Værktøj - Kompressor opfører sig underligt
Fra : H.S.

Dato : 16-01-07 12:56

Kan i svare på dette ?

Min kompressor (til tryklufts værktøj) opfører sig underligt nu..
Lod den fylde tanken med luft i går, men der kom ingen luft ud af
slangen. Kompressoren lader til at fungere fint, kører fint, opbygger
tryk og slukker selv ved 6-8 bar (hvad man nu har sat den til) - Men
der kommer ingen luft ud af niplen til slangen. - Har prøvet at
'banke' på det metal nippel og nanometer sidder på, i håb om at det
måske bare var 'et-eller-andet' som havde sat sig - men det har ikke
hjulpet.

Jeg prøvede at pille ventilen af (den som er skruet op i bunden af
tanken, så man kan tømme tanken for luft) - og så sætte strøm til,
i håb om at evt skidt eller lign i tanken, ville blive skudt ud den
vej. Der kom også et lille drøn, som om noget sad fast, og blev
pustet fri af trykket, men det gav ikke tryk i slangen.

Da jeg pillede ventilen ud af tanken, sad der et lille lag is på
spidsen, som sidder inde i tanken - kan der være dannet vand/kondens i
tanken, som så blokerer for luften ud i niplen, til slangen ?

Eller hvad kan der være galt ?

Fra : Martin Bak

Dato : 16-01-07 14:05

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>spidsen, som sidder inde i tanken - kan der være dannet vand/kondens i
>tanken, som så blokerer for luften ud i niplen, til slangen ?

Der dannes næsten altid vand i trykbeholderen. Det er en af grundene til, at
der er en drænskrue på den.

Fejlen på din kompressor kan næsten kun ligge i koblingen, altså hvor
slangen sættes på, alternativt på "han" delen der sidder på slangen eller
slangens hunkobling hvor værktøjet monteres.

Har du prøvet med en anden slange? Et andet stykke værktøj?

Du er sikker på, at du ikke har fået lukket for den ventil, der styrer
lufttrykket til slangen?

Martin

Fra : H.S.

Dato : 16-01-07 14:33

Martin Bak skrev:
> Der dannes næsten altid vand i trykbeholderen. Det er en af grundene til, at
> der er en drænskrue på den.

Der kommer bare aldrig 'vand' ud af denne når jeg skruer den af ?

> [...]
> slangens hunkobling hvor værktøjet monteres.
>
> Har du prøvet med en anden slange? Et andet stykke værktøj?

Der plejer at være 'modstand' når jeg sætter slangen på
kompressoren, ligeledes plejer slangen at blive 'skudt' at når man
afmonterer den - men intet af dette sker, så umiddelbart må der være
lukket for luftet ved niplen, på selve kompressoren.

> Du er sikker på, at du ikke har fået lukket for den ventil, der styrer
> lufttrykket til slangen?

Av... det er jeg ikke engang klar over om man kan...Hvordan ser sådan
en ventil typisk ud ? - tror ikke det er dette, med mindre det er noget
man kan 'komme til' ubevidst.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-07 14:48

H.S. wrote:
> Av... det er jeg ikke engang klar over om man kan...Hvordan ser sådan
> en ventil typisk ud ? - tror ikke det er dette, med mindre det er noget
> man kan 'komme til' ubevidst.

Et rør uden på i rør på min - kan sagtens overses. Yderste rør kan så
skydes frem og tilbage. Hvis du lukker for den når du skal af- og
påmontere slangen eller værktøjet, slipper du for "skuddet".

--
vh
Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-07 00:40

[...]

Jeg er nu ret sikker på, at det er slangekoblingen på maskinen der er syg,
og ikke åbner.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 17-01-07 01:02

> Jeg er nu ret sikker på, at det er slangekoblingen på maskinen der er
> syg, og ikke åbner.

Det er jo så ret nemt.. skru den af

-Leon

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-07 01:46

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo så ret nemt.. skru den af

Man kan ikke holde sig for ørerne mens man skruer....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 16-01-07 15:00

Torben Scheel skrev:
> Et rør uden på i rør på min - kan sagtens overses. Yderste rør kan så
> skydes frem og tilbage. Hvis du lukker for den når du skal af- og
> påmontere slangen eller værktøjet, slipper du for "skuddet".

hmm ja det 'lugter' jo lidt af at det er det jeg er kommet til....

Nu mangler jeg bare at finde ud af hvor jeg slår dette til og fra på
min kompressor...
Det må jeg kigger på, indtil videre skal du have tak for hjælpen!

Fra : H.S.

