Ellert .. igen har vi dummet os.
Fra : BJ

Dato : 15-01-07 17:02

Så kan du købe en sprit ny Ellert .... eller rettere en City-El.

En tysk producerer en bemærkelsesværdig vellignende Ellert.

Vi er sku dygtige i DK, til at skaffe os af med alt, der måtte ligne fly,
biler, mc eller knallerter.

http://iq-130.de/CITYCOM/c_firm_00000_d.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-07 17:09

BJ skriver:

> Så kan du købe en sprit ny Ellert .... eller rettere en City-El.
>
> En tysk producerer en bemærkelsesværdig vellignende Ellert.

Fordi det er en Ellert

> Vi er sku dygtige i DK, til at skaffe os af med alt, der måtte ligne fly,
> biler, mc eller knallerter.

Eller fordi vi faktisk er for dygtige og opfinder tingene for tidligt ?

Står der noget om, hvordan det går firmaet der laver City-El ?
Altså om det er ren underskud.

Efter Ellertfabrikationene sluttede i Danmark (Randers, kender udemærket
fabrikken) blev cabrioversionen brugt under diverse sportsbegivenheder
som kameravogn. Den var fin til diverse løbesport...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 17:48

KLIP

Ja, der hvor jeg har adgang: http://www.borsen.dk

> Altså om det er ren underskud.

Der står intet direkte desangående, kun at de kan sælge lige så mange de kan
producere og den danske importør ikke kan få nok nye.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-07 18:13

BJ skriver:

> Der står intet direkte desangående, kun at de kan sælge lige så mange de kan
> producere og den danske importør ikke kan få nok nye.

Så må vi jo håbe at de laver penge på det.

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 18:15

KLIP

> Så må vi jo håbe at de laver penge på det.

Det kan du jo undersøge ret nemt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-01-07 18:30

It happens that Klaus D. Mikkelsen formulated :

> Eller fordi vi faktisk er for dygtige og opfinder tingene for tidligt ?

Noget kunne tyde på det for det er da efterhånden mange år siden Ellert
fabrikken i Randers gik konkurs 3-4 gange og til sidst lukkede.

> Efter Ellertfabrikationene sluttede i Danmark (Randers, kender udemærket
> fabrikken) blev cabrioversionen brugt under diverse sportsbegivenheder
> som kameravogn. Den var fin til diverse løbesport...

Men desværre har den nok været for besværlig at bruge til daglig
transport pga. batteritid og manglende opladningsmuligheder.

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 18:34

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men desværre har den nok været for besværlig at bruge til daglig transport
> pga. batteritid og manglende opladningsmuligheder.

Nej, som vanlig, da socialdemokratiet havde chancen, ville man hellere have
by-cykler i København.

Vi er ikke på det trafikale område meget for støtteordninger og da slet ikke
socialdemokratiet. Det er jo historisk bevist ... stort set.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-07 19:05

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45abbb04$0$2089

> Vi er ikke på det trafikale område meget for støtteordninger og da slet
> ikke socialdemokratiet. Det er jo historisk bevist ... stort set.

Fjog;Pia& Co. støtter da heller ikke en ski.. hvis de kan slippe, det skal
da lige være TDC, Dadeko, Statoil etc. etc. ..

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-07 21:10

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

>... Eller fordi vi faktisk er for dygtige og opfinder tingene for tidligt ?

Den blev jo netop aldrig opfundet. Men man opfandt da en løgnagtig
salgstale.

> Står der noget om, hvordan det går firmaet der laver City-El ?

Jeg er langt mere bekymret for de stakler der hopper på limpinden....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik

Dato : 16-01-07 11:15

> Den blev jo netop aldrig opfundet. Men man opfandt da en løgnagtig
> salgstale.

Øh hvad? Uddyb det udsagn.

> Jeg er langt mere bekymret for de stakler der hopper på limpinden....
> --
En el motor som drives af batterier - hvori består din postulerede limpind?

/Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-07 22:39

"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev

> Øh hvad? Uddyb det udsagn.

Man lavede noget juks, hvor alt hvad der kunne gå istykker, gik i stykker,
og systemet kunne ikke engang fra ny overholde den lovede rækkevidde, og
efter ganske kort tid skulle de lades op, bare man havde været henne efter
en liter mælk.

> En el motor som drives af batterier - hvori består din postulerede
limpind?

At man ikke får hvad man kunne forvente. Ganske enkelt dyrere at køre i, end
en rigtig bil, grundet alle reparationer (der iøvrigt slet ikke skulle have
været en eneste af...) og meget dyre og førtidige batteriskift. Det sidste
var der nok ikke mange der nådede at opleve.

Og så græder det da indvendig i mig, når man ser hvad de stakkels tyskere
skal give for den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 22:51

KLIP

> Og så græder det da indvendig i mig, når man ser hvad de stakkels tyskere
> skal give for den.

Havde jeg ikke vist bedre, så kunne du sagtens have fået mig til at tro, du
talte om de første Honda-biler vi så i Danmark eller for den sags skyld, alt
hvad der skrives her og hisset om koreanerbiler.

Nå, Honda fik jo en chance til at gøre tingene bedre og det samme får
koreanerne også.

PS: Tysker kender intet til de hedengangne danske problemer. Nå, dem gav vi
jo heller ikke en chance.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-07 23:04

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> [...]
> efter ganske kort tid skulle de lades op, bare man havde været henne efter

Sjovt nok kører der stadigvæk en del af de gamle Ellert'er rundt....

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 23:06

KLIP

> Sjovt nok kører der stadigvæk en del af de gamle Ellert'er rundt....

Ja, men når ret skal være ret, er de vist også blevet elektrisk opgraderet?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-07 23:07

BJ skriver:

> Ja, men når ret skal være ret, er de vist også blevet elektrisk opgraderet?

Nogle af dem.
De har nok alle fået nye batterier

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-07 23:21

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Sjovt nok kører der stadigvæk en del af de gamle Ellert'er rundt....

Ja, en brøk-del....

Og her er jeg er helt sikker, for underkassen går i smulder når man sparker
på den. Overdelen er det sværere med, med mindre man pensler hjørnerne med
tetraklorkulstof, så falder den sammen i nogle mere håndterlige stykker. Har
man ikke andet, kan en smule hidsighed og et godt tandsæt udvirke noget
lignende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 23:23

KLIP

> [...]
> Har
> man ikke andet, kan en smule hidsighed og et godt tandsæt udvirke noget

Mon ikke noget lignende kan siges om alle de blikpotter, der findes rundt
omkrig hos de danske skrothandlere?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-07 00:04

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
>>

> Ja, en brøk-del....

Kig her:
http://www.ellert.info/

Det er forbavsende mange der er til endnu

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-07 00:49

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev>
> Kig her:
> http://www.ellert.info/
>
> Det er forbavsende mange der er til endnu

2002..... nu er de nok sendt til Tyskland. I hvert fald ser man næsten ingen
mere på vejene.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 00:58

KLIP

> 2002..... nu er de nok sendt til Tyskland. I hvert fald ser man næsten
> ingen
> mere på vejene.

Så kan du købe en nyere.

Måske du er heldig, den ikke er eksporteret endnu...

http://www.elektroauto-forum.de/Kleinanzeigen/index.php?id=68

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 01:09

Fra ny endda, da vi _igen_ har smidt noget fra os:

http://www.kewet.com

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-01-07 08:29

BJ wrote:
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fra ny endda, da vi _igen_ har smidt noget fra os:
>
> http://www.kewet.com

Ja, og Giga smed vi også væk, øv! :
http://www.nkt.dk/dk/Menu/Investor/Fondsb%C3%B8rsmeddelelser/Intel+k%C3%B8ber+GIGA+-+et+selskab+i+NKT+koncernen

Indse det BJ - vi er gode til at udvikle og opfinde, ikke til at drive
og producere.

--
vh
Torben

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 11:43

KLIP

> Indse det BJ - vi er gode til at udvikle og opfinde, ikke til at drive og
> producere.

Interessant, hvad skyldes egentlig.?

PS: Men vi er da gode til at købe vor viden tilbage i form af færdige
produkter: http://www.cityel-import.dk/ ..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-01-07 14:06

BJ wrote:

> Interessant, hvad skyldes egentlig.?

Vel primært de høje lønninger og det lille marked, der ikke giver det
store overskud på nicheprodukter - til fortsat produktudvikling.

> PS: Men vi er da gode til at købe vor viden tilbage i form af færdige
> produkter: http://www.cityel-import.dk/ ..

Nå, ja. At den kan købes fra en dk side gør vel ikke den store forskel.
Jeg tvivler på at det er en fuldtidsforretning at sælge Ellerter til
danskere.

--
vh
Torben

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 14:11

KLIP

> Nå, ja. At den kan købes fra en dk side gør vel ikke den store forskel.
> Jeg tvivler på at det er en fuldtidsforretning at sælge Ellerter til
> danskere.

Det er at bygge PC´ere heller ikke og vi kan sagtens finde på mere.

Salg er PC´ere er dog også gjort af store virksomheder også, det kunne et
el-bilsalgs også blive, kan jeg da nemt forestille mig.

Måske kan vort el-net ikke klare det, når nu vi skal have alle de andre
nymodens el-drevne ting....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-07 12:04

> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev>

> 2002..... nu er de nok sendt til Tyskland. I hvert fald ser man næsten
> ingen
> mere på vejene.

Der er vist noget med et årligt Ellert-træf.
Efter hvad jeg har hørt, så kommer der en del til de træf.

--
mvh Uffe Nej, jeg har ingen Ellert
Mondeo 1,8i

Fra : Møller

Dato : 16-01-07 14:07

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Den blev jo netop aldrig opfundet. Men man opfandt da en løgnagtig
> salgstale.

