/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvad sker der i Aarhus?
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 09-01-07 18:34

Hej,

for anden gang på tre uger oplevede jeg i morges en taxa, der kører
halvt ud på cykelstien - og det øjeblik jeg er 3-4 meter fra lige tager
det sidste nøk. Jeg kan ikke nå at bremse og ender med at må tage
risikoen og komme ud på vejbanen midt i morgentrafikken - det gik
heldigvis godt - sidste gang nåede jeg bag om trods is på cykelstien.

Flår hans dør op og spørger hvad han har gang i - og han forklarer at
han var ved at orientere sig?!

Er der udsat dusør på cykler er mærket Nishiki?

Knus
Regnar

som ellers har normalt stor respekt for lastbiler og hyrevognes gebærden
i Århus - lastbilerne kan godt nok være lidt farlige på havnen når de
lige forlader stedet, hvor de har afleveret gods - man har mistanke om
at GPS, mobiltelefon og kuglepen kører på fuld skrue

Nu kunne man sige at jeg som svag i trafikken skulle holde tilbage ved
alle sideveje - men med 7 km på arbejde ville det fordoble
transporttiden - og jeg synes ligesom der er nok biler i morgentrafikken
til at jeg behøver at køre bil for så lidt.

 
 
Erik Kirkegaard (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Erik Kirkegaard


Dato : 09-01-07 22:26

Hej Regnar Bang Lyngsø
Nu kører jeg ca 5 timer i Århus Hverdag.
Jeg har den regel,at færdselsloven ikke gælder for cykelister i
Århus. Så bliver jeg ikke irriteret, og kan forvente alt.
Så at du bliver overset en gang imellem, overlever du nok.
Du har jo tydeligt lys på cyklen og masser af reflekser, og
selvfølgelig en sund fornuft der gør at du passer på dig selv.
Så op på Nishikien og tag det roligt. <regnar@writeme.com> skrev:
>Hej,
>
>for anden gang på tre uger oplevede
>jeg i morges en taxa, der kører
>halvt ud på cykelstien - og det
>øjeblik jeg er 3-4 meter fra lige tager
>det sidste nøk. Jeg kan ikke nå at
>bremse og ender med at må tage
>risikoen og komme ud på vejbanen
>midt i morgentrafikken - det gik
>heldigvis godt - sidste gang nåede
>jeg bag om trods is på cykelstien.
>
>Flår hans dør op og spørger hvad han
>har gang i - og han forklarer at
>han var ved at orientere sig?!
>
>Er der udsat dusør på cykler er
>mærket Nishiki?
>
>Knus
>Regnar
>
>som ellers har normalt stor respekt
>for lastbiler og hyrevognes gebærden
>i Århus - lastbilerne kan godt nok
>være lidt farlige på havnen når de
>lige forlader stedet, hvor de har
>afleveret gods - man har mistanke om
>at GPS, mobiltelefon og kuglepen
>kører på fuld skrue
>
>Nu kunne man sige at jeg som svag i
>trafikken skulle holde tilbage ved
>alle sideveje - men med 7 km på
>arbejde ville det fordoble
>transporttiden - og jeg synes
>ligesom der er nok biler i
>morgentrafikken
>til at jeg behøver at køre bil for så lidt.


Regnar Bang Lyngsø (09-01-2007)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 09-01-07 23:25

Erik Kirkegaard (slet KE5B4) wrote:

> Så at du bliver overset en gang imellem, overlever du nok.
> Du har jo tydeligt lys på cyklen og masser af reflekser, og
> selvfølgelig en sund fornuft der gør at du passer på dig selv.

Jeps. Du ser mig ikke tage en venste svingbane eller fodgængerovergang
på cykel, jeg bruger cykelhjelm - og forlygten er sådan en halogenting
som biler normalt blænder ned for i god tid på en mørk vej (og den var
tændt klokken 8.30 i morges) - derudover sikrer jeg mig at lastbiler har
set mig ved højresving. Hvis jeg har glemt lygterne og det bliver mørkt
- så tager jeg en bus, en taxa eller går hjem. Det er derfor jeg er harm
- jeg kan pudse glorien (på det her område - den der med at overholde
fartgrænser på motorvejen er fx en lidt anden ting). Så jeg forventer,
at mine hårde medtrafikanter ser sig for. Det kan ikke passe, at jeg
skal trække cyklen eller køre max. 10 km/t.

