t. Tjek igen at der
ingen trafik er. Især bagved. Og spark så bremsen HELT ned i kælderen.
Hold den der et par sekunder. Hvis pedalen sparker igen med små ryk, så
har du ABS. Hvis dækkene mister grebet og du skrider hen over vejen uden
at kunne dreje så har du ikke.

Mvh Rune
Honda Civic 1998

Fra : mfn

Dato : 19-01-07 10:06

Ok jeg må ud og lave en testetur ;)

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-07 12:24

On Jan 19, 1:05 am, "Rune S. Larsen" <n...@working.email> wrote:
> Og spark så bremsen HELT ned i kælderen.
> Hold den der et par sekunder. Hvis pedalen sparker igen med små ryk, så
> har du ABS.

Moderne ABS sparker ikke igen, ikke engang med små ryk. Det bedste jeg
har prøvet er at pedalen vibrerer svagt, men min mekaniker siger det
kan fås bedre. (Men hun har jo så også tennissokker og sikkerhedssko
på når hun kører i kunde- og salgs-biler...)

Måske gælder det ikke lige mfn's ABS, men andre læser nok med.

> Hvis dækkene mister grebet og du skrider hen over vejen uden
> at kunne dreje så har du ikke.

Når jeg blokerer i min ABS-løse bil er jeg absolut ikke i tvivl:
WHIIIIIIIIIIIIIIIII.... (Dækkene skriger af smerte...)
Eller på grusvej: GRRRRRR....

Hvis der er glat kommer der godt nok ingen lyd, men den manglende
bremse-effekt er en ganske tydelig besked, når man ved hvor godt den
bremser, hvis jeg gør det optimalt.

--
Mvh.

Niels Andersen