Ikke forstået:
Gründung
Die dänische CityCom Randers A/S war der bedeutendste europäische
Leichtmobilhersteller.
Die dort getätigten Entwicklungsleistungen, stellten die Basis für den
heutige CityEL.

1995 übernahm die CityCom Elektromobile GmbH das dänische Unternehmen und
realisierte mit
erheblichen Investitionen Produktion und Vertrieb in Deutschland.

1999 ging die CityCom Elektromobile GmbH in die CITYCOM AG über, die seit
2002 ihren Stammsitz
in in Aub-Baldersheim hat.

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-07 18:34

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45aba56d$0$2096

> Vi er sku dygtige i DK, til at skaffe os af med alt, der måtte ligne fly,
> biler, mc eller knallerter.
>
> http://iq-130.de/CITYCOM/c_firm_00000_d.htm

Spis en kiks, købte du en?, hvorfor ikke?. Et sted jeg tidl. arb., havde vi
en til internt brug på fabriksområdet; vi kaldt den "Ligkisten" ;). Jeg skal
FA... ikke ud at rulle i sån' en blandt Finn, Folmer& Co. :(.

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 18:37

KLIP

> Spis en kiks, købte du en?, hvorfor ikke?.

Som handels- & omkringrejsende i "den halve verden".....?

> Et sted jeg tidl. arb., havde vi en til internt brug på fabriksområdet; vi
> kaldt den "Ligkisten" ;). Jeg skal FA... ikke ud at rulle i sån' en blandt
> Finn, Folmer& Co. :(.

Den hører til i storbyens midte, hvor du og andre potentielle livsfarlige
førere af køretøjer fremdrevet af fossile brændstoffer er forbandet langt
ned i helvede..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-07 18:59

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45abbbb1$0$2086

> Den hører til i storbyens midte, hvor du og andre potentielle livsfarlige
> førere af køretøjer fremdrevet af fossile brændstoffer er forbandet langt
> ned i helvede..;)

Slige steder er ikkedestomindre fyldt op med beskrevne ekvipager, og hvis du
har siddet i en "Kiste" blandt dem, ved du hvorfor navnet. Den fylder ikke
meget i landskabet ved siden af en HT.bus :(.

Fra : Per O.

Dato : 15-01-07 21:28

> Slige steder er ikkedestomindre fyldt op med beskrevne ekvipager, og hvis
> du har siddet i en "Kiste" blandt dem, ved du hvorfor navnet. Den fylder
> ikke meget i landskabet ved siden af en HT.bus :(.

Nej der er da også meget mere sikkert at køre på cykel!

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-01-07 19:24

Jørgen M. Rasmussen wrote on 15-01-2007 :
> Spis en kiks, købte du en?, hvorfor ikke?. Et sted jeg tidl. arb., havde vi
> en til internt brug på fabriksområdet; vi kaldt den "Ligkisten" ;). Jeg skal
> FA... ikke ud at rulle i sån' en blandt Finn, Folmer& Co. :(.

Ja det ville også være min største frygt - og ikke bare lastbiler,
forestil dig en SUV type der triller hen over sådan en ellert, der kan
næppe være meget tilbage.

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 19:27

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja det ville også være min største frygt - og ikke bare lastbiler,
> forestil dig en SUV type der triller hen over sådan en ellert, der kan
> næppe være meget tilbage.

Du og Jørgen har ikke de store problemer med at forestille jer alskens
ulykke, ødelæggelse og død.

Er det noget i tager i pilleform..?..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-01-07 19:53

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45abc76a$0$2090

> Du og Jørgen har ikke de store problemer med at forestille jer alskens
> ulykke, ødelæggelse og død.

Hvor mange NCAP-stjerner tror du den vil få? + der er syre i batterierne;).
Igen, hvis ideen er så fremragende, hvorfor så du ikke selv "lyset" og
investerede penge i foretagnet?. Reelt er du lige så godt hjulpet med et
klippekort, eller en cykel, pladsen er begrænset og den skal parkeres, gerne
i nærheden af en stikkontakt..

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 19:53

KLIP

> [...]
> hjulpet med et klippekort, eller en cykel, pladsen er begrænset og den
> skal parkeres, gerne i nærheden af en stikkontakt..

Nåda, du tog en ekstra pille, kan jeg læse.

Se dog muligheder mand og ikke konstant dine evindelige begrænsninger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-01-07 19:53

BJ wrote on 15-01-2007 :

> Du og Jørgen har ikke de store problemer med at forestille jer alskens
> ulykke, ødelæggelse og død.
> Er det noget i tager i pilleform..?..;)

Næ, det er rigeligt at tage en tur i trafikken - igen i dag så jeg
f.eks. en lastbil udføre "mordforsøg" på en anden billist. Det var
endnu en af de udenbyske lastbilchauffører der ikke kun demonstrere
fuldstændig uvidenhed om danske færdselsregler men også fuldkommen
ligegyldighed overfor andre mennesker.

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 19:55

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> om danske færdselsregler men også fuldkommen ligegyldighed overfor andre

Du må da have mareridt, hver eneste nat.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-01-07 20:23

BJ explained on 15-01-2007 :

> Du må da have mareridt, hver eneste nat.

Næ, jeg sover såmænd udemærket - ikke så længe, men udemærket :)

Fra : BJ

Dato : 15-01-07 20:27

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, jeg sover såmænd udemærket - ikke så længe, men udemærket :)

Good for you, selvom man virkelig kan få sine bange anelser.;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-07 22:49

Henrik Stidsen skriver:

> Ja det ville også være min største frygt - og ikke bare lastbiler,
> forestil dig en SUV type der triller hen over sådan en ellert, der kan
> næppe være meget tilbage.

Det er der. Jeg har set en Ellert der var blevet "overset" af en
lastbil. På landevejen mellem Randers og Århus (nærmere op ad bakken ved
Spørring) var der pludseligt en masse "rockwool" i vejkanten. henne over
bakken holdte så en lastbil med en Ellert kilet ind under. Det var i
lokalnyhederne senere at Ellerten var blevet slæbt hen af asfalten (og
slidt i stykker), men "Ellertføren" slap med en ordentlig forskrækkelse
og fik kaffe af "truckeren" indtil politiet kom.

Det var i 1990 (sådan cirka).

Fra : KASO

Dato : 16-01-07 08:34

> [...]
>
> En tysk producerer en bemærkelsesværdig vellignende Ellert.
>
> Vi er sku dygtige i DK, til at skaffe os af med alt, der måtte ligne fly,

Første dumhed var da at opfinde et køretøj, der ikke kan følge med
trafikken. Jeg havde - dengang Ellerter fandtes i det danske gadebillede -
den tvivlsomme fornøjelse jævnligt at komme til at hænge bagved en Ellert,
der kørte sine 45 km/t på en landevejsstrækning (80 km/t), hvor der ikke var
mulighed for overhalinger. Den trak en voldsomt lang kø bag sig. Den burde
forbydes udenfor bygrænsen!

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-01-07 08:51

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kørte sine 45 km/t på en landevejsstrækning (80 km/t), hvor der ikke
> var mulighed for overhalinger. Den trak en voldsomt lang kø bag sig. Den

Typisk dansk holdning. Hvis andre bilister ikke lige kører så jeg kan færdes
frit uden at blive generet, så er de nogle fjolser.

Kør tidligere hjemmefra!

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-07 08:57

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Typisk dansk holdning. Hvis andre bilister ikke lige kører så jeg kan færdes
> frit uden at blive generet, så er de nogle fjolser.
>
> Kør tidligere hjemmefra!

Ganske enig.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 16-01-07 18:42

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Typisk dansk holdning. Hvis andre bilister ikke lige kører så jeg kan
> færdes frit uden at blive generet, så er de nogle fjolser.
>
> Kør tidligere hjemmefra!

Imponerende, som du kan vende tingene på hovedet!

Nu er vi jo nogle, der har et liv - udenfor bilen, og derfor ikke ønsker
vores transporttid skal tage tiden fra børn, familie, venner etc.blot fordi
en "typisk dansk egoist" mener sig berettiget til at sinke 50-100 mennesker
på sin vej.

Bilen er et transportmiddel, der bl.a. skal gøre det muligt at nå
forskellige ting til tiden - såsom at hente børn, købe ind, komme på arbejde
etc. Derfor er det en utrolig egoistiske holdning, at "jeg har ret til at
sinke alle, fordi jeg har lyst til at køre Ellert - eller spare diesel".

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-01-07 08:34

KASO wrote:
> [...]
> sinke alle, fordi jeg har lyst til at køre Ellert - eller spare diesel".

<sarkasme>
Nemlig. Vi skal være ENS, og alle køre 80 i ENS biler! Dem der ikke kan
indordne sig kalder vi egoister, og sender i KZ-lejr .. ups ..
</sarkasme>

Jeg kalder os individualister.

--
vh
Torben - uden ellert

Fra : KASO

Dato : 17-01-07 20:19

> [...]
> Nemlig. Vi skal være ENS, og alle køre 80 i ENS biler! Dem der ikke kan
> indordne sig kalder vi egoister, og sender i KZ-lejr .. ups ..

Tjah - det kan man jo også kalde indskrænkede personer, der ikke kan fatte
at tage hensyn til andre mennesker.....

Det handler ikke om at være ens, men om ikke at være til unødig gene for
sine medmennesker, men det fatter du jo så ikke....

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-01-07 07:48

KASO wrote:

> Tjah - det kan man jo også kalde indskrænkede personer, der ikke kan fatte
> at tage hensyn til andre mennesker.....