Bemeldte taxaer orienterede sig tydeligvist mere efter at finde et hul i
trafikken end efter at tage bestik af cykelstien - og de burde kunne se
mig i hvert fald de sidste 50-100 m - det var derfor jeg overhovedet
ikke var forberedt på, at de begyndte at køre.

Det er ikke fordi jeg mener at århusianske cyklister er engle - tværtom
- en del kører som om det ikke kan går hurtigt nok med at blive det.

Så også en fodgænger over for rødt på Banegårdspladsen på vej hjem - der
var en hyrevogn som lige fik afprøvet sit ABS - med en margin på maks.
½m til fodgængeren. I det mindste ikke en af de situationer, hvor
fodgængeren følte sig kaldet til at bruge fingeren.

Der er også positive ting - som da en lastbil med hænger skulle mod
højre ind over cykelstien til Statoil på Randersvej. Han kunne uden
tvivl have nået så meget op over cykelstien, at jeg i god tid kunne
bremse ned og holde og glo på at hængeren kom med. Det gjorde han ikke.
Han ventede de 20-30 sekunder det tog for mig, at komme derhen og forbi
- thumbs up.

Knus
Regnar

Erik Kirkegaard (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Erik Kirkegaard


Dato : 10-01-07 07:18

2 Thumps up til dig.
Dejligt at høre at færdselsloven bliver respekteret. Jeg bliver harm
over folk de går over for rødt eller går over
vejen 3 meter fra fodgængerovergangen.
Lad os håbe på bedre bilister og bedre bløde trafikkanter.
Kampagnen " jeg bremser for rødt" er godt, men forfærdeligt det er
nødvendigt.
Med venlig hilsen
Erik
Regnar Bang Lyngsø <regnar@writeme.com> skrev:
>Erik Kirkegaard (slet KE5B4) wrote:
>
>> Så at du bliver overset en gang
>>imellem, overlever du nok.
>> Du har jo tydeligt lys på cyklen
>>og masser af reflekser, og
>> selvfølgelig en sund fornuft der
>>gør at du passer på dig selv.
>
>Jeps. Du ser mig ikke tage en venste
>svingbane eller fodgængerovergang
>på cykel, jeg bruger cykelhjelm - og
>forlygten er sådan en halogenting
>som biler normalt blænder ned for i
>god tid på en mørk vej (og den var
>tændt klokken 8.30 i morges) -
>derudover sikrer jeg mig at
>lastbiler har
>set mig ved højresving. Hvis jeg har
>glemt lygterne og det bliver mørkt
>- så tager jeg en bus, en taxa eller
>går hjem. Det er derfor jeg er harm
>- jeg kan pudse glorien (på det her
>område - den der med at overholde
>fartgrænser på motorvejen er fx en
>lidt anden ting). Så jeg forventer,
>at mine hårde medtrafikanter ser sig
>for. Det kan ikke passe, at jeg
>skal trække cyklen eller køre max. 10 km/t.
>
>Bemeldte taxaer orienterede sig
>tydeligvist mere efter at finde et hul i
>trafikken end efter at tage bestik
>af cykelstien - og de burde kunne se
>mig i hvert fald de sidste 50-100 m
>- det var derfor jeg overhovedet
>ikke var forberedt på, at de
>begyndte at køre.
>
>Det er ikke fordi jeg mener at
>århusianske cyklister er engle - tværtom
> - en del kører som om det ikke
>kan går hurtigt nok med at blive det.
>
>Så også en fodgænger over for rødt
>på Banegårdspladsen på vej hjem - der
>var en hyrevogn som lige fik
>afprøvet sit ABS - med en margin på maks.
>½m til fodgængeren. I det mindste
>ikke en af de situationer, hvor
>fodgængeren følte sig kaldet til at
>bruge fingeren.
>
>Der er også positive ting - som da
>en lastbil med hænger skulle mod
>højre ind over cykelstien til
>Statoil på Randersvej. Han kunne uden
>tvivl have nået så meget op over
>cykelstien, at jeg i god tid kunne
>bremse ned og holde og glo på at
>hængeren kom med. Det gjorde han ikke.
>Han ventede de 20-30 sekunder det
>tog for mig, at komme derhen og forbi
>- thumbs up.
>
>Knus
>Regnar