Dato : 16-01-07 17:23

Torben Scheel skrev:
> Et rør uden på i rør på min - kan sagtens overses. Yderste rør kan så
> skydes frem og tilbage. Hvis du lukker for den når du skal af- og
> påmontere slangen eller værktøjet, slipper du for "skuddet".

hmm kan ikke lige greje hvor jeg skulle kunne lukke for luften henne -
har du et bud, den ser sådan ud:

http://www.aficionado.dk/komp.jpg

Fra : Leonard

Dato : 16-01-07 20:42

"H.S." <henrik@aficionado.dk> wrote:

>hmm kan ikke lige greje hvor jeg skulle kunne lukke for luften henne -
>har du et bud, den ser sådan ud:
>
>http://www.aficionado.dk/komp.jpg

Det tror jeg heller ikke du kan. Den ligner min på en prik og jeg har
aldrig haft det problem. Men der sidder noget ventil inde i den sorte
æske, der påvirkes af kontakten og den kan godt drille lidt. Fx må man
aldrig slukke for strømmen når motoren kører, så kan den finde på at
sætte sig fast, så al trykket skal af beholderen før motoren vil køre
rundt igen.
Om det hjælper dig noget ved jeg ikke, men det er hvad jeg har
oplevet.

--
Leonard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-07 22:48

Den type slange der sidder på 99 % af alle hjemmekompressorer (hvidt
netforstærket), kan både tilstoppe og/eller sprænges, hvis inderlaget løsner
sig og bliver krøllet under vrid m.m. Kan du ikke sætte pistolen direkte på
kompressoren for at få syn for, at der er luft til og med afgangen? Ellers
er der også mulighed for at koblinger tilstopper/går i stykker (=lukker ikke
op).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 16-01-07 23:26

> Men der sidder noget ventil inde i den sorte
> æske, der påvirkes af kontakten og den kan godt drille lidt.

Det er pressostaten og den røde på toppen er sikkert afbryderen.

Hvis der er pressostat fejl, kører kompressoren hele tiden eller starter
aldrig !!

Hvis den opbygger korrekt tryk (se på manometer) så er det trykregulatoren
eller lynkoblingen det er galt med.
Forud sat der ellers er hul igennem slange og evt. værktøj.

Den trykregulator der sidder på, skulle vel ikke være med afbryder, dvs at
den har en op/ned funktion ?? (kan også være "dreje-lås")

Oftest er det rustflager der lukker systemet og der skyldes vand i tanken.

Mvh
Leon

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-01-07 22:28

H.S. wrote:

> hmm kan ikke lige greje hvor jeg skulle kunne lukke for luften henne -
> har du et bud, den ser sådan ud:
>
> http://www.aficionado.dk/komp.jpg

Tror du ikke at der er en der har fået drejet på den store røde rillede
knap?

Flytter manometerviseren sig imens komperssoren opbygger tryk?

MVh. Uffe Ravn

Fra : H.S.

Dato : 18-01-07 09:17

Uffe Ravn skrev:

> Tror du ikke at der er en der har fået drejet på den store røde rillede
> knap?

Det kan jeg ikke udelukket

> Flytter manometerviseren sig imens komperssoren opbygger tryk?

Jeps, den kører fuldstændig som normalt, der kommer bare ikke luft ud
af niplen på kompressoren.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-01-07 22:45

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev
>Jeps, den kører fuldstændig som normalt, der kommer bare ikke luft ud
af niplen på kompressoren.

Du køber en ny kobling, men skru lige den gamle af først, for at teste at
der kommer luft der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 18-01-07 09:22

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> er der også mulighed for at koblinger tilstopper/går i stykker (=lukker ikke

Der kommer ikke det normale 'skud' når jeg piller slangen af
kompressoren, så derfor vil jeg ikke mene at det er slangen det er
galt med, jeg kan naturligvis prøve at sætte værktøjet direkte på,
det er jo da et forsøg værd.

Hvis det er koblingen som er stoppet/i udu - hvad kan man gøre ved
dette ? - Jeg hælder mest til at det nok er det som er galt, da alt
andet fungerer som det skal.

Fra : H.S.

Dato : 18-01-07 09:27

Leon Hulstroem skrev:

> Det er pressostaten og den røde på toppen er sikkert afbryderen.
>
> Hvis der er pressostat fejl, kører kompressoren hele tiden eller starter
> aldrig !!

Jeg har ikke prøvet at lade den køre færdig, altså så den stopper
når den når det ønskede tryk, men den starter som den plejer.

> Hvis den opbygger korrekt tryk (se på manometer) så er det trykregulatoren
> eller lynkoblingen det er galt med.
> Forud sat der ellers er hul igennem slange og evt. værktøj.

Hvad kan man gøre ved dette? - Er det noget som kan betale sig at
skifte - kompressoren kostede vel en 600 kr.

> Den trykregulator der sidder på, skulle vel ikke være med afbryder, dvs at
> den har en op/ned funktion ?? (kan også være "dreje-lås")

Jo den store røde knap, som vist regulerer trykket, kan hives op og
ned - hvilken funktion den har ved jeg ikke - men jeg har prøvet begge
dele uden held.

> Oftest er det rustflager der lukker systemet og der skyldes vand i tanken.