Du mener at det er indskrænket at tage hensyn til miljøet, hvis det
potentielt kan have en mimimal indflydelse på andres liv?

> Det handler ikke om at være ens, men om ikke at være til unødig gene for
> sine medmennesker, men det fatter du jo så ikke....

Værdigrundlag er forskellige. Mennesker er forskellige. Jo før du indsér
det, jo før kan du leve i bedre balance med dig selv. Hummmummmummm -
røgelsespind - hummm.

Gutten der lige netop kan klare afdragene på en knallert 45 for at nå
til sin læreplads 50km væk har fuld ret til at benytte vejene lige så
meget som drengerøven der kører fornøjelseskørsel i sin 320i.
Selvfølgelig kan man have en holdning til hvem der har mest grund til at
fylde op på vejen, men retten har de begge.

Torben

Fra : KASO

Dato : 18-01-07 08:28

> Du mener at det er indskrænket at tage hensyn til miljøet, hvis det
> potentielt kan have en mimimal indflydelse på andres liv?

De, der kommer tilskade eller dør i forbindelse med de talrige mere eller
mindre hassarderede overhalinger for langsom kørsel kan føre til, vil nok
ikke mene indflydelsen på deres liv er minimal. Det samme gælder børn, der
ikke bliver afhentet før instittutionen lukker, eller de 8 andre, der sidder
½ time og venter på den sidste skal nå frem til mødet - blot for at nævne
nogle eksempler.

Miljøhensynet er et tåbeligt alibi. Ser du totalbilledet (fremstilling af
el - med stor "spildprocent" frem til anvendelsen i motoren), talrige skift
af batterier med giftige tungmetaller, merforbruget hos øvrige traffikanter
i forbindelser med opbremsninger, overhaling og acceleration, tror jeg
miljøgevinsten er meget beskeden - eller helt væk.

El-bilen - i Ellertens udformning - er som teknologi ikke moden til at være
et reelt alternativ.

> Værdigrundlag er forskellige. Mennesker er forskellige. Jo før du indsér
> det, jo før kan du leve i bedre balance med dig selv. Hummmummmummm -
> røgelsespind - hummm.

Måske skulle man være mindre fokuseret på sit eget "værdigrundlag" - så
kunne man måske få øje på, at der er andre mennesker i Verden, som man bør
tage hensyn til.....

> [...]
> man have en holdning til hvem der har mest grund til at fylde op på vejen,

Jeg har også ret til at vandre rundt på landevejen foran din bil, så du kun
kan køre med 5 km/t. Det er miljøvenligt - og i overensstemmelse med mit
værdigrundlag, men vil du acceptere at komme 3 timer senere frem af den
grund?

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-01-07 09:17

KASO wrote:

> [...]
> ½ time og venter på den sidste skal nå frem til mødet - blot for at nævne

Hasarderede overhalinger er ikke den langsomtkørenes skyld, og ikke
tilladte. Og prøv nu at sætte det i perspektiv - ½ times forsinkelse kan
kun opnås hvis man er så naiv at tro at man kan køre 80 km/t i
gennemsnit på landevejen fra Århus til grænsen, og at det reelt er
umuligt at overhale en ellert på hele strækningen.

> [...]
> i forbindelser med opbremsninger, overhaling og acceleration, tror jeg
> miljøgevinsten er meget beskeden - eller helt væk.

Man behøver ikke et alibi for at køre langsommere end den maksimalt
skiltede hastighed. Og med hensyn til spildprocent, så kan bilerne
sagtens prale af et pænt overskud hér. Bare tænk på at spildvarmen. Men
den diskussion gider jeg egentlig ikke fortsætte, for din påståede tro
på bilernes energieffektivitet kan jeg ikke rokke ved.

> El-bilen - i Ellertens udformning - er som teknologi ikke moden til at være
> et reelt alternativ.

Næh, normalt ikke. Men et fint alternativ for ham der får forældrenes
Sierra, og skal køre 8km om dagen, eller den gangbesværede der har lidt
større behov end en elstol kan opfylde. Vareudbringning og indkøb i byen
er andre anvendelser hvor det giver mening.

> Måske skulle man være mindre fokuseret på sit eget "værdigrundlag" - så
> kunne man måske få øje på, at der er andre mennesker i Verden, som man bør
> tage hensyn til.....

Helt enig. Ham i Ellerten kan holde ind når han trækker kø, og du kunne
starte med at respektere andres valg.

> [...]
> kan køre med 5 km/t. Det er miljøvenligt - og i overensstemmelse med mit
> værdigrundlag, men vil du acceptere at komme 3 timer senere frem af den

Du er temmelig langt fra virkeligheden. Både Ellerter og fodgængere kan
overhales, og alle skal vise hensyn jfr. §3.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 18-01-07 21:34

> Hasarderede overhalinger er ikke den langsomtkørenes skyld, og ikke
> tilladte.

Det er den modkørende nok ret ligeglad med, når han bliver ramt....

> [...]
> hvis man er så naiv at tro at man kan køre 80 km/t i gennemsnit på
> landevejen fra Århus til grænsen, og at det reelt er umuligt at overhale

Prøv at sætte det i perspektiv: Udbredelsen af køretøjer, der generelt
nedsætter hastigheden fra 80 til 45km/t er et markant problem.

> Man behøver ikke et alibi for at køre langsommere end den maksimalt
> skiltede hastighed.

Næh - man kan da godt genere andre - bare for sjov....

> Og med hensyn til spildprocent, så kan bilerne sagtens prale af et pænt
> overskud hér. Bare tænk på at spildvarmen.

Ja - hvem der havde lidt af den. Jeg har været nødt til at montere et fyr
for at få varme i bilen om vinteren - bilen kan ikke opnå driftstemperatur,
fordi en for stor del af energien bliver til fremdrift. Tankevækkende -
ikke?

> Men den diskussion gider jeg egentlig ikke fortsætte, for din påståede tro
> på bilernes energieffektivitet kan jeg ikke rokke ved.

Næh - du synes jo ikke, at det er sjovt, hvis man siger dig imod.....

> [...]
> større behov end en elstol kan opfylde. Vareudbringning og indkøb i byen
> er andre anvendelser hvor det giver mening.

Jeps - fint - den er brugbar i bykørsel - min kritik gik også kun på
landevejskørsel, som du måske erindrer....

> Helt enig. Ham i Ellerten kan holde ind når han trækker kø, og du kunne
> starte med at respektere andres valg.

Problemet er, at jeg aldrig har set en Ellert holde ind. Men hvorfor skal
jeg respektere valget af Ellerten, når ejerne ikke respekterer hovedparten
af øvrige køretøjer (biler) på vejene og viser hensyn til dem?

> Du er temmelig langt fra virkeligheden. Både Ellerter og fodgængere kan
> overhales, og alle skal vise hensyn jfr. §3.

Jeg har prøvet mange gange at køre mange km på Kongevejen bag en Ellert. Her
er _ikke_ plads til overhaling. Det er ganske virkeligt. Jeg ville s'mænd
blot se, hvor din grænse gik for, hvor meget man måtte genere andre - i
individualismens hellige navn.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-07 09:23

> [...]
> ikke bliver afhentet før instittutionen lukker, eller de 8 andre, der
> sidder ½ time og venter på den sidste skal nå frem til mødet - blot for at

Til gengæld holder de langsomkørende biler gennemsnitshastigheden nede på
vejene, så Brian på vej hjem fra arbejde ikke fræser i grøften i det første
svage venstresving på hovedvejen.

> [...]
> traffikanter i forbindelser med opbremsninger, overhaling og acceleration,
> tror jeg miljøgevinsten er meget beskeden - eller helt væk.

Den _er_ væk. Fordelen er at forureningen ikke opstår der hvor man kører,
men der hvor elektriciteten bliver fremstillet. Altså - forureningen er væk
fra bymidterne.

Du må være utroligt irriterede på folk, der står foran dig i køen i
supermarkedet. Irriterende, at de står der så du ikke bare kan gå direkte
til kassen, ikke?

> Måske skulle man være mindre fokuseret på sit eget "værdigrundlag" - så
> kunne man måske få øje på, at der er andre mennesker i Verden, som man bør
> tage hensyn til.....

.... skrev ham der er irriterede på dem der er foran ham i en kø ....

> [...]
> kun kan køre med 5 km/t. Det er miljøvenligt - og i overensstemmelse med
> mit værdigrundlag, men vil du acceptere at komme 3 timer senere frem af

Det er ulovligt at spærre for trafikken på den måde. Hvornår er du sidst
kommet hjem efter at have været forsinket i 3 timer?

Kom nu ind i kampen!

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 18-01-07 21:43

> [...]
> vejene, så Brian på vej hjem fra arbejde ikke fræser i grøften i det
> første svage venstresving på hovedvejen.

Han rammer istedet en modkørende familie, der bliver udslettet, når han
overhaler Ellerten.

> Den _er_ væk. Fordelen er at forureningen ikke opstår der hvor man kører,
> men der hvor elektriciteten bliver fremstillet. Altså - forureningen er
> væk fra bymidterne.

Ude af øje, ude af sind...

> Du må være utroligt irriterede på folk, der står foran dig i køen i
> supermarkedet. Irriterende, at de står der så du ikke bare kan gå direkte
> til kassen, ikke?

Næh - de er måske nok "til gene" - men ikke til _unødig_ gene. De har ikke
bevidst valgt at genere andre sådan som Ellert-kørere har.

> ... skrev ham der er irriterede på dem der er foran ham i en kø ....