Per Henneberg Kriste~ (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-01-07 14:46

Regnar Bang Lyngsø wrote:
> Erik Kirkegaard (slet KE5B4) wrote:
> - jeg kan pudse glorien (på det her område - den der med at overholde
> fartgrænser på motorvejen er fx en lidt anden ting). Så jeg forventer,
> at mine hårde medtrafikanter ser sig for. Det kan ikke passe, at jeg
> skal trække cyklen eller køre max. 10 km/t.

Man skal nok - når man bevæger sig væsentligt hurtigere end cyklister gør i
al almindelighed - forvente at der kan ske fejl fra bilisters side.

Især når man selv er den bløde trafikant :)

--
Per, Esbjerg



Peter Dalgaard (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 10-01-07 15:22

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

> Regnar Bang Lyngsø wrote:
> > Erik Kirkegaard (slet KE5B4) wrote:
> > - jeg kan pudse glorien (på det her område - den der med at overholde
> > fartgrænser på motorvejen er fx en lidt anden ting). Så jeg forventer,
> > at mine hårde medtrafikanter ser sig for. Det kan ikke passe, at jeg
> > skal trække cyklen eller køre max. 10 km/t.
>
> Man skal nok - når man bevæger sig væsentligt hurtigere end cyklister gør i
> al almindelighed - forvente at der kan ske fejl fra bilisters side.

For slet ikke at snakke om de andre cyklister. De er storeslemme til
at skifte bane uden at orientere sig. Jeg kan en historie med en HT
bus på siden, en ladcykel der drejer til højre ud på cykelstien for
rødt og endnu en cykel fra same sidevej der *overhaler* ladcyklen midt
i svinget. Gæt selv hvor meget plads der lige pludselig var til en
sagesløs ligeudkørende for grønt...

Men i øvrigt: Der er fejl man bare ikke *må* lave som bilist. Den med
at køre halvt frem og så køre helt frem, når cyklisterne tror at man
holder tilbage for dem, er en af de helt grimme. En anden go' en er at
tro man liiige kan nå at overhale en cykel før man drejer til højre.


> Især når man selv er den bløde trafikant :)


--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Per Henneberg Kriste~ (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-01-07 17:13

Peter Dalgaard wrote:

> Men i øvrigt: Der er fejl man bare ikke *må* lave som bilist. Den med
> at køre halvt frem og så køre helt frem, når cyklisterne tror at man
> holder tilbage for dem, er en af de helt grimme. En anden go' en er at
> tro man liiige kan nå at overhale en cykel før man drejer til højre.

Dum fjel at køre på siden af cyklisten de sidste 50 meter til krydset når
man skal til højre for så at blive nødt til at holde stille på cykelstien
når de endelig kommer til krydset og skal dreje til højre - i stedet for at
holde lidt igen og komme bag cyklisten og så bare dreje.

Man ser det gang på gang!
--
Per, Esbjerg



JS (10-01-2007)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 10-01-07 17:21

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Peter Dalgaard wrote:
>
>> Men i øvrigt: Der er fejl man bare ikke *må* lave som bilist. Den med
>> at køre halvt frem og så køre helt frem, når cyklisterne tror at man
>> holder tilbage for dem, er en af de helt grimme. En anden go' en er
>> at tro man liiige kan nå at overhale en cykel før man drejer til
>> højre.
>
> Dum fjel at køre på siden af cyklisten de sidste 50 meter til krydset
> når man skal til højre for så at blive nødt til at holde stille på
> cykelstien når de endelig kommer til krydset og skal dreje til højre
> - i stedet for at holde lidt igen og komme bag cyklisten og så bare
> dreje.