Jeg har haft kompressoren inde i varmen, men ventilen i bunden pillet
helt af, der kom ikke vand ud. Hvis det er rust, er kompressoren så
til at smide ud ?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 18-01-07 22:40

H.S. wrote:

> Hvad kan man gøre ved dette? - Er det noget som kan betale sig at
> skifte - kompressoren kostede vel en 600 kr.

Det behøver jo ikke at kiste noget, du skal bare finde den del der er
stoppet til eller defekt.

> Jo den store røde knap, som vist regulerer trykket, kan hives op og
> ned - hvilken funktion den har ved jeg ikke - men jeg har prøvet begge
> dele uden held.

Så er det sikkert bare en dreje-lås.

> Jeg har haft kompressoren inde i varmen, men ventilen i bunden pillet
> helt af, der kom ikke vand ud. Hvis det er rust, er kompressoren så
> til at smide ud ?

Næææ vand i kompressoren er jo alm. kendt og at vand og jern i længden giver
rust....
Jeg tror bare at den skal gøres ren i føde-systemet.

-Leon

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-07 06:31

"H.S." skriver:

> Jo den store røde knap, som vist regulerer trykket, kan hives op og
> ned - hvilken funktion den har ved jeg ikke - men jeg har prøvet begge
> dele uden held.

Når nu du hiver op i den, kan den så ikke dreje rundt ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : H.S.

Dato : 21-01-07 14:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> "H.S." skriver:

> Når nu du hiver op i den, kan den så ikke dreje rundt ?

Når jeg hiver op i den, drejer den nemt rundt, når jeg har trykket
den ned, er den lidt sværere, så det er nok for at hindre utilsigtet
regulering af trykket der kommer ud af kompressoren.

Jeg har brugt en halv times tid på at fejlesøge på kompressoren, og
har startet med at skrue niplen af (dem messing dims som sidder efter
den store røde knap. - Det gjorde ingen forskel. Med niplen skruet af
satte jeg tryk på kompressoren (som både stopper og starter selv, så
alt der fungerer fint) - der kommer ingen luft ud fra kompressoren,
selvom niplen er skruet af. Jeg prøvede så at skrue lidt ned for
trykket, via den store røde knap - det gjorde at der sev en smule luft
ud af det hul hvor niplen er skruet fast, men luftet forsvandt hurtigt,
og kom ikke igen, selvom jeg tændte for kompressoren igen.

Men jeg er godt nok lidt på bar bund mht fejlfinding her - og har lidt
på fornemmelsen at det ender med den ryger på lossepladsen - med
mindre i kan komme med nogen gode bud på hvad der ellers kan være
galt ?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 21-01-07 18:42

> [...]
>ud af det hul hvor niplen er skruet fast, men luftet forsvandt hurtigt,
>og kom ikke igen, selvom jeg tændte for kompressoren igen.

Der skulle vel ikke være en spøgefugl, som har skruet trykregulatoren helt
ned. Og da du så skruede op uden niple på, fiser luften jo så ud.
Den kan ikke opbygge tryk for du har sat niplen på igen.

Hiv op i trykregulatoren skru den så langt op i tryk som muligt, sæt niple
på og tænd !!

-Leon

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-01-07 22:14

H.S. wrote:

> Men jeg er godt nok lidt på bar bund mht fejlfinding her - og har lidt
> på fornemmelsen at det ender med den ryger på lossepladsen

Jeg spørger lige igen, hvordan opfører manometeret sig?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : H.S.

Dato : 23-01-07 15:39

Uffe Ravn skrev:

> Jeg spørger lige igen, hvordan opfører manometeret sig?

Fuldstændig som det skal. Viseren står på nul når tanken er tømt
for luft, og når jeg sætter strøm til, og tænder for kompressoren,
stiger viseren (og trykket) lige så stille, indtil den når det
forudindstillede tryk, herefter slukker kompressoren, og nålen ligger
sig stabilt. - Kort fortalt, fuldstændig som den plejer.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-01-07 18:53

[...]

Så må der være skidt i røret eller udgang fra tank. Kan du skille det ad,
eller jage ståltråd igennem, er der chancer....Nåh nej, du tager da bare
luftpistolen og renser den ud med!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : H.S.

Dato : 23-01-07 15:41

Leon Hulstroem skrev:
> [...]
> Den kan ikke opbygge tryk for du har sat niplen på igen.
>
> Hiv op i trykregulatoren skru den så langt op i tryk som muligt, sæt niple

Ja, det vil jeg da ikke udelukket. Jeg afprøver lige din teori ,-)

Fra : H.S.

Dato : 27-01-07 12:40

On 21 Jan., 18:41, "Leon Hulstroem" <LeonSPA...@fourwinds.dk> wrote:
> [...]
> Den kan ikke opbygge tryk for du har sat niplen på igen.
>
> Hiv op i trykregulatoren skru den så langt op i tryk som muligt, sæt niple

Suk, dette er nu også prøvet, har skruet helt op, til den ikke kunne
drejes mere..

Flere bud, eller er det på tide at opgive den ?