Hjælp - min Astra ryger!!
Fra : funkpost

Dato : 14-01-07 16:30

Hejsa

Jeg har 4. dec. købt en Opel Astra Classic Wagon 1.6 16V fra dec.
2003. Den har gået 81.000 (ca.)

På det sidste har jeg kunne lugte en underlig lugt i kabinen, og i dag
da jeg parkerede, røg det op af motorrummet!! Det viste sig, at det
var et "kabel" til "et eller andet" der går ind i motorblokken foran,
ca. 10 cm. under hvor den store plastikkappe på topstykke slutter. For
mig ligner det et gammeldags tændrør, hvor det "kabel" der går ind
er begyndt at smelte, hvilket udvikler denne kraftige røg.

Er her nogen der ved hvad det er der går ind i motoren der, og hvorfor
mon det smelter?

På forhånd tak!

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 17:10

"funkpost" <funkpost@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvordan har temp. måleren det ?
Normale udslag ?

Fra : funkpost

Dato : 14-01-07 17:18

> Hvordan har temp. måleren det ?
> Normale udslag ?

Helt normalt...

Gunnar

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 17:35

> Hvordan har temp. måleren det ?
> Normale udslag ?

Helt normalt...

OK for jeg kunne forestille mig det er termometret
som du opfatter som et 'tændrør' som går ind i blokken på siden.

Fra : funkpost

Dato : 14-01-07 18:18

> OK for jeg kunne forestille mig det er termometret
> som du opfatter som et 'tændrør' som går ind i blokken på siden.

Jeg river lige fat i forhandleren, så må jeg se. Det er i hvert fald
ikke rart at lugte til i kabinen, og blev faktisk lidt tung i hovedet i
dag!

/Gunnar

Fra : funkpost

Dato : 14-01-07 18:39

NU MED VIDEO!

Jeg har lagt en lille snas som jeg forsøgte at optage med min
mobiltelefon:

http://www.gunnarkrstiansen.dk/download/bil.3gp

Nogen der med sikkerhed kan sige hvad det "stik" eller "forbindelse"
til motorblokken er?

Mvh
Gunnar

Fra : alexbo

Dato : 14-01-07 18:46

"funkpost" <funkpost@gmail.com> skrev

>Nogen der med sikkerhed kan sige hvad det "stik" eller "forbindelse"
til motorblokken er?

http://www.gunnarkrstiansen.dk/download/bil.3gp

Næh, for du kan ikke stave til dit eget navn, og jeg kan ikke åbne filen.

Men på det tidligere skrevne vil jeg tro at det er olietryksføleren og den
er blevet utæt, så olien brænder af, det stinker ad H til.

mvh
Alex Christensen

Fra : funkpost

Dato : 14-01-07 18:41
Fra : Kent Nielsen

Dato : 14-01-07 19:03

> NU MED...rigtigt link!
>
> http://www.gunnarkristiansen.dk/download/bil.3gp

Det er din lamdasonde du har filmet

Kent Nielsen

Fra : sjakalen

Dato : 14-01-07 19:16

> Det er din lamdasonde du har filmet
>
> --
> Mvh
> Kent Nielsen

nemlig lamdasonden

Søren

Fra : Brian

Dato : 14-01-07 19:16

funkpost wrote:

> Er her nogen der ved hvad det er der går ind i motoren der, og hvorfor
> mon det smelter?

På din lille film, har du fanget lambdasonden - er det ledningen til den, du
mener der smelter ? De plejer at have noget omkring ledningen så de kan tåle
varmen, så det ville da være lidt spøjst om den smelter.

Har du tjekket oliestanden, for at se om den bruger olie ? Der kunne vel
dryppe noget olie ned på et varmt rør, og derved give lidt røgsignaler.

/Brian

Fra : funkpost

Dato : 14-01-07 21:18

Hvad er en lambda sonde? (Ja undskyld min uvidenhed, men det sad ikke
på den Escort motor jeg skilte ad og samlede på EFG for mange år
siden :D)

Jeg er ret sikker på at der ikke drypper olie, for alt ser rent og
pænt ud. Det virker som om det ryger op fra den tændrørs-agtige
fætter der sidder der hvor jeg har beskrevet/vist.

På forhånd tak.

Mvh
Gunnar

Fra : alexbo

Dato : 14-01-07 21:26

"funkpost" skrev

<Jeg er ret sikker på at der ikke drypper olie, for alt ser rent og
>pænt ud. Det virker som om det ryger op fra den tændrørs-agtige
>fætter der sidder der hvor jeg har beskrevet/vist.

En lambdasonde måler på udstødningen for at bedømme om blandingen er rigtig.
Der måske hul i den, den stikker ind i udstødningen, start motoren og mærk
efter.

Uanset hvad bliver du klogere ved at undersøge sagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tau

Dato : 15-01-07 07:11

[...]

Hej Gunnar, mit bud er at din stel til motoren ikke er intakt og kablet du
her omtaler trækker stel..
Prøv at se om stelkablet sidder fast mellem motor og karrosseroet.

vh
Poul