Der er mange der ikke holder øje med flowet i trafikken, men derimod kun
forholder sig til "opgaven" i nu'et. Eksempelvis: "jeg skal dreje nu, derfor
skal jeg se om der kommer nogen". Størstedelen er kvinder - og det er ikke
løgn.



Per Henneberg Kriste~ (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 10-01-07 21:39

JS wrote:

> Der er mange der ikke holder øje med flowet i trafikken, men derimod
> kun forholder sig til "opgaven" i nu'et. Eksempelvis: "jeg skal dreje
> nu, derfor skal jeg se om der kommer nogen".

Nærmere sådan her : ... "JEG skal dreje nu, så jeg må hellere se om der
kommer nogen"

> Størstedelen er kvinder
> - og det er ikke løgn.

I forhold til hvor mange de er er det nok rigtigt :)

--
Per, Esbjerg



Morten Trab (10-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Trab


Dato : 10-01-07 21:55

On Tue, 09 Jan 2007 23:24:52 +0100, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

>Der er også positive ting - som da en lastbil med hænger skulle mod
>højre ind over cykelstien til Statoil på Randersvej. Han kunne uden
>tvivl have nået så meget op over cykelstien, at jeg i god tid kunne
>bremse ned og holde og glo på at hængeren kom med. Det gjorde han ikke.
>Han ventede de 20-30 sekunder det tog for mig, at komme derhen og forbi
>- thumbs up.

Bare ren nysgerrighed...
Var det en 3V Transport??
Så kunne det meget vel have været mig :D
Har gjort det er par gange, endda så sent som idag, på lige netop det
sted :)

Mvh. Morten
Som dagligt kører op og ned af Randersvej/Havnen/Oddervej og hidser
sig op over dem der kommer i 2. bane og mener de må/kan/skal trække
ind ½ meter foran lastbilen fordi de skal til højre - ikke at
forglemme alle de andre klaphatte af nogle bilister som mener de har
forkørselsret og at færdselsloven ikke gælder for dem!

Erik Kirkegaard (11-01-2007)
Kommentar
Fra : Erik Kirkegaard


Dato : 11-01-07 07:27

Helt enig i punkterne, at kvinder holder øje med trafikken 1 meter
frem. og det er det!!
Man skal følge flowet i trafikken og kigge lige meget til alle sider
og gerne 100-200 meter frem.
Jeg er drøntræt af Grenåvej HVER morgen, hvor mange bilister skal
ligge i venstre vognbane.
Færdselsloven siger klar og tydeligt at man skal holde til højre i
trafikken.
Og endnu en gang...rødt lys betyder stop



Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:
>On Tue, 09 Jan 2007 23:24:52 +0100,
>Regnar Bang Lyngsø
><regnar@writeme.com> wrote:
>
>>Der er også positive ting - som da
>>en lastbil med hænger skulle mod
>>højre ind over cykelstien til
>>Statoil på Randersvej. Han kunne uden
>>tvivl have nået så meget op over
>>cykelstien, at jeg i god tid kunne
>>bremse ned og holde og glo på at
>>hængeren kom med. Det gjorde han ikke.
>>Han ventede de 20-30 sekunder det
>>tog for mig, at komme derhen og forbi
>>- thumbs up.
>
>Bare ren nysgerrighed...
>Var det en 3V Transport??
>Så kunne det meget vel have været mig :D
>Har gjort det er par gange, endda så
>sent som idag, på lige netop det
>sted :)
>
>Mvh. Morten
>Som dagligt kører op og ned af
>Randersvej/Havnen/Oddervej og hidser
>sig op over dem der kommer i 2. bane
>og mener de må/kan/skal trække
>ind ½ meter foran lastbilen fordi de
>skal til højre - ikke at
>forglemme alle de andre klaphatte af
>nogle bilister som mener de har
>forkørselsret og at færdselsloven
>ikke gælder for dem!