Nej - jeg er kun irriteret på dem, der bevidst vælger at skabe en kø. Der er
stor forskel, men det er åbenbart svært at forstå, at man skal tage hensyn
til andre. Egoismen længe leve!

> Det er ulovligt at spærre for trafikken på den måde. Hvornår er du sidst
> kommet hjem efter at have været forsinket i 3 timer?

Hvor står det, at jeg ikke må gå på landevejen? Hvis det er ulovligt for mig
at gå der, er det også ulovligt for en Ellert at spærre.

> Kom nu ind i kampen!

Tjah - det er da en kamp at få dig til at forstå almindelig hensyntagen til
andre....

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-07 13:40

KASO wrote:

> [...]
> arbejde etc. Derfor er det en utrolig egoistiske holdning, at "jeg
> har ret til at sinke alle, fordi jeg har lyst til at køre Ellert -

Så længe disse egoistiske holdninger holdes inden for lovens lange arm - og
det gør ovenstående - bør I holde lav profil.

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 17-01-07 20:22

> Så længe disse egoistiske holdninger holdes inden for lovens lange arm -
> og det gør ovenstående - bør I holde lav profil.

Jeg troede egentlig at ytringsfrihed også var en del af loven.....

Jeg ytrer mig derfor gerne om tåbeligheden i at lade egoistiske hensyn og
skøre idéer føre til gener for mange andre mennesker. Det "sjove" er jo, at
loven også påbyder langsomme køretøjer at vige for bagfra kørende - men det
har jeg aldrig set en Ellert overholde (men ofte traktorer og lign.).

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-01-07 08:01

KASO wrote:

> [...]
> loven også påbyder langsomme køretøjer at vige for bagfra kørende - men det
> har jeg aldrig set en Ellert overholde (men ofte traktorer og lign.).

Hvordan er det nu : http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2001/0071229.htm#K5

"§41 Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved
uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt
at bremse."

Som jeg husker min køreundervisning er reglen at man skal trække ind
hvis man danner kø (og der er forsvarlig mulighed for det). Det hører
vel ind under §3. Hvis det er mere præcist beskrevet kan du sikkert
udpege det.

Jeg kan ikke se hvordan det at køre Ellert er et egoistisk hensyn - det
er da til gavn for vores allesammens luft. Endnu mere kan man glæde sig
over hver gang man skal holde tilbage for 20 cykler ved højresving -
alternativet er 20 C5'ere mere foran dig på Godthåbsvej. Se det store
billede KASO.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 18-01-07 08:35

> [...]
> man danner kø (og der er forsvarlig mulighed for det). Det hører vel ind
> under §3. Hvis det er mere præcist beskrevet kan du sikkert udpege det.

Det er ganske dækkende - men hvor mange Ellert-kørere har du set praktisere
det?
(Jeg har aldrig set det!)

> [...]
> hver gang man skal holde tilbage for 20 cykler ved højresving -
> alternativet er 20 C5'ere mere foran dig på Godthåbsvej. Se det store

Som nævnt tidligere, gavner Ellert'en faktisk ikke vores luft - den er blot
et symbol på de, der gerne vil fremstille sig selv som "miljøvenlige". Hvis
de virkelig mente det, ville de tage cyklen....
Jeg har ingen problemer med cyklister eller fodgængere ved et højresving -
det er et spørgsmål om sekunder. Desuden skrev jeg faktisk, at Ellerten
burde forbydes _udenfor_bygrænsen_ - i byen kan den jo fint følge med og gør
ingen "skade" - og sidst jeg så efter, lå Godthåbsvej _indenfor_
bygrænsen....

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-01-07 09:30

KASO wrote:

> Det er ganske dækkende - men hvor mange Ellert-kørere har du set praktisere
> det?
> (Jeg har aldrig set det!)

Jeg har aldrig set en ellert trække kø, men de fleste med at kørekort
vil nok trække ind med jævne mellemrum hvis man trækker kø - også af
hensyn til sikkerheden. Hvor tit har du ligget i kø efter en ellert?
Hvad medførte det af reel forsinkelse?

> Som nævnt tidligere, gavner Ellert'en faktisk ikke vores luft - den er blot
> et symbol på de, der gerne vil fremstille sig selv som "miljøvenlige".

Som nævnt gider jeg ikke den diskussion. Det er simpelthen for langt
ude. 12-1500kg der skal flyttes med fossilt brændstof ift. 300kg på el.

> Hvis de virkelig mente det, ville de tage cyklen....

Cyklen er et godt alternativ til mange ting, men ellerten rækker længere
og hurtigere og kræver ikke et bad efter 20km.

Jeg er ved at bygge en liggecykel om med elmotorhjælp til mine 2*37km,
men jeg er sikker på at jeg ikke vil bruge den på _alle_ regnvejrsdage.
De dage jeg bruger den kan jeg glide forbi køen på Hillerødmotorvejen i
højt humør og med god samvittighed.

> [...]
> burde forbydes _udenfor_bygrænsen_ - i byen kan den jo fint følge med og gør
> ingen "skade" - og sidst jeg så efter, lå Godthåbsvej _indenfor_

Ingen grund til forbud, vi har en fint dækkende §3. At du tolker den som
om at det ikke er tilladt at have indflydelse på andres fremfærd er helt
i skoven.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 18-01-07 21:54

> Jeg har aldrig set en ellert trække kø, men de fleste med at kørekort vil
> nok trække ind med jævne mellemrum hvis man trækker kø - også af hensyn
> til sikkerheden. Hvor tit har du ligget i kø efter en ellert?

Det er heldigvis mange år siden - men dengang skete det adskillige gange på
en uge på Kongevejen. Der er ikke plads til overhaling - så køen voksede og
voksede - og Ellertkøreren var sikkert stolt over, hvor mange biler hans
lille køretøj kunne trække.....

> Hvad medførte det af reel forsinkelse?

Beklager - jeg tog ikke tid, men du kan jo selv regne, når det strækker sig
over mange km - og hastigheden nedsættes fra 80 til 45.

> Som nævnt gider jeg ikke den diskussion. Det er simpelthen for langt ude.
> 12-1500kg der skal flyttes med fossilt brændstof ift. 300kg på el.

Tjah - kul forurener nu også en del.... Og hvis du gad læse, hvad jeg skrev,
skal man tage en helhedsbetragtning - inkl. tungmetaler i batterier, tab i
de mange led, energien fra kullene skal igennem før den ender i el-motoren,
afledte virkninger på den øvrige trafik m.m. - men det overser du
åbenbart....

Til orientering kan mine 1550 kg. bil flyttes med et forbrug på 17 km/l i
gennemsnit. Den kan transportere 7 personer + bagage. Med en let
modifikation vil den med partikelfilter og miljødiesel (rapsolie) være langt
mere miljøvenlig i en helhedsbetragtning end en Ellert. Desværre umuliggør
den danske lovgivning rentabel brug af miljødiesel.

> Cyklen er et godt alternativ til mange ting, men ellerten rækker længere
> og hurtigere og kræver ikke et bad efter 20km.

Jeg er sikker på, at cyklen har længere rækkevidde - men det afhænger
selvfølgelig af "motoren"
Badet er vel intet problem i miljøets hellige navn - eller er det kun
tilladt at have det bekvemt, når man vælger Ellert - andre må godt påføres
gener?

> Jeg er ved at bygge en liggecykel om med elmotorhjælp til mine 2*37km, men
> jeg er sikker på at jeg ikke vil bruge den på _alle_ regnvejrsdage.

Byg den som en Leitra - kabinecykel - så betyder regnen ikke så meget (og
luftmodstanden mindskes).

> De dage jeg bruger den kan jeg glide forbi køen på Hillerødmotorvejen i
> højt humør og med god samvittighed.

Det lyder som en god idé!

> Ingen grund til forbud, vi har en fint dækkende §3. At du tolker den som
> om at det ikke er tilladt at have indflydelse på andres fremfærd er helt i
> skoven.

Jeg tolker den ikke - jeg konstaterer, at den ikke bliver overholdt af
Ellert-kørere, hvorfor de bør fjernes fra landevejene.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-07 21:57

KASO skriver:

> Tjah - kul forurener nu også en del....

Kul ?
Vindenergi.

> [...]
> mere miljøvenlig i en helhedsbetragtning end en Ellert. Desværre umuliggør
> den danske lovgivning rentabel brug af miljødiesel.

Hov, vil di regne tab i eltransmission med, skal du også lige regne
boring og transport af råolie, raffinering og videretransport med i din
beregning....

Er det rapsolie skal du også regne landmandens dieselforbrug med på hans
maskiner, miljøomkostninger ved rensning og presning, samt udkørsel til
evt tankstation.

Fra : KASO

Dato : 19-01-07 18:09

> KASO skriver:

> Kul ?
> Vindenergi.

Udgør stadig en minimal del af det danske el-forbrug. Kul udgør til gengæld
en stor del....

> [...]
>
> Er det rapsolie skal du også regne landmandens dieselforbrug med på hans
> maskiner, miljøomkostninger ved rensning og presning, samt udkørsel til

Helt korrekt - men så skal vi også medregne energien til at bryde og
transportere kullene og til bortskaffelse af slagger.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-07 19:35

KASO skriver:

> Udgør stadig en minimal del af det danske el-forbrug.

Definer "minimal", gerne i procenter af det samlede forbrug.

> Kul udgør til gengæld
> en stor del....

Sammen med vandkraft og kernekraft.

Fra : KASO

Dato : 20-01-07 12:44

> KASO skriver:

> Definer "minimal", gerne i procenter af det samlede forbrug.

OK - seneste tal siger 20% - stadig ikke meget.

50% - dertil kommer afbrænding af halm, olie og gas - der alle er med til at
forurene.

> Sammen med vandkraft og kernekraft.

Som vi så ikke har.... (og kernekraften er jeg gerne fri for. Den forurener
måske ikke på kort sigt - men risikoen på lang sigt er ganske ubehagelig -
tænk blot på Tjernobyl). Danmark har en overproduktion af el - derfor
medtager jeg ikke de vandkraften, som vi ind imellem køber.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-01-07 15:19

KASO skriver:

> OK - seneste tal siger 20% - stadig ikke meget.

Okay, næste gang du har et minimalt overforbrug af penge er det altså
20% ?

> 50% - dertil kommer afbrænding af halm, olie og gas - der alle er med til at
> forurene.

Halm, var det ikke co2 neutralt ?

> [...]
> tænk blot på Tjernobyl). Danmark har en overproduktion af el - derfor
> medtager jeg ikke de vandkraften, som vi ind imellem køber.

Overproduktion af el er når vi har vindmøllerne i gang, ikek kulkraften,
så vi eksporterer kulkraften og får vand og kernekraft retur.

Fra : KASO

Dato : 20-01-07 17:27

> KASO skriver:

> Okay, næste gang du har et minimalt overforbrug af penge er det altså
> 20% ?

> Halm, var det ikke co2 neutralt ?

Pas - muligvis, men det udgør vist heller ikke en større del...

> Overproduktion af el er når vi har vindmøllerne i gang, ikek kulkraften,
> så vi eksporterer kulkraften og får vand og kernekraft retur.

Netto er vi eksportører (som jeg læser det), så selv om vi eksporterer
kulkraften, eksporterer vi ikke forureningen - og dermed kan du modregne den
eksporterede energi i vand/a-kraften.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-01-07 08:28

KASO wrote:

> [...]
> voksede - og Ellertkøreren var sikkert stolt over, hvor mange biler hans

Det kan måske være en bekendt - men hans ellert kører ikke kun 45. Hvid?
Einstein hår?

> Beklager - jeg tog ikke tid, men du kan jo selv regne, når det strækker sig
> over mange km - og hastigheden nedsættes fra 80 til 45.

OK - så er en bøde til føreren vel på sin plads.

> [...]
> de mange led, energien fra kullene skal igennem før den ender i el-motoren,
> afledte virkninger på den øvrige trafik m.m. - men det overser du

Din tone bliver ikke bedre med tiden, så jeg nærmer mig EOD. Jeg vælger
ikke at kommentere tungmetaller af flere grunde. Jeg erkender at jeg
ikke ved hvad der er i de "Vlies" batterier de anvender nu. Jeg ville
umiddelbart gå ud fra at de er mere miljøvenlige end syrebatterier,
ligesom NiMH er bedre end NiCd.
Ingen af os kan sammenligne de reelle påvirkninger. Har du f.eks. taget
højde for svineriet i Kuwait eller nordsøen ved at hente olien op?
Transporten til din tank? Jeg hæfter mig ved at miljøforkæmperne ikke er
på barrikaderne for at forbyde Eldrift.

> [...]
> mere miljøvenlig i en helhedsbetragtning end en Ellert. Desværre umuliggør
> den danske lovgivning rentabel brug af miljødiesel.

Og til dagligt transporterer den vel dig og din madpakke, så dermed er
dit transportmiddel temmelig egoistisk IMHO. Jeg kan ikke sammenligne
påvirkningerne, og slet ikke hvis vi tager højde for at udviklingen der
har ført til din bil gennem de sidste 100 år også har haft en målbar
påvirkning. Ellerten er et tidligt skridt på vejen - måske til reelle
alternativer til de brændstofkøretøjer vi slås med nu. Der er room for
improvement, men ikke hvis der lovgives til ugunst for det.

> Jeg er sikker på, at cyklen har længere rækkevidde - men det afhænger
> selvfølgelig af "motoren"

Reel penderrækkevidde. Der skal jo gerne arbejdes imellem transporterne.
Min form skulle gerne række til 200km Brevet'et d. 24/3 - men så
arbejder jeg ikke samme dag.

?

> Byg den som en Leitra - kabinecykel - så betyder regnen ikke så meget (og
> luftmodstanden mindskes).

OK - du vil gerne ligge i kø bag en Leitra? Jeg kan ikke forliges
med Leitraens siddestilling, og er ikke parat til at lægge de ~50k der
skal til. En Quest er mere min type, men prisen og leveringstiden er
problemer. Jeg byggede i øvrigt videre på elmotorens ophæng i går hos
C.G. / Leitra.

> Jeg tolker den ikke - jeg konstaterer, at den ikke bliver overholdt af
> Ellert-kørere, hvorfor de bør fjernes fra landevejene.

Igen den temmelig rabiate udmelding. Færdselsforseelser plejer at
straffes med bøde. Skulle man forbyde alm. biler på vejene fordi nogen
af dem overtræder færdselsloven? Din argumentation er ikke gennemtænkt -
virker mere som slagord der er egnet i en kreds af inkarnerede bilister.

--
vh
Torben

Fra : KASO

Dato : 19-01-07 18:20

> Det kan måske være en bekendt - men hans ellert kører ikke kun 45. Hvid?
> Einstein hår?

Som sagt - det er mange år siden, så jeg husker ikke længere føreren - men
hastigheden husker jeg...

> [...]
> højde for svineriet i Kuwait eller nordsøen ved at hente olien op?
> Transporten til din tank? Jeg hæfter mig ved at miljøforkæmperne ikke er

Nej - men jeg medtog heller ikke energien til at bryde og transportere
kullene og til at bortskaffe slagger....

> [...]
> alternativer til de brændstofkøretøjer vi slås med nu. Der er room for
> improvement, men ikke hvis der lovgives til ugunst for det.

Bilens last er meget forskellig, men det er korrekt, at den ofte kun
transporterer mig. Det gør den dog fortsat ganske miljøvenligt ifht.
hovedparten af bilerne på de danske veje.

Vi er da enige om, at en mere miljøvenlig løsning er at foretrække, men det
hjælper ikke med "halvfærdige" produkter, der skader samfundet mere end de
gavner. Havde Ellerten kunne følge med på landevejen - eller endda
motorvejen, var det da fint med mig - men som den er konstrueret, er den
uegnet udenfor byerne.

> [...]
> Min form skulle gerne række til 200km Brevet'et d. 24/3 - men så arbejder

Jeg kan ikke se, at det er et problem at skulle i bad, hvis man ikke kan se,
at det er et problem at sinke andre unødigt. I begge tilfælde er der
"gener"/forsinkelser - det er blot et spørgsmål om, om det går ud over den
miljøvenlige selv, eller alle andre på vejen.

> [...]
> Jeg byggede i øvrigt videre på elmotorens ophæng i går hos C.G. / Leitra.

Næh - men en Leitra hører også til på cykelstien - og jeg har endnu ikke
oplevet forsinkelser fra en Leitra - nok primært fordi de er sjældne - og
ejerne er flinkere til at holde til højre.

> [...]
> overtræder færdselsloven? Din argumentation er ikke gennemtænkt - virker
> mere som slagord der er egnet i en kreds af inkarnerede bilister.

Ikke spor rabiat. Det er almindelig praksis, at hvis en gruppe ikke er
istand til at overholde en gældende, generel lovgivning, må man lovgive mere
specifikt. Tænk på spejle til lastbiler m.m.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-07 10:13

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Spis en kiks, købte du en?, hvorfor ikke?. Et sted jeg tidl. arb., havde vi
> en til internt brug på fabriksområdet; vi kaldt den "Ligkisten" ;). Jeg skal
> FA... ikke ud at rulle i sån' en blandt Finn, Folmer& Co. :(.

Det kan jeg godt forstå, når man tænker på at man kan overse en
personbil og køre flere hundrede meter som ham i nordjylland.
--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 10:18

KLIP

>Det kan jeg godt forstå, når man tænker på at man kan overse en
>personbil og køre flere hundrede meter som ham i nordjylland.

Jeres indlæg er mig én stor gåde.

En Ellert er en bybil og ikke beregnet til kørsel andre steder.

At vore registreringsafgifter så tvinger os til at køre i latterlige små
potter, det er en politisk sag.

Med denne af jer udviste holdning, er det helt klart, hvorfor DK altid vil
være et middelmådig land.

Begrænsninger, ulykke, ødelæggelse og død, Se "det" kan forholde sig til,
ligesom beløb under 1 million kroner.

Muligheder og stor indtjening for landets ve og vel, nope!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-01-07 18:14

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45ac9855$0$2096

> En Ellert er en bybil og ikke beregnet til kørsel andre steder.

Og der køre busser og taxaer. Sidstnævnte køre tilmed ofte som aber :(. Der
sker ugså en del uheld blandt blikæsker i byen, men som jeg læser er det
ligegyldigt at "jagte" NCAP-stjerner for overlevelsens skyld.

> [...]
> være et middelmådig land.
>
> Begrænsninger, ulykke, ødelæggelse og død, Se "det" kan forholde sig til,

Blablabla, hvorfor H... købte du ikke en, da de blev produceret i DK., bare
for at støtte det gode initiativ?. Fordi dengang var det kun tumper som
Auken& Co. der tænkte i de bane, lige som med vindkraft, det var kun
M.A.Pedersens's Disciple der interesserede sig for den. Men nu hvor det er
blevet en kommerciel succes, kan du godt se det smarte i ideen, det STINKER
:(.

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 19:43

KLIP

> [...]
>>
> Blablabla, hvorfor H... købte du ikke en, da de blev produceret i DK.,
> bare for at støtte det gode initiativ?....................

Så, der åd han sku hele glasset.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-01-07 20:54

> Så, der åd han sku hele glasset.

Hvis moral er godt, er dobbelt moral dobbelt så godt?. Hvis du dengang havde
agiteret som nu, "revet" muldvarpen og støttet, investeret, var projektet
måske blevet til noget i DK. Statsstøtte var udelukket, det foregik under
regeringen Schlütter, så du kan takke ham for der ikke blev gjort mere fra
officiel side. Lige som nu, hvor man kun interessere sig for alternativer
til fossilt brændstof, fordi man får vredet armen "rundt" af EU.

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 21:22

> [...]

> for alternativer til fossilt brændstof, fordi man får vredet armen "rundt"

Hov, har du husket at drikke et stort glas vand, det skal du, når du tager
dine (motivations-)piller.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 16-01-07 23:01

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
> måske blevet til noget i DK. Statsstøtte var udelukket, det foregik under

Det var ellers Schlütter der prøvekørte den og var med i et
markedsføringsfremstød, at den så ikke var færdigudviklet og kunne
markedsføres på det tidspunkt kan vel ikke være en regerings skyld. Et
produkt skal altså vise sin berettigelse, ellers hjælper selv JRM'er ikke.

Møller

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 23:05

"Møller" <post.spam@ok.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> markedsføres på det tidspunkt kan vel ikke være en regerings skyld. Et
> produkt skal altså vise sin berettigelse, ellers hjælper selv JRM'er ikke.

Danskere har en ufattelig trang til skadefryd og helst når går det vore egne
rigtig skidt.

Denne trang kan vel nærmest betegnes som rendyrket destruktiv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-07 20:19

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45ad4c01$0$2083

> Denne trang kan vel nærmest betegnes som rendyrket destruktiv.

Spis en kiks, det er markedets frie kræfter. Er det ikke den filosofi du
selv går ind for?.. Du kan bare udvikle et projekt som kan bære sig selv,
kan du ikke det, er det fordi du ikke er dygtig nok.

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 20:24

KLIP

> Spis en kiks, det er markedets frie kræfter.

Den skulle komme fra dig, der ikke mener, "markedets kræfter" skal gælde for
dig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-07 22:07

> Den skulle komme fra dig, der ikke mener, "markedets kræfter" skal gælde
> for dig.

Men jeg har selverkendelse nok til at indse, det gør de. Hold op med at
hykle, det er ynkeligt :(.

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 22:33

KLIP

> Men jeg har selverkendelse nok til at indse, det gør de. Hold op med at
> hykle, det er ynkeligt :(.

Nej, ved du nu hvad..LOL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-07 22:40

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45ae9602$0$2084

> Nej, ved du nu hvad..LOL

??, nej det gør jeg ikke. Hvis man ikke er god nok til sit job, bliver man
fyret, går konkurs, ingen forskel..

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 22:41

KLIP

> ??, nej det gør jeg ikke. Hvis man ikke er god nok til sit job, bliver man
> fyret, går konkurs, ingen forskel..

Jørgen jeg gider ikke lege med dig, når du er på et af dine "negative i et
og alt trip".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-07 23:02

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse news:45ae97f2$0$2086

> Jørgen jeg gider ikke lege med dig, når du er på et af dine "negative i et
> og alt trip".

jeg er ikke negativ, jeg er realist. Jeg troede at alle jyder også var det?
;).

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-01-07 23:23

Christian B. Andresen wrote:

> Det kan jeg godt forstå, når man tænker på at man kan overse en
> personbil og køre flere hundrede meter som ham i nordjylland.

Jeg mener faktisk at der var en lastbil der gjorde det med en ellert over et
længere stykke.

Var det i Kolding?

MVh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-07 23:30

Uffe Ravn skriver:

> Jeg mener faktisk at der var en lastbil der gjorde det med en ellert over et
> længere stykke.
>
> Var det i Kolding?

NEJ !

(hint se mit svar fra mandag aften klokken 22:49)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-07 20:24

> Uffe Ravn skriver:

> NEJ !
>
> (hint se mit svar fra mandag aften klokken 22:49)

Hint, det er sket mere end en gang. Fx. ved jeg en blev påkørt på
Silkeborgvej, ca. ved Framlev, for 20 år siden..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-07 20:46

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Hint, det er sket mere end en gang. Fx. ved jeg en blev påkørt på
> Silkeborgvej, ca. ved Framlev, for 20 år siden..

Blev den da også slæbt over et længere stykke ?

Så kan vi jo kun konstatere at al den skræk der er/har været over
overlevelsesmulighederne i sådan en lille dims er betydeligt bedre end
en mindre bil af blik....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-07 22:20

> Så kan vi jo kun konstatere at al den skræk der er/har været over
> overlevelsesmulighederne i sådan en lille dims er betydeligt bedre end
> en mindre bil af blik....

At den bliver påkørt, siger ikke noget om overlevelses-chancerne!!!. Som
jeg husker, førte ulykken til kortslutningsbrand og alvorlige skader bla.
pga. batterisyren :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-07 22:27

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> At den bliver påkørt, siger ikke noget om overlevelses-chancerne!!!. Som
> jeg husker, førte ulykken til kortslutningsbrand og alvorlige skader bla.
> pga. batterisyren :(.

Nu var der tale om uheld, hvor den blev slæbt af en lastbil over et
længere stykke. Den ulykke du husker, var det samme uheldsform ?

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 22:39

KLIP

> Nu var der tale om uheld, hvor den blev slæbt af en lastbil over et
> længere stykke. Den ulykke du husker, var det samme uheldsform ?

Tjaee .. den Mercedes Benz, der blev kørt over af en lastbil i nordgående
retning syd for motorvejsbroen ved Vejle, var vist ikke lavet af "plastik".
De døde nu alle sammen alligevel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-01-07 22:46

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nu var der tale om uheld, hvor den blev slæbt af en lastbil over et
> længere stykke. Den ulykke du husker, var det samme uheldsform ?

Rolig nu Klaus, når jeg siger Kolding, er der fordi at det for mig som er
Sjælænder, er et fedt at sige Kolding, Horsens, Skanderborg og lignenden.
Hovedpointen er at det ligger et sted i Jyland jeg ikke kan finde uden et
kort

Mvh. Uffe Ravn.

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 22:50

KLIP

> [...]
> Hovedpointen er at det ligger et sted i Jyland jeg ikke kan finde uden et

Du ser for meget Charlie..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-01-07 23:47

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev

> Du ser for meget Charlie..)

Umuligt, jeg har ikke noget TV

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 18-01-07 00:28

KLIP

> lignenden.
> et

> Umuligt, jeg har ikke noget TV

Utroligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-01-07 07:42

Uffe Ravn wrote:

> Umuligt, jeg har ikke noget TV

Er Charlie et TV?!?

--
vh
Torben

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-01-07 22:57

> Nu var der tale om uheld, hvor den blev slæbt af en lastbil over et
> længere stykke. Den ulykke du husker, var det samme uheldsform ?

Who cares?, det handler om den generelle "sikkerhed" ved en Ellert el
lign.?. Hvis jeg bliver påkørt, er jeg da #¤%! ligeglad med om, jeg bliver
slæbt nogen steder. Hvis man befordres i en "ellert", er det da ligegyldigt
at deltage i debatten om NCAB-stjerner= 0 sikkerhed, dårlig synlighed,
oversigt begrænset, manøvre-evne lige sådan. Hvis motorcykel, scooterfolket
lever farligt, gør ellert-folket det 3*farligere, du lever på motoriserede
medtrafikanters nåde& barmhjertighed ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-01-07 06:24

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Who cares?

Uffe spurgte efter det og jeg nævnte den ulykke jeg kender (og så selv),
som jeg mener er den eneste der var af den karakter, hvor en lastbil
slæbte på en Ellert.

Du mener så at jeg tager fejl og at det er sket flere gange - men nu var
det pludseligt en anden type ulykke du henviser til.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-07 10:15

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> endnu en af de udenbyske lastbilchauffører der ikke kun demonstrere
> fuldstændig uvidenhed om danske færdselsregler men også fuldkommen

Enig.
Alene her til morgen foretog en hollandsk lastbilchauffør 2 lange
overhalinger på det mest befærdede stykke ad E45 sydgående omkring
Århus. Der er overhalingsforbud for lastbiler på den strækning.
Sådan en idiot.

Fra : BJ

Dato : 16-01-07 10:21

KLIP

>Sådan en idiot.

Du har aldrig tænkt på, hver gang du peger fingre ad andre, vender de 3 af
dem ind mod dig selv.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-01-07 18:49

Christian B. Andresen submitted this idea :
> [...]
> overhalinger på det mest befærdede stykke ad E45 sydgående omkring
> Århus. Der er overhalingsforbud for lastbiler på den strækning.

Det er der i det mindste ikke nogen der kommer i livsfare af.

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-01-07 13:32

On Jan 16, 8:50 am, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> Typisk dansk holdning. Hvis andre bilister ikke lige kører så jeg kan færdes
> frit uden at blive generet, så er de nogle fjolser.
>
> Kør tidligere hjemmefra!

Hvordan skulle det kunne nedbringe transport-tiden? Det betyder da ikke
andet, end at jeg hænger bag en anden idiot.

Fint nok at køre i god tid, hvis man skal nå noget på et bestemt
tidspunkt. Men det er jo ikke altid man skal det, og det er ikke det
eneste problem, jeg kan ikke se værdien i det som et generelt råd
eller løsning.

For eksempel kommer og går jeg som det passer mig på mit arbejde. (I
hvert fald hvad de små forskydninger trafik-problemer kan give
angår.) Hovedsagen er at jeg er på kontoret mindst 36 timer om ugen.
Hovedsagen for mig personligt er at prøve at være på vejen under 9
timer om ugen, til og fra arbejde. Det går fint, så længe der ikke
holder nogen i vejen.
Jeg kan da godt tage fri en halv time tidligere, det passer mig da
fint, så kommer jeg en halv time tidligere hjem - men dagen efter
(eller en anden dag) kommer jeg den halve time senere hjem, så hvad
får jeg ud af det?
Men hvis en idiot forlænger min transporttid med 30 minutter, så har
jeg 30 minutters mindre fritid den dag. Og det kan være ufatteligt
meget nogle gange! Fandme om jeg vil miste 2/3 af min fritid, fordi en
nar i en traktor ikke kan finde ud af at holde ind en gang i mellem, og
så bare smile når jeg endelig kommer forbi.

Jeg vil her gøre opmærksom på, at problemet er sådan set ikke selve
forsinkelsen - det er når den er unødvendig jeg har et problem med
det! Jeg har ikke noget imod at holde stille i to timer, fordi politiet
har spærret, mens de leder efter de sidste stumper af en eller anden.
Sådan er livet. Men at forsinke mig en halv time pga. kiggekø, så er
det jeg forbander folk langt væk. Kør bare forsigt forbi
ulykkesstedet, så man ikke gør det værre. Men man holder sgu ikke i
overhalingsbanen og kigger! (Eller på nogen anden bane på en
motorvej.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-07 13:43

Niels Andersen wrote:

> Hvordan skulle det kunne nedbringe transport-tiden? Det betyder da
> ikke andet, end at jeg hænger bag en anden idiot.

Igen denne typiske danske holdning. Tak fordi du bekræfter min opfattelse af
dig :)

> [...]
> tidspunkt. Men det er jo ikke altid man skal det, og det er ikke det
> eneste problem, jeg kan ikke se værdien i det som et generelt råd

Det så så sandelig heller ikke ud til at der behøver et tidspres for at du
kan blive fornærmet - du skal blot forsinkes fordi der er andre trafikanter
end dig, så er _du_ sur!

> [...]
> fint, så kommer jeg en halv time tidligere hjem - men dagen efter
> (eller en anden dag) kommer jeg den halve time senere hjem, så hvad

Bekræftelse bekræftet igen!

> [...]
> nar i en traktor ikke kan finde ud af at holde ind en gang i mellem,
> og så bare smile når jeg endelig kommer forbi.

Glæd dig i stedet over at manden i traktoren også har noget han skal nå. Og
at blive forsinket 30 minutter sagtens kan være fordi en der har travlt med
at komme hjem (så som dig selv) men som har smidt sin bil på taget midt på
motorvejen og derfor stjæler noget af din kostbare tid i din bil.

> [...]
> forbi ulykkesstedet, så man ikke gør det værre. Men man holder sgu
> ikke i overhalingsbanen og kigger! (Eller på nogen anden bane på en

Jeg ved ikke lige hvorfor du kommer ind på det? Jeg har ikke nævnt noget om
det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-01-07 03:27

BJ wrote:
> [...]
>
> En tysk producerer en bemærkelsesværdig vellignende Ellert.
>
> Vi er sku dygtige i DK, til at skaffe os af med alt, der måtte ligne

Det er skam en Ellert, eller City El, som de hed dengang. Den er blot blevet
videreudviklet.

Vidste I forresten, at der findens en englænder, der opkøber gamle ellerter,
hiver batterier og elmotor ud, og monterer en lille industridiesel istedet.
Den er god for 164 km på en liter diesel!
Jyllandsposten skrev engang om denne englænder, men jeg har ikke kunnet
genfinde noget om ham på nettet.

Sådan en dieselfætter ku jeg såmænd godt tænke mig til at pendle fra og til
arbejde med. Fra og til arbejde i tørvejr for en femmer om ugen!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-01-07 19:23

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev
> Sådan en dieselfætter ku jeg såmænd godt tænke mig til at pendle fra og
til
> arbejde med. Fra og til arbejde i tørvejr for en femmer om ugen!

Der er bare stor sandsynlighed for, at den kommer til at være ulidelig at
være ombord i, lyd- og vibrationsmæssigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-07 09:17

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev
> til
>
> Der er bare stor sandsynlighed for, at den kommer til at være ulidelig at
> være ombord i, lyd- og vibrationsmæssigt.

Til gengæld kører den langt på literen og der er ingen problemer med fugt i
tændingssystemet, dårlige tændrør og karburator/choker-problemer :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 10:02

BJ wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du har aldrig tænkt på, hver gang du peger fingre ad andre, vender de 3 af
> dem ind mod dig selv.

Jo.
Men jeg laver ikke lange elefantvæddeløb i myldretiden hvor der er
overhaling forbudt.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 11:44

KLIP

>Jo.
>Men jeg laver ikke lange elefantvæddeløb i myldretiden hvor der er
>overhaling forbudt.

Laver du meget andet forkert, siden du er så fokuseret på andre.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 10:03

Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen submitted this idea :
>
> Det er der i det mindste ikke nogen der kommer i livsfare af.

Så har du vist ikke set hvordan de trækker deres lastbiler med
hængere ud til overhaling.
Der er jo en grund til at der er overhaling forbudt for lkastbiler på
den strækning.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 12:28

BJ wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Laver du meget andet forkert, siden du er så fokuseret på andre.?

Nej.
Jeg kører pænt i trafikken, overholder alle regler end de med
hastighedsgrænserne.
Så er der måske andre ting i livet som jeg gør forkert.
Jeg er ikke bleg for at hyre sort arbejde, lave lidt om i
elinstallationen etc.

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 12:30

KLIP

>Nej.
>Jeg kører pænt i trafikken, overholder alle regler end de med
>hastighedsgrænserne.

Endnu en superbilist.

>Så er der måske andre ting i livet som jeg gør forkert.
>Jeg er ikke bleg for at hyre sort arbejde, lave lidt om i
>elinstallationen etc.

Tjaee ... et eller andet sted må dine agretioner mod andres færden/optræden
stamme fra.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 12:33

BJ wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Endnu en superbilist.

Næ, bare hensynsfuld og forudseende.

> Tjaee ... et eller andet sted må dine agretioner mod andres færden/optræden
> stamme fra.

Mangel på forståelse for hvorfor dem som kører
dårligt/hensynsløst/farligt/find selv på mere gør det ?

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 12:36

KLIP

>Næ, bare hensynsfuld og forudseende.

Ja, så må man føle sig som Gud selv.

>Mangel på forståelse for hvorfor dem som kører
>dårligt/hensynsløst/farligt/find selv på mere gør det ?

Når jeg laver en fejl i trafikken, tænk jeg indrømmer, det forekommer,
plejer jeg enten at vinke eller nikke undskyldende.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 12:54

BJ wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Ja, så må man føle sig som Gud selv.

<irony on>
Selvfølgelig, hvad ellers ?
Måske jeg burde så mig en købenummerplade med
GUD ?
<irony off>

I mens ?

Fra : BJ

Dato : 17-01-07 13:18

KLIP

>I mens ?

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med dit ?, men forsøger hermed at tolke
det:

I mens min medtrafikant vinker "overbærende" tilbage uden tegn på
aggressivitet, da han selv kender til fejl.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-01-07 12:59

Christian B. Andresen wrote:

> Så har du vist ikke set hvordan de trækker deres lastbiler med
> hængere ud til overhaling.
> Der er jo en grund til at der er overhaling forbudt for lkastbiler på
> den strækning.

Okay - tænkte nu mere på det at de overhaler, det i sig selv er jo
ikke farligt - måden de gør det på kan være det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 14:16

BJ wrote:
> [...]
> det:
>
> I mens min medtrafikant vinker "overbærende" tilbage uden tegn på
> aggressivitet, da han selv kender til fejl.

Nej
Jeg mener at du vinker og nikker overbærnde i mens du foretager fejlen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 14:18

Henrik Stidsen wrote:

> Okay - tænkte nu mere på det at de overhaler, det i sig selv er jo
> ikke farligt

Det kan det da egentligt godt være, tænk på at de bagfra kommende
bilen jo skal opdage at der køres markant langsommere og så bremse
ned og bilerne bagved dem skal også kunne nå at bremse.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-01-07 16:17

Christian B. Andresen formulated the question :

> Det kan det da egentligt godt være, tænk på at de bagfra kommende
> bilen jo skal opdage at der køres markant langsommere og så bremse
> ned og bilerne bagved dem skal også kunne nå at bremse.

Ja ok - men så er vi jo igen der ved om der køres for stærkt ik ? ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-07 14:25

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Så længe disse egoistiske holdninger holdes inden for lovens lange arm - og
> det gør ovenstående - bør I holde lav profil.

Så du synes det er helt i orden at jeg kører 70 km/t på motorvejen,
60 på landevejen ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-07 09:13

> [...]

> det gør ovenstående - bør I holde lav profil.

Så du synes det er helt i orden at jeg kører 70 km/t på motorvejen,

Ja, så længe du kan finde ud af at holde til højre overtræder du ingen love.

--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-01-07 10:08

On Jan 17, 1:43 pm, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> Igen denne typiske danske holdning. Tak fordi du bekræfter min opfattelse af
> dig :)

Hvordan kan det være en holdning? Det er da fakta. Jeg kan da ikke
vide inden jeg tager hjemmefra, om jeg vil havne bag en idiot. Om jeg
kører hjemmefra kl. 7 eller 7.30 - der er da lige stor risiko for
hvad-som-helst der nu kan ske.

> Det så så sandelig heller ikke ud til at der behøver et tidspres for at du
> kan blive fornærmet - du skal blot forsinkes fordi der er andre trafikanter
> end dig, så er _du_ sur!

Nej, det er lige netop det jeg udspecificerer til sidst. Vi skal jo
alle være her, det er hele pointen. At en traktor kører 30 km/t er
OK, han skal da have lov til at køre ud til sin mark, og han skal da i
hvert fald ikke køre 80 km/t. Men hvis der er langt, så har han
altså at holde ind til siden en gang imellem. Man kan altså ikke
køre 30 km på en travl hovedvej i myldretiden, hvor ingen har en
chance for at overhale, uden at holde til siden en gang i mellem.
Jeg skal nok lade ham køre 30 km/t så langt som han nu har behov for,
han skal jo også have lov til at være her. Bare han ikke tvinger mig
(og maaange andre) til at køre bag ham 30 km (ikke km/t), vi skal jo
også have lov til at være her.

> Bekræftelse bekræftet igen!

Hvad snakker du om? Er det stadig "Hvis andre bilister ikke lige kører
så jeg kan færdes
frit uden at blive generet, så er de nogle fjolser"?

Jeg fortæller jo netop at det er når de generer UNØDIGT jeg har et
problem. UNØDIGT!!

> Glæd dig i stedet over at manden i traktoren også har noget han skal nå.

Hvorfor skal jeg og måske 50 andre biler forsinkes så meget, bare
fordi han ikke vil ofre 15 minutter på at holde til siden et par
minutter en gang i mellem? Hvordan i alverden skulle det kunne give mig
glæde?

> [...]
> at komme hjem (så som dig selv) men som har smidt sin bil på taget midt på
> motorvejen og derfor stjæler noget af din kostbare tid i din bil.

Ja, men det er jo nok ikke noget han gør med vilje. Dermed er det bare
en del af livet. Jaja, måske skete fordi han var fuld, og i så fald
er han en skidespræller af den slemme slags, men det kan jeg jo ikke
vide noget om.

Jeg prøver lige igen: Det er når det er UNØDIGT det generer mig.
Når folk VÆLGER at være ligeglade.

> Jeg ved ikke lige hvorfor du kommer ind på det? Jeg har ikke nævnt noget om
> det :)

I et forsøg på at sikre at du fattede det, det gjorde du åbenbart
ikke.

Sidste forsøg: At der er andre på vejen gør mig ikke noget, vi skal
alle være her. Det er når de er hensynløse jeg har et problem.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-07 21:11

Niels Andersen wrote:
> [...]

Ham foran er ikke en idiot fordi du ønsker at køre hurtigere end dig. Men du
kan være en idiot fordi du kører alt for tæt og alt for aggressivt bag ham.

> [...]
> vide inden jeg tager hjemmefra, om jeg vil havne bag en idiot. Om jeg
> kører hjemmefra kl. 7 eller 7.30 - der er da lige stor risiko for

Hvad gør du i supermarkedskøen med alle de idioter foran dig?

> [...]
> han skal jo også have lov til at være her. Bare han ikke tvinger mig
> (og maaange andre) til at køre bag ham 30 km (ikke km/t), vi skal jo

Det er vist lang tid siden du har kørt bag ved en traktor. Til din
information er de i stand til at køre 40+ km/t og jeg er endnu ikke faldet
over nogen som ikke benytter sig af denne mulighed.

> Hvad snakker du om? Er det stadig "Hvis andre bilister ikke lige kører
> så jeg kan færdes
> frit uden at blive generet, så er de nogle fjolser"?

Du vidste det jo godt. Hvorfor spurgte du?

> Jeg fortæller jo netop at det er når de generer UNØDIGT jeg har et
> problem. UNØDIGT!!

De har et lige så stort behov for at blive transporteret som du har.
Akcepter det og start så dér.

> [...]
> fordi han ikke vil ofre 15 minutter på at holde til siden et par
> minutter en gang i mellem? Hvordan i alverden skulle det kunne give

Som sagt - han har nok også noget han skal nå. 100 køer hjemme i stalden
skal malkes, og der skal moges ud.

> [...]
> vide noget om.
>
> Jeg prøver lige igen: Det er når det er UNØDIGT det generer mig.

Du er _helt_ ude i hampen. Andre skal bare rette ind til højre efter dig?

Tsk tsk.

> [...]
>
> Sidste forsøg: At der er andre på vejen gør mig ikke noget, vi skal
> alle være her. Det er når de er hensynløse jeg har et problem.

Så længe de overholder loven er de ikke hensynsløse. Fat dét!

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-07 10:11

Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen formulated the question :

> Ja ok - men så er vi jo igen der ved om der køres for stærkt ik ? ;)

Ja, men det er jo lastbilen som skal sikre at overhalingen kan gøres
forsvarligt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-07 10:22

> [...]
> vejene, så Brian på vej hjem fra arbejde ikke fræser i grøften i det første

Nej, han rammer en bil frontalt fordi han lavede en hasarderet
overhaling et sted med dårlig sigt.

> Den _er_ væk. Fordelen er at forureningen ikke opstår der hvor man kører,
> men der hvor elektriciteten bliver fremstillet. Altså - forureningen er væk
> fra bymidterne.

Ja, og der er bedre virkningsgrad.
Men man kan ikke erstatte biler som individuel transportform.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-01-07 21:14

Christian B. Andresen wrote:

> Nej, han rammer en bil frontalt fordi han lavede en hasarderet
> overhaling et sted med dårlig sigt.

I begge tilfælde er det hans egen skyld :)

> Ja, og der er bedre virkningsgrad.

I batterier? Jeg tvivler! De er endnu for dårlige - dem der opfinder
elektriske biler melder stadig ud, at batterierne nok skal blive bedre.

> Men man kan ikke erstatte biler som individuel transportform.

Der kommer måske en dag hvor meldingen er: Vi har ikke mere olie. Opfind
noget!
--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 18-01-07 21:36

> I begge tilfælde er det hans egen skyld :)

Det er den modkørende, han rammer nok lidt ligeglad med - og de havde nok
gerne undværet Ellertens fremprovokering af situationen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-01-07 08:44

Per Henneberg Kristensen wrote:

> I begge tilfælde er det hans egen skyld :)

Ja, det er heller ikke Brian'en som bekymrer mig, men de mennesker i
den bil som han rammer.

> I batterier?

Nej, i kraftværkerne.

> Jeg tvivler! De er endnu for dårlige - dem der opfinder
> elektriske biler melder stadig ud, at batterierne nok skal blive bedre.

Brændselsceller er sandsynligvis fremtiden.

> Der kommer måske en dag hvor meldingen er: Vi har ikke mere olie. Opfind
> noget!

Raps, ethanol, brændselsceller, gas. Der er mange alternativer.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-01-07 09:21

BJ wrote:
> Så kan du købe en sprit ny Ellert .... eller rettere en City-El.
> En tysk producerer en bemærkelsesværdig vellignende Ellert.

Meget apropos mødte jeg en Ellert i dag - den holdt parkeret på en
trailer efter en bil på motorvejen. Den var dansk indregistreret så
de findes stadig her i landet.

Fra : Niels Andersen

Dato : 19-01-07 11:37

On Jan 18, 9:10 pm, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> Hvad gør du i supermarkedskøen med alle de idioter foran dig?

Kommer an på hvorfor de er iditioter. Hvis de snyder foran, beder jeg
dem om at tage sig sammen og gå om bag i køen.
Hmm... Andre idioter (som går ud over mig personligt) er jeg vidst
ikke stødt på.

> Det er vist lang tid siden du har kørt bag ved en traktor. Til din
> information er de i stand til at køre 40+ km/t og jeg er endnu ikke faldet
> over nogen som ikke benytter sig af denne mulighed.

30 eller 40 gør ikke den store forskel på en vej hvor man må køre
80 (og normen i øvrigt 100 da det er en hovedvej).
50 ville heller ikke ændre mit argument. Jeg kiggede ikke på
speedometeret den dag, da trafikken omkring mig blev mere og mere
panisk, og ufattelige overhalinger blev hyppigere og hyppigere, og jeg
var HELT sikker på at jeg ikke kørte for stærkt alligevel.

> Du vidste det jo godt. Hvorfor spurgte du?

Jeg vidste det ikke, men mit gæt var åbenbart korrekt. Jeg kunne bare
ikke se sammenhængen.

> De har et lige så stort behov for at blive transporteret som du har.
> Akcepter det og start så dér.

Fat det nu, det er jo ikke det, det handler om. Selvom folk skal
fremad, kan de jo godt tage hensyn. Jeg har jo lige så stort behov for
at blive transporteret som de har.

> Som sagt - han har nok også noget han skal nå. 100 køer hjemme i stalden
> skal malkes, og der skal moges ud.

Hvis de får sprængt yver af at vente 15 minutter længere, så er HAN
kørt for sent, ikke mig. De 15 minutter er også temmeligt kort tid
bare på den strækning jeg kørte bag ham, ikke noget der kunne gøre
den store forskel for ham.
De 15 minutter han sparede kostede adskillige mandedage for os andre.
Gør det ham ikke til en idiot? På en arbejdsplads er den slags
fyringsårsag, når det er med vilje, hvis det er noget der gentager
sig.

> Du er _helt_ ude i hampen. Andre skal bare rette ind til højre efter dig?

Læser du overhovedet hvad jeg skriver?

> Tsk tsk.

Nemlig.

> Så længe de overholder loven er de ikke hensynsløse. Fat dét!

Man kan SAGTENS være hensynløs selv om man overholder loven. Men de
fleste idioter jeg snakker om gør ting som ikke bare er hensynsløse,
men også ulovligt. Fat dét...

--
Mvh.

Niels Andersen