Dårlig tomgang på Leon TFSi - Hva
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 09-01-07 20:58

Ikke at jeg selv skal skrue i vognen men som bilnørd er jeg jo lidt
interesseret i hvad søren der kan være galt.

Her til aften da jeg kørte af motorvejen og skulle gennem byen for at
komme helt hjem bemærkede jeg at motoren kørte ujævnt i tomgang.
Omdrejningstælleren var ofte nede at vende omkring 500 omdr/min. Det
virkede som om den ikke tændte ordentlig på den ene cylinder og den gik
så ujævnt at hele vognen vibrerede kraftigt.
Senere da jeg næsten var hjemme begyndte den at tage omdrejninger i
tomgang. Ikke noget voldsomt men langsomt op til over 2000 omdr/min hvor
jeg slog den ned ved bremse den med koblingen.

Det skal siges at jeg på motorvejen ikke bemærkede noget usædvanligt.

Hvad kan årsagen til disse symptomer være? Defekt tændspole på den ene
cylinder eller måske en sensor et eller andet sted?

Mvh
Claus
Som starter dagen i morgen med en tur omkring sit Seat værksted.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 21:01

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan årsagen til disse symptomer være? Defekt tændspole på den ene
> cylinder eller måske en sensor et eller andet sted?

Da min Sierra gjorde sådan, var det Lambdasonden som var defekt.

--
Tom

Fra : Flemming

Dato : 09-01-07 21:07

Tom wrote:

> Da min Sierra gjorde sådan, var det Lambdasonden som var defekt.

Kan også være gasspjældet, som skal renses. Men mon ikke der er gået fugt i
tændingskablerne?

Mvh. Flemming

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 09-01-07 21:12

Flemming skrev:

> Kan også være gasspjældet, som skal renses. Men mon ikke der er gået fugt i
> tændingskablerne?

Rolig nu! Vogne er under et år gammel og har kørt ca. 47.000. I øvrigt
var det stort set tørvejr på vej hjem og da mere end 35.000 af de 47.000
km er tilbagelagt på motorvej er der vel ikke ligefrem groet snavs på
gasspjældet.

Mvh
Claus

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-01-07 22:17

On Tue, 9 Jan 2007 21:07:18 +0100, "Flemming" <123spam4me@gmail.com>
wrote:

>Kan også være gasspjældet, som skal renses. Men mon ikke der er gået fugt i
>tændingskablerne?

Nope. Der er ingen egentlige tændkabler på den motor.

Mine bud i prioriteret rækkefølge:
Defekt tændspole på én cylinder.
Lambdasonde defekt.
Fejl/urenhed i spjældhus.

/Kent Glerup

Fra : Henrik B.

Dato : 09-01-07 21:50

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke at jeg selv skal skrue i vognen men som bilnørd er jeg jo lidt
> interesseret i hvad søren der kan være galt.

- En vakuum-slange der er hoppet af / revnet.
- Din motorstyring har fået hikke (og skal lige nulstilles).

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-01-07 21:56

Claus Nygaard-Pedersen skrev:
> [...]
>
> Mvh
> Claus
> Som starter dagen i morgen med en tur omkring sit Seat værksted.

Efter knap en times fejlsøgning skulle det vise sig at være en O-ring i
en ventil i forbindelse med krumtaphusudluftnningen. En fejl man indtil
i dag vist endnu ikke har set på den maskne i DK, så først efter en
søgning blandt de Tyske VAG-mekanikeres erfaringer kom man på rete spor.

I øvrigt er reservedelen en ny udførelse så, VAG må have erkendt en
uheldig konstruktion.

Ventilen skiftes i morgen og så skulle en noget rullende tomgang være
kureret.

Mvh
Claus

Fra : Flemming

Dato : 10-01-07 22:10

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> [...]
> indtil i dag vist endnu ikke har set på den maskne i DK, så først
> efter en søgning blandt de Tyske VAG-mekanikeres erfaringer kom man

Hvilket værksted brugte du?, for det lyder da helt fornuftigt at de søger
erfaringer hos andre. Det har jeg ikke oplevet eller hørt før...

Mvh. Flemming

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-01-07 22:23

On Wed, 10 Jan 2007 22:10:21 +0100, "Flemming" <123spam4me@gmail.com>
wrote:

>Hvilket værksted brugte du?, for det lyder da helt fornuftigt at de søger
>erfaringer hos andre. Det har jeg ikke oplevet eller hørt før...

Jeg forstår det heller ikke! Hvorfor skiftede de ikke bare
motorstyringen som det første?!?

/Kent Glerup

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-01-07 22:35

Kent Glerup skrev:
> [...]

Seat Horsens - Som jeg i øvrigt kun har pænt at sige om.

Mvh
Claus

Fra : Brian

Dato : 10-01-07 23:04

Claus Nygaard-Pedersen wrote:

> Seat Horsens - Som jeg i øvrigt kun har pænt at sige om.

Også her - det samme kan siges om Seat Silkeborg. Ole Winther har godt styr
på de butikker, og kundeservicen er virkelig prioriteret højt.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 10-01-07 23:54

> [...]
> vist endnu ikke har set på den maskne i DK, så først efter en søgning
> blandt de Tyske VAG-mekanikeres erfaringer kom man på rete spor.

Altså en vakuumfejl, som jeg bl.a. nævnte.

Rigtige biler har over 420 Nm...