Per Henneberg Kriste~ (11-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-01-07 10:38

Erik Kirkegaard (slet IGMOG) wrote:

> Jeg er drøntræt af Grenåvej HVER morgen, hvor mange bilister skal
> ligge i venstre vognbane.

Hvad er problemet - ret lille hvis man selv kører i højre vognbane.

Jeg har kørt den tur mange gange :)

--
Per, Esbjerg



Per Henneberg Kriste~ (11-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-01-07 10:38

Erik Kirkegaard (slet IGMOG) wrote:
> Helt enig i punkterne, at kvinder holder øje med trafikken 1 meter
> frem. og det er det!!
> Man skal følge flowet i trafikken og kigge lige meget til alle sider
> og gerne 100-200 meter frem.
> Jeg er drøntræt af Grenåvej HVER morgen, hvor mange bilister skal
> ligge i venstre vognbane.
> Færdselsloven siger klar og tydeligt at man skal holde til højre i
> trafikken.
> Og endnu en gang...rødt lys betyder stop
>
>
>
> Morten Trab <morten@trab.dk> skrev:
>> On Tue, 09 Jan 2007 23:24:52 +0100,
>> Regnar Bang Lyngsø
>> <regnar@writeme.com> wrote:
>>
>>> Der er også positive ting - som da
>>> en lastbil med hænger skulle mod
>>> højre ind over cykelstien til
>>> Statoil på Randersvej. Han kunne uden
>>> tvivl have nået så meget op over
>>> cykelstien, at jeg i god tid kunne
>>> bremse ned og holde og glo på at
>>> hængeren kom med. Det gjorde han ikke.
>>> Han ventede de 20-30 sekunder det
>>> tog for mig, at komme derhen og forbi
>>> - thumbs up.
>>
>> Bare ren nysgerrighed...
>> Var det en 3V Transport??
>> Så kunne det meget vel have været mig :D
>> Har gjort det er par gange, endda så
>> sent som idag, på lige netop det
>> sted :)
>>
>> Mvh. Morten
>> Som dagligt kører op og ned af
>> Randersvej/Havnen/Oddervej og hidser
>> sig op over dem der kommer i 2. bane
>> og mener de må/kan/skal trække
>> ind ½ meter foran lastbilen fordi de
>> skal til højre - ikke at
>> forglemme alle de andre klaphatte af
>> nogle bilister som mener de har
>> forkørselsret og at færdselsloven
>> ikke gælder for dem!



Regnar Bang Lyngsø (11-01-2007)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 11-01-07 21:56

Morten Trab wrote:

> Bare ren nysgerrighed...
> Var det en 3V Transport??

Beklager - jeg så ikke firmanavnet - den havde gule presenninger - og
noget ret sjældent (synes jeg) - presenningerne havde "gavl" - det vil
sige der var trekant for oven.

Og kan godt følge dig omkring turen ad Randersvej med inderbanen før
højresvinget - det er snart hver gang, der er en eller flere der skal
være asocial og (forsøge) at mase sig ind (det hedder vist "smart"
blandt nogle mennesker).

Det er til gengæld en lusket tur - ved Stjernepladsen gælder det om at
holde sig i yderbanen - fordi de mange af bilerne i indersporet skal til
højre. Lidt længere fremme gælder det om at være i inderbanen når man
skal over Ringvejen - i yderbanen er der overvejende risiko for at den
venstre svingbane lige på den anden side af krydset er fyldt op mens man
holder for rødt og de venstresvingende blokerer for trafikken ligeud.


Knus
Regnar

Morten Trab (12-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Trab


Dato : 12-01-07 18:51

On Thu, 11 Jan 2007 21:56:17 +0100, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

>den havde gule presenninger - og
>noget ret sjældent (synes jeg) - presenningerne havde "gavl" - det vil
>sige der var trekant for oven

Det lyder som en af foderstofbilerne nede fra DLG på havnen :)
Så var det ikke mig du havde mødt den dag ;)

Mvh. Morten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408596
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste